Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificatie

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
kuchnie na wymiar
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by Rsoarer »

Loodgieter is een zeer gerespecteerd vak als je het mij vraagt, dat terzijde.

Die 324N/m die veroorzaakt frictie op een groot oppervlak waardoor er een grote oppervlaktespanning ontstaat welk, wanneer de pulley neigt te bewegen t.o.v. de krukas, alleen maar groter wordt. Nadat deze klemkracht is opgewekt is de spie dus niet meer van belang daar deze de pulley niet kan/hoeft mee te nemen doordat de frictie het overneemt. Die pulley zit gewoon muurvast geklemd en wordt meegenomen door de krukas, niet door de spie.

De krukas van de foto toon juist metaalmoeheid, plastische deformatie gaat gepaard met metaalmoeheid. Als je maar lang genoeg ergens kracht op uitoefent gaat het vanzelf werken op het oppervlak.

Die spie die zit er echt voor het positioneren van de pulley, daarom juist moet deze spie niet belast worden. Naast afschuiving treedt er namelijk ook stuikspanning en vlaktedruk op, dit treedt op in de spiebaanflanken. Na verloop van tijd zal, door het constant uitoefenen van krachten, het metaal vermoeien en gaan vervormen. Door de radiale krachtoverbrenging op de spie zal deze dus echt de neiging hebben tot kantelen waardoor de eerste vezellagen van het krukasoppervlak worden blootgesteld aan deze krachten. Het oppervlak A waar de kracht op wordt uitgeoefend in mm² is dus zeer klein waardoor de spie het eenvoudig wint van de krukas. Denk maar eens aan wat er gebeurd als je 3 a4'tjes doorscheurd en het verschil in 30 a4'tjes, dit komt omdat je kracht wordt verspreid over een veel groter oppervlak (de krukas is in dit voorbeeld de '3 a4'tjes').

Juist schade om bovenstaande situaties te voorkomen is die spie, en kan die spie, dus onmogelijk zijn voor krachtoverbrenging (meenemen van de pulley). Het oppervlak A, zowel in de krukas als in de spie, is simpelweg te klein om bloot te worden gesteld aan zulke krachten. Er zijn spieen die zorgen voor krachtoverbrenging, denk maar eens aan impellers bij vacuumpompen.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by joep »

Oedipus was de eerste 'motherfucker'

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by emveha »

Oké. Genoeg theoretische bullshit. Ik wil de praktijk zien.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by joep »

Theorie is toch juist leuk! :7
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by Dude »

Theorie heb je alleen weinig aan als je het niet in de praktijk kunt toe passen ;)

Toch ben ik benieuwd wie er met overduidelijk bewijs komt mbt die spie.
Persoonlijk zeg ik dat die spie de krachten opvangt, omdat ik in de praktijk kleinere spie's heb gezien die meer vermogen moeten overbrengen dan alleen een simpel riempje rond te draaien. Plus dat ik zeker weet dat zonder die spie de poellie op de as gaat verdraaien.
Image

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by joep »

Ik heb nog eens zitten kijken en zoals ik het zie zet je dus die bout vast en daarmee de pulley. Dat betekend dat die frictie plaats vind op de ring van de bout en de verdikking van de krukas.
Een rechte as met een pulley met een recht gat, kan volgens mij geen frictie maken.

Laat ik het visualiseren.

2 krukassen naast elkaar, op de pulley las je een staaf van zeg 2 meter lengte.
Beide pulleys zitten met de bout op de juiste hoeveelheid Nm vast.
De ene as heeft geen spie, de andere wel.
Welke staaf durf je te pakken om het roteren tegen te gaan.
Ik weet zeker dat de staaf/ met spie meer kracht nodig heeft om de rotatie te stoppen, mijn inziens is er dus wel degelijk een

Het geheim van de woodruff key is dat ie makkelijker te fabriceren is en dus goedkoper. Meer is het niet, het is en blijft een spie met de bijbehorende definitie ervan. staat in het eerste deel van het patent.
Zo zie ik het.
Wat ik ook denk dat eender welke spie dan ook, gebruikt kan worden om dat gene wat er overheen gaat te positioneren.
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by Rsoarer »

Joep,

Je hebt het bijna bij het juiste eind!

