Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Koop nooit goedkope oliefilters

Gemotoriseerd of niet, alles op wielen heeft hier een plek.

Moderators: Jos, mmarkk

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
kuchnie na wymiar
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Koop nooit goedkope oliefilters

Post by Rich »

Dude wrote:Heb ik gezegd dat je uit je nek lulde "gast"? ;) Ik reageer op het 'exploderen' van filters. Natuurlijk zijn duurdere filters beter qua constructie, die link gaat bijna alleen maar daar over. En volgens de link zijn OEM toyota filters ook slecht. Op mn eigen 1jz gooi ik straks ook geen goedkoop filtertje, maar op mn daily drive gerust.

Ik heb al heel wat oliefilters vervangen van alle soorten merken auto's en nog nooit problemen gehad met goedkope (voornamlijk MANN) filters. Ook al klopt die link van je helemaal, (al kom ik nergens filters tegen die het begeven hebben, en wat ik mis in die link is hoe goed een bep. filter nou eigenlijk filtert) ik blijf erbij dat er behoorlijk wat vervuiling moet zijn in je oliesysteem wil een filter exploderen (want daar ging het eigenlijk om). Als een filter verstopt raakt door vervuiling gaat de olie over de bypass klep, dan pas heb je het risico dat een filter uit elkaar valt. En voordat je zover bent, ben je allang over de service beurt heen. Dus op een normale auto gebruik ik gerust een normaal MANN filter als deze zijn normale service beurt op tijd krijgt.
Jouw reactie op mijn mededeling dat zo'n fram filter het van binnen kan begeven was wel in de strekking van 'ach lul toch niet', mgoed. :+ (B)

Ik kon de link van dat fram filter dat 't intern had begeven ff niet zo snel vinden, is een topic van een aantal jaartjes geleden. Dat filter was intern mechanisch gewoon kapot gegaan, niet door vervuiling maar door de waardeloze constructie. Daardoor waren er allerlei onderdelen van 't filter zelf het blok in gegaan en het blok was dus overleden. Ik heb het dus over de constructie van het filter, niet over filtering, dat doen ze allemaal wel, van redelijk goed tot uitstekend. De kwaliteit gaat over hoe goed het filter gebouwd is, hoeveel weerstand het genereert in de olieflow en hoe het intern functioneert, wat dat is ook niet bij elk filter hetzelfde.

De by-pass klep bij het oliefilter gooit de olie weer terug het carter in trouwens, dat gaat niet ongefilterd het blok in, dus filter verstopt = oil starvation > blok dood. En de by-pass klep gaat sowieso open als je oliedruk hoger wordt dan 6 bar. Dat is DE reden om de juiste viscositeit olie te kiezen zodat je net onder die grens blijft bij top-rpm en ook om geen cheap ass filter te gebruiken dat onnodig hoge weerstand, en dus hoge oliedruk genereert om dezelfde reden.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Koop nooit goedkope oliefilters

Post by Dude »

Het bypass klepje in een filter gaat normaal toch niet terug naar het carter? Ik kan het mis hebben, maar volgens mij zit het filter in het perskanaal. Dus in de situatie waneer het filter verstopt is, gaat alle olie ongefilterd het blok in.
De hoofdveiligheid zit in de pomp, das die 6 bar. Die olie gaat idd terug het carter in. Bij de oliekoeler zit ook een relief-valve, die gaat ook het carter in. Maar een filter heeft maar 1 ingang en 1 uitgang. Of door het filter heen, en als deze verstopt raakt, via de bypass klep dezelfde weg het oliesysteem in.
Image

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Koop nooit goedkope oliefilters

Post by emveha »

Klopt Dude, de bypass IN de filter gaat open als de filter verstopt zit. er gaat dan ongefilterde olie het blok in.

De Relief valve NAAST het filter gaat open bij voldoende druk, en laat olie via de koeler terug het carter instromen.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

Post Reply