Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

A/F ratio under boost

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
Jeffryst182
ShoarmaTeam Member
Posts: 1658
kuchnie na wymiar
Joined: Thursday 23 February 2006 14:29
Location: Riessen!!!
Contact:

A/F ratio under boost

Post by Jeffryst182 »

Vanmorgen ff een ritje gemaakt met Tjabs in de celica.
Kon hij meteen ff mooi op de metertjes kijken. ;)
Marco zag/vond op een gegeven moment dat de A/F ratio under boost aan de arme kan was.

Was zijn jullie A/F waardes under boost? Om ff te kunnen vergelijken.
:7
Image

269.3 WhP / 302 CrankHP @ 1.05 Bar

Original licenceplate number PMB 839

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: A/F ratio under boost

Post by Gtech »

WOT?

10.4 [:I]

dat is te rijk trouwens.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: A/F ratio under boost

Post by Dude »

Was bij mij altijd net onder de 10. En dat is veel te rijk. Mooiste is net onder of rond de 11.
Image

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: A/F ratio under boost

Post by joep »

11.5 ongeveer
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: A/F ratio under boost

Post by Andre »

Cruise 15.0 - 15.5
atmospheric: 14.5
Low boost 12.5
Hi boost: 11.2 - 11.5

Vind IK

Maar een EGT meter is ook handig want bij mij kan ik niet richting de 11.5 bij hoge boost want dan begint mijn EGT te piepen (te hoog)

Verder met hooge boost bedoel ik boven de max map dus bij mij boven de 1.2 bar meer richting de 1.5/1.7 zegmaar
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
Jeffryst182
ShoarmaTeam Member
Posts: 1658
Joined: Thursday 23 February 2006 14:29
Location: Riessen!!!
Contact:

Re: A/F ratio under boost

Post by Jeffryst182 »

Ik heb net even een paar logjes gemaakt met de ZT-2 wideband.
Eventjes de A1 op richting Bathmen en weer terug.
Ik heb hierbij een paar keer flink op het gas gestaan en een paar keer WOT.

Op die stukjes die meestal een seconde of 7 duren heb ik een A/F van 11.5 - 11.8.
Op de stukjes waar ik bijna WOT heb tijdens het schakelen is de A/F 11.5 - 12.0
Peak Boost had ik op 1.14 bar volgens de AVC-r.

[:D]
Image

269.3 WhP / 302 CrankHP @ 1.05 Bar

Original licenceplate number PMB 839

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: A/F ratio under boost

Post by Tjabbo »

ja beetje aan de arme kant als je het mij vraagt.
tenminste, dat is wat ik vanochtend al verwachtte toen ik het van het display af las. ik zou rond de 11.0 11.5 veel betere waarden vinden. maar zolang je EGT onder de 900 blijft zou ik me dan weer niet druk maken.

snel zo'n thermokoppeltje kopen dus! ^O^
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: A/F ratio under boost

Post by Andre »

Prima niks aan doen :)
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
Jeffryst182
ShoarmaTeam Member
Posts: 1658
Joined: Thursday 23 February 2006 14:29
Location: Riessen!!!
Contact:

Re: A/F ratio under boost

Post by Jeffryst182 »

Met thermokoppel kun je natuurlijk meer in de gaten houden.
Toch denk ik niet dat mijn waardes slecht zijn. Natuurlijk zijn lagere waardes safer maar ik zit nu ook nog steeds wel safe.

Heb trouwens nog een logje van Gert ( celica st185 ) gevonden. Check zijn A/F ratio:

Image
Image

269.3 WhP / 302 CrankHP @ 1.05 Bar

Original licenceplate number PMB 839

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: A/F ratio under boost

Post by Tjabbo »

ook al zit je redelijk goed, een log vergelijken met zo enorm verschillende setups mag eigenlijk nooit he :)
hij heeft waterinjectie en weet ik veel wat er bij op zitten om de prut koel te houden.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Jeffryst182
ShoarmaTeam Member
Posts: 1658
Joined: Thursday 23 February 2006 14:29
Location: Riessen!!!
Contact:

Re: A/F ratio under boost

Post by Jeffryst182 »

Tjabbo wrote:ook al zit je redelijk goed, een log vergelijken met zo enorm verschillende setups mag eigenlijk nooit he :)
hij heeft waterinjectie en weet ik veel wat er bij op zitten om de prut koel te houden.

