Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Welke olie gebruik je en waarom?

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
kuchnie na wymiar
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Welke olie gebruik je en waarom?

Post by Dude »

Zoals in de titel. En dan gaat het me voornamelijk om de "race" varianten. En graag onderbouwen waarom je die olie gebruikt.

Ik gebruik normaal Brega olie (Mobil raffinaderij), 10w40 semi synthetisch. Erg goede olie voor normaal gebruik in normale auto's. Verwijderd aanslag in het blok, voorkomt sludge vorming, motoren lopen vaak hoorbaar beter (lees: minder mechanische geluiden) en olieverbruik neemt af. Viscositeits index blijft goed bij hogere temperaturen (ik kan de tech specs zo niet meer terug vinden) Ze hebben ook een race variant, zelf geen ervaring mee.

Maar voor de JZ wil ik graag de beste olie die er te krijgen is. Op SM en SF heeft iedereen het over Castrol edge (en dan de groene duitse variant), Royal Purple, Redline, Mobil1 of Motul.
Veel van die gasten gooien een bepaalde olie in het blok omdat iedereen roept dat ze dat moeten gebruiken. Zonder veel onderbouwende info.
Ik heb nu castrol edge 5w30 gekocht voor de 1jz (enorm een poot uitgedraaid bij de brezan, maar goed)
Castrol heeft erg goede olie. Als je kijkt naar de technische data van deze olie, zie je waarom. Dat wil echter niet zeggen dat andere merken niet goed zijn.

Elke motor vanaf de jaren 80-90 is gebouwd om met een viscositeit van ong 10 Cst te kunnen draaien (op bedrijfs temperatuur). Castrol Edge 5w30 voldoet daar erg goed aan, en heeft als voordeel dat zowel bij lage als hoge temperaturen je makkelijker door het hele blok smering hebt. Dat het een dunne olie is en daardoor minder smeert is onzin. Het gaat erom welke viscositeit je hebt op bedrijfstemperatuur.

Nu las ik dat Babbel Motul 300V olie gebruikt. Ik kon het hier in de buurt zo snel niet krijgen, anders had ik die genomen. Erg goede olie, vooral omdat het een ester olie is en dus bestand is tegen extreem hoge temperaturen. Ester olie "hecht" ook ontzettend goed aan metalen onderdelen (positieve en negatieve landing aan materiaal), waardoor de oliefilm zelfs onder hoge belasting blijft bestaan. Alleen denk ik dat 15w50 een beetje aan de dikke kant is, wat zorgt voor onnodig druk opbouw in je oliesmeersysteem (17,8 Cst bij 100C, terwijl 10-12 voldoende is). Maar als ik kijk naar Motul olie, dan relateren ze de viscositeits range met de oplossing van fuel in de olie. Zogenaamd "fuel dilution" van de olie. Hoe hoger de viscositeits range, des te hoger de "fuel dilution" in de olie.
@Babbel, heeft maarten ook gezegd waarom je juist die viscositeit moet hebben? Of heeft dat te maken met de toleranties die hij gebruikt bij het bewerken ofzo?
Ik ben dus benieuwd welke olie gebruikt wordt en waarom.

Linkjes: http://www.supramania.com/forums/showth ... l-and-why.
http://www.supramania.com/forums/showth ... Your-Motor
Image

User avatar
babbel
Elite shoarma haler
Posts: 463
Joined: Monday 19 May 2008 12:44

Re: Welke olie gebruik je en waarom?

Post by babbel »

Klopt, ik heb altijd Motul 300V 15W-50 in mijn blok gehad. En ja, ik heb dat ook altijd vrij hoog/dik gevonden.
Aangezien ik niet enorm veel verstand heb van olieen, heb ik dit maar zo gelaten op aanraden van Arnout...

Mijn blok heeft nu 7 jaar (45000 km) met Motul gereden, waaronder ook heel veel korte stukjes (ik woonde erg dicht mij mn werk).
Nu het blok open geweest is kan ik niet anders zeggen dan dat de auto altijd erg goed in de olie gezeten heeft. Maarten was ook goed te spreken over de slijtage.

Toen ik het blok ging ophalen heb ik hem wel gevraagd welke olie hij aanraad. Dat was zonder twijfel Motul, vooral omdat de kwaliteit en eigenschappen van de olie gewoon top zijn aldus hem. Hij heeft helaas niet uitgelegd waarom juist voor 15W-50 is gekozen.
Aangezien de toleranties die hij gebruikt veelal kleiner/nauwkeuriger zijn dan Toyota voorschrijft, zou ik eerder verwachten dat de olie dus ook dunner dan stock zou moeten zijn. Ik kan me dus niet voorstellen dat15W-50 nodig is ivm toleranties.

