Cookiewet mededeling:
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Koelprobleem
- Jeffryst182
- ShoarmaTeam Member
- Posts: 1658
- kuchnie na wymiar
- Joined: Thursday 23 February 2006 14:29
- Location: Riessen!!!
- Contact:
Koelprobleem
Vandaag heb ik de celica maar is van stal gehaald. Voor het eerst dit jaar.
Dus daarom een stukje rijden en meteen al weer probleem. [:(!]
De celica wordt heet. De wijzer van het koelvloeistoftemperatuur loopt zelfs uit de teller.
Gelukkig kijk ik altijd regelmatig op dat metertje, dus ik had het meteen al door.
Het probleem ziet er als volgt uit:
De meter loopt op tot buiten de teller. Tijdens het rijden met veel rijwind zakt het metertje niet. Als ik daarom stop en de motor uitzet maar de auto nog wel op contact laat staan, vliegt de ventilator nog wel heel kort even aan maar blijft vervolgens uit.
In het koelvloeistofreservoir zat slechts nog een bodempje met koelvloeistof. Toch heb ik nergens een lek. Vervolgens heb ik voorzichtig geprobeert de dop van de radiateur af te draaien. Dit lukte uiteraard niet omdat het koelvloeistof nog knetter heet is. Toch heb ik hem even een fraktie weten los te zetten en meteen weer dichtgedraait. Hierna zie ik het koelvloeistofreservoir via het overdrukslangetje langzaam weer vol stromen. Het niveau is weer normaal.
De auto heb ik afgelopen seizoen zonder problemen weg gezet en dan nu ineens dit.
Wat kan dit zijn?
Ik gebruik nog de gewone st182 radateur met orginele dop.
Dus daarom een stukje rijden en meteen al weer probleem. [:(!]
De celica wordt heet. De wijzer van het koelvloeistoftemperatuur loopt zelfs uit de teller.
Gelukkig kijk ik altijd regelmatig op dat metertje, dus ik had het meteen al door.
Het probleem ziet er als volgt uit:
De meter loopt op tot buiten de teller. Tijdens het rijden met veel rijwind zakt het metertje niet. Als ik daarom stop en de motor uitzet maar de auto nog wel op contact laat staan, vliegt de ventilator nog wel heel kort even aan maar blijft vervolgens uit.
In het koelvloeistofreservoir zat slechts nog een bodempje met koelvloeistof. Toch heb ik nergens een lek. Vervolgens heb ik voorzichtig geprobeert de dop van de radiateur af te draaien. Dit lukte uiteraard niet omdat het koelvloeistof nog knetter heet is. Toch heb ik hem even een fraktie weten los te zetten en meteen weer dichtgedraait. Hierna zie ik het koelvloeistofreservoir via het overdrukslangetje langzaam weer vol stromen. Het niveau is weer normaal.
De auto heb ik afgelopen seizoen zonder problemen weg gezet en dan nu ineens dit.
Wat kan dit zijn?
Ik gebruik nog de gewone st182 radateur met orginele dop.
269.3 WhP / 302 CrankHP @ 1.05 Bar
Original licenceplate number PMB 839
Re: Koelprobleem
Dit kan volgens mij aan ontzettend veel dingen liggen, ik zou beginnen met:
Thermostaat werking controleren
Waterpomp controleren
Koelsysteem bekijken op verstoppingen door kalk etc.
Motorolie bekijken of er sporen van KVS in zitten
Compressie testen of de koppakking nog in orde is
Thermostaat werking controleren
Waterpomp controleren
Koelsysteem bekijken op verstoppingen door kalk etc.
Motorolie bekijken of er sporen van KVS in zitten
Compressie testen of de koppakking nog in orde is
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Koelprobleem
Radiator dop kapot? Anders idd thermostaat uit je koelsysteem slopen.
Als je de watertemp stekker loshaalt moet je fan gaan draaien.word je motor dam minder heet? Zet ook eens je kachel op heet en vol blazen.
Waterpomp is ook verdacht.als die niets pompt blijft het water voor de tstat relatief koud. Maar check eerst de dop,koelfan en je tstat.
Hulp nodig?
Als je de watertemp stekker loshaalt moet je fan gaan draaien.word je motor dam minder heet? Zet ook eens je kachel op heet en vol blazen.
Waterpomp is ook verdacht.als die niets pompt blijft het water voor de tstat relatief koud. Maar check eerst de dop,koelfan en je tstat.
Hulp nodig?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: Koelprobleem
Voel eens of je radiator (en de slangen er naar toe) heet word. Ik denk thermostaat kapot.
- Jeffryst182
- ShoarmaTeam Member
- Posts: 1658
- Joined: Thursday 23 February 2006 14:29
- Location: Riessen!!!
