Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
kuchnie na wymiar
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by toyota87 »

ja maar wanneer is een tijdje terug.
want die zat dacht ik al 4 jaar ongeveer in de auto voor ik hem kocht.
auto stond 4 jaar stil en werdt niet gebruikt en is er toen nieuw in gekomen.

maar waarom moet je dan een andere koppeling eigenlijk?
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by dave »

De stock drukgroep is niet sterk genoeg meer boven 350PK ongeveer als vuistregel, hoeveel Nm de stocker precies houd weet ik ook niet precies. Een stage 3 is ongeveer 35% sterker.

edit; De stock koppeling gaat doorslippen als het vermogen te groot word.

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by knabbel »

dave wrote:De stock drukgroep is niet sterk genoeg meer boven 350PK ongeveer als vuistregel, hoeveel Nm de stocker precies houd weet ik ook niet precies. Een stage 3 is ongeveer 35% sterker.

edit; De stock koppeling gaat doorslippen als het vermogen te groot word.
De stock koppeling gaat doorslippen als het koppel te groot word. ;)

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by dave »

Nog even gekeken,, stock koppeling zou ongeveer 410NM moeten houden, daar boven houd het een beetje op.

Stage 3 moet ongeveer 550Nm houden.

Zo beter Knabbel :gay:

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by toyota87 »

een 2jzge blok is toch wel een stuk sterker dan 1jz blok?
dus als je op dat ge blok alleen iets grotere twin tubbies zet is dat toch geen probleem?
zonder dat je echt big single/veel pk's gaat.

wat is een redelijke prijs voor een 2jzge blok?2jgte blok?
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Rsoarer »

compressie is een probleem met GE blokken, je kan ze wel turbochargen maar dat moet je boost wel beperken.

Een goed GE blok kost ong. €450,-. Voor een goed GTE blok praat je gauw over €1000,-.

GE blok kan je wel GTE zuigers in droppen en een 1JZ kop op monteren maar goed dan zit je wel zonder squirters.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by PimmeTjaaH »

Waar haal je die prijzen vandaan zeg ? GE is eerder tegen de 1500 euro compleet, en GTE blok kaal rond de 2000 euro. Dan hebben we het nog nieteens over een ''goed'' blok.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Rsoarer »

Ja dat is als je het bij Arnout koopt ja.

Digi bood destijds 3 goede GE's voor elk €500,- aan, compleet.

En voor een niet ''goed'' GTE blok zou ik zeker geen €2000,- neerleggen, als je je eens beter op de markt orienteert dan heb je voor 1/4 minder een complete swap in goede staat.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by knabbel »

dave wrote:Nog even gekeken,, stock koppeling zou ongeveer 410NM moeten houden, daar boven houd het een beetje op.

Stage 3 moet ongeveer 550Nm houden.

Zo beter Knabbel :gay:
*O* Ik weet dat ook jij wel weet hoe het zit, maar het is wel een klassieke fout die veel gemaakt wordt.
Ik ken vrachtwagen motoren met 350 pk, en die zou ik echt niet op een stock supra koppeling laten rijden.
toyota87 wrote:een 2jzge blok is toch wel een stuk sterker dan 1jz blok?
dus als je op dat ge blok alleen iets grotere twin tubbies zet is dat toch geen probleem?
zonder dat je echt big single/veel pk's gaat.

wat is een redelijke prijs voor een 2jzge blok?2jgte blok?
2jz is niet sterker dan een 1jz. Je kan een 1JZ onderblok zien als een 2JZ waarvan ruim een centimeter is afgevlakt. Kwa fysieke sterke zal er dan ook weinig verschil zijn.

Persoonlijk zou ik voor een 2JZ-GTE onderblok gaan, stock mhg ertussen, ARP studs en bolts en klaar ben je. Koop desnoods een 2jz-gte vvti en verkoop die kop dan los door.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Tjabbo »

dave wrote:Nog even gekeken,, stock koppeling zou ongeveer 410NM moeten houden, daar boven houd het een beetje op.

Stage 3 moet ongeveer 550Nm houden.

Zo beter Knabbel :gay:
ik heb een spec stage3+, die houdt nu al tijden mijn 598NM. :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Tjabbo »

@toyota87 je gaat jou GTE blok (1jz) vergelijken met een GE blok (2jz).
Een GE blok mist een aantal onderdelen waaronder oil squirters. Een 2JZ-GTE is de beste basis als je 1.5jz wilt gaan, zeker als je later van plan bent om de boost wat op te draaien.
Ik zou persoonlijk voor de beste basis gaan, en niets minder omdat dat toevallig een paar cent goedkoper is. Maar goed, ik zou dan zelf ook zeker heel veel pk willen, en jij gaat vooral voor betrouwbaarheid en lekker cruisen dus dan kom je weer op de vraag "wat wil je er mee".

