Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificatie

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
kuchnie na wymiar
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by dave »

O ja,

- Als je de poelie met 325Nm vast draait dan wil de poelie zeker niet verdraaien op de krukas met de schuifpassing, dus dan komt er vast GEEN kracht op de spie

- Als je een keer lomp overschakeld, en de massa van de harmonic damper moet versnellen/vertagen, dan komt er vast GEEN kracht op de spie.

- En het is ook vast niet om het loslopen van de bout tegen te gaan, dus er komt vast GEEN kracht op.

- De jappen doen het er vast voor Janje in, dus er komt vast GEEN kracht op.

Bedankt voor de goede tip!

Wat ik wel met je eens ben is dat het op moment moet staan!

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by Rsoarer »

dave wrote:O ja,

- Als je de poelie met 325Nm vast draait dan wil de poelie zeker niet verdraaien op de krukas met de schuifpassing, dus dan komt er vast GEEN kracht op de spie Nee, je torqued de pulley bout eerst naar stage 1, daarna monteer je de blokkeersleutel en torque je hem af, uiteraard zorgt de spie ervoor dat de positie gewaarborgd blijft, dan heb ik in mijn vorige posts al aangegeven

- Als je een keer lomp overschakeld, en de massa van de harmonic damper moet versnellen/vertagen, dan komt er vast GEEN kracht op de spie.
Nee, waar denk jij eigenlijk dat die 324N/m zich zelf op uit? Die uit zich op de pulley en klemt hem tegen de krukas aan, de spie vangt deze klap niet op maar de krukas. Die 324N/m die verdwijnt niet ofzo nadat je de bout hebt aangehaald, die kracht die moet ergens klemkracht opwekken. Als de spie deze klap zou opvangen dan zou de krukas zwaar uit balans raken omdat de kracht zich uit op 1 miniscuul puntje van de krukas.

- En het is ook vast niet om het loslopen van de bout tegen te gaan, dus er komt vast GEEN kracht op.
Nee, als je de bout goed torqued loopt die niet los, ongeacht of de spie er nou wel of niet in zit

- De jappen doen het er vast voor Janje in, dus er komt vast GEEN kracht op.
Die japanners die doen het er niet voor niks in inderdaad, ik roep nu al een aantal keer dat het erin zit voor positiebepaling

Bedankt voor de goede tip!

Wat ik wel met je eens ben is dat het op moment moet staan!
Last edited by Rsoarer on Friday 01 April 2011 00:26, edited 2 times in total.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by Rsoarer »

O'ja

Als je die spie eruit laat, hoe lijn je de pulley dan uit met tdc mark op timing gear cover en crank trigger wheel?

Je zou je echt eens moeten verdiepen in afschuiving & stuik en hoe/waar/wanneer dat optreedt, dan zul je zeker je eigen conclusies in twijfel trekken.

Anyway bedankt voor je reactie!
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by Rich »

De krukaspoelie kan je met de hand erop en eraf schuiven, het is wel een strakke passing maar zo is 't ontworpen en als je de poelie er regelmatig af moet hebben, dan lukt dat ook. Het lukt meestal niet bij blokken waar de poelie nog niet los van is geweest, deze zit dan lomp gezegd gewoon vastgerot door vuil en roestvorming. Daarom is er ook alleen maar een special toyota tool voor het verwijderen en niet voor het monteren van de poelie.

Uitlijnen van de poelie zonder spie is vrij simpel. Voor je de plastic kap monteert doe je de uitlijning met de markering op 't triggerwheel en het blok (oliepomp), na monteren van de plastic kap en de spieloze poelie kan je de poelie uitlijnen met de markering die op de plastic cover staat. Krukasbout aantrekken en klaar.

De spie is zo'n 5mm dik en draagt over een lengte van zo'n 15mm en is gemaakt van een behoorlijk harde staalsoort; ideaal om op afschuiving te belasten ;) .

Rsoarer, als jij denkt dat de spie alleen is ter positiebepaling, dan monteer je de poelie zoals ik beschreven heb hierboven en gaan we afwachten of ie verdraaid of niet. Niet dat dit enige mechanische invloed zal hebben, het enige wat vervelend is, is dat je de ontstekingstiming niet kan uitlezen met een stroboscooplamp als ie verdraaid, maar dat hoeft toch niet als alles goed werkt.

