Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

4A-FE probleem

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
kuchnie na wymiar
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: 4A-FE probleem

Post by emveha »

Gegevensdie ik gepost heb komen van Vivid Workshopdata. Aux Airvalve klinkt wel als een omloopklep iig. Kut diagnosestellen als je niet weet wat en hoe er op zo'n auto zit.

P.S, Hoe kom ik op die EPC
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: 4A-FE probleem

Post by mmarkk »

Had Ruurd de epc niet?
Heb wel het model gegokt, Kevin wat is je chassisnr?
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: 4A-FE probleem

Post by kefke »

Volgens mij moet het ook in die koelwater-valve-constructie liggen, ik ga eens met hem langs bij een echte Toyota technieker. Want ik zie het niet goed zitten om dat watergedeelte los te maken en terug waterdicht vast te zetten.
Nu weet ik eindelijk wel waarom die dash pomp dient.

Het EGR filtertje hebben we gisteren proper gemaakt, en de EGR temp sensor geeft de correcte waarde.

@mark: bedankt om te kijken :)
Modeltype is AT171 - AEMPKG, chassisnummer PM ik je even
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: 4A-FE probleem

Post by mmarkk »

Je modelcode is: AT171L-AEMDKG
Bj maart 1991
Geen stationairmotor te vinden zoals wij hem kennen, alleen schroefje en aux.air aan de hand van koelwatertemp.
Ik denk ook eigenlijk dat dat het probleem niet is, eerder een sensor(map,o2,tps) of ontsteking?
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: 4A-FE probleem

Post by PimmeTjaaH »

Lijkt me heel stug als er een elektronisch deel stuk is aan een 4a motor. Dan zal je de eerste zijn....

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: 4A-FE probleem

Post by mmarkk »

Kevin heeft vast per ongeluk diesel getankt :)
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: 4A-FE probleem

Post by kefke »

mmarkk wrote:Kevin heeft vast per ongeluk diesel getankt :)
:'{

Ik heb nog wat zitten prullen, en als ik het darmpje los trek van de onderdruk sensor (of hoe noemt dat ding wat economy meet) dan gaat die al een stuk beter.
Dan draait hij op gewoon toerental stationair. ALS hij langs deze manier valse lucht trekt. Dus hij heeft lucht nodig. Lijkt me dus die aux klep :)
Helaas is het bokken nog niet voorbij :(
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: 4A-FE probleem

Post by mmarkk »

Je hebt de vacuum slang vd map sensor (op het schutbord) losgetrokken?
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: 4A-FE probleem

Post by emveha »

En dan gaat hij beter lopen ???????

Map meet dan Wide Open Throttle, dus theoretisch gezien zou hij dan zowat moeten verzuipen, ware het niet dat hij nog wat geremd wordt omdat je toerental nog te laag is.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: 4A-FE probleem

Post by Tjabbo »

als map niet veel meet gaat'ie niet wot. wot wordt bepaald door %throttle
dus hij blijft closed loop, alleen gaat je Vf signaal naar verarmen omdat volgende meting er wel vee lucht binnenkomt. 0v dus.

Zolang %throttle onder 75% of 80% blijft (zoiets weet niet precies) blijft closed loop, misschien zelfs limp home mode omdat hij een error geeft op de map sensor?
maar verzuipen doet'ie niet.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: 4A-FE probleem

Post by emveha »

Ik zeg ook "Theoretisch" De TPS geeft bij dit type motor geen waarde. Het is meer een dubbele schakelaar voor "Idle" en "Full Throttle" Bij gebrek aan een AFM wordt de verrijking dus bepaald door MAP en als je die lostrekt zal hij gaan verrijken. Waarschijnlijk niet helemaal, omdat het toerental niet stijgt door de dichte gasklep, en omdat de IDL switch nog dicht staat, maar normaliter moet een motor daarop slechter gaan lopen, vooral niet beter.