- Contact:
Re: Koelprobleem
Radiator en slangen worden heet. Maar dat kan ook indirecte hitte van de downpipe zijn?
De kachel wordt wel goed warm/heet. Die heb ik nog extra aangezet om zo meer koeling te krijgen.
Dus flow zou ik wel moeten hebben lijkt me dan?
Hoe moet radiatordop precies werken? Ik zag dat hierin in de rand kleine gaatjes zitten die bij mij helemaal verstopt waren met roest. deze heb ik schoongemaakt maar resultaat was 't zelfde. De veer kon ik indrukken met de hand.
Als de thermostaat en/of pomp niet zou werken, dan wordt mijn kachel toch ook niet warm?
De kachel wordt wel goed warm/heet. Die heb ik nog extra aangezet om zo meer koeling te krijgen.
Dus flow zou ik wel moeten hebben lijkt me dan?
Hoe moet radiatordop precies werken? Ik zag dat hierin in de rand kleine gaatjes zitten die bij mij helemaal verstopt waren met roest. deze heb ik schoongemaakt maar resultaat was 't zelfde. De veer kon ik indrukken met de hand.
Als de thermostaat en/of pomp niet zou werken, dan wordt mijn kachel toch ook niet warm?
269.3 WhP / 302 CrankHP @ 1.05 Bar
Original licenceplate number PMB 839
Re: Koelprobleem
Als ik jou verhaal zo hoort DENK ik dat door de stalling je thermostaat is blijven hangen
De stroom van de koelvloeistof is er wel maar stroom niet door de radiateur omdat de thermostaat gewoon niet open gaat en daardoor zal de temp ook niet flink dalen als je gaat rijden
Ik gok dat de temp zender ook in de radiateur zit die de fan moet aansturen dus door verkeerde meeting stuurt hij de fans heel effe aan
De thermoswitch weet namelijk niet dat je motor te heet is om de fans aan te sturemn omdat ie simpelweg niet akan meten dat de temp te hoog is
Dus eerste je thermostaat vervangen
De stroom van de koelvloeistof is er wel maar stroom niet door de radiateur omdat de thermostaat gewoon niet open gaat en daardoor zal de temp ook niet flink dalen als je gaat rijden
Ik gok dat de temp zender ook in de radiateur zit die de fan moet aansturen dus door verkeerde meeting stuurt hij de fans heel effe aan
De thermoswitch weet namelijk niet dat je motor te heet is om de fans aan te sturemn omdat ie simpelweg niet akan meten dat de temp te hoog is
Dus eerste je thermostaat vervangen
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"
- krammetje
- Elite shoarma voorproever
- Posts: 2568
- Joined: Saturday 22 July 2006 00:27
- Location: Almelo
Re: Koelprobleem
Temp zender zit onderin de radiator.
waarschijnlijk is idd je termostaat kapot.
waarschijnlijk is idd je termostaat kapot.
ST205WRC sold
Megane Scénic pour la famille BHG
Focus station
Megane Scénic pour la famille BHG
Focus station
Re: Koelprobleem
Mijn idee ook, thermostaat blijft dicht.
Je dop werkt, je zegt dat als je wat druk laat ontsnappen, je gelijk een overflow richting expansievat krijgt, dat klopt, want als water op druk is, heeft het een hoger kookpunt. Laat je die druk ontsnappen, komt het meteen aan de kook, en stroomt dus over.
Pomp, je zegt dat de kachel heet wordt, zonder circulatie zou dit snel afnemen tot bijna koud, dus pomp zou moeten draaien.
Vinnen, doen precies wat ze moeten doen, inslaan als het water onderin de radiator te heet wordt. Dus, vinnen slaan niet in, dus radiator blijft te koud.
Alles ziet eruit als een defecte thermostaat, dus.......................
Je dop werkt, je zegt dat als je wat druk laat ontsnappen, je gelijk een overflow richting expansievat krijgt, dat klopt, want als water op druk is, heeft het een hoger kookpunt. Laat je die druk ontsnappen, komt het meteen aan de kook, en stroomt dus over.
Pomp, je zegt dat de kachel heet wordt, zonder circulatie zou dit snel afnemen tot bijna koud, dus pomp zou moeten draaien.
Vinnen, doen precies wat ze moeten doen, inslaan als het water onderin de radiator te heet wordt. Dus, vinnen slaan niet in, dus radiator blijft te koud.
Alles ziet eruit als een defecte thermostaat, dus.......................
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
- Jeffryst182
- ShoarmaTeam Member
- Posts: 1658
- Joined: Thursday 23 February 2006 14:29
- Location: Riessen!!!
- Contact:
Re: Koelprobleem
Thnx mannen! Ik zal de thermostaat er is uithalen. Zoiets moet je dan toch kunnen controleren met kokend water toch?
