Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Bandenspanning

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
harrie
Assistent shoarma haler
Posts: 104
kuchnie na wymiar
Joined: Wednesday 07 April 2010 11:54

Bandenspanning

Post by harrie »

Dus ik sloeg vorige keer een modderfiguur op Zandvoort omdat mijn banden (R888) nogal aan de harde kant waren (2,7 bar, net na een track time sessie) en daardoor veel minder grip had. Nu ga ik naar Assen aankomend weekend met Toyo T1-R's en heb gister de banden (na 50 km snelweg) op 2.2 bar gezet. Waar kan ik vinden of dit correct is?

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Bandenspanning

Post by Tjabbo »

Waar heb je die 2.2 vandaan dan? uit de lucht gegrepen?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

Re: Bandenspanning

Post by kolkie »

Bandenspanning kan tijdens een trackday als ze goed warmworden zomaar een halve bar oplopen. Je moet er gewoon een beetje mee aan het spelen en kijken wat je bevalt.
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

harrie
Assistent shoarma haler
Posts: 104
Joined: Wednesday 07 April 2010 11:54

Re: Bandenspanning

Post by harrie »

@Tjabbo ik kreeg de auto terug met nieuwe banden maar die vond ik wat hard opgepompt (je voelde ze 'stuiteren' zeg maar), ze stonden op 2,5 bar. Heb ze verlaagd naar 2,2 omdat ik op het circuit anders gemakkelijk wéér op 2,5 of hoger uitkom anders (zie kolkies comment)

eah88
Shoarma voorproever
Posts: 1143
Joined: Sunday 18 April 2010 22:59
Location: zwolle

Re: Bandenspanning

Post by eah88 »

dan laat ik de boel voor track time ook maar ff verzetten naar 2.3 :)
Image
Street Legal Toyota CELICA ST182 WideBody GT2 - Kia Picanto 1.0 LX D-Light

kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

Re: Bandenspanning

Post by kolkie »

Da's op zich nog best veel (ik ga er hierbij even vanuit dat een celica significant lichter is dan een skyline).

Voor mijn bimmer, ter referentie, heb ik R888 liggen en daarvoor wordt aangeraden te beginnen bij 1.7 bar koud, zodat ze op ongeveer 2.2 uitkomen als ze fatsoenlijk op temperatuur zijn. Op aanraden van de zelf ook racende verkoper.
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

eah88
Shoarma voorproever
Posts: 1143
Joined: Sunday 18 April 2010 22:59
Location: zwolle

Re: Bandenspanning

Post by eah88 »

toyota raad aan met 205/55/15 op 2.2 bar te rijden. rijd nu rond met 225/40/17 op 2.6 bar. rijd heerlijk :) maar voor track iets te.
Image
Street Legal Toyota CELICA ST182 WideBody GT2 - Kia Picanto 1.0 LX D-Light

harrie
Assistent shoarma haler
Posts: 104
Joined: Wednesday 07 April 2010 11:54

Re: Bandenspanning

Post by harrie »

Ik zou inderdaad even terugzetten naar iets lagers ja ;) ga anders morgen ff een stukkie snelwegrijden en dan gelijk langs een tankstation ofzo langs de snelweg. Dan heb je straatwarme banden, 2,2 bar ofzo zetten. Op het circuit gaan ze nog een stukkie omhoog namelijk ;)

User avatar
KX250
Meat-team Member
Posts: 1541
Joined: Thursday 24 December 2009 21:57
Location: Nijverdal

Re: Bandenspanning

Post by KX250 »

Je kunt ook naar de ervaringen van Alexander vragen
Republica bananna

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Bandenspanning

Post by DeSchouten »

Je hebt er toch ook wel HKS lucht in zitten he? :mrgreen:
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

eah88
Shoarma voorproever
Posts: 1143
Joined: Sunday 18 April 2010 22:59
Location: zwolle

Re: Bandenspanning

Post by eah88 »

nee wel TRD _O-
Image
Street Legal Toyota CELICA ST182 WideBody GT2 - Kia Picanto 1.0 LX D-Light

harrie
Assistent shoarma haler
Posts: 104
Joined: Wednesday 07 April 2010 11:54

Re: Bandenspanning

Post by harrie »

HKS = Harrie's Kut Skyline, aldus mijn broertje.