Denk eens aan de situatie bij de koppelingsplaat en drukgroep, hier is de koppelingsplaat dan wel gemaakt van materiaal met frictie-eigenschappen, er wordt hier ook clamp-force opgewekt door de plaat tegen het vliegwiel aan te drukken. De frictie is inderdaad ook te vinden onder de bout ring maar met name tussen de krukas (kop zn kant) en de binnenring van de pulley(die tegen de krukas aan zit).

Uiteraard zal de pulley op een gegeven moment gaan verdraaien met een sleutel van 2 meter daar je bij een last van 10kg al (10x10x2) 200N/m op kan wekken. Toyota heeft de krachten die max toelaatbaar zullen zijn voor de frictie verbinding, inclusief een veiligheidsfactor, ongetwijfeld verwerkt in die 324N/m clamp-force. Hierdoor zal de kracht die vrij komt bij het harmonisch dempen nooit groter zijn dan wat de constructie toelaat. Probeer maar eens een m24 ring van 20mm dik te verdraaien, als die met 324N/m geklemd zit op een plaat.

De woodruff key zorgt voor de 'fixed circumferential position' vrij vertaald vaste omtrek positie, dus positie bepaling. Nergens wordt met een woord gerept over de feitelijk krachtoverbrenging.

Enne, zonder theorie was er ook geen praktijk!

En om dit in de praktijk uit te testen hoeft niemand zijn JZ spieloos inelkaar te zetten:

1. We nemen gewoon een stuk staal rond (gelijk aan de diameter van de krukas)
2. Ring draaien gelijk aan de diameter van de pulley, tappen draad in het rond stuk staal en klemmen de ring er met 324N/m op
3. We berekenen de traagheid van de pulley en wat de pulley maximaal voor kracht kan uitoefenen op de krukas
4. Deze kracht oefenen we uit op de ring

De ring zal toch niet gaan verdraaien, en als iemand dit project wilt financieren (niet ik want ik weet het zeker) en de ring verdraait toch krijgt diegene van mij het dubbele terug + een briefje waarop staat dat ik ongelijk heb en waarin ik zelf toegeef dat ik geen verstand heb hiervan en mij nooit meer zal uitlaten in dit soort zaken.

Eventueel monteren we een spie in de as met aan weerzijden 1mm speling t.o.v. de ring spie uitsparing, de ring zal niet eens verdraaid zijn richting de spie.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by dave »

Als ik je goed begrijp schrijf je nu over het timing gear, en niet over de pulley? Er zit namelijk een enorm massa verschil tussen de 2! De foto illustreert namelijk dat dit verhaal over de pulley gaat, niet over het timing gear?

Het aanhaal moment is gebaseerd op de bout/draad die gebruikt is, op zijn beurt is de bout op een bepaalde dikte/sterkte gekozen. Maar idd de frictie die tussen het timing gear en de pulley(zit ook nog een ring tussen) is van zeer groot belang. De klemkracht is initieel wat de pulley op zijn plek moet houden, als je dit bedoeld dan heb je zeker gelijk!

Maar dan komt het, dude gaf al aan dat hij vrij zeker is dat de pulley (dus niet het timing gear) zal gaan verdraaien zonder spie, wat kan resulteren dat de bout los kan werken, als er een spie word toegepast, dan word dit verdraaien tegen gegaan. De functie van de spie is tweeledig, enerzijds om de positie te bepalen, anderzijds om ook de positie te waarborgen en niet kan gaan verdraaien. Ook met 324Nm kan de pulley gaan kruipen, maar dat is niet erg omdat de spie er in zit, de speling zal dan 1 kant op gaan, en het kruipen zal stoppen, wat er nog wel gebeurd is dat er kracht opgebouwd word op de spie, maar niet meer als de ondervonden weerstand van de pulley opgeteld met de massa traagheid. Met andere woorden, de spie word enigszins op afschuiving belast.

