Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Toyota Supra MK3 1jz/2jz... swap handleiding

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
kuchnie na wymiar
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Toyota Supra MK3 1jz/2jz... swap handleiding

Post by toyota87 »

Deze swap is gedaan op mijn TOYOTA SUPRA MK3 7MGTE 1988 HANDBAK MET EEN 1JZZ30 VAN EEN SOARER!

Image

Algemeen advies:
Weet waar je aan begint het kost veel tijd en geld!
Deze info hier zal je veel tijd en geld besparen.
looptijd van dit project bij mij was 9 maanden maar met deze info mogelijk in
minder dan 6 maanden!
prioject koste mij 3000 euro.
Veel spullen kun je vinden via google.
Veel spullen die je nodig hebt zijn in het buitenland goedkoper te kopen.
Beste is om orginele toyota onderdelen te gebruiken om problemen te voorkomen.

Pic’s zijn niet alleen van mijn 1jz motor.
Ik heb niet de dezelfde volgorde aangehouden met opbouwen als dat ik hier beschreven heb.
Dat zul je merken aan de pic’s
Maar als ik het nog een keer moest doen is dit de meest logische volgorde.

Goed we hebben een 1jz tt nodig 1jzz30 oude of nieuwe type van soarer lexus chaser ...of 1jzA70 van een japanse supra.

Image

Bovenop ligt de oude.
De doorlaat erin was net zo groot als de doorsnee van de slang.
Onderste pic.kun je het goed zien.
Bij het nieuwe type hebben ze de doorlaat gehalveerd een soort revet erin gedaan aan de binnenkant.
Zodat er minder snel olie mee naar binnen kan oftewel de turbo’s in.
Sorry geen pic van gaat ook moeilijk aan de binnenkant [:D]
Het is verstandig om het nieuwe type erop te zetten zodat de turbo’s langer meegaan.

Image

Image

Ik heb een soarer gekocht met een 1jz tt erin oude type.

Image

Image

Koop je een losse motor zorg dat je er alles bij hebt.
motor,ecu,mapsensor,ignitor,stuurbekrachtigings olie reservoir,EB1 en 2 stekkers en contra stekkers ervan,ic slangen.

Inbouw spullen die nodig zijn:
Koppelhuis tussen bak en motor
1jz vliegwiel ongeveer 350€
Intercooler ongeveer 150€
Intercooler slangen ongeveer 100€
Motorsteunen (kun je ook zelf maken) ongeveer 150€
Gaskabel van een mkvi of een toyota camry past beter zeggen ze ongveer 75€
waterpomp niet nodig wel verstandig om te doen ongeveer 160€

Opbouw spullen die over het algemeen nodig zijn:
totaal bedrag staat erachter ex.BTW
toyota part nr.
17177-88400 gasket intakemanifold to head no.1 7.94€
17179-88400 gasket intake manifold no.2 7.60€
17173-88400 gasket exuast manifold to head 2x 31.46€
22271-88400 gasket throttle body 3.90€
22278-88400 gasket idle speed control valve 2.65€
90110-06010 klepdeksel bout 8x 6.72€
13568-49025 distributieriem 37.63€
13505-46020 spanrol 45.13€
90311-46001 keerring 17.47€
90916-a2007 multiriem+airco 81.77€
90915-yzzj3 oliefilter 12.94€
90311-38041 keerring 18.08€
11213-88400 klepdekselpakking 33.80€
90210-07001 vulring 39.36€
90980-11246 coilstekkers 6x 41.10€
15491-88401 slang turbo 15.88€
15492-88401 slang 15.88€
16343-88400 pakking w.p. 1.78€
44327-12010 pakking 5.22€
81741-20160 lens 17.41€
90301-68005 o-ring 4.62€
90430-12026 pakking 2x 2.28€
90430-20015 pakking 1.33€
96411-42500 plug 2x9.16€
96411-43500 plug 11x 57.42€
96761-24023 o-ring 2x 7.04€
96761-24040 ring 3.17€
17377-88400 pakking 2x 5.88€
81731-20160 lens 17.41€
75321-14820 plaat 28.01€
16325-0D010 pakking 7.72€
90311-90006 olieafdichting 51.60€
90916-03093 thermostaat 29.76€
90311-46001 keerring 17.88€
16325-46010 pakking 3.86€
90311-43009 keerring 2x 36.30€
90363-12002 toplager 11.59€
12157-10010 plugring 2x 1.82€
17278-88400 pakking 2x 20.96€
90480-18001 plug 5.14€
12262-88400 ontluchtingsslang 11.53€
17376-88400 pakking 2x 5.88€
17376-88400 pakking 2.94€
12263-88400 slang 13.73€
12261-88400 slang 12.18€
90925-01059 luchtklep bij bov 42.08€
12204-88400 ventielatieklep oude type 34.67€

airco lager nachi 30BG5222-2DSE ongeveer 75€
loctite nr.577 24.95€
bougie ngk 6097 6x 30.18€
meelooprol lager nachi 6203 ongeveer 10€
price aslager 6201 Z ongeveer 10€
verleng slangetje oliedruksensor ongeveer 20€
ARP vliegwielbouten ongeveer 30€
koppelhuisbouten ongeveer 20€
linnen hitte bestendigetape kabelboom ongeveer 10€
krimpkous ongeveer 20€
olie ongeveer 60€
ATF olie ongeveer 15€
koelvloeistof ongeveer 30€
spuitbussen kleur+blanke lak ontvetter kruipolie 10x 150€

speciale gereedschappen die nodig zijn:
lasapparaat
Poelie trekker
Momentsleutel die tot 250 Nm kan
Kleine moment sleutel die 20Nm kan
Speciale dop 12 kant 12,5
Kleprubbertang
Klepsteeltang

goed we gaan beginnen.
Eventueel blok uitbouwen dit moet eruit:
motor,ecu,mapsensor,ignitor,stuurbekrachtigings olie reservoir,EB1 en EB2 stekkers en contra stekkers ervan,ic slangen,radiateur slangen.

Alles demonteren van het blok.
TIP:maak zoveel mogelijk pic's tijdens het demonteren dan kun je kijken naderhand waar alles gezeten heeft.

Voordat je de coilpacks eruit haalt eerst erop zetten in welke cylinder ze zaten zodat ze ook weer op dezelfde positie terug komen.
Als je de stekketjes los haalt gaan ze vaak kapot hierboven staat het toyota part nr er tussen.

Image

Demonteer de rest.

Image

Zoals je ziet heeft die aardig gelekt bij de klepdeksels [:D]
Bij het eraf halen van het vliegwiel moet je de krukas tegen houden.
Zijn twee verschillende vliegwiel maar gaat om het idee [^]

Image

Bij het eraf halen van de krukasbout

Image

De vriesdoppen vervangen.
9 Grote en 3 kleinere
Vervang ze alleen door orginele toyota vriesdoppen:
Sla ze eerst half om met een drijver.

Image

Trek ze eruit met een waterpomptang.
LET OP!de kleine doppen schieten zo in het blok!
Stel dat dat je overkomt gebruik dan een antennepen met een magneetje om ze eruit te halen.
Mocht je een motorbok hebben die je kan draaien kun je het blok natuurlijk op de kop houden en een beetje schudden.

Image

Nieuwe weer erin slaan met een passende dop die er precies in past.
Doe een beetje pakkingskit aan de buitenkant van de vriesdop voor de zekerheid voor je hem erin slaat.

Image

Nu dat klaar is carterpan eraf halen om schoon te maken.

Image

Als de carterpan er weer onder zit klepdeksels eraf halen om schoon te maken.

Image

Nu die eraf zijn gaan we de klepsteelrubbers vervangen.
Nu gaan we de shims opmeten
Maak een mooi tekeningetje zoals ik heb gedaan zie pic.
Inlaat moet tussen 0.15-0.25mm zitten.
Uitlaat moet tussen 0.25-0.35mm zitten.
Draai de krukas clocksgewijs (rechtsom)om ze allemaal te meten.

Image

Image

Draai de krukas nu tot hij op het nulpunt staat markeer de tandwielen.als ze nog niet goed staan de krukas nog 360 graden draaien.

Image

Om de spaning van de distributieriem te halen moet je deze spanner verwijderen.
Verwijder de spanrol.

Image

De distributieriem kan er nu af.
Markeer de tandwielen welke links en rechts heeft gezeten.
Let op bij elk tandwiel zit een klein pennetje zorg dat je die niet kwijtraakt!
Om de tandwielen eraf te halen moet je hier halverwege de nokkenas een steeksleutel erop zetten om de nokkenas tegen te houden terwijl je de bout met een harde slag los slaat.

Image

Hieronder zie je de pennetjes nog zitten.
Nu kun je de zwarte kap eraf halen.

Image

Krukaspoelie eraf halen met een poelietrekker.
Borglipje eraf halen voordat je de krukastandwiel eraf haalt.

