Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
kuchnie na wymiar
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by toyota87 »

ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

ik lees er van alles over.hoe zit het nou allemaal??

1 waarom zou je het doen?de voordelen?nadelen?

2 meer vermogen dan een 1jz?

3 wat heb je nodig?

4 welke aanpassingen moet je doen?als je een 1jzz30 hebt?

om te beginnen heb je een 1jz kop met 2jzge onderblok of een 2jzgte onderblok correct?
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Rsoarer »

1. Ik denk dat het grootste voordeel is, is dat je je inlaat en uitlaat setup kunt behouden. Daarnaast heb je 500cc extra verplaatsing wat dus resulteert in een groter koppel onderin.

Nadelen, ik heb het er een tijdje terug met Rich over gehad en eigenlijk zijn die er niet. Ik heb vernomen dat de oil feed galley in de 1jz kop niet helemaal overeenkomt met het 2jz onderblok maar dit bleek niet waar te zijn.

2. Meer vermogen, niet per definitie. Meer potentie, ZEKER.

3. Dit zijn de basiselementen:

2jz onderblok. Een GTE onderblok wordt over het algemeen gebruikt, ook kun je een GE onderblok gebruiken alleen dan loopt je compressie wel op. Dit kun je weer compenseren door 2JZGTE zuigers te monteren.

1jz kop compleet met inlaat,uitlaat,elektronica.

2jzgte/1jz oliepomp met krukassensor.

4. Google ff, zijn veel handleidingen over te vinden.

Om een GTE blok uitelkaar te trekken en daar een 1JZ kop op zetten vind ik zonde. Beter een complete 2jzgte met 1jz elektronica in dat geval.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Andre »

Een 1.5 JZ is een een combo van een 1JZ GTE cilinderkop (maakt niet uit welke Auto) met een 2JZ GTE onderblok dus de onderblok van een Turbo model en GEEN 2JZ GE

Zou op zich wel kunnen met een dikkere koppaking ivm de statische compressie moet er en dikere kopaking tussen maar ik denk dat je kwa betrouwbaarheid niet op vooruit zal gaan kwa internalsetc etc want een 1JZ GTE onderblok kan bv meer hebben dan een 2JZ GE onderblok (wel std) dus totck internals

De voornaamste reden dat sommige Mk3 met een 1.5 JZ GTE rond toeren is omdat ze al eerder een swap hebben gedaan naar een 1JZ GTE met alles erop en eraan kwa electronica aanpassing van bv kabelboom en dat soort gein en na al die aanpassingen boosten tunen de limit opzoeken of tuners/owner failure zegt de onderblok doe het lekker zelf maar en gaat ie stuk

1JZ onderblok is lastig te krijgen internals ook en dan is de keuze voor een 2JZ onderblok(makkelijker aan te komen en ook goedkoper zo gedaan) en ook heb je meteen een 3 liter slagvolume ) en past zonder al te veel aanpassingen onder de 1JZ kop

In spool up van de tubies zal de extra 0.5 liter zeker helpen en ook zal je vermogen toenemen maar niet noemenswaardige getallen denk ik

Uit mijn Hoofd heb je de onderblok nodig ,koppaking, waternek, pakking hier en daar en ook plaatsen de meesten meteen een nieuwe oliepomp distributie riem verder kun je de carter gewoon hergebruiken tenzij de drijfstang van de 1JZ dwars door is gegaan natuurlijk

Dat zijn zo'n beetje de spullen die je nodig heb verder zal ik ongetwijfeld iets vegeten zijn mar Richard/Joep en de rest wil correct me denk ik :)
Richard kan het met zijn ogen dicht :9 is mij verteld
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by toyota87 »

hhmmm meschien iets voor mij om te doen.
aangezien ik elk jaar een motorswap doe en dit jaar niks doe?

kun je gewoon een composiet koppakking gebruiken met orginele kopbouten of beter een stalen ertussen met arp bouten?
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Rsoarer »

afhankelijk van je doel, gewoon factory 1jz koppakking.

Ik zou voor de arp's gaan, deze staan bekend om hun goede eigenschappen tegen een scherpe prijs.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Rsoarer »

@ Andre, dikke koppakking is niet de enige methode om compressie van een GE te verlagen, daarnaast doe je er de betrouwbaarheid van het blok inderdaad niet ten goede. Een factor die vaak wordt vergeten is squish, de vorm van de cilinderkamer, piston to head clearance...
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Andre »

Rsoarer wrote:@ Andre, dikke koppakking is niet de enige methode om compressie van een GE te verlagen, daarnaast doe je er de betrouwbaarheid van het blok inderdaad niet ten goede. Een factor die vaak wordt vergeten is squish, de vorm van de cilinderkamer, piston to head clearance...
Klopt je kan ook bv de internals van een 2JZ GTE gebruiken maar in beide gevallen moet je de blok weg brengen dus gebruiken de meesten Supra/Lexus jongens gewoon een andere koppaking die zet je gewoon tussen de boel vastmaken met ARP en boost like e junkie :Y

Als je geen High goals heb kwa Pk numbers zou ik het bv ook zo doen indien je bv High goals heb dan is in mijn ogen een GE onderblok the wrong start dan maar meteen een GTE bullet proof onderblok nemen denk ik
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Rsoarer »

definitly ^O^
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by toyota87 »

als ik toevallig een goedkoop 2jzGE/GTE blok kan kopen doe ik het meschien wel [}:)]

zeker omdat ik nou gedist wordt door tjabbo met mijn 2.5L [:D]
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Rsoarer »

