Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

2jz-ge krukaspulley

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
kuchnie na wymiar
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: 2jz-ge krukaspulley

Post by PimmeTjaaH »

Daar zit geen ruimte tussen -O-
En er zijn wel plannen voor lpg, maar dat is iets voor als de motor top loopt, en de auto eigenlijk echt af is.

User avatar
Brinky
Assistent shoarma kruider
Posts: 546
Joined: Monday 31 July 2006 22:37
Location: Vjenne

Re: 2jz-ge krukaspulley

Post by Brinky »

Als je toch op LPG wilt... waarom neem je dat dan niet als uitgangspunt? Het grote voordeel van de KDFi ECU is ook juist dat het 2 brandstofmaps en 2 ignitionmaps paralel aan elkaar mogelijk maakt... bijvoorbeeld voor benzine en LPG. En als je een dergelijke set-up hebt, zul je zien dat je 97% van de tijd op LPG zult rijden... omdat je dan bij de pomp veel minder hoeft af te tikken.

Bovendien is LPG een veel fijnere brandstof... oktaangetal van 105. Je hebt weinig last van pingel... wat betekent dat je compressieverhouding omhoog kan. Als je op LPG gaat kun je daar met de bouw van het blok al wel rekening mee houden. Hogere compressie zuigers... of bijvoorbeeld je kop maximaal afvlakken (dan wel rekening houden met distributie!).

Bij LPG hoort ook een andere ontstekingskarakteristiek... omdat LPG moeilijker te ontsteken is. Komt erop neer dat je veel eerder moet vonken. Soms tot wel 10 of 12 graden eerder dan op benzine!

Met KDFi kun je zowel ontsteking als brandstofmap optimaliseren voor LPG... en als je dat goed doet heb je een vermogenswinst tov benzine.


Ik heb een en ander serieus onderzocht om op een van mijn Saabs te monteren... maar enige wat mij heeft afgeschrikt zijn de kosten die gemaakt moeten worden. Met een verdamper systeem koop je een tweedehands verdamper en mengstukje en ben je voor een paar tientjes klaar. KDFi heeft wel een serieuzere investering nodig... wat overigens wel te rechtvaardigen valt vanwege de vele voordelen - maar mij voor nu net nog wat te gortig was. Ben wel voornemens om een dergelijk project nog eens op te pakken!


Sorry voor het offtopic. :oops:
Een stuk of wat Saabjes...

"Saab, the car nice people drive..."

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: 2jz-ge krukaspulley

Post by Rich »

babbel wrote:Ik heb het even nagekeken bij mijn pulley, en aan de achterkant zit ook een rand rubber.
Het kan haast niet anders dan dat de pulley uit drie delen bestaat, maar volgens mij zit het anders dan joep zegt (of ik lees het verkeerd?):

1. Het hart, loopt van voor tot achter over de krukas en is dus ongedempt
2. Het 'vliegwiel', deze is dus wel gedempt. Helaas PimmeTjaaH... :)
3. De pulley zelf, uiteraard ook gedempt
Ja, dit is dus wat ik bedoelde, zo zit de krukas pulley in elkaar. Waarschijnlijk bedoelt joep hetzelfde alleen dan 'andere' bewoording..

Pim, je zou het stock triggerwiel er af kunnen halen en vervangen door een custom, gewoon er aan vast lassen, daar is nog wel wat ruimte.
En mocht je op lpg gaan tunen, check dan 'IJ' oftewel Ian (een aussie) op supramania, die heeft een megathread over z'n mk3 die op lpg loopt. Big power met drie verdampers enzo, althans, dat was de status toen ik voor 't laatst keek daaro.

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: 2jz-ge krukaspulley

Post by joep »

wat de roomboterBabbel zegt dus..



maar dan uuit mn hoofd.
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
babbel
Elite shoarma haler
Posts: 463
Joined: Monday 19 May 2008 12:44

Re: 2jz-ge krukaspulley

Post by babbel »

joep wrote:wat de roomboterBabbel zegt dus..

maar dan uuit mn hoofd.
Ik had al zo'n vermoeden dat je wel wist hoe het zat, alleen begreep ik je verwoording niet helemaal. Vandaar ook de disclaimer aan mijn zijde ;)
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: 2jz-ge krukaspulley

Post by PimmeTjaaH »

Toch maar besloten om een triggerwheel op mn pulley te monteren. Ik wil een aluminium bus laten draaien die ik op mn poelie vastschroef ( aan de 2 tapeindjes die in de pulley zitten. Daar bovenop dan een triggerwheel.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: 2jz-ge krukaspulley

Post by Rich »

Hoe ga je de sensor dan stabiel monteren? Het is vanaf het blok dan best lastig want je moet 'om de pulley heen' als het ware. En als die sensor iets kan bewegen heb je een afwijking in de timing.
Dit is best tricky!