De nokkenasgears hebben trouwens ook een spie in de vorm van een pennetje. Ik heb wel eens meegemaakt dat zo'n pennetje er niet in zat en de nokkenas iets verdraaid was. Dit was na een lange zoektocht waarom een 2jz blok niet helemaal lekker liep...

En ja, ook ik ben werktuigbouwer, al zo'n 25 jaar.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by Rsoarer »

En waar denk jij dat die 324N/m zich op uit dan? Als iets met die kracht zit vastgeklemd is er echt geen sprake meer van krachtoverbrenging op de spie. De krukas pulley wordt gewoon op zijn plaats gehouden d.m.v. frictie.

Die spie is inderdaad gemaakt van een hard metaalsoort, dit zorgt ervoor dat de spie, mocht die belast worden, niet snel afschuift. Echter heeft dit ook een nadeel, namelijk dat de spiebaan de neiging gaat krijgen om te stuiken en symptonen gaat vertonen van plastische deformatie indien de spie wordt belast.
Als de spie de kracht zou op vangen dan zou de spiebaan ongetwijfeld, na verloop van tijd, uitlopen resulterend in krukas schade, er staat dan gewoon simpelweg mega veel kracht op een klein oppervlak en hoe je het ook draait of keert er zal ongetwijfeld plastische deformatie optreden.

Er zijn een hoop fabrikanten die geen spie gebruiken, niet in de krukas pulley noch in de nokkenas pulley.

Uitlijnen op de manier die jij noemt zal never nooit zo nauwkeurig zijn als de spie methode, die spie waarborgt de postitie ook tijdens het aantrekken. Indien deze waarborging er niet zou zijn dan kan de pulley gemakklijk verdraaien tijdens het vastzetten. Als die pulley verdraait dan heb je ook als nadeel dat je TDC niet gemakkelijk meer kunt opzoeken voor onderhoudswerkzaamheden.

In geval van spiebelasting worden de linker & rechter flank van de spiebaan blootgesteld aan vlaktedruk, deze zou in dit geval ENORM zijn voor het oppervlakte A waar de kracht op wordt uitgeoefend.

Google er maar eens op los en zoek: 'Woodruff key damage'. Als je 25 jaar WTB'er bent dan zal je ongetwijfeld weten dat woodruff keys niet zijn gemaakt/(worden toegepast) voor krachtoverbrenging.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by joep »

wikipedia wrote:In mechanical engineering, a key is a machine element used to connect a rotating machine element to a shaft. Through this connection the key prevents relative rotation between the two parts and allows torque to be transmitted through.
http://en.wikipedia.org/wiki/Key_(engineering)

klaar!

ow.. ehh loodgieter met een groot logisch denk vermogen (denk Hp)
en goede internet opzoek skils! O-)
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by Rsoarer »

Hahaahahahah dit is de meest algemene beschrijving van een spie ooit, er zijn tal van spieen en de applicatie is sterk afhankelijk van het type dat gebruikt wordt.

Net als deze: schroefdraad; spiraalvormige draadgangen om iets vast te maken, hahahah

Het type spie dat in deze toepassing is verwerkt, maanvormig, heet woodruff key, laat daar maar een je internet skills op los:P

Logisch denkvermogen, realiseer je maar eens waar die 324N/m op klemt (de pulley tegen de krukas aan), onmogelijk kan de spie nog belast worden onder dit koppel de pulley zit gewoon simpelweg door frictie geklemd tegen de krukas aan resulterend in een vaste concentrische verbinding.

Groetjessss :W
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by joep »

Je bent vooral niet eigenwijs hè.. Kom zelf enne met bewijzen voor je mening.

Woodruff:

[edit]Woodruff keys
Woodruff keys, also known as half-moon keys,[citation needed] are semicircular shaped keys that, when installed, leave a protruding tab. The keyway in the shaft is a semi-circular pocket and the mating part has a longitudinal slot. They are used to improve the concentricity of the shaft and the mating part, which is critical for high speed operations.[3] The main advantage of the Woodruff key is that avoids the milling of a keyway near shaft shoulders, which already have stress concentrations.[4]
Common applications include machine tools, automotive applications, snowblowers and marine propellers.
This type of key was developed by W.N. Woodruff of Connecticut, who was presented in 1888 with the John Scott Medal by the Franklin Institute for the invention.