Daarbij, als hij op een losgetrokken MAP in noodloop gaat, moet onherroepelijk het MM-Lampje gaan branden.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: 4A-FE probleem

Post by Tjabbo »

Dat van die tps weet ik, ik ken die dingen. Maar ik bedoelde ook meer met gas open 'op het gevoel' 3/4 open (75% ongeveer). Pas veel nieuwere types kwamen idd met een soort procenten systeem zoals het onze maar dat is naast de andere sensor een aanpassing in de ecu.

Maar dat van het lampje klopt zeker. Ik denk dat keffer nog niet gekeken heeft daarnaar?

Anyway, als de motor er anders van ging lopen is het ding niet stuk. We zoeken naar het onderdeel dat losgeplugd geen enkel effect heeft op het functioneren van de auto. die's stuk .
Volgens mij kan je trouwens beter de stekker van die sensor lostrekken dan de vacuumslang, kevin. Dat geeft een duidelijker beeld.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: 4A-FE probleem

Post by kefke »

Ik DENK niet dat dat de map sensor is. Want als ik de sensor uitrek die ik DENK dat de MAP is valt die volledig uit.
Het darmpje wat ik uitgetrokken heb is alleen voor het economylampje te schakelen als ik het goed kan afleiden uit het diagram.

Mijn punt is eigenlijk, dat wanneer die je die eraf trekt dat de motor langs dat darmpje lucht in zuigt. En DAAROM gaat die beter.
Want als je bijvoorbeeld een dummystopje eraf trekt (moet bij een A/C miss aangesloten zijn, anyhow er is een aansluiting maar is een stopje op) dan gaat die ook "iets" (is mini gaatje) beter. Omdat die dan langs daar lucht aan zuigt.

De gasklep staat zo goed als helemaal dicht idle. Zo heeft die altijd gestaan. Dat ding KAN zo niet draaien met alleen de lucht die langs daar loopt want dat is zo goed als dicht. Dus die moet langs een andere weg lucht nemen. Langs die aux. air wat mark hierboven schreef. En als die niet meer goed functioneert kan er geen lucht door.
Dus die aux air ding doet het niet goed.

MAAR (om mezelf even tegen te spreken) wanneer ik dat darmpje los trek dan reageert die goed op choke.
Nog niet schitterend (1400rpm koud, 800rpm warm) maar hij reageert toch. En dat wordt bepaald door die aux air. Die ik hierboven verdenk stuk te zijn.

pfffft [B)]


Dan blijft er nog 1 ding over op het lijstje: De EGR...
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: 4A-FE probleem

Post by kefke »

Ik heb dat thermostaat-ding er dus onderuit gegooid.
En dat ding staat dicht. Of je het nu in de vriezer steekt of je laat er heet water door lopen, blijft dicht.

Normaal zou ik het in kokend water moeten gooien, maar dan is de pakking stuk :(
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: 4A-FE probleem

Post by Tjabbo »

pakking kan je toch niet hergebruiken.
je kan karton gebruiken van een cornflakes pak bijvoorbeeld, zolang het maar gewoon karton is, en niet aan 1 kant glad zoals bij een melkpak.

Of je haalt een beetje vloeibare pakking dat werkt ook goed genoeg.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

tse
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 715
Joined: Sunday 01 October 2006 22:21
Location: eindhoveee

Re: 4A-FE probleem

Post by tse »

Gaap waarom testen voor die paar knaken. Gewoon nieuwe inpleuren.
Auto rijden kost geld remember. Nee, lekker in de file achterkomen dat ie toch stuk was pfff.

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: 4A-FE probleem

Post by kefke »

tse wrote:Gaap waarom testen voor die paar knaken. Gewoon nieuwe inpleuren.
Auto rijden kost geld remember. Nee, lekker in de file achterkomen dat ie toch stuk was pfff.
Ik heb er vloeibare tussen gedaan, omdat ik gisteren naar Luxemburg moest.
Volgende week ga ik nieuwe bestellen bij de dealer. Als die nog bestelbaar zijn.
Trouwens hoe achter komen in de File? Het enigste wat kan gebeuren is dat hij wat valse lucht neemt.