Op de bewuste foto met de beschadigde spie, heeft de pulley staan rammelen, daar is geen enkele spie tegen bestand.

Nog 1 ding rest, waarom het gebruik van de woodruff key aka half maantje. Wanneer je dieper in het ontwerp duikt, kom je tegen dat de spiebaan vorm zwaar meeweegt met de keuze hiervoor, je zou bv de woodruff groter kunnen uitvoeren, en dan is het net zo sterk als een normale spiebaan, misschien nog wel sterker omdat het flank oppervlak in verhouding erg groot is in vergelijking met een nomale rechte bv skf key.

Waarom dan de ronde vorm van de spiebaan? In de normale spiebaan zijn altijd scherpe hoeken, in de industrie maakt dat niet zo veel uit omdat het vaak om een zwaardere/ grotere toepassingen gaan. Als het kleiner word, met toch een relatieve hoge belasting/vermoeiing op de as is de vierkante vorm van de `normale` spie niet meer zo`n goede keus, de ronde uitloop van de woodruff key zorgt er voor dat de spanningen zich veel minder concentreren op de uiterste vezel. Het zou een beetje lullig zijn als de motor zou falen op een ingescheurde krukas, woodruff is dan ook de goede keuze, er zou namelijk ook een normale spie in de krukas passen, een kleine, maar het kan wel.

Maar goed, het mag duidelijk zijn dat het allemaal goed vast moet zitten, en juist gemonteerd. Meestal gaat het fout omdat het niet goed vast gedraaid is of niet goed is schoongemaakt tijdens montage.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by Rsoarer »

Ik heb het nog steeds over de pulley.

Het aanhaalmoment wordt opgewekt onder de kop van de bout doordat de bout steel lineair elastisch vervormt t.o.v. de boutkop. Wat ik bedoel is inderdaad dat de klemkracht de pulley op zijn plek moet houden en hiermee dus zorgt voor de feitelijke krachtoverbrenging van de krukas naar de accessiores.

Waar deze discussie door is ontstaan is doordat Rich & Dude beweerde dat de spie zorgt voor de feitelijke kracht overbrenging, wat dus niet het geval is. Toyota heeft deze constructie zo geengineerd dat de krachten van de pulley nooit groter zullen zijn dan de kracht waarmee de pulley zit vastgeklemd, met als resultaat dat de spie in deze situatie niet kan/mag belast worden omdat de pulley niet verdraaien kan. De bewering kwam er op neer dat als de pulley op de as zou blijven zitten zonder bout, de constructie nog steeds functioneel zou zijn. De spie zou immers zorgen voor de krachtoverbrenging.

Die spie zit er voor positiewaarborging, dat is iets dat ik al eerder aan het licht heb gebracht. Het is echter niet zo dat de spie onder welke voorwaarden dan ook belast mag worden met de krachten van de pulley, wat zal gebeuren in geval dat de bout niet op het juiste moment zit aangetrokken. Het miniscuul rammelen van de pulley op de spie zou vanzelf gaan zorgen dat de spiebaan uitloopt, wat dus op de foto is gebeurd.

De schade op de foto is veroorzaakt door een pulley die 'rammelde', het is nu niet zo dat het om een rammeling gaat die je met het blote oog kunt zien maar als de pulley lang genoeg doorgaat met kracht zetten op de spie (en daarmee ook de spiebaan) treedt er vervorming op.

Wat de woodruff key zo makkelijk maakt is dat je niet in het gedeelte waar veel oppervlaktespanning heerst hoeft te gaan frezen. Hierdoor behoudt je je oppervlaktespanning wat uiteindelijk de sterkte van de as bepaald. Een woodruff key heeft t.o.v. een normale spie meer de neiging de eerste vezels te belasten doordat de spie dunner is en eerder neigt te kantelen. Daarnaast is een dunne spie t.o.v. een dikke spie minder op afschuiving te belasten.

