Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Olie lekkage

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
SupraHW
Assistent shoarma haler
Posts: 167
kuchnie na wymiar
Joined: Friday 03 September 2010 23:28
Location: Mijnsheerenland

Olie lekkage

Post by SupraHW »

Avond,

Sinds een paar dagen last van olie lekkage...
Viel eerst wel mee, maar nu lag er toch een aardige hoeveelheid op mn bodemplaat [:(]
Aangezien ik zelf niet aan het sleutelen ga ben ik toch benieuwd wat het kan zijn alvorens Bjorn de boel weer komt fixen!

Lekkage lijkt aan de voorkant van het blok te zitten, mn distributieriem is ook ietwat nat.
Moertjes van mn kleppendeksel zaten wat losjes , beetje aangedraaid maar probleem niet verholpen!

Kenners onder ons, wat zou het kunnen zijn ? veel voorkomende probleempjes bij de 2JZ GTE VVTi ?
Verder rijd hij gewoon goed, prestaties ( lijken ) er niet onder te lijden...

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: Olie lekkage

Post by Gtech »

Bij mijn vvt-i waren de nokas keeringen matig, vooral degene achter de verstelbare nokaspoelie was erg slecht.

Krukaskeering begon ook al aardig te zweten, ook maar meteen gedaan.

Als ze maar lek genoeg zijn komt het vanzelf op je distributieriem.

User avatar
SupraHW
Assistent shoarma haler
Posts: 167
Joined: Friday 03 September 2010 23:28
Location: Mijnsheerenland

Re: Olie lekkage

Post by SupraHW »

Dat is wat Bjorn ook gelijk al zei...
Thanks voor je snelle antwoord, laat hem voorlopig wel even staan totdat het gemaakt is :neehe:

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Olie lekkage

Post by Tjabbo »

Ik zou ook gokken op nokkenas keerringen, maar een bekend euvel bij de JZ motoren is de voorste krukas keerring.
Wees dus voorzichtig, voor je het weet blaas je hem eruit en ligt er een paar liter olie op de straat en loopt je blok droog.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
SupraHW
Assistent shoarma haler
Posts: 167
Joined: Friday 03 September 2010 23:28
Location: Mijnsheerenland

Re: Olie lekkage

Post by SupraHW »

Ik blijf er wel even vanaf, ga geen risico lopen dat straks de boel in elkaar naait :')
Bjorn heeft afgelopen weekend wat spulletjes besteld dus hij zal binnen no-time weer normaal rijden!

Thnx in ieder geval voor je antwoord!

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: Olie lekkage

Post by knabbel »

Als ik zo de problemen zie ga ik uit van de voorste krukaskeerring, maar bij Babbel heb ik ook rotte nokkenas keerringen gezien. Ik zou in een keer even alle 3 tegelijk vervangen, het is even een rot klusje maar je bent voorlopig weer van al het gezeik af.

User avatar
SupraHW
Assistent shoarma haler
Posts: 167
Joined: Friday 03 September 2010 23:28
Location: Mijnsheerenland

Re: Olie lekkage

Post by SupraHW »

knabbel wrote:Als ik zo de problemen zie ga ik uit van de voorste krukaskeerring, maar bij Babbel heb ik ook rotte nokkenas keerringen gezien. Ik zou in een keer even alle 3 tegelijk vervangen, het is even een rot klusje maar je bent voorlopig weer van al het gezeik af.
Thnx, zal gelijk Bjorn even bellen of hij deze ook wil bestellen ( als hij dit al niet gedaan heeft :) )

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: Olie lekkage

Post by knabbel »

Ja weet je als je een van beide moet vervangen dan moet toch te timings belt los, en dan kan je ze net zo goed allemaal vervangen. Ik zou ook even naar de timing belt zelf kijken. Als je alles toch los hebt is het handig om die te vervangen.

Als je de krukas keerring moet vervangen is het een kwartier meer werk om de nokkenas keerringen te doen, en als je de nokkenas keerringen moet vervangen is het een half uurtje meer werk om ook de krukas keerring te doen (als je tenminste een pully trekker hebt).

Nou moet ik wel toegeven dat dat op gaat voor een non vvti, ik weet niet hoe dat precies bij een vvti is, omdat daar de nokkenas natuurlijk anders is.

User avatar
SupraHW
Assistent shoarma haler
Posts: 167
Joined: Friday 03 September 2010 23:28
Location: Mijnsheerenland

Re: Olie lekkage

Post by SupraHW »

Thanks voor je advies , klinkt inderdaad logisch!
Kan beter alles doen dat je gelijk weet dat het goed is *)

Doe het overigens niet zelf, Bjorn heeft alle spullen wel ^O^

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: Olie lekkage

Post by knabbel »

SupraHW wrote:Thanks voor je advies , klinkt inderdaad logisch!
Kan beter alles doen dat je gelijk weet dat het goed is *)

Doe het overigens niet zelf, Bjorn heeft alle spullen wel ^O^
Dat komt wel goed. Maar het is inderdaad zonde om een hele dag te sleutelen en dan een paar simpele (zwakke) onderdelen niet te vervangen.

