Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
kuchnie na wymiar
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Tjabbo »

ok vraagje:

Waarom beweert de een dat zuigerbodemkoeling een must is bij veel pk (wat is veel pk? laten we zeggen rond de 600?) en de andere dat dat niet zo is?
of begrijp ik het verkeerd?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Rsoarer »

emveha wrote:Lees je zelf wel eens wat je schrijft. Jazeker

Je schijft dus letterlijk, dat je ze broodnodig vind, maar datje ze bij hogere pk's liever niet hebt, omdat dan de olie tegen de cilinderwand verdwijnt, en niet in je lagers. bijna, heb geschreven dat ik de oliedruk liever in mijn lagers heb en er geen hete olie tegen mijn cilinderwand aankomt. Broodnodig heb ik niet genoemd..

5 posten later schrijf je dat je die hete olie niet in je lagers wilt omdat dat voor instabiele oliedruk zorgt. heb niet geschreven dat ik die olie niet in mijn lagers wil omdat dat zorgt voor instabiele oliedruk, heb louter een scenario geschetst.

In datzelfde bericht staat dat de olie wel IETS gekoeld wordt door de oliekoeler. correct

In mijn ogen heb je dan dus een upgraded oliepomp en koeler nodig, en NIET je squirters eruithalen, omdat dat de oorzaak zou zijn. Mijn hoofdstandpunt is dat ik de oliedruk liever in mijn lagers heb en de hete olie tegen de wand vermijd, die instabiele oliedruk wordt niet enkel veroorzaakt door de olie temp. maar ook door de aanwezigheid van die squirters op hoog pk. Dus de oplossing die jij noemt beantwoordt niet aan mijn behoefte.

Verder begin je NA die eerste post pas over Forged Pistons, die dat schijnbaar wel allemaal aankunnen, wat niet strookt met mijn mening, maargoed, daar hebben we het nu niet over.

Kant en klaar feit is gewoon, dat hogere PK's hogere temperaturen met zich meebrengen, en die hitte moet WEG. Zuigerbodemkoeling is daarbij een uitermate geschikt middel, wat overal, en bij elk merk wordt toegepast. Dit is ook nooit een punt van discussie geweest op mijn specifieke mening na
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by joep »

Rsoarer wrote:Rich, de oil galley aan de uitlaatzijde is wel aanwezig alleen niet verbonden met de inlaatzijde galley. Denk dat jij verwijst naar de aanvoerpoorten, die zijn inderdaad niet doorgeboord/getapt.

Oil squirters, de meningen zijn daar altijd over verdeeld. Mijn mening: het lijkt mij zeker geen overbodige luxe dat staat vast, echter heb ik bij hoge pk's liever dat de oliedruk in mijn lagers blijft en er geen hete olie tegen de cilinderwand aan wordt geblazen. Toyota heeft geen rekening gehouden met tuners die het blok tunen tot 7 á 800pk, de squirters zijn oké dat zeker maar wel tot op zeker hoogte.

Daarnaast is de squirter een combo tesamen met de zuiger, geen factory GTE zuiger = kansloze oliesquirter.
Laat ik ook iets zeggen..
Niet om het een of ander, maar zoals ik het hier lees word hier de relatie gelegt tussen oil squirters en olie tegen de wand blazen.. Daar gaat het fout, de squirters blazen de olie tegen de onderkant van de zuiger niet tegen de wand, doen ze dat wel staat het buisje verkeerd en moet je nieuwe kopen.. :Y)

Overigens, uit ervaring weet ik dat aan de uitlaatkant van een GE geen olie komt! Heeft al een keer iemand een turbo gekost. Maar wellicht zit er per jaar een verschil in.
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by dave »

Rsoarer wrote:
dave wrote:
emveha wrote:Oliesproeiers zijn er ook niet om hete olie tegen de cilinderwand aan te spuiten, maar is voor de broodnodige zuigerbodemkoeling, JUIST voor hogere vermogens en hetere verbranding.
+1
Verklaar jezelf eens, je hebt mij namelijk nergens zien schrijven nog suggeren dat de sproeiers er zijn om olie tegen de cilinderwand te sproeien????? Daarnaast forged zuigers & squirters gaat nergens over, JUISSSTTTT kunnen forged zuigers hogere vermogens aan.......
Ho ho, ik ben het er alleen maar mee eens dat de sproeiers bedoeld zijn om de zuigerbodem te koelen, bijkomend voordeel is dat de oliemist ook de cilinderwanden koelt en smeert.

