Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Koppakkingset

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
LaRoc1988
Shoarma noob
Posts: 1
kuchnie na wymiar
Joined: Saturday 06 June 2015 21:00

Koppakkingset

Post by LaRoc1988 »

Hallo

ik heb een Toyota Supra MKIII 7MGTE
ik ben op zoek naar een koppakkingset
waar kan ik die voor een schappelijke prijs vinden

Gallecgun
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 711
Joined: Monday 21 October 2013 13:33
Location: oldenzaal

Re: Koppakkingset

Post by Gallecgun »

Koppakking van toyota zelf kost € 90 origineel is wel beste.
maar denk dat een stalen koppakking ook niet weg is.

daar weet ik de prijs zo niet 1 2 3 van.
maar denk 180 200?
Correct me if i am wrong :)

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Koppakkingset

Post by Tjabbo »

Gallecgun, een stalen pakking kan je alleen monteren op een 7m als je zowel de kop als het onderblok vlakt.
dus een complete motor revisie eigenlijk, want alles moet er af en er uit.

een gewone koppakking zou ik kopen bij de dealer. :)

Als je zeker weet dat de standaard Toyota kopbouten die op je blok zitten nog nooit harder zijn aangetrokken dan dat het af fabriek geleverd is (rond de 65NM ongeveer), dan kan je de kopbouten gewoon hergebruiken.
maar wanneer de kopbouten al eens nagedraaid zijn tot 90 nm of zo dan gaan ze rekken en kan je nieuwe bestellen.

aangeraden aanhaalmoment is 97NM. dat gaat heel lang goed op stock boost, met gewone normale toyota kopbouten en composiet pakking.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Koppakkingset

Post by Dude »

Metalen pakking is het beste, die gaan nooit kapot. Maar daarvoor moet het onderblok gevlakt worden, en dus het blok uit elkaar.
Als je een originele koppakking neemt moeten de bouten vaster worden aangedraaid dan standaard (90 nm ofzo). Ik zou ARP kopbouten nemen, ze zijn goedkoper dan origineel en die kun je opnieuw gebruiken.

Koppakking probleem is standaard bij een 7mgte, daarna volgen je drijfstanglagers of oliepomp en nokkenassen die ingesleten zijn etc :Y) :Y) :9

Edit: wat Tjabbo zegt dus, :7 was je me net voor
Image

User avatar
qaped
Elite shoarma haler
Posts: 455
Joined: Monday 17 March 2014 00:56
Location: Uden

Re: Koppakkingset

Post by qaped »

Tjabbo, Even een vraagje. Je zei dat je een complete motorrevisie moet doen als je een stalen koppakking monteert. Ik vroeg me af of dat altijd nodig is? ik wil zelf een 2jzge in mijn mk3 swappen die ik later wil voorzien van een stalen koppakking als ik een mooie turbo heb gevonden + alles om het te laten werken. Moet ik dan naast het vlakken van het onderblok en de kop ook het onderblok compleet reviseren? Je kunt toch het hele ''rotating assembly'' eruit halen, het onderblok vlakken en alles weer terug plaatsen met stalen koppaking??
Supra mk3 targa
1986
040 Super white II, burgundy interieur
2jzgte (vvti) / r154

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Koppakkingset

Post by Dude »

2jzge heeft al een stalen koppakking.
Voordat je een 2jz swap doet zou ik er eerst even wat beter in verdiepen. Een 2jzge heeft een andere compressie dan een GTE, squirters voor de zuigerbodem koeling, geen aansluiting voor olie en koelwater naar de turbo. Er zijn nog wel wat verschillen in de kop tov een GTE.

Een GE swap in een mk3 is goed te doen, maar een GE turbochargen kost je veel meer dan dat je er gelijk een GTE in gelepeld had.
Ik zou even doorsparen en er gelijk een 2jzgte in lepelen.
Image

User avatar
qaped
Elite shoarma haler
Posts: 455
Joined: Monday 17 March 2014 00:56
Location: Uden

Re: Koppakkingset

Post by qaped »

Dude, Ik heb me er toevallig al aardig in verdiept en ik weet dat de een hogere compressie heeft, geen oliesquirters etc. Toch is het weloverwogen keuze geweest om voor de 2jzge te gaan. Ik heb namelijk het geld niet liggen om 2200 euro voor een motor neer te leggen nu ik nog student ben. Voor een compleet 2jz blok betaal je 300/400 euro en voor niet al te veel geld kun je een mooie single kit bij elkaar sprokkelen. Ik zit aan een holset hy35 te denken met een driftmotion uitlaatspruitstuk, homemade downpipe, 1.3mm koppaking/arp bouten, 550cc injectoren , jdm 2jzgte ecu met coil packs die meteen de afm elimineert. Als je de kosten van deze onderdelen bij elkaar optelt zit je nog onder die 2200 euro en ben je al voorzien van onderdelen met veel meer potentie, terwijl je bij een 2jzgte vastzit aan jdm turbo's en een blok dat niet veel sterker is, maar wel veel duurder is. Die gasten van supraforums rijden al jaren lang probleemloos met veel boost op 2jzge's die vaak tegen de 500/600pk zitten. Met deze setup zou ik wel 450 vliegwiel pk willen draaien, meer hoeft ook niet en waarschijnlijk houdt zo'n 2jzge dit lang genoeg vol.

Ik wist niet dat de 2jzge voorzien was van een stalen koppaking, maar anyway, die standaard koppaking van 0,2mm houdt het niet lang vol als er een turbo op zit. Maar nou is mijn vraag nog niet beantwoord. Er zal dus een nieuwe koppaking op moeten om de compressie te verlagen en het blok moet dan waarschijnlijk gevlakt worden voor die nieuwe stalen koppaking van 1,3mm/2mm. Moet je dan gelijk het hele onderblok reviseren of kun je ook alles eruithalen en weer terug zetten?
Last edited by qaped on Tuesday 16 June 2015 23:45, edited 1 time in total.
Supra mk3 targa
1986
040 Super white II, burgundy interieur
2jzgte (vvti) / r154

Nick1jz
2e Assistent shoarma haler
Posts: 52
Joined: Monday 19 January 2015 18:43

Re: Koppakkingset

Post by Nick1jz »

Als je dat vermogen wil gaan draaien, ken je dan niet beter een 2jzgte onderblok erop zetten of zijn die zuigers hetzelfde? Lijkt me sterk dat stock non turbo zuigers 600pk halen (iig niet betrouwbaar). Plus er komt een hoop bij kijken met een singel turbo denk dat je jezelf aardig vergist in de kleine spullen daar om heen die nodig zijn.

User avatar
qaped
Elite shoarma haler
Posts: 455
Joined: Monday 17 March 2014 00:56
Location: Uden

Re: Koppakkingset

Post by qaped »

600pk is goed haalbaar met de ge. Er rijden 800whp ge's rond op e85 met standaard blok. Kijk maar eens op club na-t of supraforums. En de spullen die je moet kopen voor een single conversie moet je ook kopen als je een gte omzet naar single. Het onderblok is bijna identiek aan de gte, afgezien van oil squirters en zuigers..
Supra mk3 targa
1986
040 Super white II, burgundy interieur
2jzgte (vvti) / r154

Nick1jz
2e Assistent shoarma haler
Posts: 52
Joined: Monday 19 January 2015 18:43

Re: Koppakkingset

Post by Nick1jz »

Ach het is te proberen, maar zou zelf voor een betrouwbaardere basis gaan.. plus op de stock turbos van een 2jz haal je toch ook tegen de 400pk aan?

User avatar
qaped
Elite shoarma haler
Posts: 455
Joined: Monday 17 March 2014 00:56
Location: Uden

Re: Koppakkingset

Post by qaped »

Als je betrouwbaarheid wilt zou ik niet 400pk uit de stock turbo's van een jdm 2jz persen. Misschien wel bij een usdm 2jz, maar die turbo's zijn veel moeilijker te vinden en aardig duur in goede staat. We zullen wel zien of die ge het volhoudt. Op Supraforums lees ik er in ieder geval goede berichten over. Uiteindelijk is het allemaal afhankelijk van de tune van de motor, net als bij gte. Die kunnen ook gewoon ploffen als de waarden niet kloppen. Komende winter komt er in ieder geval een 2jzge in zonder turbo die ik netjes maak met nieuwe pakkingen, riemen, klepseals etc (als ik een mooi exemplaar kan vinden met een niet te hoge kilometerstand), daarna kan ik de spullen verzamelen om de volgende winter na-t te gaan.
Supra mk3 targa
1986
040 Super white II, burgundy interieur
2jzgte (vvti) / r154

Nick1jz
2e Assistent shoarma haler
Posts: 52
Joined: Monday 19 January 2015 18:43

Re: Koppakkingset

Post by Nick1jz »

Alles boven stock is een risico. En als die goed getuned is kan alles goed gaan. Maar er kan ook meer fout gaan dan dat je lief is! Aandrijving lijn is die sterk genoeg voor het vermogen? En ik denk als je een na/t bouwt dat er een hoop omkosten zijn waar je een rekening mee houd.

User avatar
qaped
Elite shoarma haler
Posts: 455
Joined: Monday 17 March 2014 00:56
Location: Uden

Re: Koppakkingset

Post by qaped »

Ja dat is ook zo. Ik ben niet van plannen om motoren op te blazen. Op bepaalde dingen kun je niet bezuinigen, bijvoorbeeld motormanagement :) Mijn stock diff + r154 zal wel heel blijven als er niet te veel turbodruk bij komt kijken en als je een racekoppeling monteert. Ik wil de kosten van het hele na-t gebeuren binnen de perken houden door een holset hy35 te pakken als turbo, 440cc injectoren van een 7mgte die direct fit zijn voor een 2jzge en een 2jzgte ecu te gebruiken voor het motormanagement. Verder kan ik een boel zelf fabriceren (denk aan downpipe intercoolerbuizen enzo). Je hebt onze schuur gezien dus de apparatuur staat er in ieder geval:p Hoe zit het eigenlijk met je r154 swap? Nog spulletjes verzameld?
Supra mk3 targa
1986
040 Super white II, burgundy interieur
2jzgte (vvti) / r154

Nick1jz
2e Assistent shoarma haler
Posts: 52
Joined: Monday 19 January 2015 18:43

Re: Koppakkingset

Post by Nick1jz »

Het is mogelijk en de tijd zal ons leren toch ;-). Jaa was de motor uit elkaar aant pluizen, ben nu alleen tijdelijk werkeloos dus alles ligt helemaal stil, zal het komende jaar er weinig aan werken.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Koppakkingset

Post by Dude »

Ik ben het niet volledig met je eens maar goed.
Olie squirters zitten er voor een reden. Dat in de USA drag racers liever een GE onderblok nemen is logisch, na 400 meter kan het blok toch afkoelen en hebben de olie squirters niet veel toegevoegde waarde. Dan is een GE blok veel goedkoper.

Een GE heeft andere zuigers, de afstand van de ringlands tot aan de kop is anders en de dome is anders (dus minder cc, meer compressie). Neemt niet weg dat het blok idd genoeg vermogen aan kan. Van voor bj 95 hebben de GE motoren geen krukas sensor op de oliepomp zitten, ook iets om na te kijken als je gaat tunen.

Je vergeet alleen dat goedkoop tunen niet bestaat. Een goedkope turbo en een ebay spruitstuk is vragen om problemen plus je krijgt niet de potentie die je wilt (vraag me hoe ik het weet :X ).
Er zijn uiteraard genoeg verhalen van mensen waarbij het goed gaat. Alleen de verhalen van mensen waarbij het fout gaat lees je niet op het internet, en geloof me, dat zijn er veeeeel meer. Staar je niet blind op hoge vermogens, ook met een GTE blijft het altijd een risico.

Maar goed, dat is mijn mening en ik heb er aardig wat $$ ingestoken, blokken opgeblazen, spruitstukken gewisseld, turbo's vervangen om tot die conclusie te komen (en met mij vele anderen).
Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven, beter 10x zo duur dan 5x overnieuw.

Neemt niet weg dat een GE motor al 10x beter is dan een 7m ^O^
Om terug te komen op je vraag, nee je onderblok hoeft niet gevlakt te worden voor een stalen koppakking. Het ligt er natuurlijk wel een beetje aan in welke mate de koelkanalen ingevreten zijn etc. De kop zou ik altijd (laten) checken en eventueel vlakken.
Image

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Koppakkingset

Post by Dude »

Misschien had je deze al gezien? Hier staat alles wat je moet weten van een NA-T conversie: http://www.supraforums.com/forum/showth ... conversion" onclick="window.open(this.href);return false;
Image

User avatar
qaped
Elite shoarma haler
Posts: 455
Joined: Monday 17 March 2014 00:56
Location: Uden

Re: Koppakkingset

Post by qaped »

Dude, thnx nog voor de uitgebreide reactie! Voor het spruitstuk zit ik aan een Driftmotion 2jz-ge t4 spruitstuk van 185 dollar. http://www.driftmotion.com/2JZGE-T4-Man ... dm1502.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Denk je dat de kwaliteit een beetje goed is? Hij is wel heel concurrerend geprijsd, maar door de reputatie van Driftmotion kan ik het me moeilijk voorstellen dat ze rommel verkopen onder hun eigen merk.

Voor de turbo zit ik aan een holset hy35 te denken. Blijkbaar zijn deze turbo's verschrikkelijk goed gebouwd omdat ze achter dieselmotoren zitten die lang mee moeten gaan. Ze houden het meestal veel langer vol dan garret's turbo's en kunnen veel druk aan omdat ze standaard ook al heel wat druk (rond de 20psi draaien). Op de 2jz ge kun je er makkelijk 400hp uit halen en dat is ook meteen de limit van de 440cc injectoren die ik wil installeren. Als ik ooit meer pk zou willen zijn er andere modellen die aan mn behoefte zouden kunnen voorzien, bijv de hx35/40. Blijkbaar heb je met een hy35 2jzge combo full boost rond 3500 toeren, en kan een 2jzgte ecu alles goed afhandelen met de 440cc injectoren http://www.clublexus.com/forums/sc-400- ... u-mod.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Klinkt dus wel mooi allemaal :)
Supra mk3 targa
1986
040 Super white II, burgundy interieur
2jzgte (vvti) / r154

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Koppakkingset

Post by Dude »

Om eerlijk te zijn over driftmotion spruitstukken; nee, de kwaliteit is niet super. Absoluut niet te vergelijken met een high end spruitstuk, maar daar is de prijs ook naar. Ik heb er zelf 1 liggen hier O-) [:D]
De wastegate runners zijn te klein en daardoor krijg je boostcreep. Arnout heeft mijn blok op de testbank getest en die was niet fatsoenlijk te mappen. Wastegate is aangepast nu en tot 6500 rpm blijft de boost stabiel tot 1 of 1.5 bar, daarboven is de turbodruk niet fatsoenlijk te regelen en vliegt die alle kanten op. Ik heb uiteindelijk besloten om een garage whifbitz manifold te gebruiken.
Het werkt tot een vermogen van 400 pk en 1 bar met dat driftmotion spruitstuk. Alleen zal deze vroeg of laat gaan scheuren omdat de wanddikte eigenlijk te dun is.

Bij mn mk4 heb ik zelf een spruitstuk gelast van 321 rvs met wanddikte van bijna 3 mm, die gaat nooit kapot :7 Dus als je zelf een Tig apparaat hebt en kunt lassen is het prima te doen (wel met backing gas lassen)

Een holset turbo schijnen wel redelijk te zijn, ik denk dat je daar geen miskoop aan doet. Kijk wel goed welk turbine huis je neemt qua A/R waardes. Dat bepaalt namelijk het hele gedrag van de turbo qua spoolen en vermogen.
Een tip; als je een spruitstuk koopt, doe dan een Twin scroll (divided). Ook de turbo moet je dan divided nemen en er wel rekening mee houden dat de A/R van het turbine huis groter moet zijn dan met een single scroll.
Image

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Koppakkingset

Post by Dude »

btw, als je iets goeds wilt voor niet al te veel geld (prijs/kwaliteit) en dit past super bij je vermogens doel, plus erg snelle spool van je turbo, dan neem je dit spruitstuk:
http://www.garagewhifbitz.co.uk/garage- ... -2371.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En de hele NA-T kit incl turbo: http://www.garagewhifbitz.co.uk/toyota/ ... -2370.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Je bent dan alleen boven de 500 pk wat gelimiteerd, maar who needs zoveel vermogen :9

Ook erg goed zelf te maken zo'n spruitstuk. Als ik tijd genoeg had dan zou ik best wat spruitstukken voor shoarma leden kunnen maken, maar helaas kom ik chronisch tijd te kort....
Image

User avatar
qaped
Elite shoarma haler
Posts: 455
Joined: Monday 17 March 2014 00:56
Location: Uden

Re: Koppakkingset

Post by qaped »

Ja, uiteindelijk krijg je meestal het product waarvoor je betaald. Zo'n Whifbitz spruitstukje is wel een kunstwerkje opzich en dan weet je tenminste dat je de komende 5 jaar goed zit ^O^ Helaas heb ik geen Tig apparaat. Wel een goede mig, maar misschien is een spruitstuk in elkaar lassen een iets te grote sprong voorwaarts in vergelijking met mijn andere laswerkjes :p Dat log spruitstuk ziet er wel goed uit! Ik was nog een andere variant van gegoten ijzer tegengekomen uit Amerika, dan heb je al helemaal de garantie dat hij niet gaat scheuren. Ik vraag me alleen af of zo'n spruitstuk nog wel past als je een t3 turbo(Holset) passend maakt op het t4 bevestigingspunt door middel van een adapter. Dat plaatje is vaak een paar cm dik. Op de foto zie ik dat de inlaatzijde compressor vrij dicht tegen de zijkant van de motorruimte aan zit. Holset's heb je helaas alleen maar in t3 en dat is wel net de turbo die ik moet hebben om de kosten een beetje te drukken. CX racing heeft ook nog een spruitstuk dat rond de 500 dollar zit, waarvan ze beweren dat de wanddikte 3mm is en dat hij niet zal scheuren. Zit een beetje tussen de high end spruitstukken en het beunspul http://www.ebay.com/itm/CXRacing-Turbo- ... ce&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;. Ik kan er in ieder geval nog lang genoeg over nadenken. Mijn eerste challenge is in ieder geval die 2jz ge in standaard vorm in mn auto krijgen :Y
Supra mk3 targa
1986
040 Super white II, burgundy interieur
2jzgte (vvti) / r154

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Koppakkingset

Post by Dude »

Komt nog 150 USD verzendkosten overheen en hier in NL betaal je invoerrechten.
Plus dat CX spruitstuk wordt niet gelast met backing gas, dan heb je de kans dat er slak van de las loslaat en door de turbo fietst.
Bij het driftmotion spruitstuk heb ik alles schoongemaakt met een frees van binnen. De runners van dat manifold bestaan uit 1 stuk, dus geen las waar je niet bij kunt komen.

Je kunt garage whifbitz zo een mail sturen of ze er een T3 flens op willen lassen ipv T4. Ik zou zelf een T4 turbo willen hebben, T3 is eigenlijk te klein voor een 3 liter en je bent gelijk beperkt in je turbo keuze.

Wat mij tegen staat aan een Holset turbo is dat het standaard een turbo is ontworpen voor een bepaald motorblok (diesels). Kwaliteit zal goed zijn, maar je bent beperkt in de keuze van turbine huis etc. Ook de informatie die ik kan vinden is beperkt en wordt uitgedrukt in anders dan gangbare waardes (ik ga me er niet in verdiepen verder)

Ik zou eerder een Precision turbo kopen, die heb je ook vanaf 800 usd en daar heb je wel de keuze om de perfecte turbo samen te stellen.
Koop niet zo maar een turbo, je moet echt weten wat je doel is qua vermogen en hoe snel hij moet spoolen. Een verkeerde keus in turbine huis en je hebt een turbo die totaal niet past bij je doel.

Ik vind een garrett GT3582R, met 1.06 A/R twin scroll turbine huis, de ideale turbo voor een 3 liter. Super snelle spool (3200 rpm full boost) en vermogen tot 580 pk mogelijk. Neem je een GT3576R met een iets kleiner huis en je hebt full boost vanaf 2500 rpm.
Image

User avatar
qaped
Elite shoarma haler
Posts: 455
Joined: Monday 17 March 2014 00:56
Location: Uden

Re: Koppakkingset

Post by qaped »

Dude, uiteindelijk toch maar besloten om door te sparen voor een turboblok. Een motor die standaard al met turbo is geleverd zal toch wel betrouwbaarder zijn op de lange termijn. Ook kun je met een gte versie mooi bpu laten lopen en vermogenswinst halen zonder het complete blok te verbouwen. Nu de hele vakantie hard aan t werk zodat ik hem aan het einde van de zomer op kan halen :)
Supra mk3 targa
1986
040 Super white II, burgundy interieur
2jzgte (vvti) / r154

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Koppakkingset

Post by Dude »

^O^
Wel een goede halen zonder al te veel km. Speling op de turbo asjes controleren en eventueel een klepdeksel er af halen om te zien hoeveel aangekoekte olie er onder zit.
Image

User avatar
qaped
Elite shoarma haler
Posts: 455
Joined: Monday 17 March 2014 00:56
Location: Uden

Re: Koppakkingset

Post by qaped »

Minder dan 100k zou mooi zijn. En een rear sump is ook wel handig. Best wel prijzig om later nog om te bouwen naar rear sump :{
Supra mk3 targa
1986
040 Super white II, burgundy interieur
2jzgte (vvti) / r154

Post Reply