Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Auto onderdelen kopen in een niet eu land

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
kuchnie na wymiar
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Auto onderdelen kopen in een niet eu land

Post by Andre »

Dan zijn dit de kosten

Best handig heb ik gevonden op een andere site :)

Kijk uit want je wordt soms gepaaldt door TNT :)


Heren, en dames

Kosten onderdelen importeren uit het buitenland

Als eerste een citaat uit een brief, en mogelijk ook te vinden op internet:


Over zendingen welke verzonden worden uit een land buiten de Europese Unie (EU) is in beginsel belasting, zijnde douanerechten (voorheen invoerrecht), omzetbelasting (BTW), accijns e.d. verschuldigd. Deze belastingen zijn verschuldigd o.g.v. wettelijke maatregelen, welke zijn opgenomen in het communautair douanewetboek. Deze belastingen worden dan ook in het land van bestemming geheven.




uitzonderlingen hiervan zijn:
zendingen met een geringe waarde, dit zijn comerciële zendingen welke de waarde van 22,00 euro niet overschrijfen.
zendingen van particulier aan particulier waar geen betaling of andere vergoeding tegen over staat en een waarde van 45,00 euro niet overschrijden.
tevens geldt voor de bovengenoemde uitzonderingen dat deze geen accijnsgoederen mogen bevatten.


Wat ik ook opmaak uit de brief is het volgende:

Wanneer de waarde van de zending meer bedraagt dan 150,00 euro is er douanerecht bij invoer verschuldigd.


Dus, is de zending een bestelling met een waarde boven de 22 euro, of van een particulier boven de 45 euro, dan moet er BTW worden betaald.

Is de waarde van de zending meer dan 150 euro, dan moet er naast BTW ook dounerechten (invoerrechten) worden betaald.

That's it!

Maar!

TNT rekent 12,50 euro inklaringskosten, deze komen boven op de BTW en douanerecht.
FedEx en UPS maken volgens mij gebruik van andere kosten. Zo is mij enkel een keer 10,64 doorbelast.


Verdere uitleg douane rechten en BTW plus een rekenvoorbeeld

Om het voorbeeld even bij TNT te houden. Word je zending bijvoorbeeld uit de US via USPS verstuurd, dan zal TNT dit in nederland namelijk afhandelen.

douane recht en btw, hoe worden die berekend?

Om te beginnen, worden zowel de BTW als Douane rechten berekend over de waarde van de zending EN de kosten van vervoer, verpakking e.d. Met andere woorden, de waarde van de zending plus de verzendkosten.

Daarnaast is het mooie van het verhaal, dat ze de BTW niet alleen over de waarde van de zending en verzendkosten worden berekend, maar die kosten worden ook nog eens verhoogd met 3,5%! Deze 3,5% word douane recht genoemt

Op een rijtje:

Je bestelling is van een bedrijf in een niet EU land boven de 150 euro.

-waarde van het pakketje + de verzendkosten
-Over die uitkomst word douane recht berekend, dit is 3,5%
-over de zelfde uitkomst + de douanerecht (de 3,5%)
-De uitkomst van voorgaande regel + 19% BTW
-en tot slot nog eens 12,50 voor de TNT




Reken voorbeeld

Ik heb de bedragen van het reken voorbeeld in euro's. Wanneer je iets besteld in een ander land zul je de waarde om moeten rekenen naar euro's



- Waarde van de zending: 500
- Verzendkosten: 75 euro
- TNT inklarings kosten: 12,50

Eerst waarde + verzend kosten

500 + 75 = 575 euro

douane recht 3,5% (2 manieren)

manier 1

575 x 1,035 = 595,13
595,13 - 575 = 20,13
manier 2

575 : 100 x 3,5 = 20,13

BTW

575 + 20,26 = 595,26
595,26 : 100 x 19 = 113,10

totale kosten bij invoer

Douanerecht: 20,13
BTW: 113,10
Belasting totaal: 133,36
Inklaringskosten: 12,50

Totaal te betalen:

20,13 + 113,10 + 12,50

€145,73




Nou, ik hoop dat dit duidelijk is en dat jullie hier wat aan hebben, zo niet, dan heb ik dit voor niks geschreven.
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

Post Reply