De oliedruk discussie vind ik echter wel wat discutabel, lees alleen maar ...druk, uprating e.d. en dat beperkt zich niet alleen tot dit forum, ik zie helaas (nog) nergens een wetenschappelijke ondersteuning met de daarbij horende meetresultaten die aangeven waar de grenzen zijn mbt temperatuur, druk en niet te vergeten flow en koeling. Ik kan zo niet zeggen of de druk zonder sproeiers niet afdoende zou zijn, zover ik weet zijn de oliepompen van GE en GTE gelijk en ontworpen voor de GTE.
Ik zou graag extra info willen lezen als iemand dit beschikbaar heeft of het weet te vinden.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Rsoarer »

joep wrote:
Rsoarer wrote:Rich, de oil galley aan de uitlaatzijde is wel aanwezig alleen niet verbonden met de inlaatzijde galley. Denk dat jij verwijst naar de aanvoerpoorten, die zijn inderdaad niet doorgeboord/getapt.

Oil squirters, de meningen zijn daar altijd over verdeeld. Mijn mening: het lijkt mij zeker geen overbodige luxe dat staat vast, echter heb ik bij hoge pk's liever dat de oliedruk in mijn lagers blijft en er geen hete olie tegen de cilinderwand aan wordt geblazen. Toyota heeft geen rekening gehouden met tuners die het blok tunen tot 7 á 800pk, de squirters zijn oké dat zeker maar wel tot op zeker hoogte.

Daarnaast is de squirter een combo tesamen met de zuiger, geen factory GTE zuiger = kansloze oliesquirter.
Laat ik ook iets zeggen..
Niet om het een of ander, maar zoals ik het hier lees word hier de relatie gelegt tussen oil squirters en olie tegen de wand blazen.. Daar gaat het fout, de squirters blazen de olie tegen de onderkant van de zuiger niet tegen de wand, doen ze dat wel staat het buisje verkeerd en moet je nieuwe kopen.. :Y)

Overigens, uit ervaring weet ik dat aan de uitlaatkant van een GE geen olie komt! Heeft al een keer iemand een turbo gekost. Maar wellicht zit er per jaar een verschil in.
Joep, had het misschien anders moeten formuleren, in elk geval ben ik niet van mening dat de squirters de olie tegen de wand aan blazen maar dat de olie via de zuigers tegen de wand komt.

Er komt inderdaad geen olie aan de uitlaatkant van een GE maar de galley zit er wel. Deze is alleen niet verbonden met de galley aan de inlaatkant van het blok, hierdoor stroomt er geen olie in de uitlaatkant galley.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by dave »

Het aanpassen van een GE blok naar een GTE kan wel, maar hier geld eigenlijk dat je een GTE blok moet nameten om de goede flow/druk te krijgen. Je kan er niet zomaar even een gat in gaan boren van een willekeurige diameter!

Ik zou het niet beter weten dan kopieren van een origineel GTE blok, en dan heb je het ontwerp wat uit de fabriek gerold is, niets geen upgrades, zonder data zit je vast aan OEM specs.

Verder is het schoonmaken na het boren nog een aardig karwei, het moet grondig gespoeld worden, liefst tot kleiner dan 10micron.

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by emveha »

Tjabbo wrote:ok vraagje:

Waarom beweert de een dat zuigerbodemkoeling een must is bij veel pk (wat is veel pk? laten we zeggen rond de 600?) en de andere dat dat niet zo is?
of begrijp ik het verkeerd?
Nee, dat begrijp je niet verkeerd.

Hoofdreden is, dat door de ontbranding de zuiger heet wordt. Voeg daar een ( verhoogde) turbodruk, hogere compressie, dikkere injectoren etc, alles aan toe om meer PK's te krijgen, is dus meer lucht + meer brandstof = meer hitte. Duidelijk tot dusver ??

Verbrandingstemperaturen kunnen oplopen tot VER boven het smeltpunt van aluminium, dus er moet gekoeld worden. Hoe meer koeling hoe liever, grotere radiatoren, grotere Fan's, grotere waterpomp met meer opbrengst, alles om die hitte maar uit dat blok te kunnen krijgen. Oké ??

Volgende punt, Hoe ga je de extra thermische belasting van de zuiger weghalen. Je kunt er geen water door laten lopen, en er is bijna geen afdoende raakvlak met de cilinderwand om de warmte daarnaartoe af te kunnen voeren. Dus, heeft er ooit een slimmerik bedacht dat je er wel olie onder tegenaan kunt spuiten, die dan door een kanaal in de zuigerbodem gestuurd wordt, om zo de hitte daar weg te halen. Gevolg is dus wel, zoals Rsoarer terecht opmerkt, dat je een hogere thermische belasting krijgt van je oliesysteem.

Het meningsverschil wat nu ontstaan is, komt er feitelijk op neer dat Rsoarer zegt dat hij die olie liever in zijn lagers heeft zitten, dan onder in de zuiger ( en dus ook spetterend/aflopend tegen de cilinderwand). Terwijl je volgens mijn mening JUIST op die momenten van zware belasting niet genoeg koeling daar kunt hebben.

