Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Vraagje onderstel van de auto

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

ILLKIDD
Shoarma haler eerste klas
Posts: 347
kuchnie na wymiar
Joined: Thursday 23 July 2009 19:23
Location: Rottedam

Vraagje onderstel van de auto

Post by ILLKIDD »

Wat gebeurt er als ik dit allemaal onder mijn auto schroef? Wat is de winst? Ik kan ze cheap krijgen.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

User avatar
Jeffryst182
ShoarmaTeam Member
Posts: 1658
Joined: Thursday 23 February 2006 14:29
Location: Riessen!!!
Contact:

Re: Vraagje

Post by Jeffryst182 »

Als je dit er onder schroeft wordt je auto trager door al dat oude ijzer! :9

Na... geintje.
Geen idee?? Wat is het eigenlijk? Lijkt me iets t.b.v onderstel/wegligging? Strakker sturen in bochten?
Image

269.3 WhP / 302 CrankHP @ 1.05 Bar

Original licenceplate number PMB 839

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Vraagje

Post by mmarkk »

Bovenste zijn sway bars, om overhellen tegen te gaan, triangelding weet ik niet en de rest zijn vooral verstelbare draagarmen, heel cool kan je hem vette wielvlucht geven 8-)
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
RotteTrollMK3
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1557
Joined: Tuesday 27 January 2009 20:39
Location: Dedemsvaart

Re: Vraagje

Post by RotteTrollMK3 »

ik zou het niet doen. tis van de ikea! [:O]
Image
_______________________
Toyota MR2 SW20 2.0 3SGTE (rrrooooaaaaarrrr!!!! tu-tu-tu-tu!!)

MicHELLo
60K Post ShoarmaGod!
Posts: 3454
Joined: Monday 25 December 2006 02:40
Contact:

Re: Vraagje

Post by MicHELLo »

Die bovenste twee plaotjes zijn sway bars, dat is om alles stugger te maken. De rest is voor je ophanging en zo te zien kan je van alles instellen zoals camber en dergelijke. Persoonljk zou ik alleen voor die sway bars gaan, de rest is leuk voor als je op circuit gaat rijden
Image Shoarma god

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Vraagje

Post by Dude »

Als je dit allemaal eronder schroeft ken je je auto niet weer qua weggedrag. Dan verander je van een boodschappenauto naar een circuitbak.
Swaybars zorgen voor beter wegcontact van de banden en minder overhellen in de bochten. De driehoek daaronder, komt tussen het subframe en zorgt voor meer stijfheid in het chassis.
De rest is allemaal voor instelbare ophanging, zoals al aangegeven. Camber, wielvlucht etc. Je kunt je wielen dan onder bijna elke gewenste hoek zetten die je maar wilt. Alleen zou ik dan eerst een goed schroefsetje eronder doen, want dat is dan je zwakste punt en helpt het allemaal niet veel. Het is erg leuk spul allemaal, alleen idd meer voor cicuit gebruik. Maar als je er erg goedkoop aan kunt komen zou ik het niet laten.
Image

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Vraagje

Post by emveha »

Als je dit allemaal eronderschroeft ??????? Hou je een lege knip over :mrgreen: :mrgreen:
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

ILLKIDD
Shoarma haler eerste klas
Posts: 347
Joined: Thursday 23 July 2009 19:23
Location: Rottedam

Re: Vraagje

Post by ILLKIDD »

Een tienje kosten ze zeker niet, de 1ste 2 trd. Anyway dat is de bedoeling: circuit. Ik heb al een trd instelbare coilovers eronder maar ze hebben wel hun tijd gehad. Ze doen het prima maar word vervangen door iets beters in de toekomst.

Dus wat voor winst zie ik in ronde tijden? En voor daily, hoeveel comfort moet ik inleveren? Als ik de swaybars en brace en nog een midden en achter strutbar haalt heb ik geen rol kooi nodig toch? ik vind ze persoonlijk lelijke dingens.

LOL@trol

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Vraagje

Post by Dude »

rolkooi is meer voor de veiligheid. Je levert wel in in comfort, maar als ik kijk naar mijn suup dan valt dat ook wel mee. Voor circuit is het wel een goede investering. Je kent je auto niet meer terug naar al die mods.
Image

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Vraagje

Post by Rich »

hebbe, hebbe, hebbe, hebbe, hebbe!! :mrgreen:

Als je al met een TRD coilover set reed dan zal je weinig verschil in comfort (of wat daar van over is) merken. Verder hangt het helemaal af van hoe je die onderstelarmen afstelt. Veel neg. camber is hogere bochtsnelheid, maar ook veel binnenkant band slijtage bij straatverkeer.