Image

Krukastandwiel voor distriebutieriem eraf halen met je zelf gemaakte poelie trekker [^]

Image

Nu gaan we de voorste kappen er eerst afhalen.
Let op!zorg dat je de bouten kappen op dezelfde plek terug zet!
Ik heb ze op een witte handdoek op de werkbank gelegd zoals ze erop zaten in de juiste volgorde.
Als je goed kijkt er staan ook nr's op aan de bovenkant van de kapjes plus een pijl welke kant hij op moet wijzen naar voren krukas poeilie.
Als de bouten eruit zijn voorzichtig de kappen eraf tikken met kustof hamertje bv.
Of schroevendraaier met tape om de punt ertussen tikken.

Image

Nu kun je de oude nokkenas keeringen eraf halen.

Image

Nu je die eraf hebt kun je de rest van de kappen eraf halen.
Draai ze eerst allemaal een slag los voor je ze helemaal los draait
Elke kap heeft een nr.bovenop als je goed kijkt.
Let op haal ze in deze volgorde eraf.
2-6-4-5-7-3

Image

Haal alle emmertjes eraf.
Met een punttangetje gaat het makkelijk doe er wel een beetje tape omheen bij de punttang.
Om beschadigingen aan de emmertjes te voorkomen.

Image

Daarna zie je dit.

Image

Haal de bougies eruit.
Draai aan de krukas met een sleutel rechtsom tot de cylinder beneden is kun je controleren met een schroefendraaier zoals op de pic.

Image

Haal de schroevendraaier eruit en stop er een stuk touw in.
Draai de krukas verder nu tot hij moeilijk gaat dan zal het touw de klepsteel tegen houden en niet in de het blok vallen.

Image

Nu pak je een dop 19 ofzo en tik je erop om hem te laten schrikken.
Stop overal papier tussen zodat de fxcking spietjes niet ergens tussen vallen!
Nu zet je de kleppentang erop.
Ik heb een ijzeren stangetje eronder gezet zoals je ziet op de pic.
Je moet er echt veel kracht op uit oefenen.

Image

Zorg dat je deze spietjes niet kwijtraakt!

Image

Als je de klep naar beneden duwt kun je de spietjes er met een punttang tussen uit halen.
Dan haal je de veer en de klep eruit.

Image
Image

Trek de klepsteelrubber eruit met de klepsteelrubbertang.

Image

Als je er daarna in kijkt blijft er vaak een stukje rubber zitten haal dat eruit met een kromme pikupgereedschap.

Image

Let op dat je de nieuwe op de goede plek plaatst!!
Ze zijn verschillend orginele
Inlaat zijn brons
Uilaat zijn grijs

Als je de nieuwe erop zet zul je merken dat hij onderin erop klikt dan zit hij goed.

Image

van driftmotion:
Inlaat silveren veertje
Uitlaat zwarte veertje

Image

Nu ga je de boel weer terug zetten.
Als je de klepveer weer in duwt met de tang en je wil de spietjes terug ertussen zetten met een punttang
doe dan eerst wat vet aan de spietjes dan gaat het makkelijker.
Succes met de rest.
Plaats alle emmertjes terug.
Plaats de nokkenassen nu terug.
Doe er een beetje olie tussen.

Image

Image

Inlaat nokkenas pen op 3 uur positie zetten.

Image

Uitlaat nokkenas pen op 11 uur positie zetten.

Image

Ook de nieuwe keeringen om de nokkenas doen natuurlijk.

Image

Draai ze in deze volgorde losjes aan.
Kapje nr 3 en 7
Nu de voorste twee doe er een beetje pakkingskit aan.

Image

Zet nu de rest vast met 20Nm in deze volgorde
5 1 3 4 2 6 7
Zet nu de nokkenassen pennen in de 12 uur positie.
Halverwege de nokkenassen kun je de as met een steeksleutel draaien/tegen houden.

Image

Nu maak je deze bouten weer los en vast op 20 Nm.
Inlaat 1 2 5
Uitlaat 1 2 6

Zet nu de nokkenassen pennen in de 4 uur positie.
Tegen de klok in draaien nu!

Image

Nu maak je deze bouten weer los en vast op 20 Nm.
Inlaat 4 6
Uitlaat 4 7

Zet nu de nokkenassen pennen in de 8 uur positie.
Weer tegen de klok indraaien nu!

Image

Nu maak je deze bouten weer los en vast op 20 Nm.
Inlaat 3 7
Uitlaat 3 5

Meet de shims nu nog een keer op.
En kijk of alles binnen de toleranties valt.
Inlaat moet tussen 0.15-0.25mm zitten.
Uitlaat moet tussen 0.25-0.35mm zitten.
Draai de krukas clocksgewijs (rechtsom)om ze allemaal te meten.
Zet nu de kap weer terug met de 4 boutjes.
Je moet ze eigenlijk vast zetten op 8.8Nm.

Image

Zet de tandwielen er weer op met 79Nm.
Je kan de nokkenas tegen houden halverwege met een steeksleutel.
Op de foto griptang.

Image

Nu het blok kaal is en je er mooi bij kan is het een mooi moment om je blok te spuiten
Maak het blok eerst zo goed mogelijk schoon met een staalborsteltje op je boormaschine.
Daarna goed ontvetten en dan spuiten met hittebestendige motorlak.
Kleppendeksels kun je doen met hittebestendige blanke lak gaan ze mooi van glimmen.

Image

Draai de tandwielen L/R zo dat ze in lijn staan de markeringen.

Image

Zet de krukas poelie op de nul markering.
Gelijk effe merken met typex.
De eerste cylinder moet tegelijk met de markering bovenin staan.

Image

Zet de spanrol erop.
Zet nu de timingbelt erop.
Nu haal je het rubbertje van de spanner.
Zet de spanner in de bankschroef om het pennetje naar binnen te duwen.
Steek er dan een imbussleuteltje in en doe dan de rubber er weer over.
En zet nu de spanner er weer op en haal het inbusje er daarna weer uit.

Image

Image

Nu kun je de beschermkap en klepdeksels weer terug monteren natuurlijk.

Aircopomp aanpassen en lager vervangen:

Haal de voorkant eraf om het lager te vervangen.
Leg alles in volgorde natuurlijk dan weet je hoe alles terug moet.

Image

Hieronder zie je het lager.

Image

Linkse pomp van de soarer rechts van de mk3 supra
Bovenkant verschilt die moet je om zetten.

Image

Image

Als je hem op het blok zet past 1 moer niet meer.
Je kan er een halve van maken dan gaat het wel maar als je de pomp een keer moet vervangen dan krijg je hem er bijna niet meer af.aangezien het blok dan in de auto zit natuurlijk.
1 leiding van je airco moet je een beetje ombuigen goed warm stoken dan buigen.
Gebruik bij het aansluiten van de leidingen ook nieuwe rubberen ringetjes.

Image

Meelooprol lager vervangen:

Image

Rechtsboven ligt hij zonder rol.
Gelijk maar effe alles spuiten.

Image


De krukaspoelie terugzetten maar pas aantrekken op 250 Nm als die in de auto zit ivm blokkeren van de krukas.
Plak er een stikker op met natrekken dan vergeet je het niet.

Inlaatbuizen turbo’s spruitstukken ook meer effe

Image

Vliegwiel vervangen.
Vastzetten met ARP bouten of orginele.
ARP bouten moet je vast draaien met 115 Nm.
Goede afdichtings loctite nr 577 aan de bouten doen.

Image

Turbo’s erop zetten.

Image

Priceas lager vervangen.
Je kunt er speciale poelietrekkers voor kopen.
Maar je kan ook zelf iets fabriceren.
Bij mij zat hij er niet in terwijl hij er wel in hoort.
Als je goed kijkt zit hij er niet in bij mij.

Image

Gaskabelsteuntje aanpassen voor mkiv gaskabel
Zelf of laten lassen
Zo moet hij worden

Image

7M Oliesensor erop plaatsen met slangetje.

Image

Motorsteunen erop (pic zelfgemaakte)

Image

Links zie je de oude rechts de nieuwe van een 1jz late model /2jz.
Verschil oude type gaan wel eens kapot/lekke en is van kunstof.
Ik heb de oude gebroken om erin te kijken in beide zit een metalen kogeltje.

Image

Als je een klein stukje van het slangetje afknipt past de nieuwe type precies ook al is hij niet haaks.

Image

Luchtklepje van de bov vervangen.
Op de pic zit de luchtklep verkeerd check of de doorlaatrichting correct is zoals ik heb aangegeven in de pic!

Image

Als alles er weer op zit moet het er ongeveer zo uit zien.

Image

Fan en snaren moeten erop als het blok erin zit!

