Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Schokbrekers vraagje

Gemotoriseerd of niet, alles op wielen heeft hier een plek.

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
Jeffryst182
ShoarmaTeam Member
Posts: 1658
kuchnie na wymiar
Joined: Thursday 23 February 2006 14:29
Location: Riessen!!!
Contact:

Schokbrekers vraagje

Post by Jeffryst182 »

Afgelopen week heb ik mijn nieuwe gele koni schokbrekers op kunnen halen. Vandaag dus daarom maar een poging gewaagd. Ik had het nog nooit eerder gedaan en was daarom benieuwd wat ik tegen zou komen.

Dus maar meteen begonnen met het verwijderen van de oude schokbreker. Ik had al eens verhalen gehoord dat het niet zonder slag of stoot zou gaan en inderdaad....
Het beugeltje voor de remleiding was al eens open gezaagd bij het verlagen van de auto, dus dit gaf geen problemen. Ook het kabeltje van de ABS sensor ging prima. De twee grote bouten met dop 19 waren ook geen probleem.
Wat was het probleem nou wel? Nou.... dat stangetje met de kogelgewrichten aan de uiteinden die bevestigd zit aan de schokbreker en swaybar. Met geen mogelijkheid kreeg ik dat ding los. Is hier een methode voor?
Mijn oplossing was de boormachine aangezien het ding niet op een fatsoenlijke manier los wou en het binnenzeskant al rond was geworden.

Image


Toen het stangetje eenmaal los was, ging de schokbreker zonder problemen uit de wielkuip. Tjonge! Wat was dat ding verrot zeg. De zuigerstang viel zo naar beneden in de cilinder. De stang rammelde er gewoon in en was op sommige plekken compleet onrond geworden door slijtage. Op zich niet zo vreemd na 250.000KM

Nu dit lastige karwijtje gedaan is heb ik een vraag:

Hoe zit het met het monteren van de nieuwe Koni's. De ze hebben namelijk geen veerschotels. Zie hieronder:

Image

Image

DE gele zijn dus de nieuwe Koni's.
Zitten de oude schokbrekers in een behuizing incl. schotels, en moet ik deze ook gebruiken voor de nieuwe Koni's of zijn de oude schokbrekers, demper en schotels in 1 en niet uitwisselbaar met Koni's?

Wie kan mij helpen of heeft dit eerder gedaan?

alvast bedankt![/img]
Image

269.3 WhP / 302 CrankHP @ 1.05 Bar

Original licenceplate number PMB 839

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Post by mmarkk »

je hebt de verkeerde gekregen?

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Post by Tjabbo »

^ dat zou erg kut zijn :X
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Jeffryst182
ShoarmaTeam Member
Posts: 1658
Joined: Thursday 23 February 2006 14:29
Location: Riessen!!!
Contact:

Post by Jeffryst182 »

nummers kloppen [V]
Image

269.3 WhP / 302 CrankHP @ 1.05 Bar

Original licenceplate number PMB 839

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Post by mmarkk »

ik weet het niet, weet wel dat bij sommige schokbrekers de onderste veerschotel moet overgezet worden
maar dit??
lijkt erop dat er niks van klopt

Ellen
Shoarma voorproever
Posts: 1099
Joined: Wednesday 22 February 2006 23:13
Location: Vroomshoop

Post by Ellen »

ah, flink balen [V]
Citroën C2 VTR Chick

User avatar
The_Scarabial
Elite shoarma voorproever
Posts: 2329
Joined: Wednesday 22 February 2006 21:34
Location: Vriezenveen

Post by The_Scarabial »

mmarkk wrote:ik weet het niet, weet wel dat bij sommige schokbrekers de onderste veerschotel moet overgezet worden
maar dit??
lijkt erop dat er niks van klopt
ja als je dat verschil ziet tussen die 2, dan lijkt er echt heulemaal nix van te kloppen, maar dit zeg ik dan als newb op dit gebied :)
Koekoek!

User avatar
Jeffryst182
ShoarmaTeam Member
Posts: 1658
Joined: Thursday 23 February 2006 14:29
Location: Riessen!!!
Contact:

Post by Jeffryst182 »

http://www.druidhillroad.com/projects/koni/

Dit moet er dus gebeuren. Het is dus mogelijk if you got the right tools for the job. Echt moeilijk is het dus ook niet.

Probleem alleen is:

* Ik heb nog geen fatsoenlijke bankschroef.
* Ik heb geen boor die groter is dan rond 10 (en ook al had ik die, dan past ie niet in mijn boormachine)

De nummers klopten dus ook wel.. Ik had alleen meer research moeten doen en moeten weten dat het hier om inserts ging.