Een rolkooi maakt je auto tig keer stijver dan die strutbars.

Bestaan die verstelbare draagarmen van ikea trouwens ook voor een mkiii?
(Dikkere swaybars is eigenlijk een must voor elke mkiii trouwens.)

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Vraagje

Post by Dude »

Sipracing heeft wel veel spul voor de ophanging van een mk3.

Ik weet niet hoe het bij een chaser is, maar swaybars is echt een verandering. Plus dat als je al die ophangings-upgrades doet, je gelijk overal stijvere (polyurethaan) bussen hebt. Wat dan ook weer de wegligging gunstig beinvloed. Behalve comfort natuurlijk. Ahoewel ik er weinig last van heb....
En idd een rolkooi maakt je auto veel stijver, maar de hoofdzaak blijft veiligheid.
Image

ILLKIDD
Shoarma haler eerste klas
Posts: 347
Joined: Thursday 23 July 2009 19:23
Location: Rottedam

Re: Vraagje

Post by ILLKIDD »

Ik vind de trd set super op hoge snelheden maar in stadsverkeer kan ik elk baksteen voelen. Maar de tein flex set die ik ga halen beloofd "Offers sportiness without sacrificing comfort".

Okay sneller in bocht = tijd winst. Dat klinkt beter. Ik ga in ieder geval niet de hele set binnen halen. Van de spullen boven welke zou ik dan als eerst moeten halen? excl de trd brace en bars.

Maar over de tein flex (zie foto) heeft ook een instelbare kant. Deze heeft volgens mij ook invloed op de camber of niet?
Image

Yup, Ikeya formula heeft MK3 armen ook in hun assortiment. Je kan op RHDjapan.com (taal gemak) kijken wat ongeveer hebben. Op de site van Ikeya hebben ze alleen spullen voor nieuwere auto's. Je kan ook op http://auctions.yahoo.co.jp/ zoeken maar is een beetje lastig want je moet alles gaan vertalen.

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Vraagje

Post by DeSchouten »

Ik zou geen Tein nemen die dingen roesten als een gek!

Beter neem je een set van JIC.
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Vraagje

Post by mmarkk »

JIC set hier, "roest" ook, niet als een gek though
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Vraagje

Post by Rich »

ILLKIDD wrote:Ik vind de trd set super op hoge snelheden maar in stadsverkeer kan ik elk baksteen voelen. Maar de tein flex set die ik ga halen beloofd "Offers sportiness without sacrificing comfort".

Okay sneller in bocht = tijd winst. Dat klinkt beter. Ik ga in ieder geval niet de hele set binnen halen. Van de spullen boven welke zou ik dan als eerst moeten halen? excl de trd brace en bars.

Maar over de tein flex (zie foto) heeft ook een instelbare kant. Deze heeft volgens mij ook invloed op de camber of niet?

Yup, Ikeya formula heeft MK3 armen ook in hun assortiment. Je kan op RHDjapan.com (taal gemak) kijken wat ongeveer hebben. Op de site van Ikeya hebben ze alleen spullen voor nieuwere auto's. Je kan ook op http://auctions.yahoo.co.jp/ zoeken maar is een beetje lastig want je moet alles gaan vertalen.
Kijk, mooie info! thx!

Ik zou beginnen met de draagarmen voor, dan draagarmen achter; het 3e en 4e plaatje in het rijtje van Ikeya, de Y-vormige onderdelen zeg maar. Daar kan je de camber mee verstellen, of beter; je kan daarmee de camber verder verstellen dan de stock ophanging. Hier heb je in eerste instantie het meeste aan qua afstelling. De rest van de onderdelen is voor zover ik 't kan zien (chaser is beetje anders dan suup) allemaal voor sporing en fijnafstelling van de swaybars.

Ik ken de ophanging van een chaser niet, maar als een chaser een McPherson ophanging heeft (enkele draagarm aan de onderkant) dan kan je met zo'n Tein flex set ook het camber verstellen door de rijhoogte te veranderen en verder met een verstelbare topplaat. Heeft een chaser dubbele draagarmen (onder en boven), zoals een suup mk3 en mk4, dan doet zo'n set niets qua camber.

