Cookiewet mededeling:
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Compressor surge: BOV te klein of op verkeerde plaats?
- babbel
- Elite shoarma haler
- Posts: 463
- kuchnie na wymiar
- Joined: Monday 19 May 2008 12:44
Compressor surge: BOV te klein of op verkeerde plaats?
Ik heb al tijden last van compressor surge. Zelfs wanneer ik ook maar een beetje boost maak en dan gas loslaat hoor je de turbo al flutteren.
Ik heb mijn Greddy BOV laatste eens goed bekeken en deze is behoorlijk dood (logisch dus dat ik surge had).
Nu heb ik een nieuwe HKS erop gezet en deze hoor je wel behoorlijk afblazen, maar nog steeds een behoorlijk portie compressor surge (al is het minder dan eerst).
Het lijkt er bijna op dat die BOV 'te laat' open gaat en de drukgolf die bij de gasklep ontstaan is al onderweg is naar de turbo.
Ik begin mij dus af te vragen of de locatie van de BOV wel goed is? Dit is een foto hoe het nu zit:
Kan het ook zijn dat de BOV gewoon te klein is voor de turbo?
Indien ik een tweede nodig heb, waar kan ik die dan het beste plaatsen om geen surge meer te hebben? Ik neem aan wat dichter bij de turbo, maar hoe dichtbij?
Ik heb mijn Greddy BOV laatste eens goed bekeken en deze is behoorlijk dood (logisch dus dat ik surge had).
Nu heb ik een nieuwe HKS erop gezet en deze hoor je wel behoorlijk afblazen, maar nog steeds een behoorlijk portie compressor surge (al is het minder dan eerst).
Het lijkt er bijna op dat die BOV 'te laat' open gaat en de drukgolf die bij de gasklep ontstaan is al onderweg is naar de turbo.
Ik begin mij dus af te vragen of de locatie van de BOV wel goed is? Dit is een foto hoe het nu zit:
Kan het ook zijn dat de BOV gewoon te klein is voor de turbo?
Indien ik een tweede nodig heb, waar kan ik die dan het beste plaatsen om geen surge meer te hebben? Ik neem aan wat dichter bij de turbo, maar hoe dichtbij?
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt
Re: Compressor surge: BOV te klein of op verkeerde plaats?
Hee dit is best interessant, want er zijn al meerdere discussies wat betreft de plaats van de BOV. Ik op mijn beurt zeg dat die Japanse kwaliteits FMIC-kits meestal de BOV dichtbij de turbo hebben, op zowel mijn 1e Supra(Greddy kit) als JDM Impreza STi(HKS kit) was dit het geval.babbel wrote:Indien ik een tweede nodig heb, waar kan ik die dan het beste plaatsen om geen surge meer te hebben? Ik neem aan wat dichter bij de turbo, maar hoe dichtbij?
http://www.rhdsupra.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Compressor surge: BOV te klein of op verkeerde plaats?
Ik dacht altijd dat je hem dicht bij de gasklep wilde hebben, zoals nu het geval is? Indien je de verstelbare HKS hebt, dan zou je hem iets losser kunnen zetten zodat die vroeger opent. Tenminste, dat heb ik altijd zo begrepen.
Casper
Casper
1996 Toyota Supra Turbo - BPU / HKS HM4 / Superpro / WORK wheels
Re: Compressor surge: BOV te klein of op verkeerde plaats?
Klopt, in principe zet je een BOV zo dicht mogelijk bij je gasklep normaal gesproken.
Echter om een of andere reden werkt dat bij mijn setup niet 100%. Mijn vermoeden:
- De BOV is te klein en dus kan niet alle lucht meteen weg -> oplossing is een tweede BOV (maar waar dan?)
- De BOV gaat niet snel genoeg open -> de SSQV3 is echter niet instelbaar
- Het probleem is niet met een BOV op te lossen en ik moet aan een anti-surge compressor housing -> dit hoop ik niet
Echter om een of andere reden werkt dat bij mijn setup niet 100%. Mijn vermoeden:
- De BOV is te klein en dus kan niet alle lucht meteen weg -> oplossing is een tweede BOV (maar waar dan?)
