Page 1 of 1

Cilinderkop revisie

Posted: Sunday 18 September 2011 21:00
by Rsoarer
Hi iedereen,

Ben bezig met de koppakking te vervangen van mijn diesel, hoe de pakking precies lek is gegaan is mij onduidelijk maar de auto had de volgende symptomen:

ca. 1 liter koelvloeistof weg
grote hoeveelheid motorolie weg
compressieverlies 3 cilinders
licht fluitend geluid bij koude motor.

Ondank deze indicators reed de auto nog bijzonder fijn en krachtig, uiteraard heb ik de auto meteen stil gezet om verdere schade te voorkomen.

Oke, nu is de kop eraf en de pakking lijkt zijn beste tijd wel gehad te hebben, blij dat de boel niet warm is gelopen. Nu wil ik de kleppentrein eerst zelf controleren alvorens de kop weg te brengen naar een revisiebedrijf.

Mijn vraag:
In het werkplaatshandboek lees ik dat wanneer de kleppen terug in de kop worden geplaatst de kleppen 'gelapped' moeten worden. Wie o Wie kan mij uitleggen/beschrijven wat er nou precies wordt bedoeld hiermee.

De kleppen wil ik namelijk ook loshalen om ook meteen, nu de gelegenheid er is, de stem seals te vervangen.

2e vraag:
Je hoort vaak dat een kop wordt gevlakt wanneer hij los is, naar mijn mening moet dat enkel wanneer de kop niet recht meer is. Mocht het nu zo zijn dat mijn kop toch gevlakt moet worden, hoe compenseer je dan de toegenomen compressieverhouding. Ik weet dat voor mijn motorblok er 3 types koppakkingen zijn wel te verstaan: 1.2 1.3 en 1.4mm. Evt. dikkere koppakking naar de gevlakte hoeveelheid?

Thanks anyway!

Re: Cilinderkop revisie

Posted: Sunday 18 September 2011 21:06
by mmarkk
Lappen is ws inslijpen, stokje met zuignap, pasta en draaien met de hand
Ik zou hem laten vlakken, voor de zekerheid en hoef je hem ook niet schoon te maken.
En revisieshop laten noteren hoeveel eraf gaat!

Re: Cilinderkop revisie

Posted: Sunday 18 September 2011 21:12
by toyota87
je zegt het zelf al dikkere koppakking naarmate eraf gevlakt is.
beste is meestal laten vlakken.het kost je ook de kop niet.
en wil je voor een klein beetje te besparen daarvoor risco lopen?
beste is laten nakijken op scheurtjes ook.

Re: Cilinderkop revisie

Posted: Sunday 18 September 2011 21:18
by Rsoarer
Het gaat me niet zo zeer om het besparen maar om het feit dat ik niet onnodig de kop laat vlakken. Zo een kop kan niet oneindig vaak gevlakt worden dus als die een keer echt krom gaat (in geval die nog recht is) dan wil ik nog de mogelijkheid hebben om te vlakken.

Iemand meer info over hoe dat klepinslijpen nou precies in zijn werk gaat?

Re: Cilinderkop revisie

Posted: Sunday 18 September 2011 21:37
by Andre
Lappen is inderdaad wat mmark zegt de kleppen inslijpen met twee types pasta eerst grof en dan fijn

Weet niet hoeveel kilometers de auto heeft gelopen maar is niet persee nodig dat lappen verhaal wel de seal vervangen en bij elke auto elke type motor moet je de kop latten vlakken als je de koppaking vervang

Maakt niet uit als de kop krom is of niet ALTIJD vlakkn

Een dikkere koppakking monteer je pas als je zelf de comp verhoudimg wilt veranderen niet bij het gewoon vervangen van een oem pakking

Eke kop heeft aan de onderkat een indicatie tot waar je max mag slijpen voordat je in de problemen komt met de compressie verhouding dus een andere dikte pakkng zou moeten gebruiken

Ik zou de seals vervangen kop vlaken nieuwe koppaking nieuwe kopbouten en als je tijd te veel heb lappen

Of de kop in 1 keer wegbrengen om alles te laten doen bij een revisie bedrijf

Re: Cilinderkop revisie

Posted: Sunday 18 September 2011 21:39
by toyota87
je kan de kop ook gewoon laten controlen recht/scheurtjes en laten schoonmaken.
zelf kun je het nooit echt goed controleren.

Re: Cilinderkop revisie

Posted: Sunday 18 September 2011 21:49
by Rsoarer
Klopt, controleren op vlakheid en afpersen laat ik doen. De klepseals vervangen wil ik wel zelf doen. Auto heeft 245.xxx op de klok staan.

Btw: ik weet dat een GE kop iets van 0.025mm recess heeft tov een GTE kop. Een GE blok+GTE zuigers+GTE pakking+GE kop komt daardoor op een compressie verhouding van veel minder dan 8:5.1. Het lijkt mij dus dat een kleine verandering in vlakken een grote uitwerking kan hebben op compressie.