ILLKIDD
Shoarma haler eerste klas
Posts: 347
Joined: Thursday 23 July 2009 19:23
Location: Rottedam

Re: Vraagje

Post by ILLKIDD »

Kijk, dat wist ik niet dus. Gelukkig heb ik ze niet besteld. In heb inderdaad boven en onder armen. Maar ik weet voldoende. upper front en upper rear armen. ^O^ Ik doe mijn best om ze voor 23 mei te halen. ff snel een bank overvallen...

Ik denk 40% van de jzxjes op teins zitten. Ze hebben niks gezegd over roest, maar van de 2de hands foto's heb je wel gelijk hoewel ik nog ergere hks heb gezien. Een ander reden is dat ik cheap bent. Tein is dus beetje een prijs techinische keus. En ze hebben een goedkope incar afstel dingetje :mrgreen:
De tweede keus zou Cusco Sport Zeros worden alleen daar ga ik comfort in leveren. En tja hks is te duur.

Zou JIC ook Chaser schroeven hebben?

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Vraagje

Post by mmarkk »

Net even mijn Jics goed bekeken, "roest" valt reuze mee.
Op de groeven van de verstelbare delen zit wat aanslag waar je het meeste van wegveegt, op een enkel onderdeeltje van ijzer zit iets roest.
Dempers zijn hard btw, ik vind ze erg hard
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

Re: Vraagje

Post by kolkie »

Ik zou beginnen met die braces en die stabi's (met frisse rubbers of PU). De rest ziet er uit als ondersteltechniek voor gevorderden. Is ganz geil, daar niet van, maar je moet er wel wat gevoel/geduld voor hebben voor je hier het maximale mee behaalt hebt. Het is niet zo van 'schroef er maar op en je haalt 2 seconden van je laptime af'.

In mijn optiek als je echt het circuit op wilt moet je met zo'n chaser eerst gaan sonjabakkeren. En 23 Mei kun je mooi een benchmark gaan neerzetten, zeg maar een referentiekader vanuit waar je verder werkt. In 1x goed ga je het toch niet krijgen schat ik in.
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Vraagje

Post by DeSchouten »

Die ikea shit is fucking bij rhdjapan.com, wel wel gaaf spul zeg, ik zou het bijna gaan bestellen :9~ [B)]
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

ILLKIDD
Shoarma haler eerste klas
Posts: 347
Joined: Thursday 23 July 2009 19:23
Location: Rottedam

Re: Vraagje

Post by ILLKIDD »

Yup dat is waar. Ik ga even kijken wat de chaser allemaal in zich heeft. Ik weet ongeveer wat ie al kan. Ik ben zeker dat hij nog beter kan maar ik denk dat het onverstandig is om dat op de openbare weg uit te gaan zoeken.

Maar hard gaan is leuk moet ook kunnen stoppen. Dus ik denk toch dat ik brake upgrade als eerste doe. Ik heb gehoord dat de 4/2pots van supra samen met een redelijke aftermarket blokjes een killer combo is. En deze rem upgrade is denk ik sneller haalbaar. Ik ga even kijken of arnout wat leuks heeft liggen. Als iemand ook iets weet\heeft brand maar los.

Lol zelfde hier DS, trouwens RHDjapan is niet de goedkoopste. Ze hebben wel een geweldige site. Ik ken iemand die ze goedkoper kan regelen als je het ook wil. Geld ook voor iedereen die geintereseerd zijn. ^O^

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Vraagje

Post by Rich »

kolkie wrote:Ik zou beginnen met die braces en die stabi's (met frisse rubbers of PU). De rest ziet er uit als ondersteltechniek voor gevorderden. Is ganz geil, daar niet van, maar je moet er wel wat gevoel/geduld voor hebben voor je hier het maximale mee behaalt hebt. Het is niet zo van 'schroef er maar op en je haalt 2 seconden van je laptime af'.

In mijn optiek als je echt het circuit op wilt moet je met zo'n chaser eerst gaan sonjabakkeren. En 23 Mei kun je mooi een benchmark gaan neerzetten, zeg maar een referentiekader vanuit waar je verder werkt. In 1x goed ga je het toch niet krijgen schat ik in.
Hij zei 'excl de braces en bars' en wil dus een advies over de overige onderstel onderdelen ;)
Ik ben het met je eens hoor, eerst stabi's, dan alles PU en dan verstelbare draagarmen.