- De BOV gaat niet snel genoeg open -> de SSQV3 is echter niet instelbaar
- Het probleem is niet met een BOV op te lossen en ik moet aan een anti-surge compressor housing -> dit hoop ik niet
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Compressor surge: BOV te klein of op verkeerde plaats?
De SSQV staat erom bekend (veel) te laat te openen, vooral bij lagere drukken.
Ik heb het ook en dat is op een 7M met 57 trim turbo, en ik draai 320whp ipv de bijna 500 van jou.
Vaak zie je wel 2 BOV's vlak naast elkaar op de plaats waar jij het hebt maar dan moet je wel een bov kunnen instellen, of iig een heel slappe veer kunnen monteren.
Je zou om het op te lossen denk ik een bov moeten monteren vlak vóór de intercooler. Dan "win" je wat tijd terug in het traject mits dat je probleem is.
Probleem/nadeel is wel dat je vacuum slang traject lang wordt. Die wil je zo kort mogelijk houden.
Ik heb het ook en dat is op een 7M met 57 trim turbo, en ik draai 320whp ipv de bijna 500 van jou.
Vaak zie je wel 2 BOV's vlak naast elkaar op de plaats waar jij het hebt maar dan moet je wel een bov kunnen instellen, of iig een heel slappe veer kunnen monteren.
Je zou om het op te lossen denk ik een bov moeten monteren vlak vóór de intercooler. Dan "win" je wat tijd terug in het traject mits dat je probleem is.
Probleem/nadeel is wel dat je vacuum slang traject lang wordt. Die wil je zo kort mogelijk houden.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: Compressor surge: BOV te klein of op verkeerde plaats?
De locatie van de BOV is prima, ook heb je geen 2e nodig, zo groot is je tubbie nou ook weer niet. Dit ligt puur aan de BOV, tenzij je 2 bar draait, maar dat zal denk ik niet.
Ik heb ook een SSQV, een el-cheapo versie die het echter al jaren uitstekend doet. Ik draai zo'n 1.6 - 1.7 bar op een vergelijkbare tubbie en ik heb nooit, maar dan ook echt nooit compressor surge gehad. Mijn BOV zit 10cm voor de gasklep, is instelbaar qua openingsdruk, die vrij laag staat en wordt ook middels vacuüm bediend.
Heb je de BOV van binnen geïnspecteerd op restricties? En is het gat naar de inlaatbuis ook goed; groot genoeg en zonder restricties? Mocht dit allemaal OK zijn, dan zou ik een ander type BOV proberen, eentje waarvan je de openingsdruk wel kan instellen. Eenzelfde 2e heeft weinig zin, want die opent dus bij dezelfde, waarschijnlijk voor jouw set-up, te hoge druk. Wel jammer want 't zou een goede BOV moeten zijn.
Ik heb ook een SSQV, een el-cheapo versie die het echter al jaren uitstekend doet. Ik draai zo'n 1.6 - 1.7 bar op een vergelijkbare tubbie en ik heb nooit, maar dan ook echt nooit compressor surge gehad. Mijn BOV zit 10cm voor de gasklep, is instelbaar qua openingsdruk, die vrij laag staat en wordt ook middels vacuüm bediend.
Heb je de BOV van binnen geïnspecteerd op restricties? En is het gat naar de inlaatbuis ook goed; groot genoeg en zonder restricties? Mocht dit allemaal OK zijn, dan zou ik een ander type BOV proberen, eentje waarvan je de openingsdruk wel kan instellen. Eenzelfde 2e heeft weinig zin, want die opent dus bij dezelfde, waarschijnlijk voor jouw set-up, te hoge druk. Wel jammer want 't zou een goede BOV moeten zijn.
- Gtech
- Elite shoarma kruider
- Posts: 813
- Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
- Location: Zuid holland
Re: Compressor surge: BOV te klein of op verkeerde plaats?
is het eigenlijk bij een 2jz een must om een externe BOV te nemen ipv de orginele bij stock turbos op hogere druk? of word op een gegeven moment de doorlaat te klein?