Ik heb nog wel een spare 1JZ kop mocht je eerst het blok willen opbouwen terwijl je blijft rijden..
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
KX250
Meat-team Member
Posts: 1541
Joined: Thursday 24 December 2009 21:57
Location: Nijverdal

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by KX250 »

toyota87 wrote:zeker omdat ik nou gedist wordt door tjabbo met mijn 2.5L [:D]
Aha, nu komt de mouw uit de aap..... Je bent gewoon genaaid door een 7M.
_O_ Tjabbo _O_
Republica bananna

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by dave »

Als het om vermogen en koppel gaat moeten eerst de stock ct12 tubbies er af en monteer een single T61 of zoiets! Als het dan stuk gaat kun je een een 2jz onderblok monteren. Anders om is behoorlijk de wereld op zijn kop, de stock ct12`s gaan zwaar over der nek met 3.0L

Enne met een single 1jz kun je echt nice numbers halen, zelfs met een toyota ecu met piggyback.

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by toyota87 »

volgens rich kun je er wel gewoon netjes mee rijden met stock 1jz tubbies.

dit is wat rich erover zegt.

de stock 1jz twins zijn eigenlijk te klein voor het 2jz slagvolume. Je hebt wel 'instant-boost' maar bovenin de toeren merk je dat de stock twins te klein zijn. Ik heb zelf een tijdje met zo'n set-up gereden.
De stock 1jz twins zou ik in die set-up de zwakke schakel noemen omdat je ze vrij makkelijk telkens op hun max. gebruikt en daar slijten tubbies van.
Ik haalde 322whp met de stock 1jz twins op m'n 1.5jz, dus als je een setje frisse 1jz twins kan scoren heb je een plug-and-play optie (voor 't mechanische deel dan) waar je makkelijk een paar jaar dagelijks mee kan rijden. De stock twins geven je enorme driveability, wat erg prettig rijdt als daily en je haalt er ook nog een leuk brandstofverbruik mee door 't koppel van de 3ltr.
Als je dan later voor big power gaat kan je dan de beste keus maken en hoef je nu en later geen concessies te doen, dat is mijn advies.

Ik heb zelf trouwens de stock twins niet weggedaan omdat ze op of kapot waren, heb er zo'n 1,5 - 2 jaar mee gereden, ik wou gewoon meer power.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by dave »

Het kan ook wel met de stock tubbies, maar deze knijpen de boel behoorlijk af, dat doen ze op de 1jz al! Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat als het 1jz onderblok nog goed is, je naar mijn idee beter kan investeren in een goede single set-up. Met een T61 kun je later ook weg komen met het 2jz onderblok.

Aan de andere kant kan een 2jz onderblok relatief goedkoop een goede upgrade zijn, heb wel eens ergens gelezen dat je ongeveer 50Nm en +/-50pk direct erbij krijgt, mits je injectoren groot genoeg zijn natuurlijk. Heb ook wel eens nagedacht over deze upgrade, en dan met een GE blok met GTE zuigers, het enige wat je dan mist is de oil squirters en eigenlijk het meest vervelende een oil supply voor de tubbies. Een GTE blok is dus eigelijk wat je wil, punt is dan weer dat je een goed blok wil hebben, en deze dus vaak met kop moet kopen. Ja, dan komt het weer, waarom dan ook niet de kop gebruiken van de 2jz, kun je gelijk voor de vvti uitvoering gaan. Maar goed, nu sla ik weer een beetje door op de vraag.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Tjabbo »

toyota87 wrote:als ik toevallig een goedkoop 2jzGE/GTE blok kan kopen doe ik het meschien wel [}:)]

zeker omdat ik nou gedist wordt door tjabbo met mijn 2.5L [:D]
ruurd er zal altijd wel iets zijn om je mee te dissen :7

;)

Maar on a serious note:
Als je iets wilt doen, moet je niet lang wachten. Als de kleine van jou en sylvie er eenmaal is ben je allang blij dat je supra het gewoon doet zonder storingen omdat 24 uur in 1 dag niet meer voldoende is.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by DeSchouten »

Ja gewoon een big single erop Ruurd.
Dan kan je laten zien wat zo'n 2,5 ltr blokkie waard is!
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by toyota87 »

ja ik weet dan dis je me weer ergens anders mee :7 maar zo blijf ik mooi bezig 8-)

zoiets is ook voor de winter dan is er meer tijd ook met kleine.
maar zoals ik al zei geen concrete plannen maar mocht ik iets leuks te koop zien voor een goede prijs ...is het wel en mooie upgrade/uitdaging voor mij.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by dave »

Welke upgrades zitten er nu eigenlijk op de 1jz?

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by mmarkk »

^volgens mij alleen 3" downpipe en de rest met stille dempers?
Maar idd je kan ook de boost wat omhoog doen en een bcc erop
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by dave »

Ja, dat denk ik ook, beter eerst de BPU`s in orde, dan pas denken aan de grotere aanpassingen, andere koppeling word ook al snel een issue!

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by toyota87 »

3 inch uitlaat lichtgewicht vliegwiel en een sportkoppeling en een kn luchtfiltertje.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by mmarkk »

stock boost?
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by toyota87 »

yep.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Tjabbo »

toch niet die ebay 'sport'clutch die je bij aankoop van die auto had zitten?
dat is een stocker met een ander verfje namelijk. was een scam een hele tijd terug.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by mmarkk »

Lol de XTD clutch?
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

Post Reply