Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

4A-FE probleem

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
kuchnie na wymiar
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

4A-FE probleem

Post by kefke »

Ik heb sinds deze week wat problemen met de Carina.
Als je de auto start dan gaat deze slecht tot 4000rpm (economylampje gaat ook dadelijk op rood) en als je constante snelheid begint deze enorm te schudden.
Eens voorbij de 4000rpm gaat die er ineens als een speer vandoor en soms is het vanaf dan gedaan.
Als je hem terug naar stationair laat terugvallen durft hij ook wel dood te vallen.

Alles wat duidt op de stappenmotor. Nu mijn vraag:
Waar moet ik eigenlijk achter dat ding zoeken? Want om eerlijk te zijn heb ik daar nog nooit van gehoord [:I]
Is het de pot meter die op de gasklep zit?

Image
Last edited by kefke on Sunday 17 July 2011 12:29, edited 1 time in total.
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Stappenmotor

Post by Tjabbo »

Duidt in mijn ogen eerder op een probleem met je luchtmassa meter en/of lambda sonde dan de stationairklep.
Hoe kom je bij het idee dat een stationairklep verantwoordelijk is voor het max tot 4000 toeren revven ? :)

Je kan het simpel testen door de stekker van de stationairklep er even af te halen en kijken of er iets veranderd. Als er iets veranderd is het ding níet stuk. :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Stappenmotor

Post by Tjabbo »

Oh btw je hebt een 4a-fe. je kan gewoon ff codes checken he.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Stappenmotor

Post by kefke »

Ik zei niet dat de stationairklep de oorzaak is, ik vroeg of de stappenmotor op de stationairklep zit.
Ze hebben me gezegd dat ik dat ding moet demonteren, proper maken en dan zal het wel gefixt zijn. Zou komen door lang stil te staan.

ivm codes: Het engine-lampje gaat niet aan. Kan je dan ook codes checken? Dacht alleen dat je dat zou kunnen doen als het engine lampje aan zou staan [:I]
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Stappenmotor

Post by Tjabbo »

stationairklep IS een stationairmotor. :)

zou raar zijn dat tijdens het rijden niet naar 4000rpm accelereren veroorzaakt wordt door de stationairklep. tenzijn die vast staat zodanig dat er heel veel ruimte vrij is...

en codes checken kan altijd.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Stappenmotor

Post by kefke »

Toyota's hebben helemaal geen stappenmotor. Dus dat is dan ook al opgelost :D
Hij accelereert moeilijk naar 4000rpm, maar als hij er eens is dan gaat die als een speer en is het ongeveer opgelost.

Ik heb de code uitgelezen, en ik krijg alleen code 51

Na wat googlen heb ik gevonden dat iemand hetzelfde probleem heeft.
Blijkbaar een EGR lek ofzo...

http://www.toymods.org.au/forums/tech-c ... g-lag.html
Everything is fine... it turned out to be two different things. the first was ignition timing - although I had thought it was set, it must not have been - it was out by over ten degrees. The 2nd item was the EGR modulator had a vacuum leak
Aan de ontsteking zal het bij mij niet liggen, we zullen de EGR eens controleren
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: Stappenmotor

Post by PimmeTjaaH »

Stationair motor is bekend probleem bij de 4a motoren. Lagertje ervan gaat klemmen. Gewoon uit elkaar halen en schoonmaken, en een druppeltje olie op het lagertje.

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: Stappenmotor

Post by PimmeTjaaH »

Bij deze motor zit die geloof ik achter de gasklep, als je een duidelijke foto heb kan ik hem wl aanwijzen

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: 4A-FE probleem

Post by kefke »

Ik had ECU gereset en dus even gaan testen.
Hij deed nog hetzelfde, dus omgedraaid en thuis even camera genomen voor de "forum-vriendjes"
Staat dat ding gedurende 2min op 500tr te pruttelen, vertrek ik met camera, rijd de auto weer goed. :neehe:

Heb je het over dit ding? Lijkt me gewoon een pot meter die de gasklepstand controleert.
Image

Volgens mij zit er aan de andere kant iets wat tegen de gasklep duwt wat zag aanpast aan de temp. wat het stationair toerental regelt.
Image

Toch allemaal even wennen, zo'n andere auto (ik bedoel eig andere motor)

Beschrijving code 51:

No “IDL” signal or No “NSW”
signal or “A/C” signal to ECU, with
the check terminals T and E1
connected.

