1JZ ECU: Vervangen van condensators
Posted: Wednesday 30 July 2014 17:00
Het komt vaak voor dat 1JZ ecu's niet helemaal goed meer zijn. De condensatoren zijn dan meestal kapot.
Dit kan je vaak (maar niet altijd!) zien aan het bol staan van de condensator. Deze hoort vlak te zijn. Soms lekken ze zelfs.
Om deze te vervangen moet je ze van de ECU af solderen en nieuwe er weer op solderen.
De volgende waarden moet je ongeveer aanhouden wanneer je ze gaat vervangen:
(Bron: mk3supra.org)
De Condensatoren en hun waarden staan hieronder.
Ik heb er een voltage bij gezet. een hoger voltage mag gerust, lager voltage mag niet.
Als je bij bijv een site als conrad.nl kijkt zal je zien dat de meeste voltages rond de 63V liggen. dat is geen probleem.
1 - 47uF - 63V
2 - 33uF - 50V
3 - 220uF - 50V
4 - 100uF - 50V
5 - 15uF - 25V
Let er op dat je + en - goed aansluit.
Het kortere pootje is de - kant. vaak kan je dat ook zien aan een kleurtje aan die kant van de condensator.
Maak eerst fotos van hoe het origineel zat dan weet je waar de + en - zaten.
Waar moeten ze op:
(plaatje gejat, en verduidelijkt qua kleuren)
Nummers komen overeen met het lijstje hierboven.
bron: http://www.mk3supra.org/topic/9-guide-c ... a-1jz-ecu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit kan je vaak (maar niet altijd!) zien aan het bol staan van de condensator. Deze hoort vlak te zijn. Soms lekken ze zelfs.
Om deze te vervangen moet je ze van de ECU af solderen en nieuwe er weer op solderen.
De volgende waarden moet je ongeveer aanhouden wanneer je ze gaat vervangen:
(Bron: mk3supra.org)
De Condensatoren en hun waarden staan hieronder.
Ik heb er een voltage bij gezet. een hoger voltage mag gerust, lager voltage mag niet.
Als je bij bijv een site als conrad.nl kijkt zal je zien dat de meeste voltages rond de 63V liggen. dat is geen probleem.
1 - 47uF - 63V
2 - 33uF - 50V
3 - 220uF - 50V
4 - 100uF - 50V
5 - 15uF - 25V
Let er op dat je + en - goed aansluit.
Het kortere pootje is de - kant. vaak kan je dat ook zien aan een kleurtje aan die kant van de condensator.
Maak eerst fotos van hoe het origineel zat dan weet je waar de + en - zaten.
Waar moeten ze op:
(plaatje gejat, en verduidelijkt qua kleuren)
Nummers komen overeen met het lijstje hierboven.
bron: http://www.mk3supra.org/topic/9-guide-c ... a-1jz-ecu/" onclick="window.open(this.href);return false;