Wil je gewoon lekker cruisen met veel streetability en lekkere power, draai dan de boost omhoog van je 1jz en call it a day. Dan ben je vet snel en houd je alles lang heel.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Dude »

1jz is in weze sterker. Kortere slag en heeft stock een lagere zuigersnelheid dan een 2jz. Hierom zijn de zuigers (veren) ook anders dan van een 2jz. Hierom kan een 1jz dus weer meer toeren maken, en is die limiet met tunen ook hoger. Alleen speelt de halve liter bij de 2jz een rol qua koppel en vermogen. Het ligt er dus aan wat je onder ster :Y) ker verstaat.
Image

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Rich »

Stock 2jzgte internals zijn sterker dan die van een 1jzgte, met name zuigers en zuigerveren, dat is buiten het slagvolume het grote verschil.

Naast dat je bij de 2jzge de squiters mist, mis je ook een oil gallery aan de uitlaatzijde waar je de oil feed voor de turbo(s) op moet aansluiten. Wil je een GE blok gebruiken, doe het dan goed: gte zuigers en oil squirters, dan moet je ook meteen de oil gallery laten boren want die voeden nml de squirters.

Geen squirters is wachten op problemen; Toyota heeft ze niet voor niets geïnstalleerd op een blok waar (slechts) 330pk uit komt. En als je eenmaal een jz blok hebt ga je al gauw naar hogere vermogens en is het op een gegeven moment uit met de pret zonder squirters. Zonder squirters lijkt goed te gaan omdat het niet direct *boem* zegt maar het een tijdje duurt voordat dit gebeurd, de internet verhalen 'kijk zie je wel dat het goed gaat zonder squirters' zijn er legio, maar je hoort ze niet meer als maanden later hun blok alsnog kaduuk is...

@dude, je hebt gelijk met de kortere slag van de 1jz en zuigersnelheid etc, echter de praktijk wijst uit dat een 2jzgte tot 9000rpm kan en heel blijft (tot op zekere hoogte, niet dagelijks doen), maar een 1jzgte dat niet lang overleeft. Met name de zuigerveren en klepveren van een 1jz zijn zwakker.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Rsoarer »

Rich, de oil galley aan de uitlaatzijde is wel aanwezig alleen niet verbonden met de inlaatzijde galley. Denk dat jij verwijst naar de aanvoerpoorten, die zijn inderdaad niet doorgeboord/getapt.

Oil squirters, de meningen zijn daar altijd over verdeeld. Mijn mening: het lijkt mij zeker geen overbodige luxe dat staat vast, echter heb ik bij hoge pk's liever dat de oliedruk in mijn lagers blijft en er geen hete olie tegen de cilinderwand aan wordt geblazen. Toyota heeft geen rekening gehouden met tuners die het blok tunen tot 7 á 800pk, de squirters zijn oké dat zeker maar wel tot op zeker hoogte.

Daarnaast is de squirter een combo tesamen met de zuiger, geen factory GTE zuiger = kansloze oliesquirter.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by emveha »

Oliesproeiers zijn er ook niet om hete olie tegen de cilinderwand aan te spuiten, maar is voor de broodnodige zuigerbodemkoeling, JUIST voor hogere vermogens en hetere verbranding.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Rsoarer »

olie gaat via een kanaal in de zuigers naar de cilinderwand emveha...
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by emveha »

Juist ja, en WAAROM, via de zuigers ????
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by dave »

emveha wrote:Oliesproeiers zijn er ook niet om hete olie tegen de cilinderwand aan te spuiten, maar is voor de broodnodige zuigerbodemkoeling, JUIST voor hogere vermogens en hetere verbranding.
+1

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Rsoarer »

1. Ik verwijs naar de hete olie op de cilinderwand, en jij maakte hier een opmerking over. Daarop heb ik geantwoord dat de oliespray via de oliekanalen in de zuiger op de wand terecht komen.

2. Hoger vermogen=hetere zuiger=hetere olie tegen de cilinderwand. Hogere vermogen= van zich zelf al hetere olie + meer hitte afgegeven door de zuigers= nog hetere olie, en dat allemaal op de cilinderwand. Hoop dat je dit sommetje snapt.

3. Al die hete olie wordt licht gekoeld door de oliecooler maar vervolgens gaat diezelfde olie ook weer door de lagers, *%#* instabiele oliedruk dus.