Tijd om de kabelboom aan te passen en te verlengen:
Ik heb dit gedaan tijdens het opbouwen van het blok.
Je krijgt de kabelboom niet helemaal plug and play.
Sommige draden moet je solderen als het blok erin hangt.
Tape hem dus niet helemaal in!

Je moet hem ongeveer 0.5 Meter oplengen.
Zorg dat je de kabel niet op 1 plek doorknipt maar op verschillende plekken zodat je niet 1 bult krijgt.
Gebruik voor de pingelsensor een afgeschermde kabel.
Gebruik hittebestendige nylon kabeltape.bv.plyester fabric tape CT514 kan tot 125 graden celcius
Als je nylon gebruikt blijft de kabelboom soepeler.
En gemakkelijker weer een keer los te halen en opnieuw te tapen.

Let Op!!
Vaak komen de kleuren niet altijd overeen maar de pin nr’s over het algemeen wel.
Tip:meet terug van je oude motorblok als je wil weten waar een bepaalde kabel van je blok op welke stekker/pin uitkomt.Meten=Weten!!

1jz30 soarer stekkers ecu/dash

Image

1jz motorapartement stekkers

Image


Pre 89 stekkers zijn geel
89+ stekkers zijn grijs

Dash stekkers 89+ 7mgte

Image

Mijn 88’7mgte kabelboom stekkers

Image

Mijn 88’7mgte ecu stekkers

Image

Handbak stekkers

Deze kwamen bij ook niet overeen.
Maar de kleuren kwamen wel overeen bij mij.

Image

Dit is de C1 stekker die niet overeen komt bij mij.

Image

De M1 stekker kwam bij mij ook niet overeen.
Terug meten van je eigen blok en dan kijken op welke pin nr. ze moeten zitten.
Op deze pic (links op de pic) zie je ook dat de gele stekkers gewoon op de grijze passen.
Is een overgang van de pre modellen naar de 89+ modellen.

Image

Met deze bovenste info en de onderste info moet het lukken.

http://www.shoarmateam.nl/upload/" onclick="window.open(this.href);return false;

1jzZ30 soarer swap informatie/pinouts (stekker info) gemaakt door “DUDE”

Office 2007:
http://www.shoarmateam.nl/upload/MKIIIS ... eport.xlsx" onclick="window.open(this.href);return false;

office 2003:
http://www.shoarmateam.nl/upload/MKIIIS ... report.xls" onclick="window.open(this.href);return false;

soarer 1jz z30 ecu pinout
Image

1jzA70 supra swap informatie en pinouts (stekker info) gemaakt door “DAVE”
Hij heeft dit gebruikt voor zijn 1988 supra 7mgte

Image

http://www.shoarmateam.nl/upload/MKIIIS ... 20rev2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Tape de eerste helft volledig in.
Plaats de kabelboom op het blok.

Het uitbouwen van je 7mgte motor kan beginnen.
Haal eerst de radiateur er uit je kan alle ruimte gebruiken.

Op deze pic zie je dat ik de nieuwe koppelomvormer er ook al op heb gemonteerd.

Image

Image

Hier moeten je nieuwe slangen aan gemonteerd worden.
Ik heb hydrauliek leidingen eraan gemonteerd.
Past er mooi op en met een koppling 12L dacht ik zo eraan te monteren.
Hezelfde doe je bij het potje.

Image

Hier zie je dat ik het motorcompartement mooi gespoten heb.
Plus rechts het andere stuurbekrachtigings potje al heb gemonteerd.

Image

Vergeet niet eerst de gaskabel om te wisselen voordat je nu de 1jz erin bouwt.

LET OP!er is weing ruimte maar hij past erin!
Ik hield bij de pps bij het stuurhuis 5mm speling over ongeveer.
En bij de turbo inlaat bij het schutbord ook ongeveer 5mm.
Het kan zijn dat je het hitteschild moet verwijderen van tevoren!

De 1jzA70 gaat meschien iets makkelijker omdat de fan voor minder ruimte nodig heeft.
Maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Tip:je kan aan de zijkanten van de spatborden een handdoek gebruiken en magneetjes aan de binnenkant plaatsen zodat de handdoek er niet afvalt.
Zo beschadig je de lak niet.
Nu het blok erin ligt kun je de stekkers solderen EB1/EB2/handbakstekkers en M1 stekker indien nodig.

Image

Nieuwe kabels leggen voor het dynamo zit nu aan de andere kant.
En nieuwe masse kabel aan je blok maken vanaf de carroserie.

Image

Overige dingen monteren/plaatsen
1 Langere koelvloeistofslang
2 Mapsensor (eigenlijk niet te zien op de pic)
3 Aansluiting kwartslag draaien.
4 Elektrische ontsteking

Image

Intercooler monteren en intercooler slangen.

Image

Image

Hieronder zie je dat de ic slangen net ertussendoor gaan.
Tevens zie je hier ook de hydrauliek slangen die ik gebruikt heb om de leidingen van de éné naar de andere kant te leggen voor de stuurbekrachtigings potje.

Image

Luchtmassa meter aanpassen met een slijptol zie pic.

Image

Uitlaat monteren/aanpassen

Als je klaar bent moet het er ongeveer zo uitzien

Image

Accu aansluiten

We gaan de vloeistoffen rondpompen eerst voor het starten.
Vloeistoffen erin.
Efi zekering eruit.zonder start de auto niet.
Olie leiding achter de turbo’s los halen.
Paar x starten tot de olie achter de turbo’s uit de leidingen komt.
Leidingen weer aansluiten.
Nog een paar x starten

We gaan proberen te starten

Let Op!
Check de oliedruk en teperatuurmeter tijdens het starten!!
Check of er nergens vloeistoffen uitlopen/lekages.

Efi zekering erin zetten.
Starten maar.
Broem Broem als het goed is.

Foutcodes uitlezen
Werkt hetzelfd als bij een 7M motor

http://www.cygnusx1.net/Supra/TechTips/ ... codes.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Proefrit maken :drive:
Let Op!
turbodruk komt tot helemaal bovenin als het goed is.haha

problemen die ik nog had en oplgelost zijn

1 Accu lampje blijft branden

Probleem:
Signaaldraad van de dynamo komt NIET uit bij de EB1 stekker, maar bij de stekkers boven het dashboardkastje. Deze zat samen met de "Check-engine-lamp draad" samengevoegd op de grijs/groene draad in de M1 stekker.

Oplossing:
ik heb deze draad losgeknipt en gekoppeld aan een draad die over was die uitkomt bij de eb1/eb2 stekkers en aangesloten bij de zwart/gele draad op de EB1 stekker. Die draden die over waren heb ik zo opgespoord: van de eb1/eb2 stekkers gevolgd naar het dashbordkastje.

Het is zo nog niet erg duidelijk, ik zal het swap report aanpassen (de exel file).
Ik ga nog even wat proberen bij mijn supra mbt tot hierboven, als dat ook werkt dan is het een kwestie van 1 draadje ergens anders op aansluiten. Het hierboven werkt ook, alleen heeft de 1jz ECU een BATT. (battery) ingang. Deze staat niet vermeld in de pinout tekst, maar zit wel in de stekker. Ik weet niet precies wat de ECU met dit signaal doet.

2 Cruisecontrol werkt niet

Probleem:
probleem zat het in de signaaldraad van de koppelingschakelaar.Deze zit samen verweven in het systeem van de NSW-switch. probleem zat het in de signaaldraad van de koppelingschakelaar.Deze zit samen verweven in het systeem van de NSW-switch, om wat voor reden dan ook. Probleem is de extra draad vanaf de B1-12 aansluiting die naar de startmotor is gelegd om de motor te kunnen starten. Het feitelijke probleem is de 1jz-automaat ecu, in combinatie bij het gebrek aan de NSW schakelaar. Daardoor blijft er een massa op de koppelingsschakelaar ingang staan van de CC-ecu, die ervoor zorgt dat de cruise-control niet ingeschakeld kan worden ( ecu detecteerd een ingetrapt koppelingspedaal, oorzaak omdat de extra getrokken startdraad nooit onderbroken wordt door de NSW-switch)

Oplossing:
de koppelingspedaalschakelaar "Stand-Alone" te maken, werkte het signaal naar behoren, en kon de auto ook weer gestart worden.

Problemen die ik nu nog heb helaas die ik van de zomer hoop op te lossen.

3 achteruitrij verlichting doet het niet

4 Kom stroom tekort na een tijdje als ik in de winter alles aan heb ruitenwisser+achterruit verwarming.

Handige site's:
http://store.driftmotion.com/static/c-1" onclick="window.open(this.href);return false; ... pparts.php

http://www.sipracingmailorder.com/servlet/StoreFront" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.mkivsupra.net/vbb/showthread.php?t=49859" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.siliconeintakes.com" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.sportuitlaten-shop.nl/aanzui" onclick="window.open(this.href);return false; ... id=b82323d

http://www.speedon.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

IK BEN NIET AANSPRAKELIJK VOOR WAT DAN OOK!!
ALLES IS OP JE EIGEN RISICO!!
ALS JE SUPRA AFFIKT HEB JE PECH [}:)]

type fouten voorbehouden.

voor mensen die tips hebben voor deze writeup laat het weten alle info is welkom.
via pm of dit topic.


