2JZGTE ecu op een 1JZGTE
Posted: Tuesday 27 January 2015 12:50
Heren,
Omdat de 1JZ ecu vaak problemen geeft en slecht grotere injectoren compenseert wil ik gaan 'upgraden' naar een 2JZ ECU.
Het geval wil dat de 2JZ sensoren (nagenoeg) dezelfde zijn als de 1JZ sensoren, mits je een MAP-gebaseerde 2jz-gte ecu neemt.
Deze is geleverd in de Aristo JZS147 (dus ZONDER de VVTi).
twee verschillen die je moet tacklen:
1) de 2jz-gte uit de aristo heeft 440cc injectoren, de 1jz heeft 380cc. dit moet je veranderen om verschraling van je inspuiting te compenseren.
2) de 2jz-gte heeft sequentiele injectie waar de 1jz batch injectie heeft.
Dit laatste houdt kortgezegd in dat bij sequentiele injectie elke injector over een eigen signaalbus beschikt om precies op het goede moment (goede slag) alle brandstof te injecteren. batch injectie is een proces waarbij in meerdere gelinkte cilinders tegelijk een hoeveelheid brandstof word gespoten ongeacht de slag waarin de motor zich op dat moment bevindt.
de 440cc injectoren heb ik zelf geplaatst.
Daarnaast heb ik een conversie harness gekocht bij Dr. Tweak om deze ecu te kunnen gebruiken. Hier zitten 6 draden aan welke je elk naar een injector toe moet halen.
Dus je moet bij elke injector stekker een draadje los knippen en de bijbehorende nieuw getrokken draad naar de ECU eraan bevestigen.
Okay, maar wat krijg je nu eigenlijk terug voor die andere ecu. klinkt nogal duur en een sidestep nietwaar?
Tja, ik heb geen geld (en geen zin of nut) voor een standalone ecu. Op dit moment heb ik wat andere doelen waaronder redelijk goed verbruik en een beter pk/koppel verloop.
Met een swap naar de 2jz ecu krijg je in het kort het volgende:
- Betere timing maps
- Goede compensatie (al of niet in combinatie met simpele piggyback zoals s-afc) tot in ieder geval 680cc injectoren.
- lagere rev limit. 6800 ipv 7200
- meer stabiliteit. de 1JZ ecu's gaan allemaal kapot.
- je bent plug & play voor als je later een AEM of ProEFI Ecu wilt monteren. je kan dan gewoon een PnP 2JZ versie halen.
Ik heb een beschrijving gemaakt van hoe het zou moeten voor een 1JZ uit een soarer (JZZ30):
http://www.shoarmateam.nl/upload/JZZ30/ ... 20ecu.xlsx" onclick="window.open(this.href);return false;
Op- en aanmerkingen welkom.
Omdat de 1JZ ecu vaak problemen geeft en slecht grotere injectoren compenseert wil ik gaan 'upgraden' naar een 2JZ ECU.
Het geval wil dat de 2JZ sensoren (nagenoeg) dezelfde zijn als de 1JZ sensoren, mits je een MAP-gebaseerde 2jz-gte ecu neemt.
Deze is geleverd in de Aristo JZS147 (dus ZONDER de VVTi).
twee verschillen die je moet tacklen:
1) de 2jz-gte uit de aristo heeft 440cc injectoren, de 1jz heeft 380cc. dit moet je veranderen om verschraling van je inspuiting te compenseren.
2) de 2jz-gte heeft sequentiele injectie waar de 1jz batch injectie heeft.
Dit laatste houdt kortgezegd in dat bij sequentiele injectie elke injector over een eigen signaalbus beschikt om precies op het goede moment (goede slag) alle brandstof te injecteren. batch injectie is een proces waarbij in meerdere gelinkte cilinders tegelijk een hoeveelheid brandstof word gespoten ongeacht de slag waarin de motor zich op dat moment bevindt.
de 440cc injectoren heb ik zelf geplaatst.
Daarnaast heb ik een conversie harness gekocht bij Dr. Tweak om deze ecu te kunnen gebruiken. Hier zitten 6 draden aan welke je elk naar een injector toe moet halen.
Dus je moet bij elke injector stekker een draadje los knippen en de bijbehorende nieuw getrokken draad naar de ECU eraan bevestigen.
Okay, maar wat krijg je nu eigenlijk terug voor die andere ecu. klinkt nogal duur en een sidestep nietwaar?
Tja, ik heb geen geld (en geen zin of nut) voor een standalone ecu. Op dit moment heb ik wat andere doelen waaronder redelijk goed verbruik en een beter pk/koppel verloop.
Met een swap naar de 2jz ecu krijg je in het kort het volgende:
- Betere timing maps
- Goede compensatie (al of niet in combinatie met simpele piggyback zoals s-afc) tot in ieder geval 680cc injectoren.
- lagere rev limit. 6800 ipv 7200
- meer stabiliteit. de 1JZ ecu's gaan allemaal kapot.
- je bent plug & play voor als je later een AEM of ProEFI Ecu wilt monteren. je kan dan gewoon een PnP 2JZ versie halen.
Ik heb een beschrijving gemaakt van hoe het zou moeten voor een 1JZ uit een soarer (JZZ30):
http://www.shoarmateam.nl/upload/JZZ30/ ... 20ecu.xlsx" onclick="window.open(this.href);return false;
Op- en aanmerkingen welkom.