Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Bedding in : nieuwe remmensets

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
kuchnie na wymiar
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Bedding in : nieuwe remmensets

Post by kefke »

Tjabbo wrote:
Eerst op het grindpad voor het huis getest of de remmen het wel deden. Daarna naar een rustig stuk gereden en direct maar de inslijtprocedure gestart.

Kunst was en is om de remmen de eerste keer gelijkmatig op te laten warmen en weer af te koelen. Dus eerst van 30-0 geremd. optrekken en 20 seconden rijden ongeveer. daarna nog eens hard remmen tot 0 (stilstand). Dit proces in totaal 3 tot 5 keer gedaan bij de snelheden 30, 60 en 90.

Sjonge wat kon je de remmen goed ruiken zeg! Dat anodiseren van remschijven is wel leuk, maar het rookt als een gek.
Verder ziet het er supertof uit dus ik zou het zo weer doen, maar voor de zekerheid zijn Jos en ik een keer uitgestapt om te kijken wat er nu precies rookte want je kon het tijdens het rijden goed zien dat er een zwarte walm bij de wielen vandaan kwam.

Daarna zijn we rustig teruggereden naar huis zodat de remmen goed konden afkoelen. Thuis gekomen met een lamp alle koppelingen en nippels gecontroleerd op lekjes. Die waren er niet en de remmen waren al weer lekker afgekoeld. Vervolgens rustig naar een wasbox gereden om de auto een wel verdiende wasbeurt te geven.

Vervolgens zijn we nog even de rijksweg op gegaan en hebben een aantal flinke stops gedaan van 120-60 en 120-40. Niet vlak na elkaar natuurlijk, de remmen moeten even kunnen afkoelen tussen de stops.

na het thuis komen even nogmaals gecontroleerd of er niets lekt en de remschijven bekeken. Je kan zien dat de remblokken goed inslijten op de remschijven. Dat merk je ook aan het remmen.
Het gekke is eigenlijk dat bij rustig rijden je niet eens zo gek veel verschil voelt met stock remmen. De set is blijkbaar goed uitgebalanceerd en past perfect op de MKIII supra. Ik had verwacht dat je met je bakkes tegen de voorruit aan zou zitten als je de remmen ook maar aankeek, maar dat is toch niet zo.
Maar bij flinke stops merk je goed het verschil. Wat een ankers zeg! ^O^ . En ook na een aantal keren harder en minder hard remmen geven ze geen krimp. Geen trillingen in het stuur en geen last van fading. Ook remmen met het stuur heel losjes vasthouden gaat goed, de auto gaat mooi rechtdoor en trekt niet naar links of rechts.

Verdere ervaringen zal ik nog gaandeweg op doen, maar de eerste indruk is erg goed. Ben tot nu toe al heel blij met deze upgrade set. Dit had ik veel eerder moeten doen, en zou nu ik er zo over nadenk direct na (of vóór!) een BPU upgrade gedaan moeten worden op deze oude grote slagschepen.
Rich wrote: Btw, dat je Ferodo DS2500 blokken zoveel stof afgeven heeft te maken met het niet goed inremmen. Tjabs heeft de goede methode gevolgd, al had het nog best wat extremer gemogen, maar niet zo praktisch: 120-0 een paar keer herhalen aan het eind van de sessie.
Tijdens het inremmen veranderd de structuur van de blokken nml iets.

Ik heb dezelfde blokken in m'n Brembo's, deze 's avonds laat op een buitenweg goed ingeremd en ik heb geen last van bovenmatig remstof. Zelfs na een sessie op 't circuit geen extra veel stof ofzo.
Misschien een (domme) vraag: Hoe kan het inremmen het al dan niet meer stof afgeven van de remmen beïnvloedden?
Want het oppervlak veranderd constant dus wat maakt het uit wat je 1mm geleden met je remmen deed?

OEM Toyota blokken gaven amper wat af bij mij maar waren dan ook wel gevaarlijk slecht.
Nu andere gestoken van bij de autopartszaak, heel tevreden van.
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Tjabbo's Supra

Post by dave »

Het zijn idd niet de blokken die je in moet remmen (al moet het wel wat slijten om 100% raakvlak te krijgen)

Wat je doet met inremmen is de remschijven temperen, soort harden zeg maar. Dat is alles.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Tjabbo's Supra

Post by Rich »

Dit soort performance remblokken moeten ook heet worden en veranderen dan enigszins van structuur. Dit is de laatste fase van het bakken zeg maar. Doe je dit niet dan is de structuur losser, wat meer remstof oplevert.
Resumé:
- schijf heeft een warmtebehandeling nodig
- performance blokken hebben een warmtebehandeling nodig
- schijf en blok moeten op elkaar inslijten
- rustig de warmte opbouwen, telkens een stapje verder en tussendoor telkens even een beetje laten afkoelen, niet teveel trouwens er moet wat warmte in blijven
- en ja, uiteindelijk moet de rook er af slaan en het moet lekker stinken, dus aan het eind van de sessie een keer of 3 a 4 voluit remmen van 120-0