User avatar
otterkoppie
Shoarma voorproever
Posts: 1213
Joined: Saturday 26 September 2009 18:24
Location: VINYLLAND

Re: Bandenspanning

Post by otterkoppie »

ik race met 0,9 bar
maar dit is dan ook weer met een kart (B)
ben gestopt met bier drinken

het bier is op

User avatar
Ann
Shoarma eter
Posts: 3764
Joined: Wednesday 22 February 2006 21:36
Location: Vroomshoop

Re: Bandenspanning

Post by Ann »

Hey ja man, post e's wat foto's van het karten, resultaten,ervaringen. :Y
De ideale echtgenoot is hij die begrijpt wat z'n vrouw niet zegt.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Bandenspanning

Post by Rich »

Er is nogal verschil tussen straatbanden en (semi)slicks en tussen straatrijden en op 't circuit. Dan is er nog verschil tussen de banden onderling en verschil onder wat voor auto ze gemonteerd zitten, uitlijning, rijstijl en buitentemperatuur. Kortom, best lastig [:D]
De genoemde 1.7 - 2.2 is aardig goed voor de R888's onder een middelzware auto 1500 - 1700kg, maar is bijvoorbeeld veel te veel voor een lotus elise of donkervoort, daar moeten ze warm niet boven de 2.0bar uitkomen. Dat geldt dus voor semi's op 't circuit.

Ik zelf heb ook semi's en begin ook bij zo'n 1.7 koud voor circuit werk, maar dat kan ook nog 0.1 of 0.2 variëren naar gelang de buitentemperatuur. Warm is 2.2 te hoog voor mij. Ik heb de meeste grip bij zo'n 2.0bar race-warm. Dit heb ik vastgesteld puur door experimenteren. Elke keer als ik van 't circuit afkom direct de spanning rondom meten en noteren, inclusief de buitentemperatuur en of de banden goed aanvoelden of niet. Ook visueel kan je zien of 't goed zit of niet door de mate van oprullen van het rubber op het loopvlak. Zo kom je na wat experimenteren, voelen en lezen van de banden op de voor jouw banden, autotype, uitlijning, rijstijl en weersomstandigheden goede start spanning.

Op 't circuit rijden met straatbanden is qua bandenspanning eigenlijk nog moeilijker dan met (semi)slicks. Aan de ene kant wil je ze iets harder omdat de bandwangen van een straatband een stuk slapper zijn dan een semi en je ze met wat hogere spanning wat stijver maakt. Hierdoor rolt de auto minder over de wangen, waardoor je meer stuurprecisie hebt en de band minder snel te heet wordt doordat ie minder vervormt. Je levert daarmee wel wat grip in maar stelt het smeren iets uit wat sterk grip verminderend is. Aan de andere kant heb je meer grip met een wat lagere spanning, maar omdat de band meer vervormt wordt ie sneller te heet en gaat ie eerder smeren. De bandbreedte om mee te spelen is bij een straatband op 't circuit erg klein. En ik zeg idd 'te heet' omdat alle straatbanden bij gebruik op 't circuit heter worden dan waar ze voor ontworpen zijn, de ene band kan hier beter tegen dan de andere.

Voor op straat is er niet zoveel verschil in bandenspanning tussen straatbanden en semi's. Ik rij op straat met ongeveer 2.2 - 2.3bar koud. Semi's geven altijd een wat stuiteriger rijgevoel vanwege de stijve wangen. Straatbanden geven comfort door de vering in de wangen, en dat mis je bij semi's, daar zit nml of carbon of staal in de wangen.

Voor straatbanden heb je de goede spanning te pakken als je banden mooi gelijkmatig slijten. Slijtage teveel aan de zijkanten betekent te lage spanning, slijtage alleen in het midden betekent te hoge spanning. Regelmatig je bandenspanning controleren (wekelijks!) en dan ook letten op het slijtagepatroon en dan kom je uiteindelijk wel tot een goede bandenspanning.

