Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Je licht units weer mooi krijgen (poetsen)

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
kuchnie na wymiar
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Je licht units weer mooi krijgen (poetsen)

Post by Tjabbo »

De achterlichten (en andere plastic delen overigens) van je auto kunnen nog wel eens dof worden door de jaren.
Er komt veel zon op, er komen krassen op en putjes in en dat wil je eigenlijk mooi weg werken.

Om deze weer mooi te krijgen heb je een aantal dingen nodig:

Benodigdheden:
1) Schoonmaakmiddel of afwasmachine
2) Schuurpapier +/- 800 grit en 2000 grit (2000 is fijner dan 800).
3) Een polijstmachine. Een autopoets machientje voldoet perfect. een boormachine met een polijstwieltje kan ook.

Image
Of
Image


4) Plastic polijstmiddel. Ik gebruikte Xerapol. http://www.polijstservice.nl/xerapol.htm 1 tube kost rond de 13 euro.
Aan 1 tube heb je genoeg. Daar kan je wel 10 units mee polijsten.

Image



Als je dit allemaal hebt kan je beginnen.

Stappenplan:

1) Demonteer de achterlichten (DUH)
2) Ontdoe ze van het meest grove vuil en stop ze in de afwasmachine. (of maak ze goed schoon met sop en heet water als het niet anders kan)
3) Laat ze flink drogen op de kachel ivm vocht achter de plastic kapjes.

4) Nat schuren met 800 Grit
Neem het 800 grit schuurpapier, maak zowel de lamp unit als het schuurpapier nat en schuur de meest grove krassen en strepen.
Liefst even de hele unit (licht) schuren maar zorg dat je de meest beschadigde delen goed raakt.
Maak onder het schuren af en toe even de unit droog om te zien of je alles al goed gedaan hebt, en maak hem daarna weer nat om verder te schuren totdat het naar wens is.

De unit is nu geheel dof en zit onder de fijne krassen. Schrik niet, dit hoort zo. het komt weer goed, écht!

5) Nat schuren met 2000 Grit

Neem nu de 2000 Grit ter hand en schuur de hele unit opnieuw.
Wederom door flink wat water te gebruiken tijdens het schuren. Niet droog schuren!!!!!
Zorg dat je de hele unit gelijkmatig schuurt. Alle delen moeten goed geraakt worden. Dit is belangrijk omdat dit het voorbereidend werk is voor het polijsten van de unit.
Schuur door totdat de krassen van de 800 grit zijn overgegaan in de veel fijnere krasjes van de 2000 grit.

De unit ziet er al beter uit dan in stap 4, maar nog steeds is het flink dof. Nog 1 stap en we zijn er !

6) Polijsten. Make the sucker shine!

Maak de unit goed droog. Leg hem daarna ergens neer waar hij stevig en stabiel ligt en bij voorkeur haast niet kan bewegen.
Pak de xerapol en smeer een dun streepje op de unit. Let op dat je het er niet te dik op smeert, dit heeft geen enkele zin en werkt averechts.

Nu heb je de keus om de xerapol met de hand of met een machine uit te poetsen.
Met de hand is een immens werk en het resultaat zal minder zijn dan met een machine.
Gebruik je een boormachine met een stoffen polijstwiel let er dan op dat je erg lage toerentallen aan houdt.
Een te hoog toerental zal zéker je unit onherstelbaar verwoesten doordat alles te heet wordt en er vieze niet-verwijderbare plekken op de unit komen.


Neem je auto poets machine ter hand en zet er een schone droge lap op. Begin nu de xerapo rustig maar stevig over de unit uit te smeren zodat er over het hele oppervlak een dunne laag xerapol zit.
Even wat xerapol extra opbrengen als je in eerste instantie te weinig er op gedaan had.
Poets nu het oppervlak gedurende zo'n 5 tot 10 minuten met de polijstmachine.
Let er weer op dat je alle randjes en hoekjes goed raakt.
Na het poetsen pak je een droge schone doek en poets je met de hand de xerapol van de unit af. Je zal zien dat het resultaat er mag zijn! ^O^

Helaas heb ik geen foto's van vóórdat ik mijn units behandelde, maar ze waren zeker erg beschadigd, vies en bekrast.
Het resultaat van zo'n 30 minuten per unit:


Image

Image

Image

Image
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Je licht units weer mooi krijgen (poetsen)

Post by kefke »

Leuk!


Mooi gedaan!
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Je licht units weer mooi krijgen (poetsen)

Post by DeSchouten »

mooie achterlichten *O*
dat xerapol is echt goed spul ,ik heb het ook :Y)
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

Post Reply