Als je het mij vraagt vind hij Motul gewoon de beste olie, en valt er mee te leven dat het alleen als 15W-50 te krijgen is.
Enige wat ik verder nog kan bedenken is dat onze blokken wat vaker boven de ideale bedrijfstemperatuur uitkomen (en daardoor dus dunner wordt dan gespecificeerd). Kiezen voor een iets dikkere olie zou dan een logische zet kunnen zijn...

Maar wat ik al zei, ik ben geen kenner wat betreft olie. Misschien zijn er anderen hier die het beter uit kunnen leggen??
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt

User avatar
babbel
Elite shoarma haler
Posts: 463
Joined: Monday 19 May 2008 12:44

Re: Welke olie gebruik je en waarom?

Post by babbel »

Ow ja, ik bestel Motul eigenlijk altijd via ebay UK of Duitsland: Je hebt het binnen een paar dagen en je hoeft er de deur niet voor uit! :)
Automaterialenzaken als Rijsbergen, Brezan enz kunnen er inderdaad niet aan komen.

Wat betreft prijs: Zit meestal rond de 22 euro per 2L blik.
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Welke olie gebruik je en waarom?

Post by Dude »

Motul is ook gewoon te krijgen als 10w40 http://www.motul.co.jp/eg/product_line_ ... oke03.html

De prijs is niet duur, als je kijkt wat ik moest betalen bij die afzetters van Brezan voor een 5 liter Castrol Edge.....
Image

User avatar
otterkoppie
Shoarma voorproever
Posts: 1213
Joined: Saturday 26 September 2009 18:24
Location: VINYLLAND

Re: Welke olie gebruik je en waarom?

Post by otterkoppie »

ik heb deze week ook de olie ververst van mij nissan primera
ik heb er is gewoon olie opgedaan van de lidl andere produkten komen ook goed uit de test ik dacht probeer het eens
ben gestopt met bier drinken

het bier is op

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Welke olie gebruik je en waarom?

Post by emveha »

Nissan, pfffff, al flikker je er verlopen frituurvet in blijft zo'n ding nog netjes lopen. Maakt geen donder uit, als het vet is, loopt ie erop.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
otterkoppie
Shoarma voorproever
Posts: 1213
Joined: Saturday 26 September 2009 18:24
Location: VINYLLAND

Re: Welke olie gebruik je en waarom?

Post by otterkoppie »

emveha wrote:Nissan, pfffff, al flikker je er verlopen frituurvet in blijft zo'n ding nog netjes lopen. Maakt geen donder uit, als het vet is, loopt ie erop.
haha _O-
ben gestopt met bier drinken

het bier is op

User avatar
alexander strik
Shoarma kruider
Posts: 605
Joined: Monday 17 September 2007 13:42
Location: nijverdal
Contact:

Re: Welke olie gebruik je en waarom?

Post by alexander strik »

Ik denk juist dat Maarten de tolerantie's wat ruimer neemt zoals bij ons blok en daarom gaat voor 15 w 50, wij rijden overigens met Castrol Edge 10 w 60 tot volle teveredenheid, vooral bij hogere temperaturen behoud deze olie zijn smerende/koelende werking.
Alexander
babbel wrote:Klopt, ik heb altijd Motul 300V 15W-50 in mijn blok gehad. En ja, ik heb dat ook altijd vrij hoog/dik gevonden.
Aangezien ik niet enorm veel verstand heb van olieen, heb ik dit maar zo gelaten op aanraden van Arnout...

Mijn blok heeft nu 7 jaar (45000 km) met Motul gereden, waaronder ook heel veel korte stukjes (ik woonde erg dicht mij mn werk).
Nu het blok open geweest is kan ik niet anders zeggen dan dat de auto altijd erg goed in de olie gezeten heeft. Maarten was ook goed te spreken over de slijtage.

Toen ik het blok ging ophalen heb ik hem wel gevraagd welke olie hij aanraad. Dat was zonder twijfel Motul, vooral omdat de kwaliteit en eigenschappen van de olie gewoon top zijn aldus hem. Hij heeft helaas niet uitgelegd waarom juist voor 15W-50 is gekozen.
Aangezien de toleranties die hij gebruikt veelal kleiner/nauwkeuriger zijn dan Toyota voorschrijft, zou ik eerder verwachten dat de olie dus ook dunner dan stock zou moeten zijn. Ik kan me dus niet voorstellen dat15W-50 nodig is ivm toleranties.

