Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Alternatorriem+remblokken koekendoos

Gemotoriseerd of niet, alles op wielen heeft hier een plek.

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
kuchnie na wymiar
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Alternatorriem+remblokken koekendoos

Post by kefke »

De auto heeft 60.000km/7 jaar oud en met de oliewissel had ik gezien dat de riem precies aan vervanging toe was.
Nu ben ik voor deze dus een nieuwe riem gaan halen en het ding zag er erbarmelijk uit:

Image
(nu zie je ook over welke auto het gaat)

Image

Image

Image

Hoe kan het dat die riem in zo'n staat is? Want normaal is de riem 4 "bandjes" breed terwijl er nog maar 1 meer overschiet (1 band is dus gewoon weggesleten)
De riem heeft altijd geslipt in de winter, en elke keer bijgespannen. Met resultaat dat de alternator tot het max was uitgeregeld. (niet door mij)
Nu met de nieuwe riem staat hij ongeveer in de helft. Hij moet nog wat meer aangespannen worden maar er is een groot verschil tussen iets meer dan de helft of volledig tot max.
De nieuwe riem ligt erop, maakt geen lawaai en lijkt nergens te schuren. Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Dan het 2de: Remblokken.
De remmen piepten vanvoor en er was een schurend geluid als je de wagen rolde.
Dat is in het verleden nog als eens geweest, dus had ik de bewegende delen ingevet met kopervet en het was weer opgelost.
Deze keer wou ik dat opnieuw doen maar ik zag dat de blok tot op het ijzer zat.
Je hebt 1 kant waar de zuiger zit, en je hebt een andere kant die met pennen in de klauw zit. (hopelijk begrijp je me)
De kant waar de zuiger niet zit was dus helemaal weg. Dus blijkbaar blijft die schuren.

Image

Image

Nu aan de andere kant waren ze nog goed eigenlijk

Image

Image

ik heb de 4 blokken vervangen, want ik vond het ma niks om maar 1 blok of maar 1 kant te vervangen.

Maar hoe kan ik nu verhinderen dat die weer blijft schuren? kopervet is goed voor even maar dat gaat toch weg.
Zit er 1 ding van Bosh op en het is dat weer wat moeilijk doet...
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Alternatorriem+remblokken koekendoos

Post by Tjabbo »

de remmen slijten niet gelijkmatig af. denk dat je de zuiger heel goed moet gaan invetten.
De zuigers helemaal naar buiten laten komen, schoonmaken en dan heel goed invetten. en dan een paar keer de zuiger in- en weer uit.
dan zijn ze weer goed gangbaar.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Alternatorriem+remblokken koekendoos

Post by mmarkk »

Yeah idd zuigers weer gangbaar maken, en de glijbanen die het andere blokje tegen de schijf aantrekt ook gangbaar maken.
Iets zit er duidelijk vast.
Kijken of de dynamo niet scheef staat tov de riem.
Btw vaker onderhoud plegen, vet achterstallig dit!
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Alternatorriem+remblokken koekendoos

Post by kefke »

Tjabbo wrote:de remmen slijten niet gelijkmatig af. denk dat je de zuiger heel goed moet gaan invetten.
De zuigers helemaal naar buiten laten komen, schoonmaken en dan heel goed invetten. en dan een paar keer de zuiger in- en weer uit.
dan zijn ze weer goed gangbaar.
De kant van de zuiger is goed (minst afgesleten)
Het is de kant die met de 2 pinnetjes in de klauw zit (of hoe moet ge dat zeggen)

Maar die blokken zitten zofel opgespannen, dat die gewoon niet kunnen terugkomen. De klauw kan de blok tegen de schijf trekken maar erna blijft de blok in die positie staan.
Zo blijft die schuren (niet fel want er staat geen kracht achter, maar toch genoeg om te slijten precies)
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: Alternatorriem+remblokken koekendoos

Post by PimmeTjaaH »

Over de remblokken: moet je de geleidepennen weer gangbaar maken, staan duidelijk vast. Gezien de randen aan je blok, adviseer ik ook je remschijf na te meten. ( op dikte).
Als nieuwe blokken ook beginnen te piepen, komt dat of door de eerste 50 km niet rustig te remmen. Dan zou ik een klein schuin randje rondom je blokken schuren.

Die multiriem heeft waarschijnlijk niet goed op spanning gestaan, en is vervolgens 1 baan opgeschoven, waardoor de buitenste/binnenste eraf gesleten is. Spanning is inderdaad niet goed geweest, want er zijn complete happen uit. Heeft ook met ouderdom te maken. Riemen worden meestal iedere 6 jaar vervangen.

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Alternatorriem+remblokken koekendoos

Post by kefke »

PimmeTjaaH wrote:Over de remblokken: moet je de geleidepennen weer gangbaar maken, staan duidelijk vast. Gezien de randen aan je blok, adviseer ik ook je remschijf na te meten. ( op dikte).
Als nieuwe blokken ook beginnen te piepen, komt dat of door de eerste 50 km niet rustig te remmen. Dan zou ik een klein schuin randje rondom je blokken schuren.