Komt uit hetzelfde artikel..
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by dave »

Wat rich en ik al geschreven hebben, laat de spie dan weg.....of durf je je niet....en wel droog en geen loctite oid!

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by joep »

Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by dave »

O ja, omdat wiki schijft dat een woodruff alleen maar voor concentrische toepassingen is. hmm, beetje kort door de bocht vind je niet? Aangezien het de MEEST toegepaste spievorm is. Met andere woorden, je kan op afschuiving engineeren met het halve maantje zoals dit in het nederlands heet

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by Rsoarer »

@Joep, je komt alleen met stukjes van wiki welk je zelf niet kunt onderbouwen, het stuk van wiki over de woofruff bevestigd mijn verhaal. Volgens mij heb je geen flauw idee hoe krachten&vectoren werken, dit maak ik op uit je achterhaalde reacties en citaten.

@Dave, heb je enig idee hoe afschuiving werkt? Zo ja leg het eens in je eigen woorden uit, hier in dit topic a.u.b. graag ook verduidelijkt met een toepassing uit de constructiebouw. Ik zal je een tip geven, als de spie zou worden blootgesteld aan afschuifspanning dan zal de spie deze kracht opvangen en proberen door te geven aan de spiebaan. Omdat de krachten radiaal worden uitgeoefend zal de spie de neiging hebben om te kantelen waardoor de bovenste vezels van het krukasoppervlak grotendeels worden blootgesteld aan de kracht. De bovenste vezellaag zou gaan stuiken en plastisch vervormen bij blootstelling aan dit soort krachten, resulteren in een uitgelopen spiebaan. MAAR dit heb jij natuurlijk al ruimschoots overwogen alvorens je reactie te plaatsen, heb je uberhaupt ooit materiaalonderzoek en constructieleer gehad????????????????

En als je denkt dat de woodruff key de meest toegepaste spie is omdat jij denkt dat de constructiebouw zich beperkt tot automotive toepassingen dan heb je het goed mis, ga maar eens bij conventionele en cnc verspaningsmachines, pompen, electromotoren etc kijken wat voor spie er wordt gebruikt.

En een woodruff key is vernoemt naar de uitvinder ervan, lijkt me sterk dat deze beste man zijn naam vertaald in het Nederlands halve maantje is. [B)]
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by dave »

Je heb gelijk, ik weet niet wat afschuiving is.......... :W

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by Tjabbo »

ik dacht dat het spietje was om te zorgen dat je de krukas op tijd kon zetten, dus zodat de poelie er maar op 1 manier op kon.

En nee ik heb constructieleer noch materiaalkennis gehad, maar als dat halve maantje alle krachten moet opvangen die op de poelie worden uitgeoefend dan zou het ding volgens mij snel stuk gaan.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by Rsoarer »

Tjabbo,

Je hebt helemaal gelijk, en voor zo een conclusie heb je ook zeker geen constructieleer of materiaalkennis nodig. Het is gewoon puur logisch denkwerk; als iets van dat formaat wordt belast met zulke krachten resulteert het in schade. Thanks!
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by dave »

Niemand beweerd dat het spietje alle kracht moet opvangen, maar ik word wat vermoeid van de discussie, om maar on-topic te blijven -O-

eah88
Shoarma voorproever
Posts: 1143
Joined: Sunday 18 April 2010 22:59
Location: zwolle

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by eah88 »

heren, laten we het vooral gezellig houden. het is duidelijk dat bij alle heren veel kennis zit over automotive en andere zaken.
maar is het dan nodig om elkaar zo af te vallen?

het is iig duidelijk dat de pulley goed vast moet zitten. dat is ook niets dan logisch. maar of de trsm het altijd bij het juiste eind heeft. neem de kopbouten van de 7m maar eens als voorbeeld ;)
Image
Street Legal Toyota CELICA ST182 WideBody GT2 - Kia Picanto 1.0 LX D-Light

User avatar
Renev
Shoarma haler eerste klas
Posts: 327
Joined: Saturday 21 July 2007 22:51

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by Renev »

Het gaat idd een beetje op een "pissing match" lijken en dat kan toch niet de bedoeling zijn O+ O+

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by Rsoarer »

Na ja, goed ik probeer mijn standpunt te verdedigen en mijn advies te ondersteunen die ik geef om de pulley gewoon goed vast te zetten om preventief schade te voorkomen.

