Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

New Volvo FH, FH16

Gemotoriseerd of niet, alles op wielen heeft hier een plek.

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
kuchnie na wymiar
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

New Volvo FH, FH16

Post by emveha »

http://fh.volvotrucks.com/global/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: New Volvo FH, FH16

Post by DeSchouten »

Ik ben benieuwd! 8-)

Al schijnt het extrieur van de fh16 tegen te vallen met die grote chromen gril
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

Re: New Volvo FH, FH16

Post by kolkie »

volvo's idee over euro 6 mag ik aannemen?
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: New Volvo FH, FH16

Post by DeSchouten »

Kut euro norm, een diesel die nie rookt loopt nie!
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: New Volvo FH, FH16

Post by DeSchouten »

Image

Image

Op sommige punten heeft ie wel wat, maar het is erg wennen, mijn menig tot nu toe: Spuug lelijk!
vooruit zit onder andere heel erg hoog

Wel een heel hoog "futuristisch" gehalte.

op deze foto is ie wel weer dik
Image

Ben benieuwd naar hoe ie in het echie is, opgebouwd en netjes gespoten.
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: New Volvo FH, FH16

Post by Tjabbo »

Ik vind hem wel heul gaaf :@

Maar ik heb er dan ook geen verstand van :P
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: New Volvo FH, FH16

Post by DeSchouten »

Wel bizarre techniek, onder andere onafhankelijke wielophanging

Image
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: New Volvo FH, FH16

Post by emveha »

En wat te denken van de nieuwe automaat, a-la DSG van volkswagen ????? Dus de volgende versnelling al voorschakelen en als je dan wilt overschakelen de andere koppelingsplaat pakken.????

Wat te denken van de link mogelijkheid, dat we op afstand al foutcode's kunnen uitlezen ????

Grotere cabine, hogere zit, vlakke vloer, smallere spiegelsteunen voor een kleinere dode hoek ??????? En dan de alom beproefde en geteste Volvo veiligheidscabine ???????

Tja, het smoelt wel in enige mate vreemd, maar ik denk dat het een kwestie van wennen is. We zijn nou al eenmaal 20 jaar gewend aan de oude cabine.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: New Volvo FH, FH16

Post by DeSchouten »

Op afstand uitlezen? Dus toerental foutcodes kunnen jullie ook van thuis uit eruit gooien? Das goud!
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: New Volvo FH, FH16

Post by emveha »

Hier meer informatie.

http://fh.volvotrucks.com/nl-nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

Re: New Volvo FH, FH16

Post by kolkie »

Hela, ik dacht dat ik ook geantwoord had.

Anyhow, solide verschijning. Zal denk ik wel meer ruimte in zitten, toch een beetje een manke van de oude cabine.

DAF komt over 3 weken met de nieuwe. Veel trucknieuws met euro-6 aanstaande :) .
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: New Volvo FH, FH16

Post by DeSchouten »

De nieuwe cabine is Volvo’s sterkste tot dusver. En
´s werelds zwaarste crashtesten tonen aan dat chauffeurs een goede kans hebben te overleven bij een botsing met 80 km/u op een stilstaande truck.

Goh dus ze zijn nu net zover als een Scania! :rukker:
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: New Volvo FH, FH16

Post by emveha »

Sorry Kolkster, ja inderdaad, al zal hij voorlopig nog geleverd worden als Euro 5. Tot de productielijnen zijn omgezet, ongeveer eerste kwartaal 2013 zullen ze in beperkte mate leverbaar zijn. Sommige klanten van ons hebben er blind al 1 beteld, die op dit moment gespecificeerd worden, en komende week hopelijk op papier staan.

Morgen ga ik hem IRL zien, ik ben erg benieuwd.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: New Volvo FH, FH16

Post by emveha »

Zo, gisteren ritje Utrecht, ding in Real Life gezien.

Tja, wat moet ik ervan zeggen. Het is wel, hoe langer je ernaar kijkt, hoe beter het gaat ogen, dus het is echt een kwestie van wennen.

