Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Toyota Supra foutcodes uitlezen

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
kuchnie na wymiar
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Toyota Supra foutcodes uitlezen

Post by Tjabbo »

Uitlezen van je ECU foutcodes

Het is vrij eenvoudig om zelf de foutcodes van je computer (de ecu) uit te lezen.
Dit kan met behulp van een draadje of paperclip.

De supra ECU bewaart alle foutcodes sinds de laatste keer dat deze gereset is. Je kan weten of een foutcode is opgeslagen aan het motorstoringlampje in je dashboard.
Als je de auto op contact zet hoort het lampje na een paar seconden uit te gaan. Als dat niet gebeurt, en het lampje pas uitgaat zodra de auto gestart wordt dan weet je dat er een foutcode in de ECU opgeslagen is.


Onder de motorkap bevindt zich een diagnose stekker. Zie foto: (het kapje is er al af en er is een paperclip in gestoken om foutcodes uit te lezen)

Image

Zorg dat de auto van contact af is.
Open de diagnose stekker, en verbindt E1 met TE1 door.

Image

Zorg dat alles goed zit, en ga in de auto zitten.
Zet de auto op contact en kijk naar je motorstoringslampje (ook wel "CEL" of "check engine light" genoemd).

Als deze constant snel knippert zijn er geen foutcodes en is alles in orde, zo niet dan moet je het knipperen 'tellen'.
Elke code bestaat uit een set van 2 getallen. Er kan méér dan één code aanwezig zijn. Je telt dus het aantal knippers, dan volgt er en korte pauze. Dan tel je weer de knippers. Deze getallen zet je achter elkaar en dan heb je je foutcode. Zijn er meer foutcodes opgeslagen dan volgt een langere pauze, en daarna gaat de ecu beginnen aan de volgende set getallen voor je foutmelding.

Voorbeeld:


blink..blink...... blink..blink..blink..blink.........Zal code 24 zijn
|-----------| |--------------------------|
[tab=30] 2 [tab=30][tab=30][tab=30][tab=30][tab=30] 4


Resetten van je ecu

Schakel de auto uit.
Let op. Zodra de ECU zonder spanning komt te staan zijn de eventuele foutcodes weg. Je moet dan weer starten en misschien zelfs een stukje rijden om te zien of de foutcode opnieuw optreed.
ECU resetten doe je dus door de spanning van de ECU af te halen. Dat kan door een accupool los te halen, maar dan ben je misschien ook je radiozenders kwijt.
Veel eenvoudiger is om de "EFI" zekering (15A) even 10 seconden eruit te trekken. Deze zit onder de motorkap in het zekeringkastje aan de bestuurderskant.
Het is de zekering rechts onderaan.

Image


Foutcodes


Error Codes


Code Error
11 ECU(+B)

Diagnosis: Momentary interruption in power supply to ECU.

Trouble Area
Ignition switch circuit
Ignition switch
Main relay circuit
Main relay
ECU

[hr]

12 RPM Signal

Diagnosis No "NE" or "G" signal to ECU within 2 seconds after engine has been cranked.

Trouble Area

Distributor, or CPS, circuit
Distributor or CPS
Starter signal circuit
ECU

[hr]


13 RPM Signal

Diagnosis No "NE" signal to ECU when engine speed is about 1,000 RPM.

Trouble Area

Distributor, or CPS, circuit
Distributor or CPS
ECU

[hr]


14 Ignition Signal

Diagnosis No "IGF" signal to ECU "A" times in succession.
A = 6-8 (7M-GE)
A= 3 (7M-GTE)

Trouble Area

Igniter and ignition coil circuit
Igniter and ignition coil
ECU

[hr]


21 Oxygen Sensor Signal


Diagnosis Detection of oxygen sensor deterioration.

Trouble Area

Oxygen sensor circuit
Oxygen sensor
ECU

[hr]


22 Water Temp Sensor Signal


Diagnosis Open or short circuit in water temp sensor signal (THW).

Trouble Area

Water temp sensor circuit
Water temp sensor
ECU

[hr]


24 Intake air Temp Sensor Signal


Diagnosis Open or short circuit in intake air temp sensor signal (THA).

Trouble Area

Intake air temp sensor circuit
Intake air temp sensor
ECU

[hr]


25 Air-Fuel Ratio Lean Malfunction


Diagnosis When air-fuel ratio feedback compensation value or adaptive control value continues at the upper(lean) or lower(rich) limit renewed for a certain period of time.
When air-fuel ration feedback compensation value or adaptive control value feedback frequency is abnormally high during feedback condition.
When marked variation is detected in engine revolutions for each cylinder during idle switch on and feedback condition.