Na gisteren was het bijna niet meer de moeite om ernaar te zoeken. Ik had hem bijna opgeplooid (check klaagbaak)

OT: Hij beweegt dus wel. Niet fel, maar genoeg. Dat is het dus ook niet.
Nu heb ik de stationair schroef meer open gedraaid en nu doet die het best goed.
Als die koud is en als die heet is. Daartussen in doet die het nog. Schokken tijdens het rijden, zo goed als geen vermogen onderin (lager dan 3500rpm, waar je normaal in blijft als de motor niet warm is)

In theorie heb ik nog garantie, maar die kerel kon amper Nederlands, dus om die uit te leggen wat ermee scheelt gaat niet evident zijn.
Ik kan de schroef terug draaien hoe die stond, en dan ziet die dat hij hakkelt en schokt (altijd) maar dan gaat die gewoon die schroef opendraaien en zich ervanaf maken...
Misschien volgende week toch eens proberen te doen
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: 4A-FE probleem

Post by mmarkk »

ik denk nog steeds o2 sensor
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: 4A-FE probleem

Post by kefke »

mmarkk wrote:ik denk nog steeds o2 sensor
Die wat in de luchtfilterkast bedoel je?
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: 4A-FE probleem

Post by mmarkk »

omg dit word niks :')
Je moet hem echt even wegbrengen denk, je hebt toch vast een clubmember in de buurt?
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

tse
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 715
Joined: Sunday 01 October 2006 22:21
Location: eindhoveee

Re: 4A-FE probleem

Post by tse »

^ idd

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: 4A-FE probleem

Post by kefke »

mmarkk wrote:omg dit word niks :')
Je moet hem echt even wegbrengen denk, je hebt toch vast een clubmember in de buurt?
Ik had gereplyed met mijn phone, nu heb ik het even gegoogled.
Zeg dan gewoon lambdasonde, dat ken ik wel.

Ik heb de foutcode wel weggekregen. Heb de gasklepsensor met dikteplaatjes afgesteld zoals het in de boek staat en nu heeft die geen foutcodes meer. (dus oorspronkelijk zat die fout)
Hij doet het nu prima, alleen als die net warm is(meter pas in de helft staat), dan schokt die wat en heeft die geen vermogen. Dan terug in 3 duwen en over de 3800 rpm gaan en dan doet die weer normaal voor de rest van de rit.

Dus je hebt er nog 10min last van op de volledige rit. En volgens mij is er een link met vocht, hij doet het feller als het geregend heeft.

Komt wel goed hoor, volgens mij gaat menig clubmember me niet beter kunnen helpen.
Kennis van me heeft jaren rally gereden met corolla's (wel 4a-ge) en sleutelt na zijn uren aan Toyo's. Misschien dat ik daar eens langs ga. Maar geen haast, want heb er nog maar weinig last van.
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: 4A-FE probleem

Post by mmarkk »

Btw in de epc staat ook een "lean mixture" sensor, misschien wel interessant om te kijken of die er echt zit.
Hij zou in het uitlaatspruitstuk aan de voorkant van de auto moeten zitten, waar de buizen samenkomen.
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: 4A-FE probleem

Post by kefke »

mmarkk wrote:Btw in de epc staat ook een "lean mixture" sensor, misschien wel interessant om te kijken of die er echt zit.
Hij zou in het uitlaatspruitstuk aan de voorkant van de auto moeten zitten, waar de buizen samenkomen.
Ik ben snel gaan kijken, en ik zie op het eerste zicht niet.
Misschien onder het hitteschild, maar dat ga ik niet afdraaien want die bouten gaan wrsch breken.

Ik zie alleszins geen draadje ofzo.

Ik ga eens de temp sensor uitmeten. Want het is afhankelijk van de watertemp van de motor precies...
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: 4A-FE probleem

Post by Tjabbo »

last bij vocht? heb je al de bougiekabels verwisseld?
Zo nee, start de auto eens in het donker met de motorkap open.
Dan met de planten spuit wat nevel over de bougiekabels spuiten en kijk eens of je een leuke vonkenregen ziet.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

Post Reply