Ik neem aan dat voor de meeste hier hun auto van grote emotionele waarde is, het is lullig om deze emotionele waarde te schaden door het simpelweg niet goed vastzetten van een bout.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by Tjabbo »

Oh maar echt íedereen hier in dit topic en op dit forum is met je eens dat je het ding goed vast moet zetten, en bij voorkeur op het goede moment zoals voorgeschreven. :)

offtopic:
we mogen ook wel verschillen van mening. iedereen heeft recht op zijn of haar eigen.
Ik vind het wel mooi dat het zonder schelden en tieren kan.

game on 8-)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by joep »

Rsoarer wrote:Hahaahahahah dit is de meest algemene beschrijving van een spie ooit, er zijn tal van spieen en de applicatie is sterk afhankelijk van het type dat gebruikt wordt.

Net als deze: schroefdraad; spiraalvormige draadgangen om iets vast te maken, hahahah

je zegt dat die beschrijving te algemeen is, geef jouw definitie van een "woodruff key" dan eens en geef dan de juiste nederlandse vertaling er voor. ik lees alleen maar dadt het een halve maan spie is en dat meneer woodruff hem heeft ontworpen.

ik zie niet in wat er mis is met de beschrijving van de spie.

de beschrijving die jij geeft over eenschroefdraad klopt als een bus, alleen zie ik jou muggenziften op npft, metrisch, gas, links of rechts draad. de definitie blijft staan, of kun jij een andere definitie geven van een schroefdraad?
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by Rsoarer »

schroefdraad wordt niet alleen gebruikt om iets vast te zetten, schroefdraad wordt ook gebruikt om lineaire bewegingen te bewerkstelligen denk maar aan bewegingsschroefdraad gebruikt om het bed van een draai/freesbank te verstellen.

Woodruff key is vertaald naar het Nederlands gewoon Woodruff spie, met als toepassing positiebepaling en niet krachttransmissie.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by Dude »

woodruff spie wordt naar mijn weten toegepast icm een conische as, en dan is het nog niet voor positie bepaling.
Maar goed mijn tandwiel wordt vastgelast op de krukas, dus voor de distributie kan het niet fout gaan. :Y)
Image

User avatar
KX250
Meat-team Member
Posts: 1541
Joined: Thursday 24 December 2009 21:57
Location: Nijverdal

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by KX250 »

Voor de 7emmers onder ons is het trouwens 265Nm. Vrede op aarde :W
Republica bananna

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by joep »

In mijn carrière als, aan de jz motoren werker, ben ik maar 1 keer tegen gekomen dat er een pulley echt vast zat en dat was die van Nick, die was zo slim geweest om de binnenkant van de pulley te spuitverven en die gelijk op de krukas te monteren.
En ik mag toch zeggen dat ik er aardig wat door m'n handen heb gehad, wat ik wel vaker tegen kwam, was dat de pulleybout vast zat, maar dat komt weer door de verschillend materialen van krukas en bout.

Wat ik wil zeggen hiermee is dat volgens mij de pulley niet op frictie werkt maar via die spie. Ookal ben ik " maar" loodgieter en kom ik met Wikipedia argumenten, wil ik graag een ander argument van je zien dan " omdat ik het zeg" mbt het overbrengen van krachten via een spie welke de vorm heeft van een halve maan en is uitgevonden door meneer woodruff.

Ja, je kunt er een timing mee doen, maar de eerste vereiste van de hoofdpulley is het aandrijven niet veel, maar wel wat, via een riem, oa de dynamo. En ik geloof gewoonweg niet dat, als ik de pulley met de hand van dé krukas kan afnemen, die zonder spie überhaupt iets kan aandrijven.
dat een woodruff spie geen hoge krachten aan kan geloof ik ook wel.

Wat de eerste foto volgens mij aantoont is metaalmoeheid van de spie of krukas of te veel weerstand op de pulley
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

Post Reply