Dus ik sta in dubio... Zal ik de klus gewoon doen en een bult werk op mijn hals halen... of zal ik ik peperdure coilovers van JIC bestellen (enige optie) en dan 6 to 10 weken op die krengen wachten.

Ik denk dat ik dus het eerste maar ga proberen. :{
Image

269.3 WhP / 302 CrankHP @ 1.05 Bar

Original licenceplate number PMB 839

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Post by Tjabbo »

Wat kosten de JIC's ?

als je toch een projectauto van je auto gaat maken is het wellicht een optie.
Als het dan tenminste niet gigantisch veel meer kost :(
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
The_Scarabial
Elite shoarma voorproever
Posts: 2329
Joined: Wednesday 22 February 2006 21:34
Location: Vriezenveen

Post by The_Scarabial »

kheb dat linkje ff bekeken, volgens mij nog best veel werk
Koekoek!

User avatar
Jeffryst182
ShoarmaTeam Member
Posts: 1658
Joined: Thursday 23 February 2006 14:29
Location: Riessen!!!
Contact:

Post by Jeffryst182 »

Tjabbo wrote:Wat kosten de JIC's ?

als je toch een projectauto van je auto gaat maken is het wellicht een optie.
Als het dan tenminste niet gigantisch veel meer kost :(
Voor een setje JIC's kun je een mooi 3sgte-tje voor halen. [^]

Ik ga het gewoon doen. Heb net de boor ff gechecked en volgens mij moet daar wel een boor van 14mm in passen. Voor de banklschroef ga ik wel ff naar m'n pa.

Het gaat gewoon nu iets langer duren dan ik in planning had. Maar dan heb ik uiteindelijk wel goeie verstelbare Koni's.. En da's ook een flinke upgrade!
Image

269.3 WhP / 302 CrankHP @ 1.05 Bar

Original licenceplate number PMB 839

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Post by mmarkk »

ik heb de JIC's, vindt ze perfect :)

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Post by Tjabbo »

cool om te doen hoor Jeffry.
Zo leer je direct je auto wat kennen zonder direct in iets 'vitaals' te gaan hameren en boren.

You make some pictures nou you hear!
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Post by mmarkk »

jeah zeker cool om te doen :)
waarom zit er bij de koni's geen beschrijving?
en waar zit de verstelknop?

User avatar
Jeffryst182
ShoarmaTeam Member
Posts: 1658
Joined: Thursday 23 February 2006 14:29
Location: Riessen!!!
Contact:

Post by Jeffryst182 »

De beschrijving zit er wel bij, maar is niet duidelijk. De draaiknop zit boven op de stang.

Vanavond ben ik verder gegaan met de shocks. En ik moet zegen dat het allemaal nog wel meevalt. Even bij de KArwei een haaks slijpertje scoren en slijpen maar in die oude shocks.
Inmiddels zit de shock weer in elkaar en is ie helmaal zoals ie moet zijn.
Toch ben ik nog niet tevreden en wil ik morgen de shock schoonmaken ontvetten en opnieuw zwart spuiten. De rest van de onderdelen ook schoonmaken en dan kan ie er weer onder. *O*

Vanavond ook maar meteen met de andere kant (rechts achter) begonnen. Hier liep ik vast omdat ik nu de ratel omhoog moet trekken om de 2 dikke bouten los te krijgen. De auto begon op de krik en steuntjes te wippen en ik vond dat gevaarlijk. Daarom moet ik nu eerst ergens een elektrische/luchtsleutel scoren voordat ik verder kan.
Ik schat in dat het aan de voorkant minder werk zal zijn omdat ik daar niet hoef te zagen maar de oude strut gewoon aan de bovenkant kan losdraaien om er vervolgens een nieuwe shock in te schuiven. Op het tekeningetje staat dat ik dan 50ml olie er in moet gieten en dan kan ie dichtgeschroefd worden.
Al met al is het best leuk werk om te doen. Het gaat alleen een beetje langer duren dan verwacht. Dit weekend kan ik niet verder omdat we dan een uitje v/h werk hebben. Ik verwacht volgende week een heel eind te komen. Ff uitlijnen en klaar is kees. *O*
Image

269.3 WhP / 302 CrankHP @ 1.05 Bar

Original licenceplate number PMB 839

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Post by Tjabbo »

cool man!
tof dat het zo goed opschiet.

you made pictures? :P
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
TTE
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1807
Joined: Wednesday 17 May 2006 16:13
Location: West-Vlaanderen(BE)

Post by TTE »

Bij een Supra moet je toch ook delen hergebruiken als je er Koni's onder gooit?
1JZ? Lol... I have a 3.0 liter Supra ;)

There goes nothing above a Supra...

Supraristocracy

Getting high while you 're flying low. They call the phenomenon "Supra".

Only one can beat them all... Only one can be the best... Supra!

Post Reply