Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Hoeveelheid sper op stock diffs

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

User avatar
alexander strik
Shoarma kruider
Posts: 605
kuchnie na wymiar
Joined: Monday 17 September 2007 13:42
Location: nijverdal
Contact:

Hoeveelheid sper op stock diffs

Post by alexander strik »

ik ben al een tijdje aan het zoeken hoeveel % sper er in een stockdif zit, ik dacht zelf ongeveer 25%, wie weet de juiste gegevens. Ik heb iemand gevonden die wat meer sper in het dif kan brengen.
alexander

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: stock lsd dif

Post by joep »

als racer heb je denk ik meer aan een torsen-diff.. kijk daar eens naar of wel geef Andre hier een berichtje!
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
alexander strik
Shoarma kruider
Posts: 605
Joined: Monday 17 September 2007 13:42
Location: nijverdal
Contact:

Re: stock lsd dif

Post by alexander strik »

Torsendif valt af, blijkt in de praktijk erg onbetrouwbaar te zijn bij racen, diverse meningen bij insiders opgevraagd, is er niet een positief. Dus laten we het zo, en proberen iets met een stockdif.
Alexander
joep wrote:als racer heb je denk ik meer aan een torsen-diff.. kijk daar eens naar of wel geef Andre hier een berichtje!

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: stock lsd dif

Post by Rich »

alexander strik wrote:Torsendif valt af, blijkt in de praktijk erg onbetrouwbaar te zijn bij racen, diverse meningen bij insiders opgevraagd, is er niet een positief. Dus laten we het zo, en proberen iets met een stockdif.
Alexander
joep wrote:als racer heb je denk ik meer aan een torsen-diff.. kijk daar eens naar of wel geef Andre hier een berichtje!
Ligt er maar net aan met wie je er over praat. Ik geef die van mij toch al weer een jaartje of 4 op z'n flikker met zo'n 500 paarden erop, en ook aardig op 't circuit aan 't stoeien geweest.
Ik heb afgelopen zomer er nieuwe honing in gegooid en de oude zag er nog best fris uit, geen slijpsel en niet bruin/zwart ofzo.

Het ding met de torsen voor de mk3 is dat je er mee om moet weten gaan, absoluut geen clutch-dump en lekker vloeiend rijden, precies zoals je doet met racen. Voor racen met de mk3 is er geen beter diff dan de torsen; je kan veel eerder op 't gas en maakt de auto rustiger, dus stabieler, dus sneller. Ik denk dat Jordan er prima mee overweg zal kunnen en het verschil meteen zal merken.
Net als je bak ook hier goede olie in doen en hij zal prima betrouwbaar zijn.

Mgoed, om je vraag te beantwoorden; de stock diff spert 40%, maar alleen als ie nieuw en fris is, hoe ouder ie wordt, hoe meer het percentage sper naar beneden gaat en je op die 25% uit komt voor een vermoeid exemplaar.
Dus als je er eentje gaat upgraden, zorg er dan voor dat ie eerst een opfris beurtje krijgt, anders is 't weggegooid geld.
Ik vind zelf persoonlijk veel sper bij racen niet prettig rijden, ik zal altijd een torsen boven welke sper dan ook verkiezen bij een mk3.

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: stock lsd dif

Post by joep »

sper! schuiven met die achterkant!! :drive: yeah!
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
alexander strik
Shoarma kruider
Posts: 605
Joined: Monday 17 September 2007 13:42
Location: nijverdal
Contact:

Re: stock lsd dif

Post by alexander strik »

Rich, je geeft het zelf al een beetje aan, je moet teveel nadenken, dat gaat in een race echt een keer verkeeerd.
Alexander
Rich wrote:
alexander strik wrote:Torsendif valt af, blijkt in de praktijk erg onbetrouwbaar te zijn bij racen, diverse meningen bij insiders opgevraagd, is er niet een positief. Dus laten we het zo, en proberen iets met een stockdif.
Alexander
joep wrote:als racer heb je denk ik meer aan een torsen-diff.. kijk daar eens naar of wel geef Andre hier een berichtje!
Ligt er maar net aan met wie je er over praat. Ik geef die van mij toch al weer een jaartje of 4 op z'n flikker met zo'n 500 paarden erop, en ook aardig op 't circuit aan 't stoeien geweest.
Ik heb afgelopen zomer er nieuwe honing in gegooid en de oude zag er nog best fris uit, geen slijpsel en niet bruin/zwart ofzo.

