Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Goin' big single?

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

User avatar
Cedric
2e Assistent shoarma haler
Posts: 93
kuchnie na wymiar
Joined: Sunday 26 September 2010 18:11

Goin' big single?

Post by Cedric »

Momenteel staat m'n 1JZ nog op stock twins maar ik heb volgende onderdelen liggen:
- nieuwe Holset HX35w
- nieuwe uitlaat voor die Holset (voorzien voor externe wastegate)

Wat heb ik nog nodig?
- standalone ECU (Haltech PS2000, iemand ervaring mee?)
- 1JZ Denso 550cc Injectors + Rail (voldoende?)
- Wastegate (46mm, 50mm, ???)
- Wideband (Zeitronix)
- ???

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Goin' big single?

Post by Tjabbo »

Uitlaatspruitstuk
Instelbare brandstofdrukregelaar (denk ik)
Leidingen voor olie naar/van de turbo
Boostcontroller (mocht je die nog niet hebben)

Je kan eerst wellicht met een s-afc uit in plaats van een standalone ECU. scheelt je geld en je kan rustig opbouwen op de stock electronica. Veel meer jongens rijden big single 1jz zonder een aftermarket ecu.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: Goin' big single?

Post by Andre »

Als je richting max van je Turbo wil gaan dus boven de 500 Pk zeg ik standalone alles below 500 Pk is prima zelfs beter te doen met piggy back (voor je wallet dan)

Intercooler (fmic) plus buizen silicone koppels klemmen(geen slang klemmen :) )
Uitlaat spruitstuk
Wastegate 46 kan ik zou 50 nemen maar kijk eerst op je manifold de meesten hebben een 50 mm flange/pijpe voor de gate
Boost controller
Als je lui bent een Turbo timer

About Fuel
550 Cc injectoren icm aeromotive fpr en een 255lph benzine pomp of een bosch 044 (450 Pk zal geen probleem zijn met deze spullen (max 500 dan houd het op )

Verder komen er nog Turbo leiding hier en daar pakking hier en daar etc etc

Verder heb je een sportluchtfilter nodig en uiteraard een3 inch free flow uitlaat

Ik zou ook meteen de koppeling nakijken :) indien nodig vervangen
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
Cedric
2e Assistent shoarma haler
Posts: 93
Joined: Sunday 26 September 2010 18:11

Re: Goin' big single?

Post by Cedric »

Andre wrote:Als je richting max van je Turbo wil gaan dus boven de 500 Pk zeg ik standalone alles below 500 Pk is prima zelfs beter te doen met piggy back (voor je wallet dan)

Intercooler (fmic) plus buizen silicone koppels klemmen(geen slang klemmen :) )
Uitlaat spruitstuk
Wastegate 46 kan ik zou 50 nemen maar kijk eerst op je manifold de meesten hebben een 50 mm flange/pijpe voor de gate
Boost controller
Als je lui bent een Turbo timer

About Fuel
550 Cc injectoren icm aeromotive fpr en een 255lph benzine pomp of een bosch 044 (450 Pk zal geen probleem zijn met deze spullen (max 500 dan houd het op )

Verder komen er nog Turbo leiding hier en daar pakking hier en daar etc etc

Verder heb je een sportluchtfilter nodig en uiteraard een3 inch free flow uitlaat

Ik zou ook meteen de koppeling nakijken :) indien nodig vervangen
Ziet er goed uit :)

Heb er al een 6puck stage 3 opzitten, verlicht vliegwiel, nieuwe drukgroep, Apexi power intake, 3inch intercoolerbuizen, 3" uitlaatlijn met 3" demper, FPR, 305lph pomp, swirl pot. Wastegate pijp op het uitlaatspruitstuk is dacht ik 45mm.
Ik heb eens gelezen dat bij een wastegate groter niet altijd beter is?

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Goin' big single?

Post by joep »

Waarom maar 550cc? Dan zit je wel op de limiet qua injector cycle. Doe groter dan heb je marge.
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
Cedric
2e Assistent shoarma haler
Posts: 93
Joined: Sunday 26 September 2010 18:11

Re: Goin' big single?

Post by Cedric »

550cc -> 80% cycle = 440pk

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Goin' big single?

Post by joep »

turbo kan meer en dan ga je over de duty heen en die berekening is wel heel kort door de bocht.
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
Cedric
2e Assistent shoarma haler
Posts: 93
Joined: Sunday 26 September 2010 18:11

Re: Goin' big single?

Post by Cedric »

Geen idee hoe correct dat is maar 't is misschien wel een leidraad?

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Goin' big single?

Post by Tjabbo »

het is een vuistregel inderdaad. je kan ook best boven de 80% duyt cycle komen zolang het maar kortstondig is.
Het ligt aan je toepassing.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
babbel
Elite shoarma haler
Posts: 463
Joined: Monday 19 May 2008 12:44

Re: Goin' big single?

Post by babbel »

Toch ben ik het wel met Joep eens. Je moet toch aan grotere injectoren dus dan is een stapje groter wel aan te raden.
650cc geeft je bijvoorbeeld al net even meer ruimte zonder dat je heel extreem gaat.

Wat zijn de specs van die Holset HX35w ? Is dit een 54mm compressor wheel of groter?
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Goin' big single?

Post by joep »

ik heb wel de flow-map:

Image
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: Goin' big single?

