Schokbrekers vraagje
Posted: Saturday 20 May 2006 19:06
Afgelopen week heb ik mijn nieuwe gele koni schokbrekers op kunnen halen. Vandaag dus daarom maar een poging gewaagd. Ik had het nog nooit eerder gedaan en was daarom benieuwd wat ik tegen zou komen.
Dus maar meteen begonnen met het verwijderen van de oude schokbreker. Ik had al eens verhalen gehoord dat het niet zonder slag of stoot zou gaan en inderdaad....
Het beugeltje voor de remleiding was al eens open gezaagd bij het verlagen van de auto, dus dit gaf geen problemen. Ook het kabeltje van de ABS sensor ging prima. De twee grote bouten met dop 19 waren ook geen probleem.
Wat was het probleem nou wel? Nou.... dat stangetje met de kogelgewrichten aan de uiteinden die bevestigd zit aan de schokbreker en swaybar. Met geen mogelijkheid kreeg ik dat ding los. Is hier een methode voor?
Mijn oplossing was de boormachine aangezien het ding niet op een fatsoenlijke manier los wou en het binnenzeskant al rond was geworden.
Toen het stangetje eenmaal los was, ging de schokbreker zonder problemen uit de wielkuip. Tjonge! Wat was dat ding verrot zeg. De zuigerstang viel zo naar beneden in de cilinder. De stang rammelde er gewoon in en was op sommige plekken compleet onrond geworden door slijtage. Op zich niet zo vreemd na 250.000KM
Nu dit lastige karwijtje gedaan is heb ik een vraag:
Hoe zit het met het monteren van de nieuwe Koni's. De ze hebben namelijk geen veerschotels. Zie hieronder:
DE gele zijn dus de nieuwe Koni's.
Zitten de oude schokbrekers in een behuizing incl. schotels, en moet ik deze ook gebruiken voor de nieuwe Koni's of zijn de oude schokbrekers, demper en schotels in 1 en niet uitwisselbaar met Koni's?
Wie kan mij helpen of heeft dit eerder gedaan?
alvast bedankt![/img]
Dus maar meteen begonnen met het verwijderen van de oude schokbreker. Ik had al eens verhalen gehoord dat het niet zonder slag of stoot zou gaan en inderdaad....
Het beugeltje voor de remleiding was al eens open gezaagd bij het verlagen van de auto, dus dit gaf geen problemen. Ook het kabeltje van de ABS sensor ging prima. De twee grote bouten met dop 19 waren ook geen probleem.
Wat was het probleem nou wel? Nou.... dat stangetje met de kogelgewrichten aan de uiteinden die bevestigd zit aan de schokbreker en swaybar. Met geen mogelijkheid kreeg ik dat ding los. Is hier een methode voor?
Mijn oplossing was de boormachine aangezien het ding niet op een fatsoenlijke manier los wou en het binnenzeskant al rond was geworden.
Toen het stangetje eenmaal los was, ging de schokbreker zonder problemen uit de wielkuip. Tjonge! Wat was dat ding verrot zeg. De zuigerstang viel zo naar beneden in de cilinder. De stang rammelde er gewoon in en was op sommige plekken compleet onrond geworden door slijtage. Op zich niet zo vreemd na 250.000KM
Nu dit lastige karwijtje gedaan is heb ik een vraag:
Hoe zit het met het monteren van de nieuwe Koni's. De ze hebben namelijk geen veerschotels. Zie hieronder:
DE gele zijn dus de nieuwe Koni's.
Zitten de oude schokbrekers in een behuizing incl. schotels, en moet ik deze ook gebruiken voor de nieuwe Koni's of zijn de oude schokbrekers, demper en schotels in 1 en niet uitwisselbaar met Koni's?
Wie kan mij helpen of heeft dit eerder gedaan?
alvast bedankt![/img]