Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Verschillen 2JZ-GTE en 2JZ-GE

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
kuchnie na wymiar
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Verschillen 2JZ-GTE en 2JZ-GE

Post by joep »

Rsoarer wrote:2JZGTE boringen slijten niet 'zo' hard dat bij het re-ringen je toe bent aan overmaat, mijn astra g van Diesel heeft nu 248.000 op de klok en boringen zijn in prima staat. Vaak word gedacht dat bij een engine rebuild 'altijd' de boringen naar overmaat moeten worden geboord, wat in veel gevallen niet het geval is.

Daarnaast voor mensen die een GTE kop op een GE willen gebruiken is dit ook ideaal, het enige wat nog ontbreekt zijn dan de oliesquirters welk met de goede instelling ook pas zijn te maken op een GE onderblok.

OF: voor mensen die een 1.5jz willen bouwen, ik heb namelijk ook nog een 1jz kop in de verkoop welk ik er voor €200,- bij doe.

Yessss SIR!!!!!

Greetzz :jurk:
je mist wel iets meer dan alleen de squirters..
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Gloednieuwe, nog nooit gebruikte, 2JZGTE zuigers+drijfst

Post by joep »

het boorgat om de olie, van de ene kant van het blok naar de andere kant te krijgen, ofwel in de leiding voor de squirters en de aanvoer van de turbo's. vrij essentieel lijkt mij, tenzij je weer met lange olieleidingen naar de turbo toe wilt en de squirters laat.
de boorgaatjes voor die squirters, goed voor flink wat werk.. persoonlijk vind ik ze belangrijk voor de levensduur van de up-tune.
het retourgat van de olie uit de turbo's.
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Gloednieuwe, nog nooit gebruikte, 2JZGTE zuigers+drijfst

Post by Rsoarer »

De linker en rechter oliegally zijn in beide blokken aanwezig, ze zijn inderdaad (nog) niet met elkaar verbonden. Dit moet inderdaad geboord worden.

De uitsparing voor de squirters moeten inderdaad eerst bewerkt worden alvorens er in geboord kan worden. Eerst zal er een paar tiende mm af moeten worden gevreesd, vervolgens moet het gat geboord en getapt worden. Als je een machine-shop kent met een beetje goede reputatie denk ik dat het vrezen/boren/tappen geen probleem voor hun zal zijn.

Wat betreft de olie-retourleiding, deze gaat naar de oliepan. Dit hoort dus niet bij het onderblok. Echter zitten in de GE oliepan wel de uitsparing ingestansd en met een beetje vakwerk kun je zo de GTE retourflens erop 'pas' maken.
Last edited by Rsoarer on Tuesday 29 March 2011 11:33, edited 1 time in total.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Verschillen 2JZ-GTE en 2JZ-GE

Post by joep »

dat door boren van die leiding is wel eens 'vergeten' en dat geeft toch behoorlijk wat schade, als je denkt dat je de olie aansluiting kunt gebruiken van waar normaal de olie vandaan komt. maar het is wel de belangrijkste voor als je de squirters wel wil gebruiken
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Verschillen 2JZ-GTE en 2JZ-GE

Post by Rsoarer »

Geef zeker een hoop schade haha. Helemaal blij denken dat je turbo olie krijgt terwijl die gewoon droog draait.

Dus om het even op te sommen:

Verschil onderblok 2JZGTE & 2JZGE:
Oliesquirters (wel voorbereid dus pas te maken)
Olie feeds turbochargers (wel voorbereid dus pas te maken)

Wat betreft de internals zijn de volgende onderdelen hetzelfde:
Krukas
Drijfstangen

Aanbouwdelen (tot nu toe):
Oliepomp
Spruitstukken

De cilinderkoppen verschillen op veel punten:
Coil on plug vs dizzy
GE kop heeft geen nokkenas sensoren
Lift/duration nokkenassen
Vorm van de inlaat poorten
GE kop heeft een verschil van 0.025 t.o.v. de GTE kop, hierdoor brengt een combo van TT internals+TT koppakking+ GE kop je op een compressie van 8.3.1

Wanneer je een GE onderblok hebt en een spare GTE kop kun je zeer zeker een complete GTE maken. Wel heb je dan de GTE aanbouwdelen nodig.
Last edited by Rsoarer on Monday 28 March 2011 23:22, edited 2 times in total.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Verschillen 2JZ-GTE en 2JZ-GE

Post by Tjabbo »

coil on plug bedoel je denk ik ;)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Verschillen 2JZ-GTE en 2JZ-GE

Post by Rsoarer »

haha klopt, ff aanpassen :X
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Verschillen 2JZ-GTE en 2JZ-GE

Post by joep »

oliepomp is anders (hoort dit nog bij shortblok?)

en dizzy is ook bekend als wasted spark.
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Verschillen 2JZ-GTE en 2JZ-GE

Post by Rsoarer »

Oliepomp is inderdaad anders, waar het verschil exact in zit weet ik niet zeker. De een zegt dat het verschil zit in de opbrengst/capaciteit van de pomp i.v.m. het bevoorraden van olie voor de turbo's+squirters. Wat ik wel zeker weet is dat de GE pomp niet de uitsparingen heeft voor de krukas positie sensor, anderzijds wordt er gezegd dat 96+ ge's dit weer wel hebben.

Pas meteen ff de opsomming aan, thanks.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

Digital
Shoarma haler eerste klas
Posts: 350
Joined: Wednesday 14 October 2009 11:10

Re: Verschillen 2JZ-GTE en 2JZ-GE

Post by Digital »

Tja oilsquirters, zouden ze echt nodig zijn tot een pktje of 500?

Olieretour-gat in de carterpan maken op de originele plek waar de GTE hem heeft is prima te doen. Olie-aanvoer schijnt makkelijk te maken te zijn dmv een bout bij de warmte-wisselaar, maar misschien dat het via een sandwichplate ook werkt?

Bovenstaande werkt enkel voor single-turbies uiteraard :)!
http://www.rhdsupra.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Verschillen 2JZ-GTE en 2JZ-GE

Post by Rsoarer »

Vraag ik me idd ook af, of die oliesquirters wel zo erg van belang zijn tot 500pk, meer als dat zou ik toch echt ook niet willen. Er zijn zat GE blokken die veel vermogen draaien zonder de squirters. Daarnaast denk ik dat die squirters alleen de kans op een onstabiele oliedruk verhogen, verder lijkt het mij van belang dat er zo min mogelijk olie op de krukas komt ivm. olie mist. Één ding is zeker denk ik, ze hebben voor- en nadelen.

Ik dacht ook dat de UK/USA guys de olieaanvoer vanaf een sandwich plate aftapten, volgens mij kan het ook met een T stuk bij de oliedruksensor?

Zou je trouwens niet ook de stock twins met 1 blok aftapping (T-stuk) kunnen bevoorraden, bij een single GTE moet je dacht ik een restrictor in de olieleiding aanbrengen (of was dat alleen bij ballbearing turbo's?)

GreetZzzz ^O^
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Verschillen 2JZ-GTE en 2JZ-GE

Post by joep »

squirters nodig... nee, maar als je voor duurzaamheid gaat wel.
wil je 3 jaar 500 pk of 30 jaar 500 pk, daar gaat het om.. toyota bouwde de motor voor duurzaamheid niet voor grote pk nummers. dat het een neven product is geworden kunnen ze niets aan doen..
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

Post Reply