Volgens Rsoarer zijn laatste post, zijn de sproeiers en de hitte de oorzaak van een onregelmatige oliedruk, en kun je dus een tekort krijgen van olie in de lagers. Mijn mening hierover is dat dan je oliepomp gewoon tekort komt, en je een pomp met hogere opbrengst moet hebben om overal een juiste druk en flow gewaarborgd te houden. Om de extra hitte uit de olie af te voeren, zou je evenals een Radiator upgrade, ook een oliekoeler upgrade moeten hebben.

Rsoarer wijkt dus op deze punten af door te stellen dat je die oliedruk moet handhaven door op die momenten juist NIET te gaan sproeien.

Als je naar de normale constructie van een oliesysteem met sproeiers kijkt, zul je zien dat er in de galerij, of in de squirters zelf een overstortklepje zit, die pas olie doorlaat als er voldoende druk/flow is opgebouwd in het systeem. Normaal gezien komt dat door het hogere toerental wat de motor gaat draaien, en juist DAN heb je ook die extra koeling nodig. Extra druk/flow wat niet door de lagers/sproeiers/oliekoeler gaat, zal via de eigen overstort van de oliepomp terug het carter in worden geblazen.

Door geen gebruik te maken van de oliesproeiers, creëer je dan dus een extra flow door de overstort die dus geen enkel nut heeft. Vandaar dus mijn bewering dat de contructeurs ook niet achterlijk zijn als ze oliesproeiers in een blok inbouwen. De oliepomp of overstort zal aangepast zijn indien de pomp niet de flow kan halen, en ook de oliekoeler zal toegevoegd worden, of geugradet als die niet aan de extra warmteafgifte kan voldoen.

Als je gaat tunen, en je vraagt een NOG grotere extra belasting van je zuigers/lagers etc. en je bent bang dat je lagers een tekort aan smering gaan krijgen, moet je dus in mijn ogen een grotere oliepomp gaan monteren om de druk/flow te waarborgen, en niet de koeling gaan afknijpen.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Dude »

Misschien lees ik het verkeerd, maar oil squirters zitten niet in de zuigers. Het zijn gewoon sproeiers die de olie onder de zuiger spuiten. De olie afvoer van de cilinderwand gebeurt door gaatjes achter de olieschraapveer. Bij forged zuigers zit hier vaak wat (1 of 2) extra gaatjes om de olie nog makkelijker af te kunnen voeren.

De reden dat men bij dragracen wel eens GE onderblokken worden gebruikt, is de prijs. Plus dat het op de 400 meter toch niet veel uit maakt. Zon blok gat wel iets vaker uit elkaar dan normaal :Y)
Image

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by emveha »

Waar lees jij dat van die sproeiers IN de zuigers Dude ?????
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Tjabbo »

@mvh
volgens mij bedoelt hij gewoon dat wanneer hij kiezen moet tussen goede olieflow in je lagers of die olie tegen de wand of zuiger aan dat je dan gaat voor de lagers.
(maar is dat niet altijd zo ?)
of ik lees niet goed dat kan ook

maar goed, natuurlijk moet je je smering dermate goed hebben dat zowel je lagers als ook je koeling in orde is zoals bedoeld door meneer toyota. Er is niemand die hier aan twijfelt.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by emveha »

Die keuze is er wat mij betreft niet Marco. Je hebt ze allebei gewoon nodig om te zorgen dat het blok niet in de gort loopt.

- Te weinig olie in de lagers, --->vastgelopen lagers
- Te weinig koeling van de zuiger, --->vreter.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Tjabbo »

eens :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Rsoarer »

Tjabbo, dat is inderdaad wat ik bedoel. Ik heb persoonlijk niks tegen die sproeiers, ik geef alleen aan dat ik op hogere pk's inderdaad liever mijn lagers smeer dan een palm olie tegen de zuigers aan. Op hoger pk zou ik ook niet de stock GTE zuigers gebruiken welk enkel i.c.m. met de squirters 100% functioneren.

Ik zei tegen emveha dat de olie via een kanaal in de zuigers tegen de wand aankomt, dit blijkt niet waar nu ik een GTE zuiger in mijn hand heb. FF wat foto's van een GTE zuiger:
Image

Inlaatpoort:
Image

Uitlaatpoort:
Image

De zuiger is als het ware hol van binnen, wat mij wel lijkt is dat de hete olie nu op de krukas terechtkomt? Omdat de zuiger hol is, en andere niet, werken de squirters dus alleen met een factory gte zuiger. Als het ware wordt niet de bodem gekoeld maar onderkant van de bovenkant, kunnen jullie het volgen tot zover?

