Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Krukas Lagers

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
Renev
Shoarma haler eerste klas
Posts: 327
kuchnie na wymiar
Joined: Saturday 21 July 2007 22:51

Krukas Lagers

Post by Renev »

Hee Jongens, nou ben ik met mijn motor bezig en nou zag ik dat er lagers met nummer codering inzitten en mijn nieuwe setje lagers heeft dat niet!!!!!
Kan ik ze dan maar beter niet gebruiken of maakt dat met Aftermarket lagers niet uit???????

Rene

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Krukas Lagers

Post by mmarkk »

De tappen moeten gemeten(/evt. bewerkt en gepolijst) worden en dan haal je de bijpassende lagerschalen op maat
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Krukas Lagers

Post by Dude »

wat mark zegt; eerst de speling opmeten en aan de hand daarvan de juiste lagers bestellen.

Maar volgens mij kun je dit beter laten doen......
Image

User avatar
Renev
Shoarma haler eerste klas
Posts: 327
Joined: Saturday 21 July 2007 22:51

Re: Krukas Lagers

Post by Renev »

Krukas is gewoon origineel en hoeft ook niet geslepen te worden dus ik heb een nieuw setje (standaard) lagers besteld maar na het demonteren zag ik de codering erop staan.
Ik ga ze morgen nameten met professioneel gereedschap om te kijken of en hoeveel verschil erin zit.

Voor wat betreft het laten doen, ik ben stront eigenwijs en vertrouw iemand anders dit werk niet toe dus vandaar dat ik alles zelf doe.
Ik ben overigens al ruim 20 jaar monteur hoor dus het is niet zo dat ik dit voor het eerst doe, maar het is wel mijn eerste Supra *O* *O* *O*
Voordeel is dat ik ook niemand anders de schuld kan geven als het mis gaat.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Krukas Lagers

Post by Rsoarer »

Lager speling kun je niet opmeten met enkel de krukas opmeten. De krukas moet worden opgemeten met een micrometer en vervolgens moeten deze gegevens geverifieerd worden met de TRSM. De TRSM geeft aan in wat voor size group je zit en wat voor lagers daarvoor benodigd voor zijn.

Daarna wanneer je de lagers hebt ga je de lagerspeling opmeten m.b.v. plastigage. Gebruik de oude bouten en doe een stuk plastigage over de krukastap met de lager in het blok, daarna doe je de lagerkap erop en torque volgens specificatie. DRAAI NIET AAN DE KRUKAS! Dan lagerkap loshalen en de plastigage die is geplet vergelijken met de legenda die is meegeleverd met de plastigage..
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Krukas Lagers

Post by emveha »

Jep, heb ik ook zo gedaan. Set aftermarket lagers besteld, eringeploft en spelingen gecontroleerd met plastigauge. Alles viel netjes binnen specs.

Waarom ik aftermarket lagers heb besteld ?????? Omdat ze volgens mijn Stealert ongeveer €40,- per setje kosten ( dus x 13 voor een complete set kruk en drijfstanglagers), alsof die dingen van goud zijn, en met platina gevoerd.
Voor die prijs kan ik heel wat aftermarketsetjes bestellen.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

Post Reply