Trouble Area

Injector circuit
Injector
Fuel line pressure
Air flow meter
Air intake system
Oxygen sensor circuit
Oxygen sensor
Ignition system
Water temp sensor
ECU

[hr]


26 Air-Fuel Ratio Rich Malfunction


Diagnosis

When air-fuel ratio feedback compensation value or adaptive control value continues at the upper(lean) or lower(rich) limit renewed for a certain period of time.
When air-fuel ration feedback compensation value or adaptive control value feedback frequency is abnormally high during feedback condition.
When marked variation is detected in engine revolutions for each cylinder during idle switch on and feedback condition.

Trouble Area

Injector circuit
Injector
Fuel line pressure
Air flow meter
Cold start injector
Oxygen sensor circuit
Oxygen sensor
Water temp sensor
ECU

[hr]


27 Sub-Oxygen Sensor Signal or Sensor Heater


Diagnosis(Sub-Oxygen Sensor Signal)

Open or short circuit in sub-oxygen sensor signal (OX2).

Trouble Area

Sub-oxygen sensor circuit
Sub-oxygen sensor
ECU



Diagnosis(Sub-Oxygen Sensor Heater)

Open or short circuit in sub-oxygen sensor heater (HT).

Trouble Area

Sub-oxygen sensor heater circuit
Sub-oxygen sensor heater
ECU

[hr]


31 Air Flow Meter Signal


Diagnosis

(7M-GE) Open circuit in VC signal or short circuit between VS and E2 when idle contacts are closed.
(7M-GTE) Open or short circuit in air flow meter signal.

Trouble Area

Air flow meter circuit
Air flow meter
ECU

[hr]


32 Air Flow Meter Signal(7M-GE) or HAC Sensor Signal(7M-GTE)


Diagnosis(Air Flow Meter Signal(7M-GE))

Open circuit in E2 or short circuit between VC and VS.

Trouble Area

Air flow meter circuit
Air flow meter
ECU



Diagnosis(HAC Sensor Signal(7M-GTE))

Open circuit or short circuit in HAC sensor signal.

Trouble Area

ECU

[hr]


34 Turbocharger Pressure


Diagnosis

The turbocharger pressure is abnormal.

Trouble Area

Turbocharger
Air flow meter
ECU
Intercooler system

[hr]


41 Throttle Position Sensor Signal


Diagnosis

Open or short circuit in throttle position sensor signal.

Trouble Area

Throttle position sensor circuit
Throttle position sensor
ECU

[hr]


42 Vehicle Speed Sensor Signal


Diagnosis

No "SPD" signal to ECU for 8 seconds when engine speed is between 2,500RPM and 4,500RPM (7M-GE) or 4,000RPM (7M-GTE) and coolant temp is below 80°C(176°F) and neutral start switch is off.

Trouble Area

Vehicle speed sensor circuit
Vehicle speed sensor
ECU

[hr]


43 Starter Signal


Diagnosis

No "STA" signal to ECU until engine speed reaches 800RPM with vehicle not moving.

Trouble Area

Ignition switch circuit.
Ignition switch
ECU

[hr]


51 Switch Signal


Diagnosis

No "IDL" signal, "NSW" signal or "A/C" signal to ECU, during diagnosis check.

Trouble Area

A/C switch circuit
A/C switch
A/C amplifier
Throttle position sensor circuit
Throttle position sensor
ECU

[hr]


52 Knock Sensor Signal


Diagnosis

Open or short circuit in knock sensor signal.

Trouble Area

Knock sensor circuit
Knock sensor
ECU

[hr]


53 Knock Control Signal in ECU


Diagnosis

Knock control program faulty.

Trouble Area

ECU

[hr]


71 EGR System Malfunction


Diagnosis

EGR gas temp below predetermined level during EGR operation.
Open circuit in EGR gas temp sensor signal (THG).

Trouble Area

EGR system (EGR valve, EGR hose etc.)
EGR gas temp sensor circuit
EGR gas temp sensor
VSV for EGR circuit
VSV for EGR
ECU


[hr]
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Toyota Supra foutcodes uitlezen

Post by kefke »

Dit is ook van toepassing van mijn 4A-motoren, dus ik veronderstel dat je dat kan veralgemenen naar 90's Toyota's ofzo...

Erg handig, bedankt :-)
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

stefan
2e Assistent shoarma haler
Posts: 52
Joined: Friday 24 May 2013 18:17

Re: Toyota Supra foutcodes uitlezen

Post by stefan »

oke super ken ik ook even gaan stoeien der mee aangezien de Supra bijna bijna road ready is ^^ happy uiteraard maar nog niet helemaal lekker loopt nog stationair opzich wel en gas geven ook alleen met een beetje de gasklep bediend loopt die niet helemaal lekker en als je hem belast dus gaat rijden is het niet helemaal fijn en aangezien der vrij veel aan aangepast is grotere schoepenwiel andere injectoren 550cc geen EGR klep der op etc...
dus ff kijken wat het nou precies is en zijn de laatste loodjes die het zwaarste wegen haha maar bijna weer een MK3 weer terug op de nederlandse wegen ^^

dus super handig en bedankt :-) _O_
Image

Post Reply