Re: Compressor surge: BOV te klein of op verkeerde plaats?
Mijn originele HKS is ook niet instelbaar, zit op dezelfde plaats en heb er ook last van.
Nou ja, zo erg vind ik het niet. Bij lichtjes gas lossen heb je het gevoel dat de auto gaat "transformen" in een robot :-)
Nou ja, zo erg vind ik het niet. Bij lichtjes gas lossen heb je het gevoel dat de auto gaat "transformen" in een robot :-)
1JZ VVTi on LPI, works bell paddleshift kit niet aangesloten, R154 bak, 3" full exhaust, Wideband, Apexi Neo AFC
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Compressor surge: BOV te klein of op verkeerde plaats?
Ik heb trouwens gisteravond en vanochtend gemerkt dat het wel uitmaakt of je goede vacuum naar je bov hebt.
Tot eergisteren had ik een T-stuk dat nogal restrictief bleek. Een boortje er doorheen jassen om hem wat uit te lubberen deed volgens mij wonderen want mijn bov werkt op dit moment beter dan voorheen, o.a. te merken aan een (heel iets) veranderd geluid en weinig turbo shatter meer.
Maar er zijn o.a. op supramania nogal wat mensen die ook zeggen dat een ssq toch wat traag is.
Tot eergisteren had ik een T-stuk dat nogal restrictief bleek. Een boortje er doorheen jassen om hem wat uit te lubberen deed volgens mij wonderen want mijn bov werkt op dit moment beter dan voorheen, o.a. te merken aan een (heel iets) veranderd geluid en weinig turbo shatter meer.
Maar er zijn o.a. op supramania nogal wat mensen die ook zeggen dat een ssq toch wat traag is.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: Compressor surge: BOV te klein of op verkeerde plaats?
Op sf is er een thread over van een tijdje terug
Waarom weet ik niet maar wel is het een veel voorkomende probleem bij de HKS bov er zijn van die gasten die alles hebben geprobeerd met andere veer bov openmaken etc etc
Ik grote lijnen komt het eigenlijk op neer dat ze gewoon een tweede bov monteren
vanaf 63mm tot 71 mm schijnt het vaak voor te komen dan bv 74mm tubbies wel een beetje raar vind ik zelf
Ik heb ook the same bov als Ricky ricon (66mm Tubbie) en geen last van surge
Mischien een tweede bov monteren(?)
Waarom weet ik niet maar wel is het een veel voorkomende probleem bij de HKS bov er zijn van die gasten die alles hebben geprobeerd met andere veer bov openmaken etc etc
Ik grote lijnen komt het eigenlijk op neer dat ze gewoon een tweede bov monteren
vanaf 63mm tot 71 mm schijnt het vaak voor te komen dan bv 74mm tubbies wel een beetje raar vind ik zelf
Ik heb ook the same bov als Ricky ricon (66mm Tubbie) en geen last van surge
Mischien een tweede bov monteren(?)
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"
Re: Compressor surge: BOV te klein of op verkeerde plaats?
ik denk ook dat je met 2 bov's van de surge af bent. Of een Tial monteren 50mm, zijn volgens mij zelfs goedkoper dan een HKS.
Re: Compressor surge: BOV te klein of op verkeerde plaats?
Ik heb nog een oude el-cheapo 'HKS' (zelfde als Rich gok ik) en deze is gelukkig nog instelbaar.
Gisteren heb ik mijn SSQV3 dus even door deze vervangen en het probleem is duidelijk minder, maar helaas nog steeds niet weg.
Plan: ik heb een nieuwe flens besteld en ik ga deze iets verder terug in het IC systeem plaatsen. Daarna ga ik het volgende testen:
1. Alleen de SSQV3 op de nieuwe locatie zetten (oude plek wordt met een blindplaatje afgedekt)
2. Alleen de oude HKS op de nieuwe locatie zetten
3. Zowel de SSQV3 als de oude HKS tegelijkertijd gebruiken
Hiermee moet ik voldoende info hebben om te kijken of het probleem op te lossen valt en hoe
Gisteren heb ik mijn SSQV3 dus even door deze vervangen en het probleem is duidelijk minder, maar helaas nog steeds niet weg.