Oorzaken:

A/C amplifier
A/C switch circuit
Neutral start switch circuit
Neutral start switch
Accelerator pedal and cable
Throttle position sensor circuit
Throttle position sensor
ECU

Ik heb geen AC en geen neutraal switch (A/T) dus moet het wel throttle position sensor zijn zoals pim zegt.
Zal hem eens los doen :)
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

TheDoctor
Shoarma haler eerste klas
Posts: 376
Joined: Friday 27 August 2010 01:47
Location: Goirle

Re: 4A-FE probleem

Post by TheDoctor »

je TPS is dus dat zwarte kastje wat je in de eerste foto omcirkelt hebt.

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: 4A-FE probleem

Post by kefke »

TheDoctor wrote:je TPS is dus dat zwarte kastje wat je in de eerste foto omcirkelt hebt.
Dat ding ziet er zo uit vanbinnen.

o2sPPjUBERQ

Ziet er allemaal splinter nieuw uit, volgens mij is dat het probleem niet.
Maar dat is toch geen sensor? Enigste wat het doet is uiterste standen bepalen
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: 4A-FE probleem

Post by PimmeTjaaH »

Dat is wel degelijk een sensor :P en ik weet ook 100% zeker dat jouwe een stationairmotor heeft, maar ik zie hem nog niet op de fotos. Zoek eens naar een slang van ongeveer 16 mm die iets verbind van voor je gasklep, tot na je gasklep. En kijk eens onder/ net voor je gasklep of je daar een motortje ziet.

En die TPS hoef je niet los te halen, 9 van de 10 keer is het stationairmotor bij de 4a. Ik heb zelfs lambdaproblemen gehad met een klusje terwijl het gewoon stationairklep was.

Hier een idee, het gaat om het zwarte potje met die slang eraan, onderaan de foto.
http://www.freeengineinfo.com/idle-air- ... cement.htm

Je moet trouwens alleen die 2 kleine schroefjes los maken.

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: 4A-FE probleem

Post by kefke »

Bedoel je dit ding? Dan kan ik best de gasklep afnemen, dat zit helemaal onderin.
Dat EGR systeem maakt het allemaal wel moeilijk

Image

Alleszins bedankt voor de hulp pim ;)
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: 4A-FE probleem

Post by kefke »

Heb even de plastic inlaat erafgehaald, dat werkt al beter.
Maar die 2 boutjes willen maar niet lossen, en een griptang houdt er niet op. #rommel
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: 4A-FE probleem

Post by PimmeTjaaH »

Complete gasklep uitbouwen denk ik ;) Zo had ik het volgens mij ook laatste keer gedaan, werkt het makkelijkste.
Boutjes zitten idd vaak goed vast :P

tse
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 715
Joined: Sunday 01 October 2006 22:21
Location: eindhoveee

Re: 4A-FE probleem

Post by tse »

Thermostaat vervangen en stationaire regeling klepje reinigen.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: 4A-FE probleem

Post by Tjabbo »

Stationairklepje is dat niet hetzelfde als bij een 2e-e motor, gewoon een schroef in het gasklephuis waarmee je de gasklep kan stellen?
zo heb ik iig het stationair toerental geregeld bij dat ding. :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: 4A-FE probleem

Post by kefke »

Tjabbo wrote:Stationairklepje is dat niet hetzelfde als bij een 2e-e motor, gewoon een schroef in het gasklephuis waarmee je de gasklep kan stellen?
zo heb ik iig het stationair toerental geregeld bij dat ding. :)
De auto liep goed en ineens 500tr minder. Da's toch vreemd :s

@tse: Is dat nu een gok of spreek je uit ervaring?
Wat en hoe juist? Want ik heb bang om het gedeelte waar het water door loopt te demonteren van de gasklep.
De motor wordt inderdaad heel erg snel warm, maar eens warm blijft die goed
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: 4A-FE probleem

Post by PimmeTjaaH »

Tjabbo wrote:Stationairklepje is dat niet hetzelfde als bij een 2e-e motor, gewoon een schroef in het gasklephuis waarmee je de gasklep kan stellen?
zo heb ik iig het stationair toerental geregeld bij dat ding. :)
Nee, 4afe, 7afe, en 4e motoren hebben een stationair motor. Die vacuum opvang klepjes ( aanslagen) zie ik wel vaker, maar geen idee waarvoor ze zijn.