Grote dank aan DUDE en DAVE voor wiring info _O_

extra handig info copy van supramania

Lets start....

Background Information
The MKIII came with a lot of interchangeable parts. The engine and body harness were different for certain years and so were the engine mounts and brackets.
Here Is A List To Help•1986.5-Early 1989- Yellow Plug Engine And Body Harness
•Late 1989-1992- Grey Plug Engine And Body Harness
•Late 1989- Specific Engine Harness, Not The Same As 1991-1992 Grey Plugs
•1986.5-Early 1989- Square Engine Mounts Specific Bracket
•Late 1989-1992- Round Engine Mounts (MKIV Mounts Can Be Used After Grounding The Tab Off)
•When Swapping A 1JZ/2JZ, BIC Sells Swap Brackets
•The OEM 1JZ Engine Brackets Will Work

1JZ/2JZ Swap Parts Need For An MKIII (1986.5-1992)

Below are all the parts listed for a 1JZ-GTE or a 2JZ-GTE swap. You will need the motor set and all of its electrical parts. Certain things will need to be changed for fitment and simplicity such as the oil pan and water pump. You will need a 1JZ bellhousing and flywheel which can be used on the 2JZ too. The clutch system is the same that comes from a turbo MKIII with a R154. You will needs special brackets to allow you to swap your 1JZ/2JZ into your car. Intercooler piping will be custom to any swap but there are "plug and play" piping kits for 1JZ/2JZ twin setups. You should upgrade to the higher flow Walbro fuel pump as it will support the higher boost levels a lot better than the stock pump. The toughest part about this swap will be converting your harness to plug into your car. You can send it to Dr.Tweak at Phoenix Tuning to have him adapt the body plugs of the 7M harness to the 1JZ/2JZ harness so you can control your car's relays and modules along with the motor. If you are scared of wiring, send your harness to him.
•1JZ-GTE/2JZ-GTE Motor Set
•Supra R154 Transmission The Soarer R154 Is Wrong, Shifter Housing Is Too Long
•1JZ-GTE/2JZ-GTE ECU
•1JZ-GTE/2JZ-GTE Harness
•1JZ-GTE/2JZ-GTE Igniter
•Map Sensor (All JZ Map Sensors Are Interchangeable)
•Toyota 2JZ-GTE Water Pump With O-Ring And Rear Housing (Eliminates Hydro pump Setup)
•1JZ-GTE/2JZ-GTE Upper And Lower Rear Sump Oil Pan With Pick-Up (Front Sump Will NOT Work)
•7M Harness That Matches Your Year Of Car (See Above)
•1JZ-GTE-->R154 Bellhousing (Can Be Used On A 2JZ As Well)
•1JZ-GTE Flywheel (Can Be Used On A 2JZ As Well)
•ARP 1JZ Flywheel Bolts (DriftMotion Has Them)
•1986.5-1992 7M-GTE Clutch Setup (OSGiken/RPS/SPEC Has 1JZ Twin/Triple Disk Options)
•Engine Brackets That Fit Your Car's Engine Mounts/Subframe (See Above)
•Stock R154 Turbo Driveshaft (Auto Driveshaft Is Different)
•1JZ-GTE Fuel Feed Line (7M-GTE Feed Line Modified To Work Is Ok; DM Line Works Well Too)
•Adapted Engine Harness To Combine JZ To 7M Body Plugs (Contact Dr.Tweak At Phoenix Tuning)
•Aristo 2JZ-GTE Into MA70 Wiring Help By Supra_Dave Click Here
•Supra JZA70 1JZ-GTE Into MA70 Click Here
•Soarer 1JZ-GTE Into MA70 Click Here
•MKIV Supra Throttle Cable (Stock Throttle Cable Is Too Short)
•In-Tank Walbro Fuel Pump (Optional)
•DriftMotion Oil Pressure Line To 7M Oil Pressure Sensor (Optional; Allows Stock Gauge To Work)
•DriftMotion Oil Pressure Line To 1/8NPT Bung (Optional; For Aftermarket Oil Pressure Gauge)
•DriftMotion 1JZ-GTE/2JZ-GTE Power Steering Braided Line (To Keep Power Steering)
•12V Fuel Pump Mod (Recommended To Improve Fuel System Performance)
•Intercooler With Piping (2.5" For Twins, 3" For Single Setups)
•Modified Downpipe To Fit The 1JZ/2JZ Setup (7M Downpipe Will Not Work Without Modification)
•1JZ-GTE Twin Turbo Down Pipe Flange Or 2JZ-GTE Twin Turbo Downpipe Flange (JDM 2JZ/USDM 2JZ Have Different Flanges)


Mounting Your JZ In Your Supra•1986.5 - Early 1989 - Square Mount Subframe
•Late 1989 - 1992 - Round Mount Subframe
•You Can Use 1JZ JZA70 Engine Brackets With POST 97 MKIV Mounts On A Round Mount Subframe ONLY!
•The Early Longer MKIV Mounts Will Not Work And The Aristo Brackets Are Different From The 1JZ Brackets
•The Picture Below Is What JZA70 Engine Brackets Look Like


Transmission Choices

To Use An R154, You Will Need:•1JZ-GTE R154 Bellhousing (Toyota Stopped Importing Them;Expect Prices To Climb)
•1JZ-GTE R154 Flywheel (Toyota Stopped Importing Them;Expect Prices To Climb)
•Supra R154 Transmission
•JDM R154 Do Not Have An ABS Sensor; Can Be Added By Removing Plug
•86.5-1992 7M-GTE Clutch; All Years Are The Same
•1JZ ARP Flywheel Bolts (DriftMotion Sells Them)
•The R154 Has Pressure Plate Holes Divided In 3 Sets Of 3 Holes; The W58 Has 3 Sets Of 2 Hol
1JZ-GTE Auto•1JZ-GTE With Auto Transmission
•Auto 1JZ-GTE ECU
•Auto 1JZ-GTE Harness
•SC300 W58 Front Shaft (Supra W58 Half Shalf Has A Different Spline)
Aristo 2JZ-GTE With Auto•Complete 1JZ-GTE A340E Auto Transmission
•Complete Aristo 2JZ-GTE Auto Transmission
•Aristo 2JZ-GTE Auto Transmission Torque Converter (1JZ-GTE Torque Converter Is Incorrect)
•Aristo 2JZ-GTE Auto Transmission Flex Plate
•SC300 W58 Front Shaft (Supra W58 Half Shaft Has A Different Spline)
•Stock 7M-GTE Auto Transmission Mount

Steps On How To Get A 2JZ-GTE Auto Into A MA70

You will need to swap the bellhousing, torque converter and valve body onto the 1JZ Auto Transmission. You will also need to use the Aristo 2JZ-GTE Flex Plate. After doing this you will have a 1JZ-GTE Auto transmission with the 2JZ parts but you will have a mechanical speedometer and other MA70 chassis specific components.•Keep In Mind, 7M-GTE Auto Is Not The Same As The 1JZ-GTE Auto
•You Will Be Using The 1JZ Auto Transmission; Line Pressure Is Cable Controlled
•Remove Aristo 2JZ Bellhousing; Install On 1JZ-GTE Auto
•Remove Aristo 2JZ Torque Converter; Install On 1JZ-GTE Auto Input Shaft
•Remove Aristo 2JZ-GTE Valve body; Install In 1JZ-GTE Auto Transmission
•Now You Have The 1JZ-GTE With 2JZ-GTE Components And MA70 Chassis Components
•Install SC300 W58 Half Shaft On Stock 7M Automatic Transmission Driveshaft
Wiring That Needs To Be Done To Use Aristo 2JZ-GTE With 1JZ Auto Transmission

You will need to wire up the neutral safety switch for the 1JZ-GTE Auto Transmission. The stock MA70 is not wired correctly and will cause the car to stall when shifting gears. You will need to use this diagram.•Here Is The Wiring Diagram
•Hook Up E4 To Your Cranking Power From Your Ignition Switch
•Hook Up E5 To Your Starter Relay Trigger
•Hook Up Other Side Of Starter Relay Trigger To Ground
•Hook Up The One Side Of Your Starter Relay Pass Thru To Cranking Power
•Hook Up The Other Side Of Starter Relay Pass Thru To Your Starter
Keeping Power Steering On Your 1JZ-GTE Or 2JZ-GTE

We all want to keep some kind of comfort and keeping power steering on your 1JZ-GTE or 2JZ-GTE is simple. You will not be able to keep the idle up valve but it is not really needed. You might have to give the engine a little more gas when parallel parking and if you want to solve this issue, let your car get up to operating temperature and then adjust the idle using the stop screw on the throttle body. 1000RPM is enough for soft steering and it is barely noticeable. It will take a little fiddling with to get it just right, but once set, it's good to go.