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: Olie lekkage

Post by Gtech »

Er staat een sticker onder je bougie cover/deksel in het kort hoe je je vvt-i poelie moet de/monteren, stelt niet zo heel veel voor.

User avatar
SupraHW
Assistent shoarma haler
Posts: 167
Joined: Friday 03 September 2010 23:28
Location: Mijnsheerenland

Re: Olie lekkage

Post by SupraHW »

Nou, helaas is de lekkage nog niet verholpen...
Uren werk verder hebben we vervangen :

- Nokkenaskeerringen ( waren inderdaad lek )
- Krukaskeerring ( oud en knetterhard )
- Kleppendeksel pakkingen

Die laatste avond ongeveer kwartier laten draaien, niks aan de hand...
Ben de volgende dag een rondje gaan rijden, hooguit 10 km en heel mn bodemplaat weer vol met olie!
Wat zou het nog kunnen zijn ?
Het lijkt wel aan de voorkant van het blok vandaan te komen...

iemand suggesties ?

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Olie lekkage

Post by Tjabbo »

Als alles goed schoon is moet je toch kunnen zien waar het langs lekt?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Olie lekkage

Post by Dude »

Oliepomp zit vooraan. Lekt het niet tussen de oliepomp en het blok? Je hebt vvti of niet? Het kan ook van de inlaat nokkenas komen. Volgens mij wordt de timing met oliedruk versteld.
Image

User avatar
SupraHW
Assistent shoarma haler
Posts: 167
Joined: Friday 03 September 2010 23:28
Location: Mijnsheerenland

Re: Olie lekkage

Post by SupraHW »

Dude wrote:Oliepomp zit vooraan. Lekt het niet tussen de oliepomp en het blok? Je hebt vvti of niet? Het kan ook van de inlaat nokkenas komen. Volgens mij wordt de timing met oliedruk versteld.
Bovenkant van het blok is gewoon droog, dus oliepomp dacht ik dus zelf ook al aan, zit daar een pakking tussen ? Ik heb inderdaad een VVTi, we hebben echter beide keerringen al vervangen.

Enne Tjab, ik ben zelf geen sleutelwonder, ga niet zelf van alles loshalen omdat ik dan bang ben dat ik de boel aan bonkers help...

Hoor jullie graag !

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Olie lekkage

Post by Tjabbo »

Ik bedoelde ook gewoon aan de buitenkant. :)

niets loshalen, maar alles goed schoonmaken. Brandschoon. Dan een stukje rijden en kijken of je een oliespoortje kan vinden.
Mocht dat lukken, dan laat je iemand anders het spul loshalen ;)

Lekt het niet 'gewoon' iets langs je carterstop? soms is die wat ingedeukt en dan dicht het koperen ringetje net niet genoeg af.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
SupraHW
Assistent shoarma haler
Posts: 167
Joined: Friday 03 September 2010 23:28
Location: Mijnsheerenland

Re: Olie lekkage

Post by SupraHW »

Na wat verder onderzoek en rondvragen ben ik bang dat mijn Olie pomp aan vervanging toe is...
Lees geregeld op allerlei fora dat een versleten oliepomp voor 99% van de gevallen zorgt voor lekkages bij de krukaskeerring.

Met stationair draaien ( 15 minuten , variërend tot ongeveer 3k toeren ) lekt hij voor zover ik kan zien bijna tot geen olie. Echter al ga ik 10 minuutjes rijden waarbij ik 2x geboost heb ligt er weer een flik plasje olie op m’n bodemplaat. Denk dat de druk op mn keerring te groot word door de versleten oliepomp waardoor hij gaat lekken… Klinkt vrij logisch ?

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Olie lekkage

Post by Tjabbo »

Dat is inderdaad de meest logische verklaring.
Gelukkig kan je makkelijk bij de oliepomp :+
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
SupraHW
Assistent shoarma haler
Posts: 167
Joined: Friday 03 September 2010 23:28
Location: Mijnsheerenland

Re: Olie lekkage

Post by SupraHW »

Tjabbo wrote:Dat is inderdaad de meest logische verklaring.
Gelukkig kan je makkelijk bij de oliepomp :+
Ja dat word genieten [B)]
Heb ik weer , 3k km mee gereden en dan al dit gezeik...

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Olie lekkage

Post by Tjabbo »

Tja, het blijven oude auto's.
Wat dat betreft is het goed dat je dit nu allemaal nagenoeg tegelijk vervangt, dan hoef je "nooit" weer. :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
SupraHW
Assistent shoarma haler
Posts: 167
Joined: Friday 03 September 2010 23:28
Location: Mijnsheerenland

Re: Olie lekkage

Post by SupraHW »

Probleem is inmiddels gevonden...
Het is inderdaad de oliepomp! Gisteren alles tot aan de keerring losgehaald en schoon gespoten.
Nieuwe krukaskeerring was er gedeeltelijk uitgedrukt door teveel druk achter de keerring }:|
Alles is inmiddels al losgehaald en blok zal volgende week zaterdag gelepeld worden voor het vergangen van de oliepomp!
Zal een half dagje werk worden, hopelijk kunnen we dan weer normaal rijden :drive:

Post Reply