Het ding met de torsen voor de mk3 is dat je er mee om moet weten gaan, absoluut geen clutch-dump en lekker vloeiend rijden, precies zoals je doet met racen. Voor racen met de mk3 is er geen beter diff dan de torsen; je kan veel eerder op 't gas en maakt de auto rustiger, dus stabieler, dus sneller. Ik denk dat Jordan er prima mee overweg zal kunnen en het verschil meteen zal merken.
Net als je bak ook hier goede olie in doen en hij zal prima betrouwbaar zijn.

Mgoed, om je vraag te beantwoorden; de stock diff spert 40%, maar alleen als ie nieuw en fris is, hoe ouder ie wordt, hoe meer het percentage sper naar beneden gaat en je op die 25% uit komt voor een vermoeid exemplaar.
Dus als je er eentje gaat upgraden, zorg er dan voor dat ie eerst een opfris beurtje krijgt, anders is 't weggegooid geld.
Ik vind zelf persoonlijk veel sper bij racen niet prettig rijden, ik zal altijd een torsen boven welke sper dan ook verkiezen bij een mk3.

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: stock lsd dif

Post by dave »

TRD diff er in, ben je gelijk klaar!

User avatar
alexander strik
Shoarma kruider
Posts: 605
Joined: Monday 17 September 2007 13:42
Location: nijverdal
Contact:

Re: stock lsd dif

Post by alexander strik »

Rich,welke delen ben ik nodig voor upgrading?

Mgoed, om je vraag te beantwoorden; de stock diff spert 40%, maar alleen als ie nieuw en fris is, hoe ouder ie wordt, hoe meer het percentage sper naar beneden gaat en je op die 25% uit komt voor een vermoeid exemplaar.
Dus als je er eentje gaat upgraden, zorg er dan voor dat ie eerst een opfris beurtje krijgt, anders is 't weggegooid geld.
Ik vind zelf persoonlijk veel sper bij racen niet prettig rijden, ik zal altijd een torsen boven welke sper dan ook verkiezen bij een mk3.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: stock lsd dif

Post by Rich »

In ieder geval de lagers en afhankelijk van de staat ook wat platen, maar wat je verder nog nodig hebt zou ik niet weten, dat heb ik zelf nog niet onder handen gehad. Volgens mij zwerft er hier ergens een topic over diff's waar dat mooi beschreven staat.

Maar een torsendiff krijg je niet kapot door te racen hoor, die gaan kapot door clutch dumps. En Jordan is een ex-karter, dus vloeiend rijden zit er in gebakken ;)

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: stock lsd dif

Post by toyota87 »

keeringen links en rechts en aandrijfaszijde die laatste heb ik nog liggen nieuw.
ik heb er nog 1 uit elkaar liggen die wil ik weer een keer in elkaar zetten.
ik ken hier een lagerboer daar kan ik goedkoop lagers scoren via mijn werk [:D]
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

Gerco
Shoarma haler eerste klas
Posts: 359
Joined: Sunday 10 May 2009 13:34

Re: stock lsd dif

Post by Gerco »

@Alexander,

nog antwoord op je vraag; ik heb er nog eentje liggen.
PB maar bij interesse

User avatar
alexander strik
Shoarma kruider
Posts: 605
Joined: Monday 17 September 2007 13:42
Location: nijverdal
Contact:

Re: stock lsd dif

Post by alexander strik »

Hoe komt het dat je de torsendiffs in de racerij zo weinig tegenkomt, ik heb nog geen een BMW rijder gevonden die er meer raced, ook bij andere merken niet.Ik denk dat het ook te maken heeft of je met of zonder slicks rijdt, het zou best eens kunnen zijn dat de betere grip dan weer nadelig is voor het torsendiff, ik moet toegeven dat ik dit niet echt onderbouwen kan.
Alexander
Rich wrote:In ieder geval de lagers en afhankelijk van de staat ook wat platen, maar wat je verder nog nodig hebt zou ik niet weten, dat heb ik zelf nog niet onder handen gehad. Volgens mij zwerft er hier ergens een topic over diff's waar dat mooi beschreven staat.

Maar een torsendiff krijg je niet kapot door te racen hoor, die gaan kapot door clutch dumps. En Jordan is een ex-karter, dus vloeiend rijden zit er in gebakken ;)

User avatar
alexander strik
Shoarma kruider
Posts: 605
Joined: Monday 17 September 2007 13:42
Location: nijverdal
Contact:

Re: Hoeveelheid sper op stock diffs

Post by alexander strik »

Ik ben van plan om een diff naar deze Fa. te brengen om de sper te laten verhogen. In ieder geval om weer bij de 40% te komen. Is deze Fa. bij iemand bekend, in mijn tel. gesprek vandaag vond ik ze wel terzake deskundig.
Alexander

http://www.vanhoofsport.nl/default.asp/id,1/index.html

User avatar
alexander strik
Shoarma kruider
Posts: 605
Joined: Monday 17 September 2007 13:42
Location: nijverdal
Contact:

Re: stock lsd dif

Post by alexander strik »

Je gelooft het niet maar ik maak kans om een originele TRD sper in handen te krijgen, hij is nog nieuw en ongebruikt. Hij is van het raceteam die met de Supra geraced hebben. Jordan kreeg via via contact met iemand die ook bereid is met zijn oude monteur naar CPZ te komen teneinde met de afstelling te helpen. De sper zou 90% zijn volgens hem, lijkt me wel erg veel. Ze zijn nu aan het zoeken hij moet er zeker zijn, we wachten af.
Alexander
dave wrote:TRD diff er in, ben je gelijk klaar!

User avatar
alexander strik
Shoarma kruider
Posts: 605
Joined: Monday 17 September 2007 13:42
Location: nijverdal
Contact:

Re: Hoeveelheid sper op stock diffs

Post by alexander strik »

Voor mij beetje abacadabra, wat wordt hier mee bedoelt met de verschillende "ways"

The TRD mechanical LSD is 1.5-way selective, and can optionally be switched over to a 2-way without any additional parts. (It can only be 1.5-way on Vitz models and 2-way on FR vehicles.)


With the 1.5-way, the LSD functions most during acceleration, and is weaker when not accelerating. (The 1.5-way is designed for novices, since vehicle control becomes more difficult when the engine is used to brake.)


With the 2-way, the LSD functions when not accelerating as well, providing excellent vehicle control under a variety of conditions.

Because the limited slip capacity is provided using a number of clutch plates, it exhibits a direct, reliable LSD effect.

Alexander

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Hoeveelheid sper op stock diffs

Post by Rich »

Er zijn diffs die verschillende sper hebben tijdens acceleratie en bij afremmen op de motor. Dus bijv 50% bij acceleratie en 90% bij afremmen, ik noem maar wat ter voorbeeld, weet niet of deze waardes in de praktijk haalbaar zijn.
Hoe dat precies zit met de 'xx-way' zou ik zo 123 ff niet weten, maar wellicht weet Google meer ;)

eah88
Shoarma voorproever
Posts: 1143
Joined: Sunday 18 April 2010 22:59
Location: zwolle