true true [:I]
Image

269.3 WhP / 302 CrankHP @ 1.05 Bar

Original licenceplate number PMB 839

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: A/F ratio under boost

Post by Andre »

Tjabs is een beetje paniekerig niks aan doen lijkt mij prima die afr bij 1.14 bar boost
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: A/F ratio under boost

Post by Tjabbo »

Andre wrote:Tjabs is een beetje paniekerig niks aan doen lijkt mij prima die afr bij 1.14 bar boost
en de 7M? mag ik daar ook rond de 12 gaan draaien?
ik heb mijn 7m op 11.5 afgesteld vanaf 1000-4500 rpm en daarna gaat hij naar 11.
vond ik lekker veilig.

en ik begreep altijd dat je voor een load aan boost (boven de 1 bar zeg maar) echt moet proberen de 11.5 aan te houden en absoluut niet naar 12 gaan? hoe zit dat dan?
is dat alleen afhankelijk van de EGT's? of speelt er meer mee zoals knocking en dergelijke?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: A/F ratio under boost

Post by Rich »

Dat verschilt per motortype en ook nog eens per blok. Sommige blokken (boosted) vinden lage 12's nog fijn en andere blokken kunnen niet eens boven de 11, onder vollast welteverstaan.
Vuistregel voor onze m en jz motoren is idd zo'n 11.2 tot 11.5 onder vollast.

En Tjabs, die 11.5 mag je vanaf zo'n 5000t/m aanhouden, daaronder mag je aardig hoger. Bij 1000 (da's bijna stationair man!) gewoon 14.7 aanhouden (en als ie niet gaat bokken kan 't bij stationair ook nog wel naar lage 15's.)

Ik zou van 1000 - 4000 af laten lopen van 14.7 naar 12.5, dan 4000 - 5000 aflopen naar 11.5 en indien nodig (EGT's) daarboven verlagen naar 11.2. Voor de duidelijkheid nogmaals, dit is onder vollast!
Zoals je 't nu hebt is veeeel te rijk onderin, daar krijg je alleen maar koolafzetting door en snel vet slaande bougies.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: A/F ratio under boost

Post by Tjabbo »

damn. dus ik kan @ WOT (dus open loop @ 1.2 bar) naar de 14 toe met de a/f ??????
ik vraag het maar een keer extra want da's echt heel nieuw voor me :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: A/F ratio under boost

Post by Dude »

nee, van 1000 tot 4000 van 14 AFR naar 12,5 AFR, dus stapsgewijs. Dus niet 4000 rpm op 14 AFR draaien, dat gaat niet goed ;)
Image

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: A/F ratio under boost

Post by Tjabbo »

jeah ik dacht ook al...het is laat. ;)
ik zal eens weer wat gaan loggen en instellen. zou mooi zijn als hij onderin wat pk's wint.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
babbel
Elite shoarma haler
Posts: 463
Joined: Monday 19 May 2008 12:44

Re: A/F ratio under boost

Post by babbel »

Bij mij begint de AFR rond de 15 en gaat bij 4000 toeren onder de 12.0, om dan rond de 11.4 - 11.3 te blijven schommelen tot de toerenbegrenzer.
Overigens is dit wel met een iets hogere boost (1.45 bar).
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: A/F ratio under boost

Post by Rich »

Tjabbo wrote:damn. dus ik kan @ WOT (dus open loop @ 1.2 bar) naar de 14 toe met de a/f ??????
ik vraag het maar een keer extra want da's echt heel nieuw voor me :)
_O- teveel aan 't bier geroken? (B)

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: A/F ratio under boost

Post by Rich »

babbel wrote:Bij mij begint de AFR rond de 15 en gaat bij 4000 toeren onder de 12.0, om dan rond de 11.4 - 11.3 te blijven schommelen tot de toerenbegrenzer.
Overigens is dit wel met een iets hogere boost (1.45 bar).
Da's heel netjes, maar jouw aem heeft dan ook een erg mooie tune.

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: A/F ratio under boost

Post by Andre »

Rich wrote:
babbel wrote:Bij mij begint de AFR rond de 15 en gaat bij 4000 toeren onder de 12.0, om dan rond de 11.4 - 11.3 te blijven schommelen tot de toerenbegrenzer.
Overigens is dit wel met een iets hogere boost (1.45 bar).
Da's heel netjes, maar jouw aem heeft dan ook een erg mooie tune.
Beste tune tot nu toe vind IK :)
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

Post Reply