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: 2jz-ge krukaspulley

Post by PimmeTjaaH »

Met een stevige beugel. Ik heb geen aircopomp, dus daar heb ik mooi ruimte om een beugel te maken.

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: 2jz-ge krukaspulley

Post by PimmeTjaaH »

Iemand nog goedkope opties of mogelijkheden om een triggerwheel met sensor ergens te monteren ?

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: 2jz-ge krukaspulley

Post by Dude »

op de nokkenassen? Waarom pak je geen 2jzgte oliepomp, waar dus al een sensor in zit? volgens mij heeft een 2jzge geen sensor op de krukas zitten toch? Iig is de oliepomp anders om die reden.
Image

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: 2jz-ge krukaspulley

Post by Rich »

Krukas sensor in de oliepomp van een 2jzgte? Nee, dat klopt niet, in de pomp zitten geen sensors.
Het triggerwiel zit achterop het tandwiel geklemd waar de timingbelt over loopt, dit zit zo bij zowel een ge als gte. Deze is er trouwens vrij eenvoudig af te halen en zou je een custom triggerwiel voor in de plaats kunnen lassen. Moet wel even dik zijn.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: 2jz-ge krukaspulley

Post by Dude »

Volgens mij zit er wel degelijk verschil in de GTE pomp vs de GE. Tenminste als ik het goed herinner. Zal het eens opzoeken. De GE pomp koop je voor 130 usd en de GTE voor 200.
Image

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: 2jz-ge krukaspulley

Post by PimmeTjaaH »

Zal eens kijken hoe dat bij mijn blok zit achter mn distributie. Liefste heb ik daar dan een 36-1 tandwiel indien dat mogelijk is. Ook de sensor moet daar ntrlijk passen.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: 2jz-ge krukaspulley

Post by Dude »

http://www.supraforums.com/forum/showth ... p?t=518492

Vanaf post 12 lezen. Sommige GE motoren hebben dus geen krukas sensor in de oliepomp zitten.
Image

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: 2jz-ge krukaspulley

Post by Rich »

Ah ok, in de behuizing van de oliepomp, ik dacht dat je bedoelde binnenin de pomp, het draaiende gedeelte, misverstandje. :+
Ik denk dat er wellicht ook wat performance verschillen zijn tussen een GE pomp en een GTE pomp gezien het prijsverschil, zo'n uitstulpinkje om de sensor in te schroeven kan dat prijsverschil niet verklaren lijkt me.
De GE heeft wel een triggerwiel, maar die wordt dus niet gebruikt. Kosten overweging van toyota wellicht om 1 type tandwiel met triggerwiel te maken?

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: 2jz-ge krukaspulley

Post by Dude »

Performance maakt dan niet uit hé. De GTE zal dan meer olie leveren, en dat kan geen kwaad.
Kan best dat Toyota zo veel mogelijk standaard onderdelen wil. Een GTE onderblok bijv. verschild niet veel tov een GE onderblok. Alleen zijn de oliekanalen voor de turbo en zuigerbodemkoeling bij een GE niet doorgeboord. Dit zou je zo door een machine bedrijf kunnen laten ombouwen.

De GE zal denk ik geen triggerwiel gebruiken omdat er een distributor op zit. Dus overwegen waard om een GTE oliepomp te nemen en die sensor te gebruiken.
Image

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: 2jz-ge krukaspulley

Post by PimmeTjaaH »

Dan zit ik evengoed nog met het type triggering. Ik heb toch besloten om een aluminium bus te draaien, die ik dan op mn krukaspulley monteer. Staaf aluminium is op het moment met de post, dus even afwachten tot ik die ontvangen heb.
Net zoiets als deze.
http://cgi.ebay.ca/Electromotive-Toyota ... 0182986498
Ik kan alleen niet zien of hier ook een opstaande rand aan zit om het triggerwheel te centreren. Bij mijne komt dat er in ieder geval wel op. Maatje van me kan overweg met een draaibank, dus dat gaat wel goedkomen.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: 2jz-ge krukaspulley

Post by Dude »

Ziet er wel goed uit ^O^
Image

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: 2jz-ge krukaspulley

Post by PimmeTjaaH »

Liever had ik een sensor die afgesloten zat, maar helaas is die mogelijkheid veel moeilijker/tijdrovender en kost meer. Dit vind ik een prima oplossing. Voor 15 euro stuk aluminium gekocht van 85mm rond bij 125mm. En daar valt prima een afstandsbus(sen) uit te draaien.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: 2jz-ge krukaspulley

Post by Rich »

Dude wrote:Performance maakt dan niet uit hé. De GTE zal dan meer olie leveren, en dat kan geen kwaad.
Meer opbrengst is toch een betere performance... ? Dat bedoelde ik met performance verschil.

Post Reply