Re: Cilinderkop revisie

Posted: Sunday 18 September 2011 21:59
by Dude
Bij een 2jz zijn voornamelijk de zuigers die de compressie bepalen, maar dat terzijde.

Haal de kop uit elkaar, laat hem vlakken bij een revisiebedrijf en zet hem zelf in elkaar. Eventueel de kleprubbertjes laten vervangen bij dat bedrijf, dan hoef je daar niet meer naar te kijken (je hebt speciale tang nodig, met een punttang beschadig je te veel)

Koppakking zou ik me niet druk om maken, gewoon een OEM pakking gebruiken. Het is een diesel dus hoge compressie is een must :9
Lappen zou ik gewoon zelf doen, een lapstokje kost een paar euro en pasta is ook niet duur. Zo heb je een frisse kop die er weer een paar km tegen aan kan.

Re: Cilinderkop revisie

Posted: Sunday 18 September 2011 22:02
by Rsoarer
Duidelijk!

Iemand een bepaalde voorkeur voor slijppasta?

Re: Cilinderkop revisie

Posted: Sunday 18 September 2011 22:03
by mmarkk
Heb ooit een set gekocht, zat een stokje met zuignap in en 2 potjes pasta

Re: Cilinderkop revisie

Posted: Sunday 18 September 2011 22:12
by Dude
Ik gebruik pasta van mn werk, Pferd heet dat volgens mij. Hebben we 3 verschillende soorten van. Korrel 120, 360 en 800. Korrel 800 heb je zowieso nodig als eind resultaat, en vaak volstaat deze korrel ook wel bij kleppen waar niet al te veel aan mankeert (anders ben je lang bezig met lappen).

Owja, kijk goed of je nieuwe kopbouten nodig hebt. Bij 9 van de 10 auto's moet je ze vervangen!

Re: Cilinderkop revisie

Posted: Sunday 18 September 2011 22:22
by Airhead999
Ik zou ,als je um toch laat vlakken door een revisie bedrijf, de kleppen ook door hun laten checken en inslijpen. Voor hun is dat een kleinigheid. En dat bespaart je een hoop geklooi met klepveren en spietjes.
Bij een diesel komt het vaak voor dat je de kop officieel niet mag vlakken. Vaak steekt de zuiger een "heel"klein beetje uit boven het blok. Daarom zijn er verschillende koppakkingen. Als dit zo is zou je moeten meten hoeveel dit is. Als de koppakking die er nu op heeft gelegen de dikste is, wordt de marge om um te vlakken wel heel klein. Steken ze niet uit dan komt het allemaal niet zo precies.

Re: Cilinderkop revisie

Posted: Sunday 18 September 2011 22:26
by Rsoarer
Het blok heeft inderdaad geen 'zero deck', de zuigers steken in TDC boven de boring uit. De huidige pakking is de 1ste in de reeks; 1.2mm wat overeenkomt met een zuigerhoogte boven deck van 0.40-0.50mm.

Kopbouten moeten inderdaad vervangen worden bij dit blok, rekbouten.

Re: Cilinderkop revisie

Posted: Sunday 18 September 2011 23:27
by Rsoarer
Oke, heb nog eens de manual doorgebladerd en kwam op het volgende:

Piston protrusion:
0.40 to 0.50mm required gasket thickness: 1.2mm
0.51 to 0.60mm '' '':1.3mm
0.61 to 0.70mm '' '':1.4mm

Dus feitelijk als de kop gevlakt wordt kun je de hoeveelheid die wordt afgevlakt optellen bij de zuiger boven deck hoogte?

Stel kop wordt 0.11mm gevlakt en hoogte is 0.40mm dan heb je een pakking nodig van 1.3mm?

Re: Cilinderkop revisie

Posted: Tuesday 27 September 2011 12:32
by Rsoarer
Wat heb ik gedaan:

De kop weggebracht laten nakijken en afpersen, toch laten vlakken .06mm en klepseals laten vervangen en kleppen laten inslijpen. Daarnaast is de kop ontkoolt en schoongemaakt, kop ziet er werkelijk als nieuw uit! Al met al was ik een goede 250,- excl. btw. kwijt maar zeker waar voor mijn geld.

Nu monteren en hopen dat we weer snel in business zijn..

Re: Cilinderkop revisie

Posted: Thursday 29 September 2011 00:43
by Rsoarer
Vandaag besloten om toch maar direct de zuigerveren/lagers/seals mee te nemen in deze. Blok heeft 245.xxx gedraaid wat inprincipe niets hoeft te betekenen maar omdat ik met deze wagen vaak in het buitenland zit wil ik toch wel even wat meer zekerheid. Daarnaast als ik dit in de toekomst moet doen over zeg 60.xxx dan moet ik weer een nieuwe koppakkingset/bouten kopen.

Blok morgen eruit en vervolgens demonteren, wegbrengen om op te laten meten en honen en dan weer inelkaar mits de slijtage dusdanig is dat geen overmaat/ondermaat nodig is.

Wat wel gaaf is is dat er een Getrag bak standaard in zit.