If You Want To Keep Power Steering On The 1JZ-GTE Or 2JZ-GTE, You Will Need The Following:•DriftMotion 1JZ-GTE/2JZ-GTE Power Steering Braided Line
•DriftMotion Line Comes With Two Fittings, One Each For Pump And Rack And Crush Washers
•Power Steering Reservoir (Choose One)
•1993-1998 MKIV Supra Twin Turbo Power Steering Reservoir
•JZA70 Power Steering Reservoir

•Loop/Connect The Vacuum Lines That Went To The Idle Up Valve

Keeping A/C On Your 1JZ-GTE Or 2JZ-GTE

Keeping A/C On Your 1JZ-GTE Or 2JZ-GTE Swap Is Easy. Follow These Steps:•The A/C Compressor Head Is The Part Where The Lines Bolt Onto
•Notice Where The Ground Wire On The 1JZ-GTE Or 2JZ-GTE Compressor Is Connected To
•Locate The Head On Each Compressor
•Remove Head Off The 7M-GTE Or 7M-GE A/C Compressor
•Remove Head Off The 1JZ-GTE Or 2JZ-GTE A/C Compressor
•Place 7M A/C Compressor Head On The 1JZ-GTE Or 2JZ-GTE Compressor
•Bolt Onto The Engine And Your Stock 7M Lines Will Fit!
•Notching Power Steering Bracket Maybe Be Need


1JZ/2JZ Spark Plugs•BPU = Basic Power Upgrades (Intake/Exhaust)
stock spark plugs Ik20
•Stock/BPU Power Level - NGK Platinum Spark Plug 7092 (BKR6EGP)
•Above BPU Level - NGK 4644(6097) BKR7E
For Chipped Cars - .028" gap:
* Autolite 3922
* Denso Iridium IK22
>Tightening torque 30Nm (22 ft-lb)
>Tightening torque for Coil Packs 7ft l

1JZ Alternator Wiring

This only applies to the round plug alternator. I am researching on the Aristo oval plug alternator to see if it uses the same pinout as the 7M/1JZ alternator. I am also looking into an option to see if the 7M alternator round plug can be transfered to the 2JZ oval plug alternator. I know for a fact, if you have a 2JZ oval plug alternator and an old 1JZ round plug alternator, you can open the alternator and transfer the round plug over to the oval plug alternator.

Below is a pinout for the wires of the 1JZ/2JZ alternators. The 7M uses the SAME color of wires and round plug connect regardless of year. What you will need to do is extend the wires over to the passenger side of the car as that is the new location of the alternator and you will also need to extend the alternator battery cable that bolts onto the stud of the alternator and then secured with a 10MM nut.

What Each Wire Does

Black/Yellow:
Used For - Ignition 12V
How Its Hooked Up - 12V Switched Ignition Power Size Fuse Needed - 15amp

White:
Used For - Sense charge
How Its Hooked Up- AM1 Constant Battery Power Size Fuse Needed - 40amp

Yellow with Green Stripe:
Used For - Battery Warning Lamp
How Its Hooked Up- Grounded To Cluster
Size Fuse Needed - 7.5amp


1JZ/2JZ Fan Clutch Setup

As some of you may know, I do NOT like electric fans. It requires the installation of relays and heavy gauge wiring to allow them to work. Why not stick to a fan clutch setup? 1000HP MKIVs run them for years without any issues why don't you? Here are some options.

Fan Options

Stock Radiator
•LS400 Fan Clutch
•7M-GTE Blade
•2JZ-GE Blade
Koyo Radiator Aluminum Radiator
•1JZ-GTE(Rare) , 2JZ-GTE/GE Fan Clutch
•2JZ-GE Blade
•Shroud Does Not Fit To Well


Serpentine Belt Options

If you are not going to run Power Steering AND AN A/C Compressor you will need to use the following setup:•Belt: Goodyear Part Number 4060390 Or Dayco Part Number 5060390
•New Idler Pulley: GATES Part # 36100 (Must Clearance Stock Tensioner Assembly; Very Easy)
•New Idler Pulley = Rib, O.D.75MM x Width 17MM x Bearing ID 17MM
•Idler Pulley From 2000 Honda S2000
If you are going to eliminate JUST the A/C Compressor, you will need the following:•Serpentine Belt For A 2000 Audi A4 With 2.8L Engine
•Works With Stock Tensioner And Pulley
If you are going to eliminate JUST the Power Steering Pump, you will need the following: I have never seen this done and it doesn't make sense at all. Why would you keep one comfort feature and give up another. Keep both or eliminate both. If you insist, keep in mind it has not been done before and what will be listed will be just theory, not practical:•New Idler Pulley: GATES Part # 36100
•Clearance Behind Pulley On Stock Tensioner Assembly Is Need, Easy To Do
•New Idler Pulley Is A 6 Rib, O.D.75MM x Width 17MM x Bearing ID 17MM
•Idler Pulley From 2000 Honda S2000
•Not Enough Contact By The Belt Will Be Made To The Crank Pulley (Slipping May Occur)
•Run A Tape Measure Around All The Pulleys, Should Look Like A Big Circle/Oval Going Around Pulleys
•Record Length, Subtract Two Inches, You Want The Belt To Be Shorter So It Can Be Tensioned
•Buy The New Belt That Is 6Rib And 30MM Width(Same As Stock Belt) And Try It Out


1JZ/2JZ Injector Options

If you have a USDM 2JZ-GTE, you have the largest stock option available. If you have a JDM 2JZ-GTE or a 1JZ-GTE, there is room for an upgrade using OEM parts.

To change the injectors on either the 1JZ-GTE or JDM 2JZ-GTE, you MAY need to wire in a resistor pack which can be found off any year turbo MKIII. The injectors are all interchangeable and use the same O-rings. Like stated below, the tabs might need to be ground off from the USDM 550CC injectors. You might have to place an extra O-Ring on the top of the 550CC injector to have it seat tightly.

When you are wiring in a resistor pack, you will only need to cut the wires relating to the power side of the injector. The ECU controls a switched ground, which is used to fire the injector. The 7M-GTE resistor pack has the following pinout(Pinout Is On The Plug Side, Not Coming Directly From The Resistor):

7M-GTE Black/Orange Wire - Gets Switched 12V Source 7M-GTE Yellow Wire - Goes To Cylinder 1 and 2 7M-GTE Red Wire - Goes To Cylinder 3 and 4 7M-GTE Black Wire - Goes To Cylinder 5 and 6

All the 12V wires that go to each injector, become one large wire in the harness. This wire goes to the black/orange wire for the resistor. The yellow, red and black wire go to a set of two injectors. Which set of injectors that the red, black or yellow wires go to is NOT important. The pair is not important either, you can have injector 1 and injector 2 on the yellow wire of the resistor pack or injector 3 and injector 6 on the yellow wire. The yellow, red and black wires all do the samething. The 1JZ-GTE has a batch fired injection system which is done through the GROUND, not the 12V.

Stock Injectors•1JZ Stock Injectors - 370CC
•JDM 2JZ-GTE Stock Injectors - 440CC
•USDM 2JZ-GTE Stock Injectors - 550CC

Options

1JZ-GTE Injector Upgrade•440CC From The JDM 2JZ-GTE (NO RESISTOR PACK NEEDED)
•550CC From The USDM 2JZ-GTE (RESISTOR PACK NEEDED)


JDM 2JZ-GTE Injector Change•550CC From The USDM 2JZ-GTE (RESISTOR PACK NEEDED)


Notes:

When performing a 1JZ/2JZ swap into your MKIII Supra. You will need the motor set and all of its accompanied parts. The R154 is a much stronger gearbox and will hold power a lot better than a W58. The V160 from the MKIV can work in our cars but will require some modification to the gearbox cross member and a diff swap as the diff ratio is incorrect and will render 1st and 2nd useless. Any 7M-GTE clutch will work with the R154 gearbox, R154 flywheel and R154 bell housing.
You will need to get engine swap brackets. BIC makes swap brackets that allows you to swap a JZ motor into your MKIII. You will need to purchase the correct brackets to match your subframe, round or square mount. 1Z OEM Brackets will place the 1JZ/2JZ in the correct position but will only work with round mounts.
The JZ series you get from Japan comes with a hydro pump setup that is more of a hassle to keep. You can get the Toyota 2JZ-GTE water pump with the rear housing and new O-ring from Curt at Elmhurst Toyota or your Toyota dealership. It will eliminate the hydro pump setup and allow you to run a simple fan and fan clutch setup.
You will need to send your stock harness to Dr.Tweak to have the body plugs from the 7M harness transferred to the JZ harness. You can do this yourself but if you are not good at wiring and don't want the hassle, he can take care of that for you.
The stock 7M-GTE fuel feed line will work if you are able to modify it. I recommend the DriftMotion 1JZ/2JZ Fuel Dampener Line but you can have a custom line made at any hydraulic hose shop. When using the DriftMotion Oil Pressure Line to make the stock oil pressure cluster gauge work, you will need to remove the 1JZ-GTE/2JZ-GTE oil pressure switch that is located directly between the power steering pump and A/C compressor. You will then screw in the pressure line and place your 7M-GTE Oil Pressure Sensor on the end.


