Cookiewet mededeling:
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Bandenspanning
-
- Assistent shoarma haler
- Posts: 104
- kuchnie na wymiar
- Joined: Wednesday 07 April 2010 11:54
Bandenspanning
Dus ik sloeg vorige keer een modderfiguur op Zandvoort omdat mijn banden (R888) nogal aan de harde kant waren (2,7 bar, net na een track time sessie) en daardoor veel minder grip had. Nu ga ik naar Assen aankomend weekend met Toyo T1-R's en heb gister de banden (na 50 km snelweg) op 2.2 bar gezet. Waar kan ik vinden of dit correct is?
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Bandenspanning
Waar heb je die 2.2 vandaan dan? uit de lucht gegrepen?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
-
- Shoarma voorproever eerste klas
- Posts: 1756
- Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
- Location: Vroomshoop/Den Bosch
Re: Bandenspanning
Bandenspanning kan tijdens een trackday als ze goed warmworden zomaar een halve bar oplopen. Je moet er gewoon een beetje mee aan het spelen en kijken wat je bevalt.
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !
Shoarmateam-wiki
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !
Shoarmateam-wiki
Re: Bandenspanning
@Tjabbo ik kreeg de auto terug met nieuwe banden maar die vond ik wat hard opgepompt (je voelde ze 'stuiteren' zeg maar), ze stonden op 2,5 bar. Heb ze verlaagd naar 2,2 omdat ik op het circuit anders gemakkelijk wéér op 2,5 of hoger uitkom anders (zie kolkies comment)
Re: Bandenspanning
dan laat ik de boel voor track time ook maar ff verzetten naar 2.3
Street Legal Toyota CELICA ST182 WideBody GT2 - Kia Picanto 1.0 LX D-Light
-
- Shoarma voorproever eerste klas
- Posts: 1756
- Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
- Location: Vroomshoop/Den Bosch
Re: Bandenspanning
Da's op zich nog best veel (ik ga er hierbij even vanuit dat een celica significant lichter is dan een skyline).
Voor mijn bimmer, ter referentie, heb ik R888 liggen en daarvoor wordt aangeraden te beginnen bij 1.7 bar koud, zodat ze op ongeveer 2.2 uitkomen als ze fatsoenlijk op temperatuur zijn. Op aanraden van de zelf ook racende verkoper.
Voor mijn bimmer, ter referentie, heb ik R888 liggen en daarvoor wordt aangeraden te beginnen bij 1.7 bar koud, zodat ze op ongeveer 2.2 uitkomen als ze fatsoenlijk op temperatuur zijn. Op aanraden van de zelf ook racende verkoper.
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !
Shoarmateam-wiki
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !
Shoarmateam-wiki
Re: Bandenspanning
toyota raad aan met 205/55/15 op 2.2 bar te rijden. rijd nu rond met 225/40/17 op 2.6 bar. rijd heerlijk maar voor track iets te.
Street Legal Toyota CELICA ST182 WideBody GT2 - Kia Picanto 1.0 LX D-Light
Re: Bandenspanning
Ik zou inderdaad even terugzetten naar iets lagers ja ;) ga anders morgen ff een stukkie snelwegrijden en dan gelijk langs een tankstation ofzo langs de snelweg. Dan heb je straatwarme banden, 2,2 bar ofzo zetten. Op het circuit gaan ze nog een stukkie omhoog namelijk ;)
- DeSchouten
- Shoarma vreter
- Posts: 4562
- Joined: Monday 13 November 2006 22:27
Re: Bandenspanning
Je hebt er toch ook wel HKS lucht in zitten he?
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....
Re: Bandenspanning
nee wel TRD
Street Legal Toyota CELICA ST182 WideBody GT2 - Kia Picanto 1.0 LX D-Light
Re: Bandenspanning
HKS = Harrie's Kut Skyline, aldus mijn broertje.
- otterkoppie
- Shoarma voorproever
- Posts: 1213
- Joined: Saturday 26 September 2009 18:24
- Location: VINYLLAND
Re: Bandenspanning
ik race met 0,9 bar
maar dit is dan ook weer met een kart
maar dit is dan ook weer met een kart
ben gestopt met bier drinken
het bier is op
het bier is op
Re: Bandenspanning
Hey ja man, post e's wat foto's van het karten, resultaten,ervaringen.
De ideale echtgenoot is hij die begrijpt wat z'n vrouw niet zegt.
Re: Bandenspanning
Er is nogal verschil tussen straatbanden en (semi)slicks en tussen straatrijden en op 't circuit. Dan is er nog verschil tussen de banden onderling en verschil onder wat voor auto ze gemonteerd zitten, uitlijning, rijstijl en buitentemperatuur. Kortom, best lastig [:D]
De genoemde 1.7 - 2.2 is aardig goed voor de R888's onder een middelzware auto 1500 - 1700kg, maar is bijvoorbeeld veel te veel voor een lotus elise of donkervoort, daar moeten ze warm niet boven de 2.0bar uitkomen. Dat geldt dus voor semi's op 't circuit.
