Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Het Banden topic

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
kuchnie na wymiar
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Het Banden topic

Post by DeSchouten »

Op Supras.nl hadden we een heel mooi topic hierover, maar dat is helaas verloren.
Hier maar opnieuw beginnen dus.

Stel hier dus je vragen over banden en geef info over je eigen ervaringen met banden enz.

De enige banden die ik onder mn Suup gehad heb waren "budget banden" die het toch wel erg goed deden,
het waren Barum (b-merk van Bridgestone) Bravuris in de maat 245/40/17,
Deze deden het erg goed, met zowel droog als nat weer, echt een aanrader voor onder een suup als je goede banden voor een nette prijs zoekt.

Nu ga ik zondag een set 18" wielen ophalen voor mn Suup in de maat 9J voor 10J achter Et30,
Voor de voorste wielen zitten er al een set banden bij in de maat 245-40-18.
nu wil ik voor achter een nieuw setje aan kopen, welke maat, en merk raden jullie me aan?
het is voor straat gebruik en af en toe een keer circuit, maar wel met aardig wat vermogen :mrgreen:
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Het Banden topic

Post by dave »

Rich wrote

Ik zou geen 9,5J nemen, heb ik ook achter en er is ontzettend moeilijk aan 265 brede banden te komen, je bent dan erg beperkt in je keuze. Ik heb er nu ook 255 om liggen bij gebrek aan keuze in 265 en 275 past net niet. De meeste banden gaan van 255 naar 275. Ik zou 10J nemen als ik jou was.
Ik heb zelf trouwens ook 8,5J voor en daar ligt 245 om en staat mooi recht op de velg, bij 235 staat de wang naar binnen, dat heb ik voorheen gehad, vandaar nu naar 245.


Heb de velgen al besteld , dat kan ik niet meer veranderen, best lastig om goede velgen te vinden met goede et waarde en er nog leuke uit zien, en ook nog light weight zijn...

Bridgestone potenza s001 is er iig in 265/35/18, deze gaan er dan waaschijnlijk onder. Voor blijf ik nog even bij 235.

275 moet toch ook op 9,5J passen Rich? Als 245 goed op 8,5 past....245+25(1")=270, die 5mm kan er ook wel bij.

User avatar
babbel
Elite shoarma haler
Posts: 463
Joined: Monday 19 May 2008 12:44

Re: Het Banden topic

Post by babbel »

Ik rijd echt al jaren op 275 banden icm 9.5J, gaat prima en staat echt niet bol ofzo.
Inmiddels al 3 verschillende merken gehad, dus je hebt in ieder geval keus uit 3! ;)
Uiteraard hangt dit ook wel een beetje van je hoogtemaat af...
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Het Banden topic

Post by Dude »

Volgens de bandenboer waar ik mijn velgen heb gekocht, kon je op mijn 9,5J velgen nog 280 kwijt. Maar dan zou de omtrek teveel afwijken van origineel.
Image

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: Het Banden topic

Post by Andre »

Dude wrote:Volgens de bandenboer waar ik mijn velgen heb gekocht, kon je op mijn 9,5J velgen nog 280 kwijt. Maar dan zou de omtrek teveel afwijken van origineel.
Hangt af van de hoogte denk ik

BTW ik heb 275 achter op 9.5 J (mk4 velgen) past prima vind ik

Ds ik zou een andere setje velgen scoren (16 of 17) voor circuit bv anders is het zonde van je nieuwe velgen en banden vind ik
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Het Banden topic

Post by Rich »

Hmm, ik denk dat ik dan 9J heb en geen 9,5J, want 275 gaat er echt niet op passen.

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Het Banden topic

Post by joep »

ik heb J10 achter met 275/35/18 er op, dat past perfect, staat keurig recht op de velg. op een J9,5 gaat zo'n band in een bocht toch schuiven over de wang van de band. 285 lijkt mij niets
persoonlijk zou ik op een J9,5 maximaal 265 doen en op een J9 255/265
alles ligt ook aan de hoogte van de wang of het wel of niet past. een band met 30% wang hoogte zal niet staan op een iets te grote velg, maar een band met 45% kan dat wel doen... zou er alleen niet voor kiezen
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Het Banden topic

Post by DeSchouten »

275/35/18 zal ik is naar opzoek gaan dan,

Iemand nog een idee voor een goed merk / type?
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Het Banden topic

Post by dave »

Op 9,5J kun je idd wel 275 kwijt, 275/35/18 wat Joep heeft is dan DE maat (diameter)voor de mk3. 265 breed lijkt mij ook de ideale maat voor een 9,5J. Wat betreft rollen/schuiven over de wangen is ook een kwestie van smaak denk ik. De mk3 is nose heavy zoals we weten, dus er mag achter best een band onder die wat vergeving biedt. Een band die smaller is dan de breedte in ET zal logischer wijs een trapezium vorm aannemen, en dan ook knetterhard aanvoelen, een wat vollere band zal wat meer ruimte bieden op de grens, maar dit baseer ik alleen op mijn eigen gevoel, en mijn ervaring met motor rijden. Maar goed, eerst maar eens kijken hoe precies een 265 past, dan kan dat later alsnog evntueel anders! De rede waarom ik voor 235/40/18 wil monteren is omdat de wiel diameter rondom dan goed uit komt met de 265, rich heeft wel een punt om 245 voor de monteren, dit reduceert ook het onderstuur wat, ook de toegenomen hoogte is dan een positieve invloed! Trapezium vormige banden voor is voor een mk3 volgens mij geen goede keuze, mijn idee is dat de mk3 een beetje moet kunnen gummen aan de voorkant, niet glijden/stuiteren zoals met te smalle trapezium vormige banden.