Daarnaast denk ik dat de squirters efficientiegewijs werken, als de motor meer vermogen levert en de olie dus heter wordt, neemt het koelend vermogen van de squirters af.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Rsoarer »

Trouwens, zat gister Megafactories: Ferrari te kijken, en het is een beetje appels met peren vergelijken maar daar gingen geen oil squirters in.

Nogmaals ik heb niets tegen de oil squirters maar het lijkt mij geen voorwaarde tot veel vermogen, meer een hulpmiddel. Als dat wel zo zou zijn dan zou er geen hoog vermogen kunnen worden behaald zonder oil squirters, en dat is wel degelijk het geval. Het is geen cruciaal iets getuige de forged pistons welk geen oil squirters nodig hebben.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

Digital
Shoarma haler eerste klas
Posts: 350
Joined: Wednesday 14 October 2009 11:10

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Digital »

Ik heb gehoord dat JoopV veel 2JZ's heeft gebouwd, misschien hem vragen?
http://www.rhdsupra.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
babbel
Elite shoarma haler
Posts: 463
Joined: Monday 19 May 2008 12:44

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by babbel »

Forged zuigers voor de 2JZ GTE (daar waar iedereen de grote vermogens mee haalt) hebben inderdaad geen apart koelingskanaal zoals de stock zuigers hebben. Hierdoor daalt de koelende werking van de squirters nogal, waardoor het discutabel begint te worden of ze nog zin hebben.

Sommige vinden dat alle beetjes helpen (of zijn te lui om ze dicht te maken) en laten ze zitten, anderen halen ze weg of gebruiken een GE blok.
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by dave »

De 7M-GTE heeft ook de olie sproeiers, alleen hier zijn geen holle zuigers gebruikt zover ik kan herinneren. Het koelen van de zuigerbodem heeft niet direct te maken met de oliekamer zeg maar, als is deze zo te zien wel gevoed door de sproeiers. De oliekamer is denk ik een verbetering tov conventionele zuigerbodem koeling. Door een kamer toe te passen kan er meer Joule worden geabsorbeerd doordat het langer in contact blijft met de zuiger, dat is 1 maar 2 is eigenlijk nog interessanter. Wat ik zo kan zien lijkt het er op dat de kanalen net op en/of onder de de olie schraapring uitkomt, waardoor je enorm goed goed de skirts kan smeren en koelen, ook de opwarmfase word positief beinvloed. Als iemand weet hoe een 1JZ-GTE zuiger er uit ziet, en dit is niet zo toegepast, dan weten we waarschijnlijk waaom de 2jz-gte meer mishandeling kan verdragen!

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by emveha »

Die gaatjes achter de schraapveren, is om de geschraapte olie af te kunnen voeren.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Rsoarer »

Als ik in de poorten blaas komt er geen lucht bij de schraapveren vandaan, enkel uit de andere poort. Dat duidt dus erop dat het een afgesloten ruimte is..
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by emveha »

Nee, die bedoel ik niet, ik heb het over de gaatjes die Dave beschreef.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by dave »

Die kamers kunnen er ook gewoon voor de sterkte zitten

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Rsoarer »

Wel een mooi gietstuk hoor, petje af voor toyota!

1 lichtere zuiger
2 betere eigenschappen

Tenzij er onder de bestaande zuigerbodem een extra bodem is aangebracht...
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by knabbel »

Rsoarer wrote:Trouwens, zat gister Megafactories: Ferrari te kijken, en het is een beetje appels met peren vergelijken maar daar gingen geen oil squirters in.

Nogmaals ik heb niets tegen de oil squirters maar het lijkt mij geen voorwaarde tot veel vermogen, meer een hulpmiddel. Als dat wel zo zou zijn dan zou er geen hoog vermogen kunnen worden behaald zonder oil squirters, en dat is wel degelijk het geval. Het is geen cruciaal iets getuige de forged pistons welk geen oil squirters nodig hebben.
Dat zijn NA blokken ;) geen eerlijke vergelijking

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by Rsoarer »

Gaf ik zelf ook al aan, is het verschil in ontbrandingstemperatuur zo groot tussen een geblazen en ongeblazen motor? Het mengsel wordt immer wel koeler aangeleverd door tussenkomt van de intercooler, of zie ik dit verkeerd? Het mengsel wordt dan wel meer gecomprimeerd maar goed zo een 5 liter v12 draait ook op hoge compressie met goed gevulde cilinderkamers...
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: ombouwen van 1jz naar 1.5jz .....

Post by dave »

De intercooler kan nooit koelere lucht afgeven geven dan ambient temp!

Formule voor intercooler effieciency: Eic= (T in- T out) / (T in- T ambient)

Daarnaast heb je nog te maken met drukverlies over de intercooler.

Turbo motoren hebben eigelijk per definitie een hogere thermische belasting, lage druk turbo`s daargelaten.

Post Reply