Eerst nog even een "lullig " probleempje meer op lossen.
Om het niveau van het koelvloeistof in het expansievaatje te controleren gebruikte ik een bbq lucifer. Bij de laatste poging knapte er net 2 cm van af. Deze drijft nu ergens onderin en ik krijg 'm er zo niet uit.
2 B continued!
Eerst nog even een "lullig " probleempje meer op lossen.
Om het niveau van het koelvloeistof in het expansievaatje te controleren gebruikte ik een bbq lucifer. Bij de laatste poging knapte er net 2 cm van af. Deze drijft nu ergens onderin en ik krijg 'm er zo niet uit.
2 B continued!
269.3 WhP / 302 CrankHP @ 1.05 Bar
Original licenceplate number PMB 839
Re: Koelprobleem
onderin drijven ?????? kan niet, hout drijft, dus ligt bovenop, dus, water erinkeilen totdat houtje eruitkomt.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Re: Koelprobleem
Oh lol
Re: Koelprobleem
LOL,
Jefster, waarom denk je dat BBQ lucifer zo heet Ge
Jefster, waarom denk je dat BBQ lucifer zo heet Ge
- Jeffryst182
- ShoarmaTeam Member
- Posts: 1658
- Joined: Thursday 23 February 2006 14:29
- Location: Riessen!!!
- Contact:
Re: Koelprobleem
Gisteren de Thermostaat er maar is uitgehaald. Deze zat wel vast moet ik zeggen. Bruine aanslag en het klepje ging pas met heel veel moeite open.
Daarom maar even naar Wevers Sport gereden voor een nieuwe. Ideaal zo'n bedrijf zo dichtbij.
Tevens daar weer een korte rondleiding gehad in 2 grote schuren en een loods die ik nog niet gezien had. Wat strak zeg! Alles spik en span. In één van de 2 schuren stonden de nieuwe Dakar wapens . Erik gaf hierbij een uitleg. Wat een über auto's zijn dat. Dit jaar maar is volgen hoe hij het daar mee gaat doen.
Morgen gaat de nieuwe thermostaat er in.
Daarom maar even naar Wevers Sport gereden voor een nieuwe. Ideaal zo'n bedrijf zo dichtbij.
Tevens daar weer een korte rondleiding gehad in 2 grote schuren en een loods die ik nog niet gezien had. Wat strak zeg! Alles spik en span. In één van de 2 schuren stonden de nieuwe Dakar wapens . Erik gaf hierbij een uitleg. Wat een über auto's zijn dat. Dit jaar maar is volgen hoe hij het daar mee gaat doen.
Morgen gaat de nieuwe thermostaat er in.
269.3 WhP / 302 CrankHP @ 1.05 Bar
Original licenceplate number PMB 839
- Jeffryst182
- ShoarmaTeam Member
- Posts: 1658
- Joined: Thursday 23 February 2006 14:29
- Location: Riessen!!!
- Contact:
Re: Koelprobleem
Celica rijdt weer.
269.3 WhP / 302 CrankHP @ 1.05 Bar
Original licenceplate number PMB 839
- joep
- Elite shoarma kruider
- Posts: 814
- Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
- Location: Haarlem
- Contact:
Re: Koelprobleem
Heb ooit een paar rondjes op bitburg mee gereden met Erik wevers in deg wrc corolla die hij toen had.. En maar lachen, de gek!
Oedipus was de eerste 'motherfucker'
-
- Shoarma voorproever eerste klas
- Posts: 1756
- Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
- Location: Vroomshoop/Den Bosch
Re: Koelprobleem
Ja, die kerel is wel our type of guy .
*verzucht iets over eigen koelproblemen*
*verzucht iets over eigen koelproblemen*
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !
Shoarmateam-wiki
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !
Shoarmateam-wiki
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Koelprobleem
Wat was het probleem nu dan ? 'gewoon' de thermostaat?
En waarom antwoord je niet op smsjes [:(!]
En waarom antwoord je niet op smsjes [:(!]
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Koelprobleem
jeff is ook mijn
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
- Jeffryst182
- ShoarmaTeam Member
- Posts: 1658
- Joined: Thursday 23 February 2006 14:29
- Location: Riessen!!!
- Contact:
Re: Koelprobleem
Ik las je sms pas gisteravond laat. Ik had wel gekund rond dat tijdstip. Volgende keer bellen!Tjabbo wrote:Wat was het probleem nu dan ? 'gewoon' de thermostaat?
En waarom antwoord je niet op smsjes [:(!]
Had ik meteen even Gerwin z'n spiegel mee kunnen nemen.
269.3 WhP / 302 CrankHP @ 1.05 Bar
Original licenceplate number PMB 839