Als je het mij vraagt vind hij Motul gewoon de beste olie, en valt er mee te leven dat het alleen als 15W-50 te krijgen is.
Enige wat ik verder nog kan bedenken is dat onze blokken wat vaker boven de ideale bedrijfstemperatuur uitkomen (en daardoor dus dunner wordt dan gespecificeerd). Kiezen voor een iets dikkere olie zou dan een logische zet kunnen zijn...

Maar wat ik al zei, ik ben geen kenner wat betreft olie. Misschien zijn er anderen hier die het beter uit kunnen leggen??

User avatar
babbel
Elite shoarma haler
Posts: 463
Joined: Monday 19 May 2008 12:44

Re: Welke olie gebruik je en waarom?

Post by babbel »

Aangezien het tijd wordt voor echte olie, toch dit topic nog maar eens afstoffen :)

Ik heb nu een externe oliekoeler die erg effectief lijkt te zijn (cruisen op de snelweg eigenlijk altijd 85-88°C), dus denk ik dat ik beter een iets dunnere olie kan gebruiken?
Ik zat te denken aan Motul 300V Chrono 10W-40.

Of is dit alsnog te dik?
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt

harrie
Assistent shoarma haler
Posts: 104
Joined: Wednesday 07 April 2010 11:54

Re: Welke olie gebruik je en waarom?

Post by harrie »

In mijn R32 zat eerst Silkolene Pro R 15W50, maar heb er op aanraden van Arnout Motul 300V 15W50 ingedaan. Mechanische geluiden zijn een stukje minder en ik heb het idee dat de olie wat sneller op bedrijfstemperatuur komt. Maar echt technisch onderbouwen kan ik het niet. Heb trouwens ook een oliekoeler en mijn olie is bij cruisen ook nooit meer dan 80-85 graden (analoog metertje dus weet 't niet precies ;))
Ik koop btw mijn olie via een maatje van de SkylineClub, die komt nog wel 's in de UK ;)

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Welke olie gebruik je en waarom?

Post by Rich »

Tijdens cruizen bij mij ook zo'n 85C, is normaal en straks in de winter wordt dat nog iets lager omdat een thermostaatplaat altijd 10% doorlaat heeft. Dit is bewust zo gedaan om de olie in de oliekoeler ook langzaam op te laten warmen zodat als de thermostaat helemaal opent er geen thermoshock optreedt; koude olie die in contact komt met onderdelen die op bedrijfstemp zijn.

Marcel, vwb de viscositeit is temperatuur niet de maatstaf, wellicht herinner je m'n stuk nog over viscositeit dat ik op supras.nl geschreven heb. Volgens mij moet dat hier ook nog ergens rondzwerven. Lees dat nog eens en ga zo de voor jouw blok juiste viscositeit opzoeken.

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: Welke olie gebruik je en waarom?

Post by knabbel »

Rich wrote:Tijdens cruizen bij mij ook zo'n 85C, is normaal en straks in de winter wordt dat nog iets lager omdat een thermostaatplaat altijd 10% doorlaat heeft. Dit is bewust zo gedaan om de olie in de oliekoeler ook langzaam op te laten warmen zodat als de thermostaat helemaal opent er geen thermoshock optreedt; koude olie die in contact komt met onderdelen die op bedrijfstemp zijn.

Marcel, vwb de viscositeit is temperatuur niet de maatstaf, wellicht herinner je m'n stuk nog over viscositeit dat ik op supras.nl geschreven heb. Volgens mij moet dat hier ook nog ergens rondzwerven. Lees dat nog eens en ga zo de voor jouw blok juiste viscositeit opzoeken.
Dat gaat niet zo makkelijk, want dan moet hij eerst een olie druk meter installeren, en daar is helaas geen ruimte meer voor.

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Welke olie gebruik je en waarom?

Post by dave »

Was idd een goed en duidelijk verhaal ja, top. Maar ben al wel al eea vergeten, repost?

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Welke olie gebruik je en waarom?

Post by Tjabbo »

waarom een repost als het gewoon op het forum staat?
Jos heeft het gejat van rich op supras.nl ooit omdat het een leuk stukje was over olie en perfect in de tech faq hier pastte.
gelukkig maar nu :)

viewtopic.php?f=7&t=1638&hilit=olie
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Welke olie gebruik je en waarom?

Post by dave »

Thx

User avatar
Cedric
2e Assistent shoarma haler
Posts: 93
Joined: Sunday 26 September 2010 18:11

Re: Welke olie gebruik je en waarom?

Post by Cedric »

Ik rij gewoon op semi synth Shell 10W40
Versnellingsbak Gerion drive full synth 75W90 denk ik.