4. Zuigerbodem koeling = niet broodnodig, forged zuigers hoeven geen zuigerbodem koeling.

M.A.W.: verdraai de discussie niet.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Rsoarer »

dave wrote:
emveha wrote:Oliesproeiers zijn er ook niet om hete olie tegen de cilinderwand aan te spuiten, maar is voor de broodnodige zuigerbodemkoeling, JUIST voor hogere vermogens en hetere verbranding.
+1
Verklaar jezelf eens, je hebt mij namelijk nergens zien schrijven nog suggeren dat de sproeiers er zijn om olie tegen de cilinderwand te sproeien????? Daarnaast forged zuigers & squirters gaat nergens over, JUISSSTTTT kunnen forged zuigers hogere vermogens aan.......
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by emveha »

Rsoarer wrote:
dave wrote:
emveha wrote:Oliesproeiers zijn er ook niet om hete olie tegen de cilinderwand aan te spuiten, maar is voor de broodnodige zuigerbodemkoeling, JUIST voor hogere vermogens en hetere verbranding.
+1
Verklaar jezelf eens, je hebt mij namelijk nergens zien schrijven nog suggeren dat de sproeiers er zijn om olie tegen de cilinderwand te sproeien????? Daarnaast forged zuigers & squirters gaat nergens over, JUISSSTTTT kunnen forged zuigers hogere vermogens aan.......
Rsoarer wrote:.......en er geen hete olie tegen de cilinderwand aan wordt geblazen.
Die Squirters zitten er voor de ZUIGERBODEMKOELING, dat er dan hete olie langs de cilinderwanden loopt is daar een gevolg van.

- Daarom zit er ook een oliekoeler tussengebouwd, om de warmte weer af te voeren.
- Daarom passen constructeurs sinds de komst van de turbo die dingen toe.
- Daarom worden er hogere eisen aan motorolie gesteld

Als jij met jouw gedachtengang de rest van de "Engineering" wereld te kak wilt zetten moet je zelf weten. Als jij die hitte liever in je zuigers blijft houden met kans op vreters, moet je zelf weten, maar ga hier geen onzin vertellen dat hete olie op de zuigerwand slecht is. Daar zijn schraapveren voor ontwikkeld die dat moeten ondervangen, en de olie in het carter moeten gooien.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Rsoarer »

Citeer dan op zijn minst die hele zin als je toch bezig bent, daarnaast heb ik dat zo neer gezet in een situatie van een hoog vermogen getunede 2jz. Ga nou niet bepaalde delen van de tekst aanvallen, je moet dehele context beoordelen voor je dingen gaat roepen..

En als jij beweert dat die sproeiers voor hoog vermogen ooooo zooo belangrijk zijn; waarom hebben forged zuigers dan die 'broodnodige' koeling niet nodig? Ik heb geroepen dat de squirter enkel met de factory GTE zuiger functioneert, daarnaast heb ik niet geroepen dat de squirter niet nodig is en slecht geengineerd is.

Daarnaast heb ik niet gezegd dat hete olie op de wand slecht, ik heb MIJN mening erover gegeven. Stond ook duidelijk in de zin maar schijnbaar lees jij alleen dingen waar jij grote verhalen over kan maken. Lees eens een keer rustig zonder dat je je :jurk: op standby heb:S
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Rsoarer »

Rsoarer wrote:Mijn mening: het lijkt mij zeker geen overbodige luxe dat staat vast, echter heb ik bij hoge pk's liever dat de oliedruk in mijn lagers blijft en er geen hete olie tegen de cilinderwand aan wordt geblazen.
Nog even goed voor je ge-quote, hoop dat je het nu wel leest. Ook even dik gedrukt.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by emveha »

Lees je zelf wel eens wat je schrijft.

Je schijft dus letterlijk, dat je ze broodnodig vind, maar datje ze bij hogere pk's liever niet hebt, omdat dan de olie tegen de cilinderwand verdwijnt, en niet in je lagers.

5 posten later schrijf je dat je die hete olie niet in je lagers wilt omdat dat voor instabiele oliedruk zorgt.

In datzelfde bericht staat dat de olie wel IETS gekoeld wordt door de oliekoeler.

In mijn ogen heb je dan dus een upgraded oliepomp en koeler nodig, en NIET je squirters eruithalen, omdat dat de oorzaak zou zijn.

Verder begin je NA die eerste post pas over Forged Pistons, die dat schijnbaar wel allemaal aankunnen, wat niet strookt met mijn mening, maargoed, daar hebben we het nu niet over.

Kant en klaar feit is gewoon, dat hogere PK's hogere temperaturen met zich meebrengen, en die hitte moet WEG. Zuigerbodemkoeling is daarbij een uitermate geschikt middel, wat overal, en bij elk merk wordt toegepast.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Tjabbo »

Volgens mij hebben jullie nogal wat spraakverwarring ("ruis") en zouden jullie er in het echt redelijk snel uit zijn.
We houden het wel vriendelijk, he heren? :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

Post Reply