Plan: ik heb een nieuwe flens besteld en ik ga deze iets verder terug in het IC systeem plaatsen. Daarna ga ik het volgende testen:
1. Alleen de SSQV3 op de nieuwe locatie zetten (oude plek wordt met een blindplaatje afgedekt)
2. Alleen de oude HKS op de nieuwe locatie zetten
3. Zowel de SSQV3 als de oude HKS tegelijkertijd gebruiken
Hiermee moet ik voldoende info hebben om te kijken of het probleem op te lossen valt en hoe
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt
Re: Compressor surge: BOV te klein of op verkeerde plaats?
Super, report back!
Re: Compressor surge: BOV te klein of op verkeerde plaats?
Die el cheapo heb ik eens twee keer kapot gekregen, toen zat hij net na de turbo. Zien er leuk uit maar de plastic ring kan heel snel loslaten, dus pas daar voor op! Nu heb ik nog de HKS die instelbaar is
Shoarma god
Re: Compressor surge: BOV te klein of op verkeerde plaats?
Heb nog eens ff verder nagedacht;
- Heb je agressievere cams? Met dit soort cams heb je nml minder vacuüm in het manifold bij gas-los, en vacuüm stuurt de bov open.
- Heb je gecheckt of je goede vacuüm in het slangetje hebt? Gewoon je vinger op het uiteinde van 't slangetje houden en ff flink gasgeven en loslaten. Je zou dan een redelijk zuigend gevoel moeten hebben op je vinger tip.
- Waarschijnlijk is de veer in de bov te zwaar voor jouw set-up, ook al is het een pull-type, het vacuüm moet toch tegen deze veerdruk in trekken.
- Het schijnt dat de flens opening aan de kleine kant is van de HKS bov's
- Een tweede monteren dicht bij de turbo zou kunnen helpen, maar aangezien je vacuüm slangetje vrij lang wordt zal deze nog later openen dan de 1e dichtbij de gasklep en zal het voor de surge bij lage load weinig helpen.
Een Tial bov heeft een lekker grote flensdoorlaat en heeft een behoorlijk grote vacuüm aansluiting, ook kan je hier vrij simpel een lichtere veer in zetten, een 7 psi bijv. wellicht is dat een betere oplossing dan 2 HKS bov's.
- Heb je agressievere cams? Met dit soort cams heb je nml minder vacuüm in het manifold bij gas-los, en vacuüm stuurt de bov open.
- Heb je gecheckt of je goede vacuüm in het slangetje hebt? Gewoon je vinger op het uiteinde van 't slangetje houden en ff flink gasgeven en loslaten. Je zou dan een redelijk zuigend gevoel moeten hebben op je vinger tip.
- Waarschijnlijk is de veer in de bov te zwaar voor jouw set-up, ook al is het een pull-type, het vacuüm moet toch tegen deze veerdruk in trekken.
- Het schijnt dat de flens opening aan de kleine kant is van de HKS bov's
- Een tweede monteren dicht bij de turbo zou kunnen helpen, maar aangezien je vacuüm slangetje vrij lang wordt zal deze nog later openen dan de 1e dichtbij de gasklep en zal het voor de surge bij lage load weinig helpen.
Een Tial bov heeft een lekker grote flensdoorlaat en heeft een behoorlijk grote vacuüm aansluiting, ook kan je hier vrij simpel een lichtere veer in zetten, een 7 psi bijv. wellicht is dat een betere oplossing dan 2 HKS bov's.
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Compressor surge: BOV te klein of op verkeerde plaats?
de instelbare HKS is voor de win!MicHELLo wrote:Die el cheapo heb ik eens twee keer kapot gekregen, toen zat hij net na de turbo. Zien er leuk uit maar de plastic ring kan heel snel loslaten, dus pas daar voor op! Nu heb ik nog de HKS die instelbaar is
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.