Wat me vooral opvalt is dat m'n jz ongelooflijk proper is binnenin. Carter er eens afgedaan en er is echt geen enkele aanslag op onderdelen, alles ziet er als nieuw uit. De olie blijft ook gewoon helder alsof er altijd verse inzit (ook na 3 racedagen) Met m'n oliekoeler (zonder thermostaat) blijft de olie tijdens driften altijd rond de 100 - 110 °C

In m'n passat tdi wordt de olie snel heel erg donker, in m'n moto ook.
Het blok dat standaard in m'n nissan zat (CA18DET) toverde de olie in 4u rijden om in een of andere dikke, zwarte, vettige substantie. Meestal draaide het blok na 4u ook kapot (3 blokken stukgereden in 3 drift dagen...) :mrgreen:

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Welke olie gebruik je en waarom?

Post by Dude »

Mijn JZ is van binnen ook hagelnieuw. Ligt waarschijnlijk wel aan de gebruikte olie/ benzine etc. en aan op tijd onderhouds beurtjes geven. Er zat bij mij ook een speciaal 'race' oliefilter op. Merk weet ik zo niet meer. Maar ik heb wel eens andere JZ blokken gezien die van binnen helemaal vol aanslag zaten.

Dat een diesel eerder vervuiling heeft is logisch.

JZ motorblokken zijn niet echt te vergelijken met een nissan. Als je hem zo stock houdt, en op tijd de olie vervangt dan denk ik niet dat je blok kapot loopt. Ze zijn behoorlijk over-engineerd. Behalve de stock turbo's
Image

User avatar
suarea51
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 772
Joined: Monday 15 March 2010 21:49
Location: Westerhaar

Re: Welke olie gebruik je en waarom?

Post by suarea51 »

ik heb Motul 6100 Synergie 10w40 gekocht voor mijn motor blok en
Motul Gear 300 75w90 voor de versnellingsbak.

deze olie werd mij aangeraden door de dealer van Motul dus daarom probeer ik deze maar even uit.
2jz-gte? ^^
Old Toyota's Never Die, They Just Get Faster

Turbolag: the number of seconds that the driver of the car next to you thinks he can win.

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Welke olie gebruik je en waarom?

Post by kefke »

suarea51 wrote:ik heb Motul 6100 Synergie 10w40 gekocht voor mijn motor blok en
Motul Gear 300 75w90 voor de versnellingsbak.

deze olie werd mij aangeraden door de dealer van Motul dus daarom probeer ik deze maar even uit.
Het zou maar gek zijn wanneer je Motuldealer je Castrol zou aanraden :word:
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Welke olie gebruik je en waarom?

Post by Tjabbo »

lol @ kevin _O-
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Welke olie gebruik je en waarom?

Post by emveha »

suarea51 wrote:ik heb Motul 6100 Synergie 10w40 gekocht voor mijn motor blok en
Motul Gear 300 75w90 voor de versnellingsbak.

deze olie werd mij aangeraden door de dealer van Motul dus daarom probeer ik deze maar even uit.
Ga je die al gelijk in je nieuwe motor donderen ???????, Ik zou hem laten inlopen met een goedkopere olie, en dan na 200km wisselen ( om vuil etc na revisie af te voeren), daarna pas die dure erin kieperen.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

Kenji
Assistent shoarma haler
Posts: 181
Joined: Friday 13 August 2010 01:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Welke olie gebruik je en waarom?

Post by Kenji »

Met m'n 1JZ gebruikte ik altijd Castrol Magnatex 10W40 volsyntheet.

Met m'n 13B gebruik ik MPM 20W50 mineraal.
Image

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Welke olie gebruik je en waarom?

Post by Rsoarer »

In mijn JZ gebruik ik Redline 10W30, dit omdat 10W30 staat in het boekje en de motorruimte-sticker van mijn Soarer. Ik ga ervan uit dat Toyota genoeg research heeft gedaan over welke olie je het beste kunt gebruiken met een 1jzgte. Echter is 10w30 tegenwoordig wel moeilijker te vinden en zijn er weinig merken die dit nog aanbieden. Daarnaast is Redline belachelijk duur geprijsd in Nederland en is er maar 1 importeur ofzo. Ik haal mijn redline altijd bij bedrijven als opie-oils (UK) of nipparts (malta).

Voor mijn r154 gebruik ik redline MT-90, en voor mijn torsen diff redline 75w90.

GreeTzzzZ
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

tse
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 715
Joined: Sunday 01 October 2006 22:21
Location: eindhoveee

Re: Welke olie gebruik je en waarom?

Post by tse »

Ik gebruik Mobil Synt S 5W-40 op me crx omdat een maat van me een vat van heeft gekregen [:D]

Post Reply