Mis je deze 'window' met nieuwe schijven, dan kom je nooit meer aan het max remvermogen en zal je snel last hebben van kromtrekkende schijven. Bij performance blokken blijven ze dan veel remstof produceren. Het helpt bij beide niet meer om later alsnog een inrem procedure te doen, je hebt maar 1 kans in het begin ;)

Stock remblokken zijn anders van structuur dan performance blokken en behoeven geen inrem procedure, vandaar dat je dit met een daily niet hoeft te doen. Maar het is wel aan te raden om ook een inremprocedure te doen met een nieuwe stock remschijf. Doet bijna niemand, maar het heeft wel nut.

User avatar
Dredd
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 780
Joined: Sunday 15 August 2010 11:37

Re: Tjabbo's Supra

Post by Dredd »

@Rich: Thanx, bij de volgende set remblokken ga ik 's nachts wel de weg op. Op normale tijden zijn hier geen wegen waar je een paar stops van 120-0 kunt doen zonder medeweggebruikers in je kofferbak te krijgen. :nono:
PS3 + PS4 ------- PSN: DutchSupra
Joinnnn ussssss!

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Tjabbo's Supra

Post by dave »

Je heb gelijk Rich!

Hieronder de procedure van Pagid, ik heb de blokken niet goed ingeremd volgens de procedure! Maar ja, die snelheden....

Guidance On Bedding In Procedure
Geometric Alignment Of Pad Surface To Disc Surface (basic bedding in)

4-6 brake applications with medium pedal pressure from approx 90mph to 50mph, not allowing wheels to lock. (No brake dragging)

Allow for a distance of 300 - 400metres between brake applications for cooling period.

Pads should not reach temperatures above 400°C during initial bedding in. Check that pad
surfaces have at least 80% contact with disc before allowing more heat into pad surface.

Immediately followed by :

Bedding In At High Speed

1 brake application with medium to high pedal pressure from approx 110mph to 50mph
without allowing wheels to lock.

Allow 3-4 recovery brake applications with light pedal pressure.

Repeat high speed applications including recovery applications another 2-3 times.

Allow a cooling off distance of 500 metres between high speed applications.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Tjabbo's Supra

Post by Rich »

Ja, dat komt wel overeen met de procedure die ik van http://www.rsu-motorsport.nl" onclick="window.open(this.href);return false; mee kreeg (hardcopy, vind je niet op hun site). Daar heb ik nieuwe Brembo schijven op het alu hart laten zetten en de ferodo blokken gekocht. Toen ze daar mee bezig waren een hoop gehoord over hoe/waarom van remmen.
Deze jongens gaan ook met raceteams mee naar 't circuit om te assisteren bij tests en tijdens races.

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Tjabbo's Supra

Post by kefke »

Rich wrote: Stock remblokken zijn anders van structuur dan performance blokken en behoeven geen inrem procedure, vandaar dat je dit met een daily niet hoeft te doen. Maar het is wel aan te raden om ook een inremprocedure te doen met een nieuwe stock remschijf. Doet bijna niemand, maar het heeft wel nut.
Een als in bovenstaand of een als een andere procedure?

Ik rem net heel stil als ik nieuwe remblokken heb en laat ze inslijten door terwijl ik 70 rij gedurende x seconde de rem in te duwen.
Zo remt de auto bijna terug als ervoor als ik de auto aan de eigenaar terug geef.
Voor mijn eigen auto doe ik dat niet en probeer ik de eerste km's op een avond te doen wanneer er weinig verkeer is zodat de remafstand langer kan zijn.
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Tjabbo's Supra

Post by Rich »

kefke wrote:
Rich wrote: Stock remblokken zijn anders van structuur dan performance blokken en behoeven geen inrem procedure, vandaar dat je dit met een daily niet hoeft te doen. Maar het is wel aan te raden om ook een inremprocedure te doen met een nieuwe stock remschijf. Doet bijna niemand, maar het heeft wel nut.
Een als in bovenstaand of een als een andere procedure?

Ik rem net heel stil als ik nieuwe remblokken heb en laat ze inslijten door terwijl ik 70 rij gedurende x seconde de rem in te duwen.
Zo remt de auto bijna terug als ervoor als ik de auto aan de eigenaar terug geef.
Voor mijn eigen auto doe ik dat niet en probeer ik de eerste km's op een avond te doen wanneer er weinig verkeer is zodat de remafstand langer kan zijn.
Vooral niet met slepende rem rijden, dan krijg je alleen warmte en weinig inslijten. De blokken raken nml niet meteen voor 100% de schijf en krijg je dus plekken op de remblokken die heel heet worden gedurende een langere tijd. Die plekken kunnen bij stock blokken dan gaan verglazen. Die verglaasde plekken kunnen op hun beurt dan weer de schijf beschadigen omdat de blokken daar weinig meer slijten omdat die plekken knetterhard zijn geworden.
Gewoon de procedure volgen zoals door Tjabs en mij beschreven, alleen wat minder heftig. Je kan denk ik wel eindigen met 80-0, dan zal de rook er al wel vanaf slaan.