Met die verstelbare draagarmen moet je natuurlijk niet zelf gaan lopen klooien, da's logisch. Die moet je bij een goed adres laten afstellen, dus niet bij de huis, tuin & keuken bandenboer die een uitlijnmachine heeft staan.
Je moet naar een adres dat verstand heeft van racewagens afstellen, daar goed vertellen wat je bedoelingen zijn en wat je circuit rijvaardigheden zijn. Zo'n specialist kan dan de boel voor je afstellen, meestal doen ze ook niet moeilijk als je na een circuit sessie ff terugkomt om nog wat te laten bijstellen voor twee tientjes ofzo. Vinden ze ook leuk en leerzaam om feedback te krijgen. Dat is mijn ervaring met een adresje in Haarlem die bijv. ook race 911's afsteld.
Afstellen hoeft niet duur te zijn, ik betaal 45 euro voor vierwiel uitlijning.

User avatar
alexander strik
Shoarma kruider
Posts: 605
Joined: Monday 17 September 2007 13:42
Location: nijverdal
Contact:

Re: Vraagje

Post by alexander strik »

Het is hoofdzakelijk bedoelt om meer negatief camber te verkrijgen, als de kwaliteit goed is heb ik wel interesse in de verstelbare voor triangels
Alexander
ILLKIDD wrote:Wat gebeurt er als ik dit allemaal onder mijn auto schroef? Wat is de winst? Ik kan ze cheap krijgen.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

User avatar
alexander strik
Shoarma kruider
Posts: 605
Joined: Monday 17 September 2007 13:42
Location: nijverdal
Contact:

Re: Vraagje

Post by alexander strik »

Het heeft alleen nut bij een superlage spijkerharde auto met voledig instelbare wagen hoogte zoals de onze, voor weggebruik totaal ongeschikt.
Alexander
ILLKIDD wrote:Een tienje kosten ze zeker niet, de 1ste 2 trd. Anyway dat is de bedoeling: circuit. Ik heb al een trd instelbare coilovers eronder maar ze hebben wel hun tijd gehad. Ze doen het prima maar word vervangen door iets beters in de toekomst.

Dus wat voor winst zie ik in ronde tijden? En voor daily, hoeveel comfort moet ik inleveren? Als ik de swaybars en brace en nog een midden en achter strutbar haalt heb ik geen rol kooi nodig toch? ik vind ze persoonlijk lelijke dingens.

LOL@trol

ILLKIDD
Shoarma haler eerste klas
Posts: 347
Joined: Thursday 23 July 2009 19:23
Location: Rottedam

Re: Vraagje

Post by ILLKIDD »

Ow nee hoor jongens zo wil ik mijn auto eruit laten zien:
Image

Lol nee hoor [B)]
alexander strik wrote:Als de kwaliteit goed is heb ik wel interesse in de verstelbare voor triangels
Alexander
Ik heb een mailtje verstuur daar over. Ik denk dat in rond volgende week een prijs indicatie heb incl. verzenden.

Meer dan de helft van de toyota drift bakken in D1GP zit Ikeya erop. Nu weet ik niet of het te maken heeft met sponsoring maar ik neem aan dat het merk wel goed is.

Anyway mijn auto is nu op de operatie tafel. (nee geen intensive care) Even afwachten wat de doctor zegt. Dit is omdat er iets niet goed in de onderstel en de doc vermoed een van de armen. Die vermoeden had ik al maar ik heb niet voldoende ervaring om te weten welke.

User avatar
alexander strik
Shoarma kruider
Posts: 605
Joined: Monday 17 September 2007 13:42
Location: nijverdal
Contact:

Re: Vraagje

Post by alexander strik »

Ik heb even op de site gekeken van die gasten maar volgens mij maken ze niets voor de mk3
Alexander
ILLKIDD wrote:Ow nee hoor jongens zo wil ik mijn auto eruit laten zien:
Image

Lol nee hoor [B)]
alexander strik wrote:Als de kwaliteit goed is heb ik wel interesse in de verstelbare voor triangels
Alexander
Ik heb een mailtje verstuur daar over. Ik denk dat in rond volgende week een prijs indicatie heb incl. verzenden.

Meer dan de helft van de toyota drift bakken in D1GP zit Ikeya erop. Nu weet ik niet of het te maken heeft met sponsoring maar ik neem aan dat het merk wel goed is.

Anyway mijn auto is nu op de operatie tafel. (nee geen intensive care) Even afwachten wat de doctor zegt. Dit is omdat er iets niet goed in de onderstel en de doc vermoed een van de armen. Die vermoeden had ik al maar ik heb niet voldoende ervaring om te weten welke.

Post Reply