Ik zelf heb ook semi's en begin ook bij zo'n 1.7 koud voor circuit werk, maar dat kan ook nog 0.1 of 0.2 variëren naar gelang de buitentemperatuur. Warm is 2.2 te hoog voor mij. Ik heb de meeste grip bij zo'n 2.0bar race-warm. Dit heb ik vastgesteld puur door experimenteren. Elke keer als ik van 't circuit afkom direct de spanning rondom meten en noteren, inclusief de buitentemperatuur en of de banden goed aanvoelden of niet. Ook visueel kan je zien of 't goed zit of niet door de mate van oprullen van het rubber op het loopvlak. Zo kom je na wat experimenteren, voelen en lezen van de banden op de voor jouw banden, autotype, uitlijning, rijstijl en weersomstandigheden goede start spanning.
Op 't circuit rijden met straatbanden is qua bandenspanning eigenlijk nog moeilijker dan met (semi)slicks. Aan de ene kant wil je ze iets harder omdat de bandwangen van een straatband een stuk slapper zijn dan een semi en je ze met wat hogere spanning wat stijver maakt. Hierdoor rolt de auto minder over de wangen, waardoor je meer stuurprecisie hebt en de band minder snel te heet wordt doordat ie minder vervormt. Je levert daarmee wel wat grip in maar stelt het smeren iets uit wat sterk grip verminderend is. Aan de andere kant heb je meer grip met een wat lagere spanning, maar omdat de band meer vervormt wordt ie sneller te heet en gaat ie eerder smeren. De bandbreedte om mee te spelen is bij een straatband op 't circuit erg klein. En ik zeg idd 'te heet' omdat alle straatbanden bij gebruik op 't circuit heter worden dan waar ze voor ontworpen zijn, de ene band kan hier beter tegen dan de andere.
Voor op straat is er niet zoveel verschil in bandenspanning tussen straatbanden en semi's. Ik rij op straat met ongeveer 2.2 - 2.3bar koud. Semi's geven altijd een wat stuiteriger rijgevoel vanwege de stijve wangen. Straatbanden geven comfort door de vering in de wangen, en dat mis je bij semi's, daar zit nml of carbon of staal in de wangen.
Voor straatbanden heb je de goede spanning te pakken als je banden mooi gelijkmatig slijten. Slijtage teveel aan de zijkanten betekent te lage spanning, slijtage alleen in het midden betekent te hoge spanning. Regelmatig je bandenspanning controleren (wekelijks!) en dan ook letten op het slijtagepatroon en dan kom je uiteindelijk wel tot een goede bandenspanning.
De bandenspanning die de fabrikanten opgeven in de boekjes zijn altijd bij koude banden trouwens (niet na 50km snelweg!)
De genoemde 1.7 - 2.2 is aardig goed voor de R888's onder een middelzware auto 1500 - 1700kg, maar is bijvoorbeeld veel te veel voor een lotus elise of donkervoort, daar moeten ze warm niet boven de 2.0bar uitkomen. Dat geldt dus voor semi's op 't circuit.
Ik zelf heb ook semi's en begin ook bij zo'n 1.7 koud voor circuit werk, maar dat kan ook nog 0.1 of 0.2 variëren naar gelang de buitentemperatuur. Warm is 2.2 te hoog voor mij. Ik heb de meeste grip bij zo'n 2.0bar race-warm. Dit heb ik vastgesteld puur door experimenteren. Elke keer als ik van 't circuit afkom direct de spanning rondom meten en noteren, inclusief de buitentemperatuur en of de banden goed aanvoelden of niet. Ook visueel kan je zien of 't goed zit of niet door de mate van oprullen van het rubber op het loopvlak. Zo kom je na wat experimenteren, voelen en lezen van de banden op de voor jouw banden, autotype, uitlijning, rijstijl en weersomstandigheden goede start spanning.
Op 't circuit rijden met straatbanden is qua bandenspanning eigenlijk nog moeilijker dan met (semi)slicks. Aan de ene kant wil je ze iets harder omdat de bandwangen van een straatband een stuk slapper zijn dan een semi en je ze met wat hogere spanning wat stijver maakt. Hierdoor rolt de auto minder over de wangen, waardoor je meer stuurprecisie hebt en de band minder snel te heet wordt doordat ie minder vervormt. Je levert daarmee wel wat grip in maar stelt het smeren iets uit wat sterk grip verminderend is. Aan de andere kant heb je meer grip met een wat lagere spanning, maar omdat de band meer vervormt wordt ie sneller te heet en gaat ie eerder smeren. De bandbreedte om mee te spelen is bij een straatband op 't circuit erg klein. En ik zeg idd 'te heet' omdat alle straatbanden bij gebruik op 't circuit heter worden dan waar ze voor ontworpen zijn, de ene band kan hier beter tegen dan de andere.