Common Swap Issues

Here is where I will talk about common swap issues. The first and foremost, please make sure that your "Check Engine Light" is working. It will make diagnoses a lot easier.

Engine Block Mounting Hole Location

It is very common when doing a 1JZ-GTE and 2JZ-GTE swap, you will wonder where the BIC mount brackets go. It goes where the stock fuel dampener goes on the 1JZ-GTE and 2JZ-GTE. The location of the stock 2JZ-GTE mounting brackets are not the correct holes. You will be using the set of holes where the fuel dampener bolts to. Here are the pictures, keep in mind BIC and OEM 1JZ mounts use the same holes:•Intake Side Engine Bracket
•Exhaust Side Engine Bracket

Codes:
All Codes Explained, Air Flow Meter Is The Map Sensor For JZ Engines

A Quick Code Run Down•Code: 11 Momentary interruption in power supply to ECU.
•Code: 12 RPM Signal (Usually Cam/Crank Position Sensor Or Its Wiring)
•Code: 13 RPM Signal (Usually Cam/Crank Position Sensor Or Its Wiring)
•Code: 14 Ignition Signal
•Code: 21 Oxygen Sensor Signal
•Code: 22 Water Temp Sensor Signal
•Code: 24 Intake air Temp Sensor Signal
•Code: 25 Air-Fuel Ratio Lean Malfunction
•Code: 26 Air-Fuel Ratio Rich Malfunction
•Code: 27 Sub-Oxygen Sensor Signal or Sensor Heater
•Code: 31 Air Flow Meter Signal
•Code: 32 Map Sensor
•Code: 41 Throttle Position Sensor Signal
•Code: 42 Vehicle Speed Sensor Signal
•Code: 43 Starter Signal
•Code: 51 TPS Switch Signal
•Code: 52 Knock Sensor Signal
•Code: 53 Knock Control Signal in ECU


ECU Pinouts •1JZ Supra - Here
•1JZ Soarer - Here
•1JZ Soarer Abbreviations Are The Same As The Supra But The Pins Are In Different Places.


1JZ ECU's are known to have bad capacitors. DriftMotion offers a repair service that you can try to see if it will help BUT it is just best to save your pennies and go standalone as that will solve the problem. A bad computer can cause issues such as hesitation, misfire, revving on its own and in some cases, the engine will not even start.
So now your JZ motor is misfiring under boost? It is very common to have cracked coil packs because these motors are at least 18 years old. The constant heating and cooling process takes its toll on their stem. You can epoxy the cracks and heat shrink the stems but that won't last very long though.

1JZ Parts List

I am going to list the interchangeable parts that will work on the 1JZ. I will not do this as you can walk into any Toyota dealer and have them pull up their catalog and you can play your order. Here in North American, we do not have that privilege, except Curt at Elmhurst Toyota.

Interchangeable Parts Between The 1JZ And 2JZ
•BIC Or OEM Engine Brackets
•2JZ-GTE Head Gasket (MUST USE HEAD GASKET SELECTION STEPS
•Coil Packs
•Spark Plugs
•Water Pump
•Water Pump Rear Housing O-Ring
•Gasket On Rear Water Pump Housing For Brass Coolant Pipe That Runs Around The Block
•Serpentine Belt Tensioner
•Power Steering Pump
•A/C Compressor
•Alternator
•Crank Pulley
•Water Pump Pulley
•Alternator Pulley
•Power Steering Pump Pulley
•2JZ-GTE Oil Pump (Must Have Crank Position Sensor Hole)
•Both Oil Pump To Block O-Rings
•Upper And Lower Oil Pan
•Timing Belt Hydraulic Tensioner
•Timing Belt Idler Pulley
•Timing Belt Crank Gear
•Cam Gears
•Cam Gear Dowel Pin
•Cam Position Sensor
•Crank Position Sensor
•Knock Sensors
•Intake Air Temperature Sensor (After Changing Electrical Connector)
•Map Sensor
•Throttle Position Sensor
•JDM Aristo 2JZ 440cc Injectors
•USDM 550cc Injectors With Resistor Pack Wired In
•2JZ-GE PCV Valve (Works Better, Replaces The Special "S" Hose To A 90 Degree Hose)
•2JZ PCV Valve Grommet
•Turbo Oil Drain Gasket
•Water Pump Pipe O-Rings (Not The Pipe Itself, 1JZ Pipe Is Shorter Than The 2JZ)
•Upper Water Neck Gasket To Head
•Thermostat
•Thermostat O-Ring
•Lower Radiator Hose Neck On Water Pump Rear Housing
•Oil Filter Housing To Block O-Ring
•Oil Cooler Internal O-Rings, Gasket And Crush Washer
•ARP Head Studs (Uses 13MM Or 1/2" 12 Point Deep Socket; 1/2" Fits Much Better)
•ARP Main Studs
•ARP Rod Bolts
•Toyota Head Bolts <--From 2JZ-GTE Or 2JZ-GE (USE 10MM 6-Point Hex For Removal) Proof
•Toyota Main Bearing Cap Bolts<--From 2JZ-GTE Or 2JZ-GE
•Toyota Rod Bolts<--From 2JZ-GTE Or 2JZ-GE
•ATI Crank Pulley
•Aftermarket Springs And Retainers
•Buckets And Shims
•Valve Keepers
•Main Bearings
•Connecting Rod Bearings
•Thrusts Washers
•Front Main Seal
•Rear Main Seal
•Oil Cap
Specific 1JZ Parts •Exhaust Gaskets
•Upper And Lower Intake Manifold Gaskets
•Upper And Lower Intake Manifold
•Throttle Body
•Throttle Body Gasket
•Exhaust Manifold
•Idle Speed Control Valve
•Camshafts
•Crankshafts
•Pistons
•Connecting Rods
•Cams
•Timing Belt Idler Pulley Bracket (2JZ Pulley Bracket Tensions At A Different Angle = Different)
•Timing Belt
•Valve Covers
•1JZ Cam Gear Cover
•1JZ Lower Timing Belt Cover
•1JZ Coil Pack Cover
•1JZ Oil Cooler Coolant Hoses
•1JZ-GTE Twin Turbo Downpipe Flange

1JZ Parts From Other Vehicles •Timing Belt = Same As 137 Teeth 1988+ Isuzu Trooper 4 Cylinder 2.6 Liter Engine (4ZEL) Belt Thanks Hvyman!
•Cam Seals = Two Choices Available

•Cam Seals From A 1995 Toyota Camry V6
•Front Main Seal From A 2003 Toyota Highlander Toyota Part Number 90311-38084
•1JZ Intake Side Valve Seals : 90913-02090 (NOT THE SAME AS 2JZ)
•1JZ Exhaust Side Valve Seals : 90913-02089 (NOT THE SAME AS 2JZ) SAME AS 91-97 4A-FE/7A-FE Exhaust Side Seals

Parts Needed For A 1.5JZ

Want to do a 1.5JZ? Listed below are all the parts needed to do it. They are verified to work, especially the biggest issue, which head gasket to use. Thanks Jay for verifying.•1JZ-GTE Head With Valve train
•1JZ-GTE Valve Covers
•2JZ-GTE Head Gasket (Has Been Discussed! Read 1.5JZ Head Gasket Selection!)
•2JZ-GTE Or 2JZ-GE Block (2JZ-GTE Block Is Much Better)
•1JZ-GTE/2JZ-GTE Cam Gears
•1JZ-GTE/2JZ-GTE Timing Belt Crank Gear
•1JZ-GTE/2JZ-GTE Hydraulic Tensioner
•1JZ-GTE/2JZ-GTE Timing Belt Idler Pulley With 2JZ Bracket
•2JZ-GTE Timing Belt (1JZ Timing Belt Is Too Short)
•1JZ-GTE/2JZ-GTE Serpentine Belt Tensioner
•1JZ Upper Water Neck
•USDM 2JZ-GTE Toyota Water Pump With Rear Housing (Listed Above)
•Hydro Pump Can Be Used; USDM Pump Is Much Simpler And Parts Are Available

