Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
kuchnie na wymiar
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Rsoarer »

maar waar komt deze toegevoegde belasting precies vandaan?
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by dave »

Ok, ik doe een poging!

Een NA motor heeft een effieciency rate van maximaal ongeveer 95%, dit is de vulling van de verbrandingskamer, hier kun je een maximale hoeveelheid brandstof inspuiten, dit lijkt me duidelijk. De ingespoten brandstof staat gelijk aan een hoeveelheid BTU wat weer een hoeveelheid Joule is,(warmte).

Waneer de effieciency rate omhoog word gebracht door bv een turbo, kun je inherent ook meer brandstof inspuiten, meer Joule, en dus ook meer hitte. Natuurlijk word een turbomotor wel ontwikkeld om met deze warmte om te gaan, maar de thermische belasting word wel hoger. Je wil rekening houden met ongeveer 35% van deze warmte die uiteindelijk de pk`s genereren, de andere 65%, het meeste dus, is niet meer dan warmte die weggevoerd (moet) worden.

Nu zie je ook dat als de effieciency rate van het motor volume omhoog gaat er dus ook meer hitte moet worden afgevoerd.

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by emveha »

Klopt. Maar de grootste reden is dat de lucht al zwaar opgewarmd wordt door het comprimeren ( Natuurlijk proces ), en de warmteafgifte van de hete turbo. Om dit effect teniet te doen is de intercooler ertussengebouwd, maar deze kan inderdaad nooit een lagere temperatuur bereiken dan omgevingstemperatuur.

De praktijk wijst uit, dat de aangevoerde lucht van een geblazen motor ongeveer ( Gemiddeld ) 5 tot 10 graden hoger ligt dan een NA, comprimeer deze lucht nog eens ( 1/12) en voeg daar een surplus aan brandstof aan toe, en je hebt de reden van de extra thermische belasting.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by knabbel »

Net even wat AEM logs na gelopen, om wat voorbeelden van temperatuur te geven. En ik zie de airtemp schommelen tussen de 45 (cruise) en 70 (heatsoak bij een verkeerslicht) graden. Ik heb even geen logs van Babbel paraat, maar hij heeft een hele effectieve IC, en daar is het verschil natuurlijk nog groter, maar ook bij hem komt de airtemp niet echt onder de 30 graden.

Post Reply