Page 1 of 1

KX250's Mazda RX7?

Posted: Sunday 08 January 2012 21:12
by KX250
Naast mijn trouwe Suup wil ik er ook graag een RX7 bij hebben.
Nu heb ik een '87-er op het oog, een turbo.
Weet iemand hier de zwakke plekken van zo'n wagen buiten dat het geen Toyota is? :*
Hoe zit het met de motor waar moet ik op letten, zijn ze makkelijk te reviseren?
Hoe is het chassis, wat zijn daar de zwakke plekken van?

Re: KX250's Mazda RX7?

Posted: Sunday 08 January 2012 21:30
by DeSchouten
heel dat rotorblok schijnt een zwak plek te zijn bij die dingen van wat ik gelezen heb nog erger dan een 7m! Er rijd in Nl wel een hele mooie zwarte rond

Re: KX250's Mazda RX7?

Posted: Sunday 08 January 2012 21:31
by STRNPCP
Roesten. Ik heb er vaak over gedacht er een te kopen om er een 1JZ in te hangen.

Re: KX250's Mazda RX7?

Posted: Sunday 08 January 2012 23:04
by toyota87
idd de motor moet echt goed zijn.
volgens mij ben je het beste af met 1 met zo weinig mogelijk km.
of 1 van een liefhebber.
ik vond het ook altijd wel een leuke auto.
ik heb er ook wel eens naar gekeken voor ik de celica kocht die ik vroeger had.
er zijn wel een paar garage's die specifiek reparatie rx7 doen.

Re: KX250's Mazda RX7?

Posted: Monday 09 January 2012 00:32
by Tjabbo
Kennis van me weet er veel van.zal hem ff vragen.

Re: KX250's Mazda RX7?

Posted: Monday 09 January 2012 02:02
by antigram
gewoon op het fc forum kijken. staat een hele handleiding op. Heb eerst ook voor die gekeken. Houd er rekening mee dat het normaal is dat ze ongeveer 2 liter olie gebruiken per tankbeurt dus als de eigenaar zegt van niet, dan is er waarschijnlijk iets mis

Re: KX250's Mazda RX7?

Posted: Monday 09 January 2012 09:13
by musli
hebben die niet een wankelmotor? Dat schijnen niet de meest stabiele dingen te zijn, heb ik van horen zeggen hoor, dus ik lul ook maar iemand na.

Re: KX250's Mazda RX7?

Posted: Monday 09 January 2012 11:35
by antigram
die dingen zijn ongeveer hetzelfde als een niet aangedraaide 7m

http://lowprofileosr.blogspot.com/2011/ ... rheid.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: KX250's Mazda RX7?

Posted: Monday 09 January 2012 12:20
by STRNPCP
De nieuwere RENESIS motoren zijn prima, afgezien van de uitstoot, kijk maar eens naar de RX8. Weer een auto die ik persoonlijk erg aantrekkelijk vind.
En als ik het goed heb onthouden, krijgen we in de nabije toekomst een efficiëntere opvolger te zien, de 16X motor.

Het SA/FB type dat in de eerste versie RX7's ligt, hebben een dubbel verbruik, 1:12 op benzine + 2liter olie.

Een paar ideetjes om het OLIEverbruik te minimaliseren :9 :

ImageImage

ImageImage

Image

Image

http://www.supraforums.com.au/forum/car ... clean.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.supraforums.com/forum/showth ... ght=SUPRA7" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=Z_ATrtOK ... r_embedded#" onclick="window.open(this.href);return false;!

Re: KX250's Mazda RX7?

Posted: Monday 09 January 2012 23:20
by KX250
STRNPCP wrote:Roesten. Ik heb er vaak over gedacht er een te kopen om er een 1JZ in te hangen.
Roesten? Weet iemand van specifieke roestproblemen?
En 1JZ in een RX7 slaat echt nergens op. Je koopt zo'n ding voor de wankelmotor, anders kun je beter bij een Suup blijven of iets kopen waar af fabriek een 1JZ in hangt.
Het brullen van een wankelmotor klinkt ook erg vet. 7000 onbelast draaien is geen probleem.... probeer dat eens met een 1JZ [:(]
DeSchouten wrote:heel dat rotorblok schijnt een zwak plek te zijn bij die dingen van wat ik gelezen heb nog erger dan een 7m! Er rijd in Nl wel een hele mooie zwarte rond
Dat is net het probleem, die motoren hebben een slechte naam maar kunnen volgens kenners rustig 200K lopen. Mits je hem maar altijd goed warm laat lopen. Je moet er dus aardig wat van weten voordat je er 1 koopt. Oh ja, het olieverbruikt komt doordat olie gebruikt wordt om de afdichting te smeren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wankelmotor

Re: KX250's Mazda RX7?

Posted: Tuesday 10 January 2012 15:49
by eah88
kenji heeft toch een rx7?
en ik heb van horen zeggen dat je om de 10k grote beurt moest doen en om de xxk een revisie.
hoe dat precies zit weet ik ook niet.
1 ding is zeker, ze zijn niet goedkoop in onderhoud.