Just my 2cts
Last edited by dave on Monday 08 November 2010 23:25, edited 1 time in total.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Het Banden topic

Post by Dude »

ik heb achter 265/19/30 op een 9,5J velg. De banden zijn iets getrokken. Voor mijn gevoel is 275 ideaal voor deze velg, zodat de band wat rechter staat, en daardoor heel iets softer aanvoelt. Maar het ligt ook enorm aan de soort/kwaliteit band. Ik heb nu Falken ??? banden erop, met nat weer erg slechte grip. Droog is de grip goed, alleen stuitert/hopt de achterkant nog wel eens als je hard door de bocht gaat. Maar dat kan ook aan het subframe liggen.
Image

User avatar
Dredd
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 780
Joined: Sunday 15 August 2010 11:37

Re: Het Banden topic

Post by Dredd »

Dude wrote:ik heb achter 265/19/30 op een 9,5J velg. De banden zijn iets getrokken. Voor mijn gevoel is 275 ideaal voor deze velg, zodat de band wat rechter staat, en daardoor heel iets softer aanvoelt. Maar het ligt ook enorm aan de soort/kwaliteit band. Ik heb nu Falken ??? banden erop, met nat weer erg slechte grip. Droog is de grip goed, alleen stuitert/hopt de achterkant nog wel eens als je hard door de bocht gaat. Maar dat kan ook aan het subframe liggen.
Correct, ik had Falkens 265/30/19 en in de regen geen grip. Gas geven bij 130kmh op een nat wegdek resulteerde in vette wielspin :N no nice!

Nu Michelin Pilot Sport 2, 275/30/19 zitten netter rond de velg! Veeeel meer grip en feedback, maar ook 2x zo duur...
PS3 + PS4 ------- PSN: DutchSupra
Joinnnn ussssss!

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Het Banden topic

Post by Dude »

2x zo duur [B)] Dus dan kan ik straks €460 per band gaan betalen..... :9

Edit: ik zie het, €430 per band :X
Image

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Het Banden topic

Post by dave »

Ik wil bridgestone potenza S001 proberen kosten zo`n 200 per band, is nog te doen voor een A-band!

User avatar
Dredd
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 780
Joined: Sunday 15 August 2010 11:37

Re: Het Banden topic

Post by Dredd »

Dude wrote:2x zo duur [B)] Dus dan kan ik straks €460 per band gaan betalen..... :9

Edit: ik zie het, €430 per band :X
Je hebt ook 2x zoveel grip :Y

Je kan ook de Goodyear GS-D3 proberen. Vond ik ook een hele goede band (tov Falken) en betaalbaarder dan de Michelin.
PS3 + PS4 ------- PSN: DutchSupra
Joinnnn ussssss!

User avatar
Gunnar
Shoarma haler eerste klas
Posts: 343
Joined: Friday 12 June 2009 20:22

Re: Het Banden topic

Post by Gunnar »

Iemand een idee of 245/35R19 op 8.5J et35 en 275/30R19 op 10J et35 gaat passen zonder dat ik met slijptol moet plaatsen?
1JZ VVTi on LPI, works bell paddleshift kit niet aangesloten, R154 bak, 3" full exhaust, Wideband, Apexi Neo AFC

User avatar
Mat
Shoarma haler eerste klas
Posts: 362
Joined: Sunday 15 August 2010 19:16
Location: Boz

Re: Het Banden topic

Post by Mat »

dave wrote:Ik wil bridgestone potenza S001 proberen kosten zo`n 200 per band, is nog te doen voor een A-band!

Ik heb Bridgestone Potenza's! Superrubber, lekker veel grip..
Wat niet is kan nog komen, en als het niet komt dan moet je het zelf maar gaan halen!

User avatar
babbel
Elite shoarma haler
Posts: 463
Joined: Monday 19 May 2008 12:44

Re: Het Banden topic

Post by babbel »

Gunnar wrote:Iemand een idee of 245/35R19 op 8.5J et35 en 275/30R19 op 10J et35 gaat passen zonder dat ik met slijptol moet plaatsen?
Gaat prima hoor, ik heb dezelfde maten (alleen 9.5J achter) en nooit problemen gehad.
Wel schelden de monteurs wat meer omdat de wang zo smal en stijf is waardoor de band er wat moeilijker op gaat dan ze gewend zijn :)
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Het Banden topic

Post by Dude »

^^ past idd.
Image

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Het Banden topic

Post by Rich »

Deze is denk ik wel handig, gezien de vele vragen over 'past dit wel of niet op XX'.
http://www.tyres-pneus-online.co.uk/equ ... dvice.html

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Het Banden topic

Post by joep »

OMG... 255 op een J10!!
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Het Banden topic

Post by Rich »

Ja, 'getrokken' heet dat, vinden ze in Dld mooi :X

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Het Banden topic

Post by dave »

DS, heb je nog picca`s van je velgen... ^O^

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Het Banden topic

Post by DeSchouten »

Nope geen tijd meer gehad om ze te halen. -O-
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

Post Reply