Re: Hoeveelheid sper op stock diffs

Post by eah88 »

wat ik uit het verhaal op maak is de 1.5 way voor acceleratie en een beetje voor afremmen. de 2 way is voor acceleratie en afremmen.
via forza motorsport 3 (realistische game op xbox360) weet ik ook dat er een 1 way dif is. ik ga er van uit dat dit dan alleen acceleratie is.

pin me er niet op vast maar denk dat je het zo een beetje moet zien.
Image
Street Legal Toyota CELICA ST182 WideBody GT2 - Kia Picanto 1.0 LX D-Light

TheDoctor
Shoarma haler eerste klas
Posts: 376
Joined: Friday 27 August 2010 01:47
Location: Goirle

Re: Hoeveelheid sper op stock diffs

Post by TheDoctor »

ja, zoals je het zegt klopt het.

1 way is open bij afremmen en spert bij acceleren
1,5 way spert bij acceleren en wat minder bij afremmen
2 way spert in beide richtingen even veel

Image
There are a couple of different ways of getting the LSD to work - There are the options (from Toyota, at least) of a '1 way, 1.5 way, or 2 way'. What this means is that with a '1 way', you only get the LSD action when under power. A '1.5 way' has a little LSD action when on trailing throttle. (good for controlling the car when cornering) And finally the '2 way', which is the sideways driver's dream, as the car will want to slide everywhere. ;) Not the fastest way to get around a corner, but it looks pretty cool ...
Het is dus het ontwerp van het middendeel van het diff wat voor de verdeling van de sperwerking zorgt. De vorm bepaald hoe aggressief het diff lockt

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Hoeveelheid sper op stock diffs

Post by dave »

meestal bij 1,5 is het bij gas geven een wat vaster diff, en bij deellast of gas los een losser diff, dit is op zich wel prettig omdat de auto dan wat makkelijker instuurt.

Bij een 2-way diff zal je meer onderstuur krijgen (blijft dan ook bij gas los vast). Dit is dan wel weer instelbaar om dat weer op te lossen, wel wat duurder meestal.


Te laat, dusssss [:I]

User avatar
alexander strik
Shoarma kruider
Posts: 605
Joined: Monday 17 September 2007 13:42
Location: nijverdal
Contact:

Re: Hoeveelheid sper op stock diffs

Post by alexander strik »

Ruben kwam gisterenavond in de dikke mist nog ff een diffje brengen vanuit Breda, zou 20.00 uur zijn werd 22.30 in de mist, Ruben, jongen nogmaals bedankt,
Alexander

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Hoeveelheid sper op stock diffs

Post by Dude »

En dat is dat TRD diff?
Image

User avatar
alexander strik
Shoarma kruider
Posts: 605
Joined: Monday 17 September 2007 13:42
Location: nijverdal
Contact:

Re: Hoeveelheid sper op stock diffs

Post by alexander strik »

Was het maar waar. Nee dit dif willen we upgraden , mocht het trd sper komen gaat hij hierin.
Dude wrote:En dat is dat TRD diff?

User avatar
alexander strik
Shoarma kruider
Posts: 605
Joined: Monday 17 September 2007 13:42
Location: nijverdal
Contact:

Re: Hoeveelheid sper op stock diffs

Post by alexander strik »

Ik heb het Diff van Ruben even opengemaakt, ziet er allemaal zo op het eerste gezicht top uit, de olie was nog netjes (mischien al een keer ververst), in ieder geval geen narigheid gezien op de tandwielen en de lagers lijken me ook nog ok.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Hoeveelheid sper op stock diffs

Post by Tjabbo »

Wie is ruben? :@
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
alexander strik
Shoarma kruider
Posts: 605
Joined: Monday 17 September 2007 13:42
Location: nijverdal
Contact:

Re: Hoeveelheid sper op stock diffs

Post by alexander strik »

Moet jij toch weten, Antigram
Tjabbo wrote:Wie is ruben? :@

Post Reply