Post by Andre »

I zou minimaal 720 CC in pletteren dan heb je room voor straks

Better safe then sorry

Als je nu bv 550C zou gebruiken dan zul je vanzelf merken dan je veel te snel aan de vermogen zal wennen

En dan zul iets meer willen maar dan zal de 550CC de limiterende factor zijn

Met deze tubbie zou ik voor 720 gaan hebje room voor moore powah :)
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
Cedric
2e Assistent shoarma haler
Posts: 93
Joined: Sunday 26 September 2010 18:11

Re: Goin' big single?

Post by Cedric »

Die flow map is van die HX35w?

Blijkbaar zijn die turbo's wel ok en kunnen ze wel wat vermogen maken, zeker die van mij die een verbeterde versie is met één schoepje extra [B)]
Nuja, de turbo is gloednieuw en kreeg ik gratis dus rustig wat info en onderdelen verzamelen, dan die Holset erop en meten hé :)

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Goin' big single?

Post by joep »

Holset maakt in princiepe turbo's voor vrachtwagens en landverzet voertuigen.. groooooooot van inhoud dus.. die turbo van jouw is voor 5-6.5 liter motoren
http://www.holset.co.uk/mainsite/files/ ... 20HX35.php
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
Cedric
2e Assistent shoarma haler
Posts: 93
Joined: Sunday 26 September 2010 18:11

Re: Goin' big single?

Post by Cedric »

Inderdaad [:D]

eah88
Shoarma voorproever
Posts: 1143
Joined: Sunday 18 April 2010 22:59
Location: zwolle

Re: Goin' big single?

Post by eah88 »

onderdeel van cummins motoren zo te zien.
Image
Street Legal Toyota CELICA ST182 WideBody GT2 - Kia Picanto 1.0 LX D-Light

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Goin' big single?

Post by Tjabbo »

Cedric wrote:Inderdaad [:D]
en die gebruik je op een 2.5 liter motor want.... ????
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Goin' big single?

Post by Dude »

Bij driften wil je geen powerband. Je wilt pas vermogen bij 7000K rpm :p
Ik zeg: www.driftmotion.com voor een mooi en goedkoop turbo setje.
Image

User avatar
Cedric
2e Assistent shoarma haler
Posts: 93
Joined: Sunday 26 September 2010 18:11

Re: Goin' big single?

Post by Cedric »

Tjabbo wrote:
Cedric wrote:Inderdaad [:D]
en die gebruik je op een 2.5 liter motor want.... ????
...ik kreeg 'm gratis en voor niks... Als ik alles heb om hem te gebruiken en hij blijkt niet goed, dan heb ik al de rest al (B)

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Goin' big single?

Post by Dude »

Welke aansluiting heeft die turbo?
Ik heb even vlug die flowmap doorgerekend, theoretisch zul je 0,8 bar boost kunnen draaien rond de 3000 rpm. Lijkt me optimistisch, maar goed. Die turbo heeft een redelijk brede powerband. Maar ik weet niet of die flowmap wel van die holset turbo is. Je kunt aardig wat power halen uit deze turbo, maar eigenlijk is hij iets te groot voor een 2,5 liter.
Image

User avatar
Cedric
2e Assistent shoarma haler
Posts: 93
Joined: Sunday 26 September 2010 18:11

Re: Goin' big single?

Post by Cedric »

Hij is idd mss iets te groot maar ik ken iemand die bij turbo's Hoet werkt en die kan mss wel een kleiner uitlaathuis (of hoe heet dat ding) regelen voor mij. De flow map is idd voor de hx35. Ik denk dat de aansluiting T3 is als het dat is wat je bedoeld. Ik moet de flens wel wat aanpassen want deze is kleiner als de flens op m'n header die ik liggen heb.

User avatar
babbel
Elite shoarma haler
Posts: 463
Joined: Monday 19 May 2008 12:44

Re: Goin' big single?

Post by babbel »

Er bestaan T4->T3 adapters. Hierdoor komt je turbo wel wat hoger uit, dus het is alleen een optie indien je kwa hoogte wegkomt.
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt

User avatar
Cedric
2e Assistent shoarma haler
Posts: 93
Joined: Sunday 26 September 2010 18:11

Re: Goin' big single?

Post by Cedric »

Bedankt voor de tip! Moet ik ff bekijken zodat ie niet boven de motorkap uitkomt :p

User avatar
Cedric
2e Assistent shoarma haler
Posts: 93
Joined: Sunday 26 September 2010 18:11

Re: Goin' big single?

Post by Cedric »

Zondag op croix gaan rijden, super dag! Niets kapot gegaan en m'n Nissan was sneller dan alles in m'n klasse behalve een E46 M3 GTR (was een fabriekswagen) JZ Power *O*
Nu zei iemand dat ik gerust kan veranderen naar single turbo met de setup die ik heb (zonder injectoren ed.) als ik de turbodruk op 1bar afregel zoals ik nu ook met de twins draai. Klopt dit en hoe zal dit de vermogensopbouw beinvloeden?

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Goin' big single?

Post by Dude »

Nope, je stock injectoren zijn 380 cc. (dacht ik) Ik weet niet hoeveel vermogen je drukt bij 1 bar op die turbo, maar volgens mij kom je fuel te kort. Vuistregel is 80% van je injectoren is het max vermogen. Dus stock injectoren >300 pk
Image

Post Reply