Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

How to: Bougies vervangen en schroefdraad opzuiveren

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
kuchnie na wymiar
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

How to: Bougies vervangen en schroefdraad opzuiveren

Post by Rsoarer »

Hi iedereen,

Hier volgt een topic over het vervangen van je bougies tesamen met het opzuiveren van je schroefdraad. Dit topic is gebasseerd op een 1JZ maar procedure is vrijwel altijd gelijk.

Waarom opzuiveren:
Bougies moeten goed aangetrokken worden op het juiste moment wil je het maximale uit ze halen tesamen met de langste levensduur. Om je bougies aan te trekken dient de schroefdraad en het afdichtoppervlak goed schoon te zijn, zoniet dan ben je aan het torquen op vuil en uiteindelijk resulteert dat in under-torqued bougies.

Benodigdheden:
Bougiesleutel 16mm
Reinigingstap midlock m14x1.25
Momentsleutel 27N/m
Wattestaafjes
Lange platte smalle schroevendraaier
Plakband
WD40
6x Bougie NGK bkr6egp
Veel zin en doorzettingsvermogen

1. Begin met het werken naar je bougies toe en zorg dat je er goed bij kunt. Verwijder alle crap zoals olie, plastic etc. etc. uit de bougie-uitsparingen. Ik heb het schoongekregen met perslucht en een hoop remmenreiniger spray.
Image

2. Draai de bougie los (LET OP 1 bougie per keer behandelen), zorg dat al het vuil weg is en niets de cilinderkamer in kan vallen.
Image

3. Bougie verwijderd, zie eens hoeveel crap er in en rondom het gat zit.
Image

4. Maak met een wattenstaaf met wat remmenreiniger erop het gat rondom schoon zonder troep in de cilinder te laten vallen. Best kun je het wattenstaafje met plakband vastmaken aan je lange platte schroevendraaier.
Image

5. Zorg dat het gat er zo schoon uitziet.
Image

6. Nu is het tijd om de reinigingstap te gebruiken, maak de tap goed schoon met perslucht o.i.d. spray hem daarna in met wd40 en dep de tap rustig af zodat er een lichte coating opzit. Draai nu de tap in het gat en maak 2 tot 4 rotaties, haal de tap vervolgens weer los en herhaal het schoonmaken en coaten met wd40. Let op de tap draai je er met de hand in, als je voelt dat de tap zwaar gaat kun je heel licht met een ratel draaien, dit doe je niet meer dan 1 rotatie!. Het is een kwestie van aanvoelen maar let op dat je het draad niet beschadigd en dat er geen aluminium meekomt, de tap haalde ik in ongeveer 14x er doorheen NIET IN EEN KEER!
Image

7. Vervolgens ga je voorzichtig met een wattenstaafje langs de schroefdraadgangen om wd40 te absorberen, daarna maak je rondom het gat ook schoon. Het gat moet er zo uitzien.
Image

8. Draai vervolgens je bougie handvast en pak je momentsleutel en torque hem op 27N/m (NGK specificatie voor ALUMINIUM cilinderkoppen).
Image

9. Bougie geinstalleerd
Image

Herhaal dit proces nu 6x en blijf gemotiveerd, het kan nog wel eens tot 30 min. per cilinder duren.

Succes!
Last edited by Rsoarer on Monday 29 August 2011 20:20, edited 1 time in total.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: How to: Bougies vervangen en schroefdraad opzuiveren

Post by toyota87 »

goede info ^O^
ik heb zelf deze bougie ngk 6097
er is nog een type die ze veel gebruiken maar ik weet zo niet meer welke.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

Post Reply