Die multiriem heeft waarschijnlijk niet goed op spanning gestaan, en is vervolgens 1 baan opgeschoven, waardoor de buitenste/binnenste eraf gesleten is. Spanning is inderdaad niet goed geweest, want er zijn complete happen uit. Heeft ook met ouderdom te maken. Riemen worden meestal iedere 6 jaar vervangen.
Ik heb de roest van de pennen afgeschuurd zodat ze weer glad zijn en goed met kopervet ingevet. Wat kan ik meer doen?
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: Alternatorriem+remblokken koekendoos

Post by PimmeTjaaH »

Controleren of het ook werkelijk soepel gaat........ En de stalen plaatjes ( als die er zitten), dat zijn die dingen wat tussen je remklauwhouder, en je blokken zit ontroesten. Of anders het deel waar je blok in zit, ff een vijltje over halen, zodat je blokken ( onder veerspanning) weer wat soepel gaan.

Edit: is het eigenlijk wel verstandig om aan remmen te gaan sleutelen, zonder er goed verstand van te hebben ??

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Alternatorriem+remblokken koekendoos

Post by kefke »

PimmeTjaaH wrote:Controleren of het ook werkelijk soepel gaat........ En de stalen plaatjes ( als die er zitten), dat zijn die dingen wat tussen je remklauwhouder, en je blokken zit ontroesten. Of anders het deel waar je blok in zit, ff een vijltje over halen, zodat je blokken ( onder veerspanning) weer wat soepel gaan.

Edit: is het eigenlijk wel verstandig om aan remmen te gaan sleutelen, zonder er goed verstand van te hebben ??
De contactpunten (oa die wat jij vermeld) heb ik opgeschuurd en ingevet (je ziet het vet nog wat op de oude blokken hangen). Maar de blokken zitten gewoon heel erg gespannen in de klauw.
Ik denk dat het misschien geen slecht idee is om de rondingen (waar die spanijzertjes) zitten goed op te schuren zodat ze wat beter bewegen in de klauw.
Want ze zitten zo strak dat ze niet bewegen en daardoor roesten ze vast. (Heb ze al 2x los gehad, en 2x zaten ze vast geroest. Elke keer schuur ik de roest af en vet ik ze zin)

En ja, ik ken genoeg van remmen om eraan te werken.
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: Alternatorriem+remblokken koekendoos

Post by PimmeTjaaH »

Okee :Y)
Maar als alles netjes tot op het originele staal is opgeschuurd, zouden de blokken toch gangbaar moeten zijn. Wat je eventueel nog kan doen is de verf van de remblokken afschuren ( contactvlakken).

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Alternatorriem+remblokken koekendoos

Post by kefke »

PimmeTjaaH wrote:Okee :Y)
Maar als alles netjes tot op het originele staal is opgeschuurd, zouden de blokken toch gangbaar moeten zijn. Wat je eventueel nog kan doen is de verf van de remblokken afschuren ( contactvlakken).
Dat was mijn conclusie inderdaad :D *O*
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: Alternatorriem+remblokken koekendoos

Post by toyota87 »

de v-snaar was wel aan v.v toe :')

de plek waar het afgesleten remblok schuurde zou ik zeker de remschijf opmeten.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Alternatorriem+remblokken koekendoos

Post by Rich »

Zitten er wel de juiste schijven op? Naast schijfdiameter en boutpatroon heb je ook nog de dish diepte, het lijkt er op dat deze niet correct is, de blokken moeten net los van de schijf zitten; je moet er een papiertje tussen kunnen schuiven.

Het lijkt er op dat er schijven met een iets afwijkende dishhoogte op zitten waardoor het achterste blok permanent aanloopt tegen de schijf. Aan de zijkant van de schijven is meestal het typenr ingestanst, kan geen kwaad dit ff te checken.

Zelfde voor de multiriem, zat er wel het juiste type (lengte) op?

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Alternatorriem+remblokken koekendoos

Post by kefke »

Het is geen V-riem hé. Want een V-riem heeft de vorm van een V toch?

De auto is zo uit het fabriek gerold! Er werd (tot begin) dit jaar alleen maar mee naar de bakker en terug gereden. (60.000km op 7 jaar)
Dus eerste schijven en volgens mij ook eerste remblokken.
En de blokken zijn niet los van de schijf. Ze blijven lichtjes schuren. Zoals bij een moto met gietijzeren schijven.

Als het morgen droog is/ ik tijd heb dan gaat het wiel er terug vanaf en ga ik de blokjes opschuren zodat ze losser in de beugel zitten.
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Alternatorriem+remblokken koekendoos

Post by emveha »

kefke wrote:Het is geen V-riem hé. Want een V-riem heeft de vorm van een V toch?
Klopt, deze hebben in de volksmond verschillende benamingen zoals multi-v-riem. Polyriem, PK-riem- of multirib-riem.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

Post Reply