Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Gear Cut Load Cell (GCL)

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
tse
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 715
kuchnie na wymiar
Joined: Sunday 01 October 2006 22:21
Location: eindhoveee

Gear Cut Load Cell (GCL)

Post by tse »

Ben een aantal dingen voor Pectel SQ6 aan het uitzoeken.

Iemand enig idee waar om je dit zou gebruiken?

http://www.kasensors.co.uk/KA-GST-Gear- ... Cell-2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

"The KA-GST Series of gearshift load cells are designed for
the measurement of the force applied by driver during
gearshift.
The load cell is installed directly onto the gear lever, with
optional dome top cover. The built-in amplifier provides a
high level voltage suitable for connection to the ignition cut
ecu."

We gaan nu paddles gebruiken, maar ik snap niet waarom je de kracht van het schakelen van de driver wil meten bij closed loop seq. gearbox.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Gear Cut Load Cell (GCL)

Post by Tjabbo »

Hmmm gokje:
De beleving van de bestuurder doorgeven aan de gearbox?
Bijv Heel licht schakelen geeft aan dat er rustiger gereden wordt en dat schakelen heel soepel moet gaan en zodra het gas ingetrapt wordt (standje 'race') dat het schakelen sneller (evt schokkeriger en minder vloeiend) gaat ?

Nog een ideetje:

Bij gearboxes met dubbele koppeling vast de goede versnelling voorgeselecteerd wordt op basis van ?
Dus bij rustig terugschakelen (weinig kracht) er vanuit gaan dat gedecelereerd wordt en vast nog een lagere versbelling klaarzetten, en dat bij terugschakelen met meer kracht verwacht wordt dat geaccelereerd gaat worden ? zoals een kickdown bij een automaatje bijvoorbeeld.

Is dat wat?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: Gear Cut Load Cell (GCL)

Post by knabbel »

Bij racemotoren (ook sequentiele bakken) wordt dit gebruikt om te meten of er wel of geen druk op de pook wordt uitgeoeffend, en niet speciefiek de hoeveelheid druk. Als je dan druk zet op de pook krijg je een ignitioncut en dan springt de bak in de volgende versnelling zonder dat je de koppeling gebruikt.

tse
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 715
Joined: Sunday 01 October 2006 22:21
Location: eindhoveee

Re: Gear Cut Load Cell (GCL)

Post by tse »

Mmm, dat verhaal snap ik. We hebben nu paddles, dat gaat ook zo werken als je het beschrijft. Wat is dan het voordeel tov paddles. Het lijkt mij dat dit nog sneller is, maar je kunt niet je handen aan het stuur houden. Je hebt met die krachtmeting geen schakelhoek, een afstand die tijd kost. Blijkbaar kan een seq bak in closed loop tussen 20 en 120 ms gaan schakelen. Ongeloofelijk. Lijkt wel of die pook iets te maken heeft met wedstrijdregels. Ik kwam die force meting tegen bij het instellen van de closed loop in de pectel.

Enfin het word toch paddles. Doet er ook niet meer toe. Bedankt!

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: Gear Cut Load Cell (GCL)

Post by knabbel »

tse wrote:Mmm, dat verhaal snap ik. We hebben nu paddles, dat gaat ook zo werken als je het beschrijft. Wat is dan het voordeel tov paddles. Het lijkt mij dat dit nog sneller is, maar je kunt niet je handen aan het stuur houden. Je hebt met die krachtmeting geen schakelhoek, een afstand die tijd kost. Blijkbaar kan een seq bak in closed loop tussen 20 en 120 ms gaan schakelen. Ongeloofelijk. Lijkt wel of die pook iets te maken heeft met wedstrijdregels. Ik kwam die force meting tegen bij het instellen van de closed loop in de pectel.

Enfin het word toch paddles. Doet er ook niet meer toe. Bedankt!
Inderdaad regelementair. Het verschil met paddles is dat dan de bak electronisch gestuurd word en niet mechanisch zoals bij een sequentiele bak met pook. En dat is in veel raceklasses verboden.

Met paddles is natuurlijk altijd beter inderdaad omdat je het stuur niet los hoeft te laten. Closed loop is allemaal natuurlijk niet echt bevoordelijk voor de bak zelf, in de F1 gebruiken ze, om de bak te beschermen, een electronisch gestuurde koppeling tijdens het schakelen.

Post Reply