Het interieur en de werkplek zijn gewoon subliem te noemen. Zee van ruimte binnenin, tal van opbergmogelijkheden, ook wel afgekeken van andere merken, maar alles bij elkaar toch een grote sprong voorwaarts, en een belangrijk struikelblok voor chauffeurs weggenomen. ( De naar binnen hellende voorraam van de vorige versie, die maakte dat je bovenin erg weinig ruimte had, was een doorn in het oog van veel chauffeurs) Volledig geintegreerde standairco als optie, zodat je niet meer zo'n lelijke onaerodynamische bak op het dak hoeft te planten. Het standaard dakraam, wat optioneel als dakluik met rolhor kan worden uitgevoerd. Dit is trouwens ook een veligheidsvoorziening zodat bij kantelen van het voertuig de chauffeur hierlangs kan ontsnappen. De nieuwe panoramische voorruit zit namelijk gelijmd zodat je hem er niet meer uit kunt trappen. Een noodhamer behoort dus nu ook standaad tot de veiligheidsuitrusting af-fabriek.

Technisch gezien erg veel veranderd. Compleet nieuwe electronische architectuur, aantal nieuwe regeleenheden waardoor een hoop kabels nu ingekort of verdwenen zijn, met een totale gewichtsbesparing van 50 Kg. Ter vergelijking, de oude versie had 2 dikke kabelbomen die vanuit de cabine het chassis ingingen van ommenabij 4/5 cm doorsnee. Dit is er nu nog maar één van 2cm doorsnee.

Verbeterde wegligging door tal van details. Doorontworpen asophanging, Stabilisatorstang verplaatst, etc. Cabineophanging verbeterd, motorophanging verbeterd. Volgens mensen die ermee gereden hebben, heeft ook de auto ZONDER de onafhankelijke wielophanging ( die als optie leverbaar is) al een duidelijk betere wegligging en beter rijcomfort dan menig concurent.

Gewichtsbesparing door een nieuw luchtsysteem wat minder ketels nodig heeft, dus ook meer ruimte aan het chassis.
Verlichting is aangepast, nu led verlichting achter, bi-xenon voor als ( Bestaande) optie blijft, maar nu ook leverbaar met Dynamische bochtverlichting. ( Meedraaiende koplampen a-la Citroën etc.) al dan niet aangevuld met statische bochtverlichting ( a-la Volkswagen etc.) Ook de globetroterplaat heeft nu Led, dus vervallen de o-zo bekende en vervloekte tl-balken.

Wat te denken van een afstandsbediening voor de auto, waarmee je dus buiten de auto allerlei functie's kunt bedienen en waardes kunt uitlezen zoals asbelasting etc. en die onder andere door de opbouwer nog te programmeren is met extra functie's. De mogelijkheden zijn eindeloos, denk aan speciaal transport waarbij je na plaatsen van een lading meteen kunt zien of het gewicht juist verdeeld is, wagenhoogte kunt aanpassen buiten de auto tijdens het laden, werklampen inschakelen etc. Maar ook bijvoorbeeld silotransport, waar je na het aansluiten van de slangen etc. de wagen kunt starten op afstand, pto inschakelen en optoeren zodat je niet met je smerige overal terug de auto inhoeft. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Al met al staat er een stuk techniek waar we voorlopig de toekomst mee in kunnen.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: New Volvo FH, FH16

Post by emveha »

Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

PatMan
Shoarma haler
Posts: 219
Joined: Tuesday 16 October 2012 21:34
Location: 010

Re: New Volvo FH, FH16

Post by PatMan »

Vind deze 2 fh16's toch mooier
Image
Maar Scania R serie blijft de dikste die er is. Topline uitvoering met voorloopas. :rukker:
2016 Citroen C1 Style Edition

kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

Re: New Volvo FH, FH16

Post by kolkie »