Re: KX250's Mazda RX7?

Posted: Tuesday 10 January 2012 21:10
by KX250
Goed plan, Kenji graag je mening.

Re: KX250's Mazda RX7?

Posted: Tuesday 10 January 2012 22:46
by Kenji
Grappig dat er een hoop vooroordelen langskomen, waarvan de meeste ongetwijfeld in het kader "internetwijsheid" of "ooit gehoord van" vallen.

De Wankelmotor is er inderdaad wel eentje met een handleiding, maar mits je hem goed behandeld, kan hij erg lang meegaan. Enige nadeel is dat ALS het fout gaat, het gelijk ook een dure revisie inhoudt (3000 euro voor een back to stock revisie).

Een Wankel moet GOED worden warmgereden. Met een te koude motor gaan trappen betekend dat de Apex Seals (de afdichtingen op de rotortips) slecht gesmeerd worden en kunnen scheuren. Tevens moeter goed nagedraaid worden, dus een turbotimer is zeker aan te raden.
Scheuren in de apex seals = compressieverlies = slecht lopende motor = revisie
Als er stukjes van de apex seals afbreken en (uiteraard) in de compressiekamers komen, worden die rondgeduwd, waardoor de housings beschadigen.
Beschadigde housings = revisie
Wankelmotoren verbruiken inderdaad standaard een klein beetje olie (mijn 13B verbruikt ongeveer 1 plastic koffiebekertje per 5000 km), is altijd leuk bij een koude start, flinke blauwe puf uit de uitlaat doordat de rotors dan droogstaan en dus flink wat olie verbrand wordt.
Overigens, als het olieniveau te laag wordt, of de olie te oud, dan heeft de FD daar een mooi waarschuwingslampje voor, wat dan aangaat.
Omdat ze standaard wat olie verbruiken is het erg belangrijk dat er goede schone olie inzit, ook voor de afdichting/smering van alle rotorseals.
Ik ververs zowiezo iedere 5000 km de olie, iedere 10k km het oliefilter en iedere 15k km de bougies (4 stuks, 2 leading, 2 trailing).
Voor de olie gebruik ik 20W50 oldtimerolie. Dat is een minerale olie, wat schoner verbrand en geen kollstofopbouw op de rotors achterlaat. Synthetische olie is slecht voor een Wankel, aangezien dat vaan koolstof achterlaat op de rotors.

Waar een Wankel zwak tegen is: warmte!

De Wankel is een flinke warmloper, vandaar dat er stock al een vrij forse radiator voor hangt, en veel FD's stock al 1, en soms zelfs 2 flinke oliekoelers hebben.
Zodra je hem gaat tunen, is opwaarderen van het koelsysteem zowiezo al stap 1.
Eveneens is de ECU vrij star. Eigenlijk is het verwijderen van de kat al fataal, dat kan de ECU niet bijregelen. Vandaar dat de meeste Wankel-tuners eerst stock rijden, en dan ALS er getuned gaat worden, gelijk gekozen wordt voor de hele handel, dus poorten, ombouw naar single turbo, freeflow uitlaat en grotere injectoren, programmeerbare ECU erin en afstellen op de compleet nieuwe setup.

Poorten is overigens het vergroten van de in- en uitlaatpoorten. Dat is er in verschillende stadia, van streetport tot full bridgeport (het beroemde brapbrapbrap geluid). Zie het poorten als de scherpere nokkenassen van een Ottomotor, dan komt het wel aardig overeen.

Technisch gezien is een Wankel het toppunt van simpelheid. Enige bewegende delen zijn de eccentrische as (de krukas) en de twee rotors. Verder niks. Geen kleppen, geen nokkenassen, geen distributieriem.

Groot nadeel van de Wankel: tis net Charlie Sheen: hij lust een forse borrel. Ik rij met m'n ongeveer 300 pk FD 1:6. En dat is bij normaal woon/werk verkeer. Ga ik het circuit op dan zie je de naald zakken van de benzinemeter, dan is 1:3 normaal.
Standaard heeft een FD 2 brandstofrails, 1 primair, en een secundair. De secundaire rail wordt door een zeer complex vacuum/boostsysteem geactiveerd wanneer de tweede turbo gaat boosten. Primaire 2 injectoren zijn 680cc, de secundaire 2 injectoren zijn 850cc.

Let wel: bovenstaande geldt voor een FD3S. Een FC3S verschilt niet zo gek veel van z'n jongere broer, overigens.

Qua roest: tja, een auto uit 1986 zal ongeveer dezelfde kwaaltjes hebben en plekjes als een Supra uit die tijd, dus wielkastranden zal wel een gevoelig punt zijn.

Zowiezo zou ik voor aanschaf een compressietest laten doen op de rotors, dan kan bij een mazda dealer, met een speciale rotary tester.
Compressie voor een nieuwe/net gereviseerde 13B is rond de 8 - 8.5 bar, waar onder de 6 bar betekend dat de motor gereviseerd moet worden.

