Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Koelsysteem 'flushen'

Gemotoriseerd of niet, alles op wielen heeft hier een plek.

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
kuchnie na wymiar
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

Koelsysteem 'flushen'

Post by kolkie »

Mijn mazda heeft het met dit warme weer moeilijk z'n hoofd koel te houden. Afhankelijk van de buitentemperatuur is mijn maximale snelheid gelimiteerd van 130-145. Kom ik hierboven dan kruipt de watertemperatuurmeter langzaam maar zeker naar het rood. Nou rijd ik meestal 130-145 dus ik heb er praktisch gezien gewoon last van :mrgreen: .

Vorig jaar heb ik reeds de radiator en de waterpomp vervangen, en vorige week de thermostaat. De thermostaat heb ik vervangen n.a.l.v. het bovenstaande probleem, de radiator/waterpomp vervangen staat hier los van. Ik heb expres de oude koelvloeistof weer gebruikt omdat ik wilde zien of nou de thermostaat het probleem was ja/nee (niet dus).

Logische volgende stap is het vervangen van de koelvloeistof maar daarbij wil ik eigenlijk ook het systeem 'flushen', dus even goed doorspoelen. En toen vroeg ik me dus af of daar nog iets bij komt kijken/daar middelen voor zijn/of iemand daar nog tips voor heeft.

Inmiddels heb ik begrepen dat er trouwens speciale middeltjes voor te vinden zijn, dus dat gaan we dan maar 'ns proberen.
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Koelsysteem 'flushen'

Post by Dude »

Dop van de je radiator al vervangen?
Image

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: Koelsysteem 'flushen'

Post by PimmeTjaaH »

Gewoon de kraan op de radiator zetten, steeds vol laten lopen, ff draaien, en dan aftappen, kraan er weer op, en dit zo door totdat het water weer een aangenaam kleurtje krijgt. Dit allemaal met lopende motor natuurlijk.

kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

Re: Koelsysteem 'flushen'

Post by kolkie »

Dude wrote:Dop van de je radiator al vervangen?
Ook al vervangen ja.
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Koelsysteem 'flushen'

Post by mmarkk »

Ik heb een keer een BHG auto(olie in koelwater) in de wasstraat gezet en slang erin en andersom doorgespoeld(met motor uit).
Ging prima
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: Koelsysteem 'flushen'

Post by toyota87 »

PimmeTjaaH wrote:Gewoon de kraan op de radiator zetten, steeds vol laten lopen, ff draaien, en dan aftappen, kraan er weer op, en dit zo door totdat het water weer een aangenaam kleurtje krijgt. Dit allemaal met lopende motor natuurlijk.
[^]

als je het nog beter wil doen kun je ook eerst zo'n blikje met schoonmaak spul erin doen voor je de oude vloeistof aflaat en doorspoelt.
krijg je meer roest los naar mijn mening.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: Koelsysteem 'flushen'

Post by PimmeTjaaH »

Ik ben geen fan van al die goedjes [B)]

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Koelsysteem 'flushen'

Post by Tjabbo »

bij de starlet heb ik gewoon de bovenste radslang losgetrokken en water ingespoten tot het er clean uit kwam :@
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

tse
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 715
Joined: Sunday 01 October 2006 22:21
Location: eindhoveee

Re: Koelsysteem 'flushen'

Post by tse »

PimmeTjaaH wrote:Ik ben geen fan van al die goedjes [B)]
idd

User avatar
musli
Shoarma eter
Posts: 3336
Joined: Thursday 27 November 2008 01:19
Location: Westerhoeven

Re: Koelsysteem 'flushen'

Post by musli »

PimmeTjaaH wrote:Ik ben geen fan van al die goedjes [B)]

maar waarom?
Broem broems: Subarrel Legacy & MX5

Ik heb geen föhn, ik heb een cabrio

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Koelsysteem 'flushen'

Post by Tjabbo »

Waarom? omdat er meestal vieze dikke rotzooi in je systeem achterblijft dat het tijdelijk afdicht en dus even 'oplost'. een lapmiddel dus.
Als het eenmaal is uitgewerkt krijg je die vieze zooi er never nooit meer uit, en het spul is alsnog kapot. Beter gewoon in 1x goed doen.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Koelsysteem 'flushen'

Post by Rich »

Het gaat hier om flush middelen tjabs, niet die troep die een lek moet afdichten zoals barr's leak oid.
Flush middel kan prima helpen om wat prut los te maken en af te voeren, alleen na gebruik wel goed het systeem met schoon water doorspoelen of nog beter met koelwater.

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: Koelsysteem 'flushen'

Post by toyota87 »

nog iemand die het met mij eens is :mrgreen:
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
alexander strik
Shoarma kruider
Posts: 605
Joined: Monday 17 September 2007 13:42
Location: nijverdal
Contact:

Re: Koelsysteem 'flushen'

Post by alexander strik »

Mischien dat je de slangen van de kachelkoeler eens doorverbind kijken wat ie dan doet, kan zijn dat deze koeler verstopt is en zodoende een goede doorstoming verhinderd, allemaal al een keer meegemaakt.
kolkie wrote:Mijn mazda heeft het met dit warme weer moeilijk z'n hoofd koel te houden. Afhankelijk van de buitentemperatuur is mijn maximale snelheid gelimiteerd van 130-145. Kom ik hierboven dan kruipt de watertemperatuurmeter langzaam maar zeker naar het rood. Nou rijd ik meestal 130-145 dus ik heb er praktisch gezien gewoon last van :mrgreen: .

Vorig jaar heb ik reeds de radiator en de waterpomp vervangen, en vorige week de thermostaat. De thermostaat heb ik vervangen n.a.l.v. het bovenstaande probleem, de radiator/waterpomp vervangen staat hier los van. Ik heb expres de oude koelvloeistof weer gebruikt omdat ik wilde zien of nou de thermostaat het probleem was ja/nee (niet dus).

Logische volgende stap is het vervangen van de koelvloeistof maar daarbij wil ik eigenlijk ook het systeem 'flushen', dus even goed doorspoelen. En toen vroeg ik me dus af of daar nog iets bij komt kijken/daar middelen voor zijn/of iemand daar nog tips voor heeft.

Inmiddels heb ik begrepen dat er trouwens speciale middeltjes voor te vinden zijn, dus dat gaan we dan maar 'ns proberen.

kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

Re: Koelsysteem 'flushen'

Post by kolkie »

Auto staat nu af te koelen. Heb de oude koelvloeistof eraf gehaald, kraanwater + rommel-oplos-zut toegevoegd, 35 km rondgeknald, 10 minuten na laten draaien (dit is de gebruiksaanwijzing dus) en nou moet ik wachten totdat de hele troep is afgekoeld.
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Koelsysteem 'flushen'

Post by emveha »

rommel oplos zooi ???????, VROEGAH, flikkerden we er gewoon een zak Soda van 35 ct bij in. Werkt perfect.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: Koelsysteem 'flushen'

Post by toyota87 »

emveha wrote:rommel oplos zooi ???????, VROEGAH, flikkerden we er gewoon een zak Soda van 35 ct bij in. Werkt perfect.
_O- das een goeie _O-
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

Post Reply