Ik zag er 2 weken geleden voor het eerst 1 in het wild. Mooie vrachtwaggel :) (ook de nieuwe DAFs inmiddels gespot incluis CF maar daar zal ik je niet mee vermoeien :P ).
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: New Volvo FH, FH16

Post by emveha »

We zijn ze op dit moment aan het opbouwen en leveren. ( Ook een reden waarom ik op het moment weinig op het forum actief ben.) Het heeft nogal wat hoofdbrekens als gevolg. Functie's die we vroeger binnen een vloek en een zucht inbouwden, zoals zwaailampen die even gaan meedraaien als je met grootlicht seint, zijn met de nieuwe electronica een stuk gecompliceerder geworden, en moeten compleet opnieuw ontworpen en uitgedacht worden.

Voor de rest, van de chauffeurs voorlopig niets anders dan positieve reactie's gehad. Ze vinden het allemaal een geweldige auto.

Owja, een andere reden dat ik dit moment weinig tijd heb, is dat we ook Renault dealer zijn geworden, en we tegelijkertijd een dubbel magazijn aan het inrichten zijn, en storingen moeten oplossen die we vroeger nooit hadden. Al met al loopt onze werkplaats op het moment over. We zijn eigenlijk het wiel opnieuw aan het uitvinden, maar hebben dat zelf nog niet helemaal door :X
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: New Volvo FH, FH16

Post by Tjabbo »

PatMan wrote:Vind deze 2 fh16's toch mooier
[ Image ]
Maar Scania R serie blijft de dikste die er is. Topline uitvoering met voorloopas. :rukker:
Wat een lelijkerds.... [:I] [:I] [:I]

Net treurig kijkende clowns ...
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

Re: New Volvo FH, FH16

Post by kolkie »

Uitdaging dus :) . Ik zag er vandaag nog 1, iets beter bekeken. Achterlichten zijn wel een duidelijke verbetering t.o.v. al het andere wat ik tot nu toe op een vrachtwagen gezien heb. Die zwarte omlijsting om de voorruit vind ik weer duidelijk minder.

Valt me trouwens op dat Mercedes echt flink veel vrachtwaggels op de weg heeft gezet de laatste tijd, maar dat lijkt te komen omdat het nieuwe model ook in euro-5 spec leverbaar is. Maar je ziet ze echt veeeeeeeeel.
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: New Volvo FH, FH16

Post by emveha »

Merc leverde ook al veel eerder. En ik denk dat je Euro 6 bedoeld, waar de Volvo ook mee leverbaar is.

Ik verwacht de grote stormloop op de Volvo over een jaar, als er een hoop rondrijden, de kinderziekte's er uit zijn, en de nieuwe bak leverbaar is á-la DSG.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

Re: New Volvo FH, FH16

Post by kolkie »

Nee ik bedoel echt euro 5. Je kunt de nieuwe Actros ook in euro-5 spec bestellen, wat mogelijk (zekers) wat goedkoper is. Toevallig zag ik er gisteren 1 rijden waar 'bluetec euro 5' op zo'n klein label stond. En als dat net als bij bv. DAF 10 ruggen scheelt dan kan ik me voorstellen dat veel ondernemers geen haast hebben een euro 6 model te spec-en maar dus wel voor het nieuwe model gaan.
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

PatMan
Shoarma haler
Posts: 219
Joined: Tuesday 16 October 2012 21:34
Location: 010

Re: New Volvo FH, FH16

Post by PatMan »

Euro 6 is verplicht op plekken zoals de maasvlakte 2 dus sommige onderdenmers zijn wel verplicht om euro 6 te rijden...
2016 Citroen C1 Style Edition

STItjuhh
Assistent shoarma haler
Posts: 183
Joined: Sunday 26 August 2012 23:02

Re: New Volvo FH, FH16

Post by STItjuhh »

Forfarmers Hendrix is ook overgestapt op Merc's ipv Daf... De nieuwe combi's die je ziet rijden zijn allemaal nieuwe Mercedes-en... Wel mooie waggels 8-)

Post Reply