Ik heb er 35000 km mee gereden in een jaar en ze heeft me 2x in de steek gelaten, beide keren NIET wankelgerelateerd:
- koelvloeistoflekkage door een gescheurde aansluiting op de verwarmingsunit
- overleden benzinepomp
Nu heb ik er een tweede auto bij, omdat ze voor woon/werk gewoon te duur was. 700 euro per maand was ik kwijt aan benzine (65 liter Euro98 per tankbeurt, en dan 350 tot 400 km kunnen rijden).
Nu staat ze gemiddeld 2 weken stil en dan ga ik een stukje toeren, en dan is het sleutel omdraaien, en zonder moeite start ze.

Eindconclusie: Wankels hebben een handleiding, maar zijn zeker niet onbetrouwbaar.

Sterker nog, een Wankel brengt je altijd thuis, ook al valt de compressie op een rotor weg, dan blijft de motor nog gewoon lopen zolang je hem niet uitzet, kan je er gewoon mee naar huis rijden

The power of Doritos on a stick!

Image.

Re: KX250's Mazda RX7?

Posted: Wednesday 11 January 2012 18:16
by KX250
Oké, bedankt voor de input. Het is dus best een goede motor als je er niet mee trapt als hij koud is.
Het is alleen lastig om er zo even 1 te kopen als je geen compressie kunt testen.
Waarom is een motor revisie zo duur, als er zo weinig onderdelen aan zitten?
Trouwens mij 7M revisie was duurder :')

Re: KX250's Mazda RX7?

Posted: Wednesday 11 January 2012 18:39
by Kenji
De revisie is duur, omdat bij een Wankel alle seals precies op maat geslepen moeten worden, en veel meer een precisieklus is dan een Ottomotor.
Een gewone motorreviseur zal dan ook niet aan een Wankel beginnen, dan moet je echt naar een expert.

Re: KX250's Mazda RX7?

Posted: Wednesday 11 January 2012 22:33
by KX250
Aha, en speciale machines zeker.

Re: KX250's Mazda RX7?

Posted: Wednesday 11 January 2012 23:31
by STRNPCP
KX250 wrote:
STRNPCP wrote:Roesten. Ik heb er vaak over gedacht er een te kopen om er een 1JZ in te hangen.
Roesten? Weet iemand van specifieke roestproblemen?
En 1JZ in een RX7 slaat echt nergens op. Je koopt zo'n ding voor de wankelmotor, anders kun je beter bij een Suup blijven of iets kopen waar af fabriek een 1JZ in hangt.
Het brullen van een wankelmotor klinkt ook erg vet. 7000 onbelast draaien is geen probleem.... probeer dat eens met een 1JZ [:(]
Lol, 7500 belast is met een 1JZ geen probleem, maar even serieus, ik zou een 1e generatie RX7 enkel daarvoor kopen.
Ik heb erin gereden en de roest in en rond de achterklep en de wielkasten gezien, gevoeld, ja zelfs doorheen gekeken, maar ik zou het een gaaf karretje vinden om een 1JZ in te leggen, net als een Nissan 240Z en aanverwanten overigens. Als ik geen kinderen zou hebben, zou ik één van die twee allang hebben gekocht en een 1JZ in hebben gelegd.

Imagegaaf toch?
KX250 wrote:
DeSchouten wrote:heel dat rotorblok schijnt een zwak plek te zijn bij die dingen van wat ik gelezen heb nog erger dan een 7m! Er rijd in Nl wel een hele mooie zwarte rond
Dat is net het probleem, die motoren hebben een slechte naam maar kunnen volgens kenners rustig 200K lopen. Mits je hem maar altijd goed warm laat lopen. Je moet er dus aardig wat van weten voordat je er 1 koopt. Oh ja, het olieverbruikt komt doordat olie gebruikt wordt om de afdichting te smeren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wankelmotor
Ik vind een wankelmotor een schitterende uitvinding, compact en veel power, maar qua verbruik .........., nee

Re: KX250's Mazda RX7?

Posted: Thursday 12 January 2012 00:08
by Kenji
Ik zou never nooit een ander blok in m'n FD leggen.
M'n MarkII met z'n 500 pk 1JZ was geweldig, maar dat blok wil ik niet in een FD hebben. FD hoort een Wankel te hebben.
Ieder ander blok verneukt de perfecte 50/50 gewichtsverdeling.
Iedereen die een ander blok in een FD heeft gehangen (of het nou een JZ, RB of LS is) hoor ik over 1 ding klagen, en dat is dat de FD dan ineens flink onderstuurt en veel te aggressief overgaat in vol overstuur.

Re: KX250's Mazda RX7?

Posted: Thursday 12 January 2012 01:01
by Tjabbo
^ eens met Kenji.
Die S2000 waar een 2jz-gte in is gelegd lag ook niet meer zo fijn op de weg als toen ze bij Honda uit de fabriek kwam.