Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Olie additief: Molybdenum disulfide

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
babbel
Elite shoarma haler
Posts: 463
kuchnie na wymiar
Joined: Monday 19 May 2008 12:44

Olie additief: Molybdenum disulfide

Post by babbel »

Een collega van mij vroeg me of ik iets wist van het olie additief 'Molybdenum disulfide (MoS2)'.

Dit is schijnbaar een additief die de frictie enorm verlaagd. Het wordt in veel industriële toepassingen ook gebruikt als droog smeermiddel.
Wat dat betreft heeft de stof zijn smerende eigenschappen in de industrie wel aardig bewezen, maar voor zover ik kan vinden nog niet in een automotor.

Zelf ben ik absoluut geen fan van additieven, aangezien de olie die je koopt al zeer gebalanceerd is en er flink wat R&D achter gezeten heeft.
Mijn vraag aan jullie, hebben jullie er ooit van gehoord en wat is jullie mening erover?

De Duitse fabrikant:
http://www.liqui-moly.de/liquimoly/web. ... _home.html
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt

User avatar
Brinky
Assistent shoarma kruider
Posts: 546
Joined: Monday 31 July 2006 22:37
Location: Vjenne

Re: Olie additief: Molybdenum disulfide

Post by Brinky »

Het gaat om de molybdeen die erin zit... zoek ook maar eens op "Molykote"... eenzelfde soort goedje dat als additief wordt gebruikt.

Er zijn mensen die er bij zweren en prediken dat hun oude torretje/versnellingsbakje weer als nieuw functioneert... persoonlijk schaar ik me meer achter jouw mening dat je voorzichtig om moet gaan met additieven in olie.
Een stuk of wat Saabjes...

"Saab, the car nice people drive..."

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Olie additief: Molybdenum disulfide

Post by Rich »

babbel wrote:Zelf ben ik absoluut geen fan van additieven, aangezien de olie die je koopt al zeer gebalanceerd is en er flink wat R&D achter gezeten heeft.
+1 daar geef je het antwoord zelf al.
Je kan beter de vraag stellen; waarom heeft de oliefabrikant het NIET in z'n olie gedaan? Ik ben persoonlijk van mening dat je NOOIT iets moet toevoegen aan de oliën in je auto om dezelfde reden; waarom zit goedje XYZ er sowieso NIET in?

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Olie additief: Molybdenum disulfide

Post by emveha »

Het zoveelste middel in de additievenlijst wat je in de motor moet kappen om slijtage te verminderen, vlotter te starten brandstofverbruik.......... ach, vul het zelf maar aan.

MoS2 is inderdaad een goed middel, wat al geruime tijd in of als smeermiddel wordt toegepast. Onder andere als vet voor extreme onstandigheden voldoet dit spul uitstekend. Waarom verbied Groeneveld dan om het spul af te vullen in hun automatische vetsmeersystemen ???????????????????????? Ik denk dat er nogal wat haken en ogen aanzitten, maargoed.

Na Slick50, Fingear, Tunap, etc, is dit dus weer de volgende. de rest van mijn verhaal heeft Rich al gegeven.
Alleen leuk als de drijfstangen rammelen, en je wilt zo'n schroothoop nog verkopen.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

Post Reply