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Tjabbo's Supra

Post by kefke »

Ik
Rich wrote:
kefke wrote:
Rich wrote: Stock remblokken zijn anders van structuur dan performance blokken en behoeven geen inrem procedure, vandaar dat je dit met een daily niet hoeft te doen. Maar het is wel aan te raden om ook een inremprocedure te doen met een nieuwe stock remschijf. Doet bijna niemand, maar het heeft wel nut.
Een als in bovenstaand of een als een andere procedure?

Ik rem net heel stil als ik nieuwe remblokken heb en laat ze inslijten door terwijl ik 70 rij gedurende x seconde de rem in te duwen.
Zo remt de auto bijna terug als ervoor als ik de auto aan de eigenaar terug geef.
Voor mijn eigen auto doe ik dat niet en probeer ik de eerste km's op een avond te doen wanneer er weinig verkeer is zodat de remafstand langer kan zijn.
Vooral niet met slepende rem rijden, dan krijg je alleen warmte en weinig inslijten. De blokken raken nml niet meteen voor 100% de schijf en krijg je dus plekken op de remblokken die heel heet worden gedurende een langere tijd. Die plekken kunnen bij stock blokken dan gaan verglazen. Die verglaasde plekken kunnen op hun beurt dan weer de schijf beschadigen omdat de blokken daar weinig meer slijten omdat die plekken knetterhard zijn geworden.
Gewoon de procedure volgen zoals door Tjabs en mij beschreven, alleen wat minder heftig. Je kan denk ik wel eindigen met 80-0, dan zal de rook er al wel vanaf slaan.
Ik rij niet met slepende rem, ik doe het gedurende 4 sec en dat x keer achter elkaar.
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Tjabbo's Supra

Post by Rich »

OK, uit je beschrijving "terwijl ik 70 rij" en "ik rem net heel stil" maakte ik op dat je die snelheid aanhield en dan de rem lichtjes erbij intrapte voor een aantal seconden ;)
Maar je doet dus rem acties van 70 tot xxkm/h

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Tjabbo's Supra

Post by joep »

laatste keer dat ik remblokken vernieuwde, was dat op het circuit, was wel even schrikken al zwabberend richting het scheivlak.. maar daarna nooit meer problemen gehad!
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Tjabbo's Supra

Post by kefke »

Rich wrote:OK, uit je beschrijving "terwijl ik 70 rij" en "ik rem net heel stil" maakte ik op dat je die snelheid aanhield en dan de rem lichtjes erbij intrapte voor een aantal seconden ;)
Maar je doet dus rem acties van 70 tot xxkm/h
Ik rem gewoon heel stil, ik dacht dat hard doortrappen met nieuwe blokken niet goed was :-)

Alleen dit dus:
4-6 brake applications with medium pedal pressure from approx 90mph to 50mph, not allowing wheels to lock. (No brake dragging)

Allow for a distance of 300 - 400metres between brake applications for cooling period.

Hogere snelheden ga ik echt niet halen met daily wagen.
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Tjabbo's Supra

Post by Rich »

Hard doortrappen pas aan 't eind, maar dat is met stock blokken niet nodig, die gaan al wel eerder roken, haha :p

Hmmm, we zijn nu eigenlijk wel Tjabs z'n project topic aan 't vervuilen. Misschien hier een apart topicje van maken? Is dan ook wat makkelijker terug te vinden.

kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

Re: Brake-in nieuwe remmensets

Post by kolkie »

Ik kwam een tijd geleden deze link tegen. Geen idee of het ook voor straatblokken op gaat (omdat je vaak licht remt zul je het er zo afremmen, en je kunt niet altijd maximaal bovenop de rem gaan stampen in normaal verkeer).

http://www.essexparts.com/learning-cent ... ost/Bed-in" onclick="window.open(this.href);return false;
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

STRNPCP
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1674
Joined: Sunday 18 June 2006 23:51
Location: Zwolle

Re: Bedding in : nieuwe remmensets

Post by STRNPCP »

Goeie info Kolkie. Ik hou wel van die filmpjes, zie je gelijk wat ze bedoelen
"Simplicity is a prerequisite voor reliability"

"Lag is that short period of time when 'the cars' next to you think they are going to win".

(Originally by buckshotglass:)

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Bedding in : nieuwe remmensets

Post by dave »

Super filmpje!!! ^O^

kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

Re: Bedding in : nieuwe remmensets

Post by kolkie »

Er staat in de link bovenaan ook nog een link naar deel 2 en 3 van de uitleg :) .
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

Post Reply