Maar goed, ik vermoed toch dat we langzaam (maar zeker) toch naar het juiste standpunten gaan en die luiden
(volgens mij) als volgt;

1. De spie, zoals gemonteerd in een JZ krukas, dient niet voor de feitelijke krachtoverbrenging
2. Indien de pulley bout, van een JZ krukas, niet goed is aangehaald zal de pulley weerstand/kracht gaan uitoefenen op de spie (gaan rammelen) en dus uiteindelijk schade aanbrengen aan de spiebaan. Dit zal dus zorgen voor de schade veroorzaakt op de foto, en mijn waarschuwing waarmee ik dit topic heb gestart bevestigen.

Graag hoor ik of deze standpunten, zoals ik die hier heb geformuleerd, bij jullie ook als correct overkomen.

*edit*:weerstand toegevoegd aan punt 2, thanks Joep!
Last edited by Rsoarer on Sunday 03 April 2011 13:09, edited 2 times in total.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by joep »

Ik zat ook al bij inklemming, geen frictie.

Maar bij punt 2 is het niet de pulley die de kracht uitoefend, maar juist weerstand. De kracht komt van de krukas. De massatraagheid kan gezien worden als weerstand.

Ik heb te weinig kennis van dit onderwerp om alles goed te onderzoeken, maar inklemming geloof ik wel.
Dat er toevallig een woodruff spie word gebruikt maakt niet uit voor de functie er van, maar wel voor de kosten die gemaakt worden om een spiebaan te maken.
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by Rsoarer »

Weerstand wordt opgewekt wanneer de pulley versnelt, als de pulley in een keer moet vertragen oefent hij de gegenereerde kracht uit op de krukas. Weerstand let een beweging ervan zijn gang te gaan, daarom kan de traagheid in geval van vertragen in dit geval niet worden gezien als weerstand maar kan eerder vergeleken woorden met de last van een auto in geval van remmen, kracht dus.

Inklemming=frictie opwekken, leg je handen maar eens opelkaar en probeer elke hand individueel tegengesteld te draaien. Probeer het hierna door je handen hard tegenelkaar aan te drukken, je zult zien dat het een stuk moeilijker gaat.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by Rsoarer »

En inderdaad, als de bout bijvoorbeeld met 100N/m wordt aangetrokken zal de spie inderdaad proberen te voorkomen dat de pulley losdraait. Dit zal de spie&baan uiteindelijk ook fataal worden.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by joep »

http://collections.infocollections.org/ ... 2be/3.html

En toch zie ik overal dat een spie gebruikt word voor kracht overbrenging en de berekeningen voor de maten van de spie, ook die van woodruff.

Naja..het zal wel
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by joep »

Nou.. Weer even terug hier op..

Ik heb laatst een klant van mij gesproken die werkzaam is in de aandrijftechniek.
Na het aanhoren van de problematiek, kwam ook hij tot de uitspraak dat er wel degelijk krachten komen op een spie, eender welk type. Positie bepaling is 1, anti verschuiving is 2 en zeker bij een aandrijving welke steeds weer een x aan Nm te verduren krijgt, zoals een krukaspoelie is de spie er om die kracht op te vangen.
Ja, frictie is datgene wat de meeste krachten opvangt, maar de spie krijgt echt een kleine hoeveelheid kracht te verwerken

Bedrijf: http://www2.nord.com/cms/nl/home_NL.jsp
Last edited by joep on Wednesday 04 May 2011 10:12, edited 1 time in total.
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by Gtech »

hoe blokkeren jullie eigenlijk de krukas om de krukaspoeliebout met 324nm vast te kunnen zetten?

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by Dude »

Als je het blok er uit hebt gaat het makkelijk natuurlijk. Ik heb mn suup ook wel eens in de 5e versnelling gezet en op de handrem, werkt ook wel.
Image

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by dave »

Met welk aanhaal moment moet eigelijk een vliegwiel van een 1jz vast? 7M is 78Nm zo uitmijn hoofd en Mk4 is iets van 48Nm+90graden.

