Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

gear ratios hoe zit het nu?

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
TheDoctor
Shoarma haler eerste klas
Posts: 376
kuchnie na wymiar
Joined: Friday 27 August 2010 01:47
Location: Goirle

gear ratios hoe zit het nu?

Post by TheDoctor »

De Corosie staat nu bij de diff meneer, om het diff om te wisselen, want de huidige overbrenging ben ik zat, veel te kort, en ik ben nu wat aan het rekenen met die online calculators, maar er klopt geen zak van, ik weet niet wat ik fout doe, zien jullie iets wat ik ben vergeten? (plaatje is klikbaar voor grote versie).
Ik ga nu dus van 4.3 naar 3.9

Image

en hier staan de gegevens nog een keer kun je er evt. wat mee spelen.

Volgens dat programmaatje, moet mijn Corosie zelfs met het 4.3 diff ruim over de 200 gaan, maar bij 7k5 rpm (dus niet eens de veilige 7k die ik ingevoerd heb), loopt ie nét aan 185 op de tomtom (wel dik teller uit). En met de kleinere bandjes waar ik de laatste weken mee gereden he (165/65/13 op 4 bar :D) zelfs maar 162, terwijl ie volgens die calculator dan 195 zou moeten halen.

Zie ik iets over het hoofd? Die overbrengingsverhoudingen kloppen allemaal wel volgens mij (standaard T50 gearset)
De plaatjes zien er wat raar uit, maar bij de 2e (de rechtse dus) heb ik dus de bandenmaat veranderd, maar het programmaatje pikt dat niet, maar voert het wel uit...


Een beetje afwijking zou ik nog begrijpen, maar er zit dus ruim 30km/h verschil tussen de werkelijkheid en wat deze calculator mij zegt (en ook vele anderen doen precies hetzelfde).

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: gear ratios hoe zit het nu?

Post by emveha »

Houdt die calculator ook rekening met een dynamische wielomtrek, in combinatie met getrokken bandjes ?????

Ik zou de wielomtrek van de jouwe eens meten, en een overeenkomstige bandenmaat invoeren.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

TheDoctor
Shoarma haler eerste klas
Posts: 376
Joined: Friday 27 August 2010 01:47
Location: Goirle

Re: gear ratios hoe zit het nu?

Post by TheDoctor »

maar ook van de 165/65/13 op 6x13 klopt geen zak van.
En het verschil tussen 165/65 en 205/60 is niet zo groot, dus ik kan me niet voorstellen dat het stretchen van de banden zoveel kan schelen, dat ie er 30km/u naast zit...

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: gear ratios hoe zit het nu?

Post by emveha »

dan zou ik mijn twijfels gaan trekken over de laatste "Overdrive" versnelling.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

TheDoctor
Shoarma haler eerste klas
Posts: 376
Joined: Friday 27 August 2010 01:47
Location: Goirle

Re: gear ratios hoe zit het nu?

Post by TheDoctor »

overal op het hele internet wordt die aangegeven als 0,861. Zelfs de TRD close ratio gearset wijkt daar niet veel vanaf, gevoelsmatig is het gat tussen 4 en 5 heel klein (500 toeren terugval), maar ik weet niet hoe zich dat vertaald in de cijfers van de versnellingen.

ik zie dus nu ook dat ik hem verkeerd heb ingevoerd, 0,843 ipv 0,861, maar zoveel verschil maakt dat niet.

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: gear ratios hoe zit het nu?

Post by emveha »

bij hoeveel toeren schakel je dan over ???? da's wel belangrijk om te weten, en iets te kunnen berekenen.

Ook zou je zelf de verhoudingen kunnen uitrekenen, vereist wel wat werk, maar is mogelijk.

enige wat je 100% zeker moet weten id de verhouding van je diff. De wielomtrek kun je bij benadering meten ( afwijkingen in dynamische omtrek daargelaten) en dan in elke versnelling, bij hetzelfde toerental ( Zeg 6000) de snelheid afllezen van je Tomtom.

Dan kun je zelf een diagram uitzetten, en de overbrengingingen berekenen.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

TheDoctor
Shoarma haler eerste klas
Posts: 376
Joined: Friday 27 August 2010 01:47
Location: Goirle

Re: gear ratios hoe zit het nu?

Post by TheDoctor »

ik heb een standaard T50 met deze overbrengingen:

First Gear: 3.587:1
Second Gear: 2.022:1
Third Gear: 1.384:1
Fourth Gear: 1.00:1
Fifth Gear: 0.861:1

Diff is 4.3, weet ik zeker, want dit diff kwam uit mijn eigen auto en was vrij zeker nog het originele diff, en toen klopte de teller vrij aardig. Nu met deze andere bak en motor klopt er geen zak meer van, maar dat weitte ik aan het verkeerde diff icm telleraandrijftandwiel in de bak, das niet zo boeiend.

Ik heb als max redline ingegeven 7k, als ik aan het scheuren ben, is dat waar ik ongeveer overschakel.
Ik zie het wel als de auto terug komt met het nieuwe diff, hoe ie dan rijdt, maar ik wil gewoon begrijpen waarom het nu niet klopt. Met wat spelen met die calculator kom ik uit op een overbrengingsverhouding van ongeveer 4,8:1 of 5,1:1 (ligt eraan of ik 7k of 7k5 als redline pak), das serieus kort en volgens mij zijn die er niet eens voor mijn diff.

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: gear ratios hoe zit het nu?

Post by emveha »

Even handmatig.

7500 RPM x overbrenging 0.861 = 6457,5
6457,5 / 4.3 = 1501,74 RPM op de achterwielen.

Bandenmaat 205/60/13 heeft een rolomtrek van 181,02 cm volgens de calculator. x 1501,74 = 271845,7 Cm/min = 2,72 Km/min x 60 = 163,1 Km/u

Klopt dus ook gene ene hout van dus.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: gear ratios hoe zit het nu?

Post by emveha »

Ehhmmm, even nogwat, ik kan misschien op een simpelere manier de overbrenging bepalen. we hebben bij ons op het werk een tachometer, waarmee de de rpm's van dingen kunt aflezen dmv een laser met een reflecterend stickertje.

Na mijn vakantie meer hierover.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

TheDoctor
Shoarma haler eerste klas
Posts: 376
Joined: Friday 27 August 2010 01:47
Location: Goirle

Re: gear ratios hoe zit het nu?

Post by TheDoctor »

confused Thomas is confused :P

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: gear ratios hoe zit het nu?

Post by joep »

Diff is niet moeilijk, 1 ronde voor het wiel heeft Xmaal omslagen van de cardan as..
De bak is iets moeilijker maar lijkt erg op de werkwijze van een diff.
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

Post Reply