@ kef : gasklephuis al los gehad ? Als je die toch los heb met een plastic borsteltje en carburateur cleaner oid. je gasklep reinigen. Deze gaan wel eens klemmen. De afsluitings rand dus schoonmaken, op klep, en inlaat dus.

tse
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 715
Joined: Sunday 01 October 2006 22:21
Location: eindhoveee

Re: 4A-FE probleem

Post by tse »

Ik had die tips gevonden op professioneel monteurs forum, onder "te hoog stationair voor carina"

1. stat. klep verstopt door koolaanslag (zelfde probleem komt voor bij honda)
2. thermostaat kapot, directe relevantie stond er niet bij. wel dat motor gewoon normaal warm werd, kwam blijkbaar nogal precies bij dit type motor.

Verder niet zo veel te melden over dat type moteur wat stuk kan gaan.

Ik heb helaas de documenten op me werk liggen en heb nu vakantie, misschien had ik nog een sleutelhandleiding aangezien die motoren ook in corolla en celica zitten.
Kan allemaal niet zo moeilijk zijn i guess. Internet staat vol met tips over deze motor.

Dat zwarte ding wat je omcirkeld heb is volgensmij de NOX demper. Die zorgt dat op het laatste stuk van gasslag gedempt word voor minder NOX uitstoot.

Als ik een auto koop zonder history, vernieuw ik zowiezo alle vloeistoffen, check slijtage delen etc. geen idee of deze onderhoud nodig heeft. Thermostaat zal geen goudmijn kosten. Gewoon eerst die klep zoeken en cleanen.

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: 4A-FE probleem

Post by kefke »

PimmeTjaaH wrote:
Tjabbo wrote:Stationairklepje is dat niet hetzelfde als bij een 2e-e motor, gewoon een schroef in het gasklephuis waarmee je de gasklep kan stellen?
zo heb ik iig het stationair toerental geregeld bij dat ding. :)
Nee, 4afe, 7afe, en 4e motoren hebben een stationair motor. Die vacuum opvang klepjes ( aanslagen) zie ik wel vaker, maar geen idee waarvoor ze zijn.

@ kef : gasklephuis al los gehad ? Als je die toch los heb met een plastic borsteltje en carburateur cleaner oid. je gasklep reinigen. Deze gaan wel eens klemmen. De afsluitings rand dus schoonmaken, op klep, en inlaat dus.
Dat is voor het EGR systeem. Ik ben aan het denken of die klep niet moeilijk aan het doen is...

Gasklephuis is los, dadelijk verder aan doen.
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: 4A-FE probleem

Post by Tjabbo »

@tse stationair toerental wordt mede bepaald door de warme van het koelwater. Dus dat is de relevantie denk ik.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: 4A-FE probleem

Post by kefke »

Mijn 4a-fe heeft dus GEEN stationairmotor.
Volgens mij wordt het stationair toerental alleen met de dashprop geregeld en het koelwater wat erdoor loopt...
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: 4A-FE probleem

Post by emveha »

Moet er zeker WEL zitten Kef. Dit zou hem moeten zijn.

Image
Afgaande dat het een Carina 1.6i (4A-FE) 1990 - 1992 | T.C.C.S. 10/1990 -> 11/1992 is zou het moeten kloppen.

Die Dash-Pot is zoals eerder gezegd om uitstoot te verminderen, door het laatste stukje slag van de gasklep op te vangen, en langzaam dicht te leggen totaan de aanslag. Deze heeft NIETS met je stationair toerental te maken.

BTW. Ik hoop dat je die gaskleppositiesensor wel weer afgesteld kunt krijgen zoals het hoort. Die twee contactjes die je verbreekt als je hem het eerste stukje verdraait is je "IDL-Signal" Oftewel, het signaal die de motorecu nodig heeft om je "IDLE" oftewel stationair toerentalregeling te starten. Eerder gaat die omloopklep niet werken, en kun je jouw foutcode "51 No IDL signal" krijgen.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: 4A-FE probleem

Post by mmarkk »

Ik heb nog even in de epc gekeken en volgens mij heeft het ding echt alleen maar een schroefje en die auxiliary airvalve met koelwater erdoor.
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

Post Reply