•1JZ-GTE/2JZ-GTE Thermostat
•USDM 2JZ-GTE Water Pump Pipe That Goes To The Water neck (1JZ Pipe Is Too Short)
•2JZ-GTE Brass Coolant Pipe That Runs Around The Block
•1JZ-GTE/2JZ-GTE Alternator
•1JZ-GTE/2JZ-GTE Crank Pulley
•1JZ-GTE Upper And Lower Intake Manifold With Throttle Body
•1JZ-GTE Fuel Rail (Choose Injectors(370cc,440cc,550cc) Decide ECU Setup First; See Below)
•1JZ-GTE Idle Speed Control Valve (2JZ-GTE ISCV Is Different)
•1JZ-GTE/2JZ-GTE Power Steering Pump (Optional)
•1JZ-GTE/2JZ-GTE A/C Compressor (Optional)
•1JZ-GTE/2JZ-GTE Oil Pump (Has To Have CPS Hole)
•1JZ-GTE/2JZ-GTE Front Main Seal
•1JZ-GTE/2JZ-GTE Rear Main Seal
•JDM/USDM 2JZ-GTE/2JZ-GE Oil Filter Cooler Housing (USDM Housing Is Easier To Get Parts)
•Lexus Union Bolt Can Be Tapped For A Oil Feed Line/Pressure Sensor (See Link)
•Link Shows Modification For Oil Pressure Sensor But A Feed Line Setup Will Work

•JDM/USDM 2JZ-GTE Oil Filter Cooler Housing Coolant Hoses (2JZ-GE Housing Has No Oil Cooler)
•1JZ-GTE/2JZ-GTE Upper And Lower Rear Sump Oil Pan With Pick-Up
•2JZ-GTE Oil Level Dipstick (1JZ Dipstick Is Short, Will Not Bolt On Manifold With Modification)
•1JZ-GTE/2JZ-GTE Knock Sensors
•1JZ-GTE/2JZ-GTE Crank Sensor
•1JZ-GTE/2JZ-GTE Cam Sensor
•1JZ-GTE/2JZ-GTE Coil Packs
•1JZ-GTE/2JZ-GTE Igniter
•1JZ-GTE/2JZ-GTE Resistor Pack (Depends On Your Injector Choice; See Below)
•1JZ-GTE/2JZ-GTE Intake Air Temperature Sensor
•1JZ-GTE/2JZ-GTE Map Sensor
•1JZ-GTE/2JZ-GTE TPS
•1JZ-GTE/2JZ-GTE Engine Temperature Sensor (For The Computer; Two Pin Green Plug)
•1JZ-GTE/7M-GTE Engine Temperature Sensor (For The Gauge Cluster; Single Pin Plug)
•Drivetrain Is Everything For The Standard 1JZ/2JZ Swap (Listed Above)
•BIC Engine Brackets (Listed Above)
•MKIV Supra Throttle Cable Listed For Standard 1JZ/2JZ Swaps (Listed Above)

1JZ-GTE Intake/Exhaust Valve Options

The 1JZ-GTE intake and exhaust valves are not readily available in the states but you can use oversized valves from the 2JZ.

1JZ-GTE Valve Specs
•Intake Valve = 31mm
•Exhaust Valve = 30mm


2JZ-GTE Valve Specs
•Intake Valve = 33.6mm
•Exhaust = 29mm


You can use stock 2JZ-GTE Intake Valves and +1MM 2JZ-GTE Exhaust Valves to retain the stock port size or custom +2MM 2JZ-GTE Exhaust Valves to go oversize. There is no need for +2MM exhaust valves on the 1JZ as the 2JZ is a 3.0L motor and has a smaller exhaust valve. It is said that when the exhaust ports are opened, the exhaust gas velocity is reduced which can add to turbo lag.


1.5JZ Head Gasket Thickness Selection

You will have to verify the compression ratio you want to use. The stock compression ratio of a 1JZ-GTE and 2JZ-GTE is 8:5. You can go higher if you like BUT you will need to keep in mind that you will need a standalone to tune your motor to avoid issues.

Follow These Steps:
•Determine If You Have A 2JZ-GTE Or 2JZ-GE Block (GTE Has Oil Feed Holes On Exhaust Side)
•Determine If You Want Top End(Less Compression) Or Bottom End(Higher Compression)
•Measure The Piston To Block Deck Height(Will Vary After Milling Block)
•Bring The Piston To True TDC
•Place Straight Edge Along Deck Of The Block
•Slide Feeler Gauge Between Highest Point Of Piston And Straight Edge
•Record Values And Use Average; (Add All; Divide Total By Six)

Figure Out The CC's Of Your 1JZ Head Combustion Chamber:

•Get One Peice Of Plexiglass That Will Cover One Combustion Chamber At A Time
•Get A Jar Of Vaseline
•Get A Syringe With Volume Measured In CC
•Drill A Hole In The Center Of The Plexiglass
•Put Light Coat Of Vaseline Around The Head's Combustion Chamber
•This Is Used To Seal The Plexiglass Against The Head's Deck

•Fill Each Chamber With Vegetable Oil; Make Note Of Needed Amount Per Chamber
•You Will Know The Chamber Is Full; Oil Will Touch Glass

•Each Chamber's Volume Reading Should Be Close To Each Other
•If The Volume Readings Are Not Close To Each Other, Mill Head

•Do All Six Chambers And Average Them Out (Add All Of Them;Divide Total By Six)
•Example Of This Process Is In The Link Area
•Plug In All The Numbers In The Compression Ratio Calculator In The Link Area



Numbers For Compression Ratio Calculator•Bore And Stroke Are In MM; When Using The Calculator In The Link, Enter 2
•Cylinder Bore Size = 86MM
•Piston Stroke Length = 86MM
•Head Gasket Bore Diameter = Your 2JZ Head Gasket Bore Diameter
•Enter Compressed Head Gasket Thickness = 1.1
•Combustion Chamber Volume In CCs = YOUR MEASURED AVERAGE VALUE
•Stock 1JZ Uncut/Never Milled Head Is 40CC

•Piston Dome Volume In CCs (Negative For Dished Pistons)
•2JZ-GE Pistons = -9 <--Negative
•2JZ-GTE Pistons = Don't Know; Local Machine Shop Can Measure For You

•Piston Deck Clearance (Negative If ABOVE Deck) = YOUR MEASURE VALUE

The compressed head gasket value is what determines your compression ratio. The thicker the head gasket, the more the thickness becomes when the head gasket is compressed which in turn lowers the compression ratio.


1JZ-GTE/2JZ-GTE Torque Specs•Stock Head Bolts - 26ft/lbs Then 90 Degree Turn...Then Another 90 Degree Turn
•Stock Connecting Rod Bolts - 22ft/lbs Then A 90 Degree Turn
•Main Bearing Cap Bolts - 26ft/lbs Then 90 Degree Turn...Then Another 90 Degree Turn


1.5JZ Turbo Options

You can have many different options for your turbo setup with your 1.5JZ-GTE Motor. It now has a bigger bottom end displacement to spool larger turbos much quicker. Listed below is a twin setup and a generic single setup. There have been instances where the 2JZ-GTE twins were modified to bolt onto the 1JZ-GTE manifold. Here is a general ideal if you want to run twins on a 1.5JZ, the head is a 1JZ so treat it as such. If you wanted to bolt a new twin setup that would fit DIRECTLY onto a 1JZ-GTE, it would fit a 1.5JZ-GTE as well BUT you will have to be careful about your oil and drain lines.

Since a setup that would bolt onto a fully stock 1JZ-GTE takes into consideration the block is a 1JZ-GTE block, you cannot assume that it would fit on a 2JZ-GTE block. The reason for this is because the 2JZ-GTE block is an 1/2" taller, so that means the 1JZ-GTE head will sit a 1/2" higher, meaning the turbo setup will sit 1/2" higher as well. The oil feed and drain on the 1JZ-GTE and 2JZ-GTE are in the same place but now you are relocating the turbo an extra 1/2" away. The solution for this is to use 2JZ-GTE stock feed and drain hardlines. The coolant lines are fine because they utilize coolant hoses to reach the water neck like the 7M does.