De bandenspanning die de fabrikanten opgeven in de boekjes zijn altijd bij koude banden trouwens (niet na 50km snelweg!)

User avatar
alexander strik
Shoarma kruider
Posts: 605
Joined: Monday 17 September 2007 13:42
Location: nijverdal
Contact:

Re: Bandenspanning

Post by alexander strik »

ik zou maar eens met 1.9 vertrekken na ongeveer 2a3 ronden zijn ze dan 2.3 en hebben ze grip.
Alexander
harrie wrote:Dus ik sloeg vorige keer een modderfiguur op Zandvoort omdat mijn banden (R888) nogal aan de harde kant waren (2,7 bar, net na een track time sessie) en daardoor veel minder grip had. Nu ga ik naar Assen aankomend weekend met Toyo T1-R's en heb gister de banden (na 50 km snelweg) op 2.2 bar gezet. Waar kan ik vinden of dit correct is?

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Bandenspanning

Post by Rich »

T1-R is geen semi, maar een uhp-straatband, deze heeft dus niet het karakter van een semi die warmte nodig heeft om grip te krijgen.

User avatar
alexander strik
Shoarma kruider
Posts: 605
Joined: Monday 17 September 2007 13:42
Location: nijverdal
Contact:

Re: Bandenspanning

Post by alexander strik »

Weet ik maar als je met 2.3 vetrekt weet je zeker dat het niks wordt.
Rich wrote:T1-R is geen semi, maar een uhp-straatband, deze heeft dus niet het karakter van een semi die warmte nodig heeft om grip te krijgen.

harrie
Assistent shoarma haler
Posts: 104
Joined: Wednesday 07 April 2010 11:54

Re: Bandenspanning

Post by harrie »

Ik zal ze zo eens tot 1.9 af laten zakken, kijken of strik gelijk heeft ;)

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Bandenspanning

Post by Rich »

alexander strik wrote:
Rich wrote:T1-R is geen semi, maar een uhp-straatband, deze heeft dus niet het karakter van een semi die warmte nodig heeft om grip te krijgen.
Weet ik maar als je met 2.3 vetrekt weet je zeker dat het niks wordt.
Haha, ja dat is inderdaad zeker :+

Vertel eens harrie, hoe hielden de bandjes 't gisteren nadat je ze op 1.9 had gezet?

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Bandenspanning

Post by Rich »

Ik ben zelf gisteren trouwens met 1.55 voor en 1.65 achter gaan rijden en de banden deden het perfect. Geen last van smeren, lekkere grip en achteraf zagen de banden er nog keurig uit.

User avatar
alexander strik
Shoarma kruider
Posts: 605
Joined: Monday 17 September 2007 13:42
Location: nijverdal
Contact:

Re: Bandenspanning

Post by alexander strik »

heb je de spanning direct na het rijden nog gemeten.
Rich wrote:Ik ben zelf gisteren trouwens met 1.55 voor en 1.65 achter gaan rijden en de banden deden het perfect. Geen last van smeren, lekkere grip en achteraf zagen de banden er nog keurig uit.

eah88
Shoarma voorproever
Posts: 1143
Joined: Sunday 18 April 2010 22:59
Location: zwolle

Re: Bandenspanning

Post by eah88 »

ik heb met 2.2 rond gereden en ze hielden het perfect :)
Image
Street Legal Toyota CELICA ST182 WideBody GT2 - Kia Picanto 1.0 LX D-Light

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Bandenspanning

Post by Rich »

alexander strik wrote:heb je de spanning direct na het rijden nog gemeten.
Rich wrote:Ik ben zelf gisteren trouwens met 1.55 voor en 1.65 achter gaan rijden en de banden deden het perfect. Geen last van smeren, lekkere grip en achteraf zagen de banden er nog keurig uit.
Yep, mooie 2.1 rondom. Dit was een vergelijkbare situatie qua weer wat ik al eens eerder op cpz had gehad en daarom dezelfde start spanning aangehouden.

Post Reply