Voor op straat is er niet zoveel verschil in bandenspanning tussen straatbanden en semi's. Ik rij op straat met ongeveer 2.2 - 2.3bar koud. Semi's geven altijd een wat stuiteriger rijgevoel vanwege de stijve wangen. Straatbanden geven comfort door de vering in de wangen, en dat mis je bij semi's, daar zit nml of carbon of staal in de wangen.
Voor straatbanden heb je de goede spanning te pakken als je banden mooi gelijkmatig slijten. Slijtage teveel aan de zijkanten betekent te lage spanning, slijtage alleen in het midden betekent te hoge spanning. Regelmatig je bandenspanning controleren (wekelijks!) en dan ook letten op het slijtagepatroon en dan kom je uiteindelijk wel tot een goede bandenspanning.
De bandenspanning die de fabrikanten opgeven in de boekjes zijn altijd bij koude banden trouwens (niet na 50km snelweg!)
- alexander strik
- Shoarma kruider
- Posts: 605
- Joined: Monday 17 September 2007 13:42
- Location: nijverdal
- Contact:
Re: Bandenspanning
ik zou maar eens met 1.9 vertrekken na ongeveer 2a3 ronden zijn ze dan 2.3 en hebben ze grip.
Alexander
Alexander
harrie wrote:Dus ik sloeg vorige keer een modderfiguur op Zandvoort omdat mijn banden (R888) nogal aan de harde kant waren (2,7 bar, net na een track time sessie) en daardoor veel minder grip had. Nu ga ik naar Assen aankomend weekend met Toyo T1-R's en heb gister de banden (na 50 km snelweg) op 2.2 bar gezet. Waar kan ik vinden of dit correct is?
Re: Bandenspanning
T1-R is geen semi, maar een uhp-straatband, deze heeft dus niet het karakter van een semi die warmte nodig heeft om grip te krijgen.
- alexander strik
- Shoarma kruider
- Posts: 605
- Joined: Monday 17 September 2007 13:42
- Location: nijverdal
- Contact:
Re: Bandenspanning
Weet ik maar als je met 2.3 vetrekt weet je zeker dat het niks wordt.
Rich wrote:T1-R is geen semi, maar een uhp-straatband, deze heeft dus niet het karakter van een semi die warmte nodig heeft om grip te krijgen.
Re: Bandenspanning
Ik zal ze zo eens tot 1.9 af laten zakken, kijken of strik gelijk heeft ;)
Re: Bandenspanning
Haha, ja dat is inderdaad zekeralexander strik wrote:Weet ik maar als je met 2.3 vetrekt weet je zeker dat het niks wordt.Rich wrote:T1-R is geen semi, maar een uhp-straatband, deze heeft dus niet het karakter van een semi die warmte nodig heeft om grip te krijgen.
Vertel eens harrie, hoe hielden de bandjes 't gisteren nadat je ze op 1.9 had gezet?
Re: Bandenspanning
Ik ben zelf gisteren trouwens met 1.55 voor en 1.65 achter gaan rijden en de banden deden het perfect. Geen last van smeren, lekkere grip en achteraf zagen de banden er nog keurig uit.
- alexander strik
- Shoarma kruider
- Posts: 605
- Joined: Monday 17 September 2007 13:42
- Location: nijverdal
- Contact:
Re: Bandenspanning
heb je de spanning direct na het rijden nog gemeten.
Rich wrote:Ik ben zelf gisteren trouwens met 1.55 voor en 1.65 achter gaan rijden en de banden deden het perfect. Geen last van smeren, lekkere grip en achteraf zagen de banden er nog keurig uit.
Re: Bandenspanning
ik heb met 2.2 rond gereden en ze hielden het perfect
Street Legal Toyota CELICA ST182 WideBody GT2 - Kia Picanto 1.0 LX D-Light
Re: Bandenspanning
Yep, mooie 2.1 rondom. Dit was een vergelijkbare situatie qua weer wat ik al eens eerder op cpz had gehad en daarom dezelfde start spanning aangehouden.alexander strik wrote:heb je de spanning direct na het rijden nog gemeten.Rich wrote:Ik ben zelf gisteren trouwens met 1.55 voor en 1.65 achter gaan rijden en de banden deden het perfect. Geen last van smeren, lekkere grip en achteraf zagen de banden er nog keurig uit.