Zelf heb ik het light weight vliegwiel met ARP bouten en 78Nm vast gezet, ik kan ook niets vinden over de 1jz over het vliegwiel. O ja niet vergeten om sealant op de bouten te doen, anders gaat het lekken, ik begrijp ook niet helemaal waarom de tapgaten door en door zijn, maar het zij zo [:D]

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by Rich »

Voor een 1jz onderblok de 2jz specs aanhouden. Ik zou als ik jou was de bouten weer loshalen en 49Nm + 90graden vastzetten want dat is meer dan de 78Nm, tenzij er op de ARP verpakking andere instructies staan, dan moet je die aanhouden. ;)

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by dave »

Ja, klopt, ik hou idd veel dingen van de 2jz aan ;) Maar de de bouten zijn volgens mij ook voor een 4age, die staan ook zo rond 78 (zal het nog ff nazoeken, had ik al gedaan, maar ben t vergeten).

Ik heb nu de volgende redenatie aangehouden.
-De ARP bouten zijn geen rekbouten, dus 90 graden nazetten heeft geen onderbouwing bij de ARP bouten.
- Het vliegwiel is van aluminium, (wel met stalen borgring) dus zo ver natrekken geeft niet zo`n goed gevoel, alu is gewoon een stuk zachter.
- Ik heb eerst de bouten op 49Nm (dacht 48) gezet en toen naar 78 gedraaid, ik trok de bout toen nog zo`n 30graden verder.
-Heb ze vorige keer ook op 78 gezet, en heb zo 4 jaar als daily rond gereden, met demonteren zaten de bouten nog goed vast.

Maar ik vraag me wel af wat anderen met de 1jz of 2jz met een alu vliegwiel hebben gebruikt

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by dave »

Dit vind ik op supramania

ARP 4AG flywheel bolts (part number 203-2802):
Blister pack contents: 8 flywheel bolts, instructions
Torque spec: 58 ft*lbs (with ARP moly lube), 63 ft*lbs (with Loctite), 85 ft*lbs (with 30wt motor oil)

58= 74Nm
63= 85Nm
85= 115Nm

Ze staan nu dus vrij laag idd. Niet te laag echter.......hmm,misshien ff doortrekken naar 85Nm

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by Dude »

gewoon laten zitten, anders haal je de loctite weer los.
Image

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by Gtech »

de 1uz en de 2jz zitten bij mij allebij op 78nm vast, (met ARP vet) de 2jz rijd alweer 2.5jaar.

zijn dezelfde ARP boutjes,

overigens heb ik de boutjes alweer eens een keer losgehaald om het vliegwiel te laten balanceren, maar ze zaten zowat vaster dan dat ik ze gedraaid had, dat vet is ook een soort loctite volgens mij.

zijn wel beide stalen vliegwielen, geen alu.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by Rsoarer »

Gtech wrote:hoe blokkeren jullie eigenlijk de krukas om de krukaspoeliebout met 324nm vast te kunnen zetten?
Krukasblokkeersleutel, eenvoudig zelf te maken met een beetje handigheid.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by toyota87 »

ik heb mijn lichtgewicht vliegwiel op de 1jz met 115 Nm vast gezet.
115Nm stond er op de verpakking bij de arp bouten.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: Torque je 1JZ/2JZ krukas bout altijd volgens specificati

Post by Gtech »

Rsoarer wrote:
Gtech wrote:hoe blokkeren jullie eigenlijk de krukas om de krukaspoeliebout met 324nm vast te kunnen zetten?
Krukasblokkeersleutel, eenvoudig zelf te maken met een beetje handigheid.
ik bedoel eigenlijk meer met het hele zooitje er nog in, vliegwiel bak motor alles


handrem erop en in zn versnelling kan wel, maar dan veert hij zo,

vroeg me af of jullie mischien een ander foefje wisten.

Post Reply