Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificatie

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
kuchnie na wymiar
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by Rich »

dave wrote:Ja, klopt, ik hou idd veel dingen van de 2jz aan ;) Maar de de bouten zijn volgens mij ook voor een 4age, die staan ook zo rond 78 (zal het nog ff nazoeken, had ik al gedaan, maar ben t vergeten).

Ik heb nu de volgende redenatie aangehouden.
-De ARP bouten zijn geen rekbouten, dus 90 graden nazetten heeft geen onderbouwing bij de ARP bouten.
- Het vliegwiel is van aluminium, (wel met stalen borgring) dus zo ver natrekken geeft niet zo`n goed gevoel, alu is gewoon een stuk zachter.
- Ik heb eerst de bouten op 49Nm (dacht 48) gezet en toen naar 78 gedraaid, ik trok de bout toen nog zo`n 30graden verder.
-Heb ze vorige keer ook op 78 gezet, en heb zo 4 jaar als daily rond gereden, met demonteren zaten de bouten nog goed vast.

Maar ik vraag me wel af wat anderen met de 1jz of 2jz met een alu vliegwiel hebben gebruikt
Ik heb een Fidanza vliegwiel, is ook alu en die heb ik met oem bouten volgens de 2jz specs vastgezet (en dat heb ik reeds 3x gedaan bij m'n verschillende blokken... :X ) bij het loshalen zat alles nog prima vast elke keer.

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by dave »

Rich wrote: Ik heb een Fidanza vliegwiel, is ook alu en die heb ik met oem bouten volgens de 2jz specs vastgezet (en dat heb ik reeds 3x gedaan bij m'n verschillende blokken... :X ) bij het loshalen zat alles nog prima vast elke keer.
Ok, ja ik begrijp de redenatie. Heb je geen last van boutkoppen die zich wat invreten in het aluminium?

Ik laat het verder even rusten, ik hoef nu nog niet in te bouwen, dus ik kan nog besluiten om het moment wat te vergroten, ben wel te spreken over de borgring die driftmotion in het gamma heeft, dit beschermt het alu tegen invreten van de boutkoppen, en eventuele vervorming.

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by toyota87 »

Gtech wrote:
Rsoarer wrote:
Gtech wrote:hoe blokkeren jullie eigenlijk de krukas om de krukaspoeliebout met 324nm vast te kunnen zetten?
Krukasblokkeersleutel, eenvoudig zelf te maken met een beetje handigheid.
ik bedoel eigenlijk meer met het hele zooitje er nog in, vliegwiel bak motor alles


handrem erop en in zn versnelling kan wel, maar dan veert hij zo,

vroeg me af of jullie mischien een ander foefje wisten.
ik heb toen ik het moest doen volgens mij een lange bout in een vliegwielboutgat gezet en één lange bout bij de startmotor erop gezet en toen een lange stang ertussen gezet en een vriend van mij heeft hem toen vast gedraaid.

ik heb ook een keer bij het losdraaien van een krukasbout een bandijzer in de kruiskoppeling van de aandrijfas gezet zodat die niet meer kon verdraaien terwijl de bak in zijn vrij stond.dit kun je natuurlijk ook gebruiken bij het vast draaien.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by emveha »

toyota87 wrote:
ik heb ook een keer bij het losdraaien van een krukasbout een bandijzer in de kruiskoppeling van de aandrijfas gezet zodat die niet meer kon verdraaien terwijl de bak in zijn vrij stond.dit kun je natuurlijk ook gebruiken bij het vast draaien.
En wat heeft dat bandijzer dan voor nut ??????
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by toyota87 »

niks en toen heb ik hem in de versnelling gezet :+
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by dave »

Deze heb ik met een boutentol vast gezet, eigenlijk een beetje over torqued, maar goed! staat nu tegen de 400Nm denk ik ongeveer :p

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by Rsoarer »

Gtech wrote:
Rsoarer wrote:
Gtech wrote:hoe blokkeren jullie eigenlijk de krukas om de krukaspoeliebout met 324nm vast te kunnen zetten?
Krukasblokkeersleutel, eenvoudig zelf te maken met een beetje handigheid.
ik bedoel eigenlijk meer met het hele zooitje er nog in, vliegwiel bak motor alles


handrem erop en in zn versnelling kan wel, maar dan veert hij zo,

vroeg me af of jullie mischien een ander foefje wisten.
Krukasblokkeersleutel zet je tegen de krukaspully aan en zet deze vast met 2xm8 bouten. Dit kan gewoon als de motor er nog in zit, enkel de fan & shroud moeten eruit.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

Post Reply