Stock Twin Turbo Setup•1JZ Twin Turbo Manifold; Two Pieces, Three Cylinders Each
•1JZ-GTE Turbos With All Aluminum Piping Or Retro Fitted 2JZ Turbos By Albert
•2JZ-GTE Oil Feed And Drain Hardlines
•1JZ-GTE Coolant Flange On Turbo; Connect To Water Neck With Coolant Compatible Hose
•1JZ-GTE Y-Pipe
•1JZ-GTE Downpipe Flange To Mate To Your Exhaust
Single Turbo Setup•1JZ-GTE T3 Or T4 Manifold
•1JZ-GTE T3 Or T4 Turbo
•Oil Feed Line
•Oil Drain Line
•Oil Drain Fitting For Oil Pan 1JZ-GTE/2JZ-GTE Oil Pan Drain Flange
•Oil Feed Fitting For Block (Block's Thread Is M12x1.25; Seals With A Crush Washer)
•Downpipe Of Your Choice; Four Bolt Or V-Band
•Coolant Lines (If Oil Cooled)

1.5JZ ECU Options

There are a lot of ways you can control your new 1.5JZ. You can run it off a 1JZ-GTE computer, 2JZ-GTE computer or a Standalone. Standalone is self explanatory once you decide what harness you will use. It was stated above that 1JZ-GTE computers, whether a Supra or Soarer, have issues. You can get it recapped but you have another option. Why not run a Aristo 2JZ-GTE harness and Aristo 2JZ-GTE computer. The Aristo computer is better than the USDM one as it does not used a MAF setup, instead it's a speed density setup like the 1JZ-GTE. Take a look below.

1JZ-GTE Computer•1JZ Harness
•Stock 370CC Fuel Injectors
•No Injector Resistor Pack Needed
Aristo 2JZ-GTE Computer•2JZ Aristo Harness
•Stock 440CC Injectors (Fits In 1JZ Rail; The Tabs On The Injectors Needs To Be Trimmed)
•USDM 550CC Injectors (Fits In 1JZ Rail; The Tabs On The Injectors Needs To Be Trimmed)
•Injector Resistor Pack Needed ONLY For 550CC Injectors
Last edited by toyota87 on Sunday 16 June 2013 09:07, edited 16 times in total.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Toyota Supra MK3 jz swap handleiding

Post by Tjabbo »

Oude topic was corrupt. Nieuw topic gemaakt en sticky.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Toyota Supra MK3 1jz/2jz... swap handleiding

Post by Tjabbo »

Informatie toegevoegd voor de 1jz-gte wiring uit een JZZ30 Soarer.
Kopietje getrokken van wilbo666 zijn site

http://www.shoarmateam.nl/upload/JZZ30/wiring/" onclick="window.open(this.href);return false;
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Toyota Supra MK3 1jz/2jz... swap handleiding

Post by Dude »

Probleem:
Signaaldraad van de dynamo komt NIET uit bij de EB stekkers, maar bij de stekkers boven het dashboardkastje. Deze zat samen met de "Check-engine-lamp draad" samengevoegd op de grijs/groene draad in de b1 stekker.

Oplossing:
ik heb deze draad losgeknipt en gekoppeld aan een draad die over was die uitkomt bij de eb1/eb2 stekkers en aangesloten bij de Gele draad op de EB1 stekker. Die draden die over waren heb ik zo opgespoord: van de eb1/eb2 stekkers gevolgd naar het dashbordkastje.
FF verbetering, het moet zijn:

Probleem:
Signaaldraad van de dynamo komt NIET uit bij de EB1 stekker, maar bij de stekkers boven het dashboardkastje. Deze zat samen met de "Check-engine-lamp draad" samengevoegd op de grijs/groene draad in de M1 stekker.

Oplossing:
ik heb deze draad losgeknipt en gekoppeld aan een draad die over was die uitkomt bij de eb1/eb2 stekkers en aangesloten bij de zwart/gele draad op de EB1 stekker. Die draden die over waren heb ik zo opgespoord: van de eb1/eb2 stekkers gevolgd naar het dashbordkastje.


Het is zo nog niet erg duidelijk, ik zal het swap report aanpassen (de exel file).
Ik ga nog even wat proberen bij mijn supra mbt tot hierboven, als dat ook werkt dan is het een kwestie van 1 draadje ergens anders op aansluiten. Het hierboven werkt ook, alleen heeft de 1jz ECU een BATT. (battery) ingang. Deze staat niet vermeld in de pinout tekst, maar zit wel in de stekker. Ik weet niet precies wat de ECU met dit signaal doet.

Ik ben nu bezig om alle kabels die niet gebruikt worden te verwijderen uit de kabelboom, dat zijn er nogal wat.
Image

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: Toyota Supra MK3 1jz/2jz... swap handleiding

Post by PimmeTjaaH »

Hebben jullie trouwens de Fuel ECU gebruikt ?

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Toyota Supra MK3 1jz/2jz... swap handleiding

Post by Dude »

1jz heeft geen fuel ECU.
Image

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: Toyota Supra MK3 1jz/2jz... swap handleiding

Post by PimmeTjaaH »

Bij mijne zitten toch echt draden voor de fuel ecu in de dash kabelboom..... }:|

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Toyota Supra MK3 1jz/2jz... swap handleiding

Post by Dude »

2jz wel ja
Image

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: Toyota Supra MK3 1jz/2jz... swap handleiding

Post by PimmeTjaaH »

1JZ, heb ik de tussentijd een 1jz gekocht ;)

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Toyota Supra MK3 1jz/2jz... swap handleiding

Post by Dude »

Ok, vvti dan? Van een soarer, supra of chaser?
Image

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: Toyota Supra MK3 1jz/2jz... swap handleiding

Post by toyota87 »

ik heb de kabels ook verwijderd nu en dat was een zak vol idd :7
ik ben er nog mee bezig maar heb het heel druk nu.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Toyota Supra MK3 1jz/2jz... swap handleiding

Post by Dude »

Ja idd, er zijn veel draden van de automaatbak die niet meer gebruikt worden.
En als je de draden normaal uit de stekker wilt halen bij de 1JZ moet je eerst aan de zijkant van de stekker een blokje uit trekken. Het duurde even voordat ik dat in de gaten had :+

Maar pim, je kunt de fuel ECU makkelijk bypassen. Je hebt zowieso de 12V mod gedaan toch? Je brandstofpomp moet gewoon altijd 12V krijgen, die fuel ECU gebruik je toch niet.
Image

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: Toyota Supra MK3 1jz/2jz... swap handleiding

Post by PimmeTjaaH »

Hoe doe ik dat ? Er zit namelijk een stuurdraad, en een check draad van/naar fuel ecu. Stuurdraad is een 5V signaal ( die op een relais gooien en 12V naar mn pomp laten schakelen ?? )
Fuel ecu heb ik, dus zou hem kunnen gebruiken.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Toyota Supra MK3 1jz/2jz... swap handleiding

Post by Dude »

Fuel ECU gewoon er tussen uit halen, die dingen gaan alleen maar kapot en als meer vermogen wilt is dat alleen maar gevaarlijk voor je motorblok.
De fuel ECU zorgt ervoor dat je brandstofpomp op 9V of 12V draait, afhankelijk van de load op de motor.

Je kunt een extra relais plaatsen maar dan moet je een voeding van de accu naar de brandstofpomp trekken (ik had dit al gedaan bij mn 7m, en zowieso aan te bevelen)
Als je het aansluit volgens mijn exel file moet het goed gaan.
http://www.shoarmateam.nl/upload/MKIIIS ... report.xls" onclick="window.open(this.href);return false;

De fuelpomp ECU heeft als het goed is de volgende aansluitingen:

E: Dit is de ground draad
FP: Voeding naar de brandstofpomp (9V of 12V afhankelijk van het PWM signaal)
DI: Diagnose input naar de ECU (Normaal 12v voeding van de fuel computer, als de ecu deze 12V niet krijgt denkt hij dat de fuel computer defect is)
FRC: PWM signaal van de ECU, die er voor zorgt dat de pomp op 9V of 12V draait.
B: +12v (geschakelde 12V voeding)

De geschakelde 12V voeding (dus zodra je contactslot aan zet), en de voeding vanuit de fuel computer naar de brandstofpomp kun je met elkaar doorverbinden easy fix :Y) Dus brandstofpomp krijgt stroom zodra je je auto op contact zet.

Hierboven is de makkelijke weg, ik heb er een extra relais tussen zitten en een dikkere voeding naar mn walbro pomp.

Maar als je een ongeluk zou krijgen dan blijft de brandstofpomp bekrachtigd. Normaal zorgt de ECU ervoor dat de brandstofpomp wordt stopgezet als een aantal voorwaarden niet worden voldaan.
Ik heb het niet gedaan, maar hieronder een linkje van supramania. Ze hebben hier een semi-conductor relais gebruikt, om toch te kunnen schakelen bij lage aanstuurvoltages. Misschien dat ik in de toekomst het ook zo ga aansluiten.

http://www.supramania.com/forums/attach ... 1354621783" onclick="window.open(this.href);return false;

En wiring diagram:
http://wilbo666.pbworks.com/w/page/4721 ... ngDiagrams" onclick="window.open(this.href);return false;
Image

GrijzeSupra
Sla blaadje
Posts: 16
Joined: Thursday 09 January 2014 08:42
Location: Den Haag

Re: Toyota Supra MK3 1jz/2jz... swap handleiding

Post by GrijzeSupra »

Mooi werk!
Hij moet het gewoon doen...

Post Reply