Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

HKS DLI zin of onzin?

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
kuchnie na wymiar
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

HKS DLI zin of onzin?

Post by knabbel »

Ik wil wel eens een discussie opzwengelen over het al dan niet gebruiken van een HKS DLI.

Voor mijn setup denk ik er aan om er wel een te gaan gebruiken. Omdat mijn AEM in wasted-spark draait, mijn coils ondertussen ook al weer een jaartje of 20 oud zijn en ik rond de 8000 rpm wil gaan draaien, denk ik dat het voor mijn motor zeker geen kwaad kan.

Hoewel ik regelmatig lees dat een DLI onzin zou zijn op een JZ. Zijn er ook genoeg tuners die bij elke AEM installatie ook meteen een DLI plaatsen.

Wat is nou wijsheid?

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: HKS DLI zin of onzin?

Post by Tjabbo »

ik denk dat wanneer je een DLI gaat plaatsen om fouten of slijtage in je setup( oude coils ) te camoufleren je verkeerd bezig bent en de basis eerst goed moet krijgen. Dus nieuwe coils.
Dat helpt ook bij troubleshooten later :)

Is het dan nog niet goed dan kan je een DLI plaatsen.

my 2 cents :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: HKS DLI zin of onzin?

Post by knabbel »

Tjabbo wrote:ik denk dat wanneer je een DLI gaat plaatsen om fouten of slijtage in je setup( oude coils ) te camoufleren je verkeerd bezig bent en de basis eerst goed moet krijgen. Dus nieuwe coils.
Dat helpt ook bij troubleshooten later :)

Is het dan nog niet goed dan kan je een DLI plaatsen.

my 2 cents :)
De coils van babbel hebben meer km's gelopen, zijn op een jaar na net zo oud en babbel perst met een DLI dik 600 pk uit het blok. Denk niet dat de coils echt te oud zijn om direct te vervangen.

Waar ik bang voor ben is dat met de coils en de wat zwakkere onstekings aansturing van de AEM, de onsteking net te zwak wordt. Ook met hele nieuwe coils zal je dat niet snel oplossen.

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: HKS DLI zin of onzin?

Post by mmarkk »

Heb me er niet in verdiept maar heb je hier wat aan?http://www.supraforums.com/forum/showth ... 000-whp...
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: HKS DLI zin of onzin?

Post by Tjabbo »

knabbel wrote:
Tjabbo wrote:ik denk dat wanneer je een DLI gaat plaatsen om fouten of slijtage in je setup( oude coils ) te camoufleren je verkeerd bezig bent en de basis eerst goed moet krijgen. Dus nieuwe coils.
Dat helpt ook bij troubleshooten later :)

Is het dan nog niet goed dan kan je een DLI plaatsen.

my 2 cents :)
De coils van babbel hebben meer km's gelopen, zijn op een jaar na net zo oud en babbel perst met een DLI dik 600 pk uit het blok. Denk niet dat de coils echt te oud zijn om direct te vervangen.

Waar ik bang voor ben is dat met de coils en de wat zwakkere onstekings aansturing van de AEM, de onsteking net te zwak wordt. Ook met hele nieuwe coils zal je dat niet snel oplossen.
ok duidelijk
maar je zegt dat je de dli wilt omdat je oude spullen hebt en dat kan nooit de reden zijn.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: HKS DLI zin of onzin?

Post by Dude »

Superspark coils yeah! Ik heb nog 3 coils over, mocht iemand interesse hebben.
Image

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: HKS DLI zin of onzin?

Post by knabbel »

mmarkk wrote:Heb me er niet in verdiept maar heb je hier wat aan?http://www.supraforums.com/forum/showth ... 000-whp...
Interesting! Thanx
Tjabbo wrote:ok duidelijk
maar je zegt dat je de dli wilt omdat je oude spullen hebt en dat kan nooit de reden zijn.
Het is niet omdat ik oude spullen hebt, maar meer omdat ik van een aantal kanten al gehoord hebben dat ze geen AEM v1 gebruiken zonder DLI. Ik wilde wel eens weten of meer mensen daar al eens over na gedacht hadden hier.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: HKS DLI zin of onzin?

Post by Rich »

Ik heb ook een HKS-DLI.
Omdat de AEM v1 geen 6 cil sequentieel ontsteking kan aansturen, want die heeft maar 4 kanalen, zal je een 6 cil in wasted spark moeten aansturen en dat gaat ten koste van de vonk kwaliteit.
Omdat de 1jz ecu ook wasted spark is, in tegenstelling tot de stock 2jz ecu die wel sequentieel is, heb ik ook een DLI gebruikt.

Tjabs heeft gedeeltelijk gelijk; als je coils dusdanig op zijn dat ze 't niet meer trekken op hogere toeren, dan verhul je het probleem, echter komt dat probleem dan weer heel snel naar boven omdat de levensduur van je coils korter wordt met een DLI en ze dus nog sneller de geest geven.
Echter met goede coils heb je met een DLI een merkbaar betere/krachtigere vonk dan zonder, wat het nadeel van de wasted spark van de AEM v1 weer opheft.
Ook je stationair toerental wordt stabieler en rustiger, ik kon dat echt heel duidelijk merken.

Maar weet wel dat de DLI altijd een aanslag op je coils zijn want die stuurt een tig keer hoger signaal naar de coils dan de stock 1jz en 2jz ecu/igniter doen.

Ik zou wel eerst bekijken of 't nodig is, dan pas een DLI aanschaffen ;)

Digital
Shoarma haler eerste klas
Posts: 350
Joined: Wednesday 14 October 2009 11:10

Re: HKS DLI zin of onzin?

Post by Digital »

Ik heb nog 2 van die DLI's te koop :Y)
http://www.rhdsupra.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply