Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Gietijzeren single spruitstuk of headers?

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
JWtje
2e Assistent shoarma haler
Posts: 89
kuchnie na wymiar
Joined: Friday 06 November 2015 17:54

Gietijzeren single spruitstuk of headers?

Post by JWtje »

Yoooo,
Iemand ervaring met gietijzeren single turbo spruitstukken.
Deze: http://www.ebay.de/itm/Turbokrummer-Toy ... SwtnpXlzUP" onclick="window.open(this.href);return false;

Er is ook zo'n soort uitvoering voor veel minder geld maar die ziet er nogal China uit. Dit ziet er in ieder geval op de plaatjes redelijk solide uit.

Dilemma.
Goal is ergens tussen de 500-600 ponypaardjes en verder niet teveel gedoe en moeilijk doen.
Gietijzeren ding lijkt mij daarvoor voldoende. Ziet er niet zo spectaculair uit en is redelijk rechtoe rechtaan pas te maken. Als het op een beetje een fatsoenlijke manier gegoten is dan zal die ook best wel heel blijven.
Neemt weinig ruimte in beslag en dat is ook wel fijn.

Er zijn natuurlijk tal van RVS spruitstukken te krijgen varierend van €150,- tot dik over de €1.000,- die net zo hard varieren tussen absolute brol tot absolute kwaliteit. Om nog een middelmatig voorbeeldje te geven: http://www.ebay.de/itm/290943967406?_tr ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;

Ziet er op het plaatje ook heel leuk uit maar van deze weet ik dat ze regelmatig niet zo mooi passen als in de advertenties en het geen kwaad kan om er hier en daar nog eens opnieuw overheen te TIGGEN en alle bramen er aan de binnenkant goed uit te halen. Is van RVS dat natuurlijk veel harder zet en krimpt dan gietijzer en zal daarom ook gewoon een keertje naar de klote gaan. Ziet er wel leuker uit dan zo'n gietijzeren stronk en zal flowtechnisch ook wel wat beter werken dan eerder genoemd exemplaar.

Nu komt de vraag. Wat zou jij doen en waarom? Of heb je een beter idee. Ben (nog) niet van plan om er 1000PK plus uit te halen en bereid te betalen voor kwaliteit. Doe het liever in 1 keer goed voor wat meer dan 2 keer fout voor nog meer. Maar om nu heul veul geld uit te geven aan iets dat een beetje overkill is vind ik ook zonde. Daar kan je beter pils voor kopen, of een elektrisch shoarma mes.
Less Bullshit, More Horsepower

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Gietijzeren single spruitstuk of headers?

Post by Tjabbo »

Ik zou erg graag op mijn blok een log style (dus de gietijzeren versie) hebben. godspeed tuning maakt(e) ze ook dacht ik.
Waarom? Lekker kort, geen moeilijke dingen met niet passende turbo's, spruitstukken en het eventuele verstevigen er van. Dat laatste is nodig zoals je zelf al zegt vooral bij CXRacing, SSautochrome en obx racing spullen.

ik heb geen idee hoe goed de kwaliteit van de gietijzeren spruitstuk is, en ik heb geen verstand van flow etc etc, maar wat ik wel weet is dat een korter traject zorgt voor minder afkoeling van de uitlaatgassen (dus hebben ze een hogere snelheid) en belangrijker: je hebt niet 6 dikke buizen waar geen hitteschild over heen past die hitte aan het afstralen zijn onder je motorkap. Ook geen gekloot met heatwrap. Het ziet er niet uit en gaat alleen maar los op den lange duur.

Log style: Lekker kort, snel en weinig hitte onder de kap. Simpel, net als ik. :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Gietijzeren single spruitstuk of headers?

Post by Tjabbo »

overigens schijnen de treadstone mani's veel beter te zijn
https://www.treadstoneperformance.com/p ... o+Manifold" onclick="window.open(this.href);return false;

Zie ook:
http://www.supraforums.com/forum/showth ... ifold-JUNK!!!" onclick="window.open(this.href);return false;!


overigens, wat je ook neemt zorg er voor dat je bij de wastegate een 3 of 4 bouts patroon hebt. de 2-bouts wastegates blaas je er zo af.
met een ronde flange erop nog mooier ^O^
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Casper
Shoarma voorproever
Posts: 1143
Joined: Sunday 12 September 2010 17:59

Re: Gietijzeren single spruitstuk of headers?

Post by Casper »

Treadstone cast manifold zou mijn keuze zijn. Je moet wel de wastegate opening iets groter maken met een dremeltje.
Marco geeft in principe al mijn punten aan. Daarnaast ben ik groot voorstander van "keep it super simple". Voor die 600PK is een gietijzeren exemplaar ruim voldoende.

SPA gietijzer spruitstuk moet ook erg goed zijn en heeft de wastegate positie aan de bovenkant. Dus je kan makkelijk de veer vervangen.

Casper
1996 Toyota Supra Turbo - BPU / HKS HM4 / Superpro / WORK wheels

User avatar
JWtje
2e Assistent shoarma haler
Posts: 89
Joined: Friday 06 November 2015 17:54

Re: Gietijzeren single spruitstuk of headers?

Post by JWtje »

Hier kunnen we wat mee. Bedankt.

Volgende vraag. Ik heb nog een Turbonetics T04B liggen die behalve dat ie wat stoffig is prima in orde is. Mijn idee was om die er eerst eens op te schroeven. Ik kan echter nergens een compressor map vinden van deze turbo. Daarnaast zou dit een T3 turbine moeten zijn maar heeft ie een T4 flens. De compressor komt wel overeen met de gegevens die turbonetics op hun site heeft staan. Weet iemand meer van deze turbo's af? Kan een hoop vinden van de T04E maar niet van de B.
Stel nou dat het turbinehuis en wiel gewoon is wat het is dan heeft deze compressor net even een ander huis en wiel. Inlaat is wat kleiner. Zou zeggen dat ie net wat eerder op druk is als de T04E maar ook wat eerder van z'n eiland afloopt.

Ga ik deze in combi met zo'n gietijzeren spruitstuk monteren en kijken wat ie doet?(denk het wel) Of is dit gewoon een veredelde haarfohn en heb ik er meer aan om mijn Apexi Neo aan te sluiten en met de USDM's op 1.2 bar te gaan draaien?
Less Bullshit, More Horsepower

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Gietijzeren single spruitstuk of headers?

Post by Tjabbo »

met je usdm turbo's op 1.2 bar kom je ook aan 400 pk en heb je supersnelle spool. wat zijn je goals?
Wil je echt toeren maken tot in eeuwigheid of ook veel respons? staan de turbo's al in true twin mode?
Kijk hier eens voor de TTC mode: http://www.shoarmateam.nl/content/" onclick="window.open(this.href);return false;

ik zou alleen single gaan als de ct20's versleten zijn. het is niet rendabel om die te reviseren.
Mmarkk met zijn mkiv supra was tijdens een kleine highway pull een tijdje terug net zo snel als michello met zijn single turbo 2jz, dus je moet echt een flink goede turbo hebben om de twins te verslaan.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
JWtje
2e Assistent shoarma haler
Posts: 89
Joined: Friday 06 November 2015 17:54

Re: Gietijzeren single spruitstuk of headers?

Post by JWtje »

Rij nu ook met true twin conversie. Overweeg om alle kleppen en bende die nu weerstand biedt er uit te halen.

Zoals in ander topic al aangegeven moet ik eerst even de boel controleren. Haal mijn 1 bar druk nu niet. Vermoed lekke intercooler maar 1 van de turbo's maakte laatst ook ietsje meer geluid dan normaal. Dus even kijken.

Iemand al eens zelf de ombouw naar dubbel GT28 gedaan? Ik heb de machines ervoor alleen nog nooit zelf zoiets gedaan.

Zou het wel fijn vinden als ik ergens rond de 3500 wel aan max druk zit. Mocht ik weer wat gespaard hebben dan zou ik met een stel andere nokkenassen en klepveren wel wat meer toeren willen draaien. Ik weet niet bij hoeveel toeren de standaard drijfstangen het niet meer leuk vinden.
Less Bullshit, More Horsepower

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Gietijzeren single spruitstuk of headers?

Post by Tjabbo »

hoe snel je op druk komt is ook afhankelijk van de grootte van je uitlaatkant van de turbo. als je een 1.00 neemt zit je erg groot maar heb je meer power bij hogere toeren.
een .86 of kleiner levert betere spool maar wellicht smoor je de motor hoger in de toeren.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Gietijzeren single spruitstuk of headers?

Post by dave »

Whifbitz maakt log manifolds uit rvs pijpstukken voor iedere jz motor.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Gietijzeren single spruitstuk of headers?

Post by Tjabbo »

dave wrote:Whifbitz maakt log manifolds uit rvs pijpstukken voor iedere jz motor.
ook mk3?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Gietijzeren single spruitstuk of headers?

Post by dave »

Ja, waarom niet? Zeker log style bied heel veel ruimte voor de turbo en aanverwanten ipv tubular.

In principe kan Whifbitz bouwen wat je wilt, zo te zien bouwen ze de manifolds zelf of iig in de UK.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Gietijzeren single spruitstuk of headers?

Post by Dude »

Alleen oppassen dat ze niet voor een andere auto maken dan je besteld hebt B-) Don't ask me how I know....
Image

Post Reply