Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Weight reduction tips & tricks.

Gemotoriseerd of niet, alles op wielen heeft hier een plek.

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
kuchnie na wymiar
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Weight reduction tips & tricks.

Post by Gtech »

Aangezien ik me aan het vervelen was zat ik te denken van goh..als we toch wegenbelasting moeten gaan betalen misschien als je nou net een klasse lager kan komen qua gewicht..

Dit kan toch wel wat geld schelen.

Even een voorbeeld:

Gewicht/kosten gaan per stappen van 100kg(diesel en lpg ff eruiten gelaten, bij deze is het rendament nog een heel stuk hoger)

Prijzen voor waar ik woon (ZH) per maand.

851 - 950kg = 26.67eur
951 - 1050kg = 34.67eur
1051 - 1150kg = 42.67eur
1151 - 1250kg = 50.67eur
1251 - 1350kg = 58.67eur
1351 - 1450kg = 66.67eur
1451 - 1550kg = 74.67eur
1551 - 1650kg = 82.67eur
1651 - 1750kg = 90.67eur
1751 - 1850kg = 98.67eur
1851 - 1950kg = 106.67eur

Nu even voor mn eige auto, die is 1280 op kenteken, van het feit dat hij verkeerd gewogen is, (met mij erbij bijv)

Als ik er 160kilo af kan krijgen, (ik weeg 70kg) scheeld mij dit 24euro per maand is een kleine 300 per jaar en dan maal 2 autos, loopt dat wel op.

Ik ga dit dus zeker wel proberen, er zijn enorm veel delen die er even makkelijk uit kunnen om gewicht te besparen, zeker als je op zo'n grensgewicht zit.

Het is natuurlijk enkel even voor de her-weging, daarna kan alles weer terug.

Wat ik eruit ga slopen:

Vloerbedekking voor en achter.
Zijpanelen
Lichtere stoelen
Vloermatten
Benzinetank leeg rijden (+ vlotter kortsluiten)
Achterbank, (gordels laten zitten ivm aantal zitplaatsen op kenteken)
Reservewiel, krik, sleutel, plaat over reservewiel
Bekleding achterbak
Stnd bumpers (6 schroefjes)
Deurpanelen
Speakers en hoedenplank
Lichter diff (20kg)
Tankjes 90%, e30 heeft een 10L ruitensproeier ongeveer,
Carbon delen (bumpers, schermen, motor en kofferklep), al is dat natuurlijk wel een dure manier van gewicht besparen.

Ik weet dat het nog niet zover is, maar vond het wel leuk om dr overna te denken.

Iemand nog tips? :)!

User avatar
Casper
Shoarma voorproever
Posts: 1143
Joined: Sunday 12 September 2010 17:59

Re: Weight reduction tips & tricks.

Post by Casper »

Dashboardkastje eruit
Achter ruitenwisser + motor eruit
Bij elektrische ramen, de motor eruit
Lichte smalle velgen bij de weging
Airco + verwarming eruit

Hangt er echt af hoe ver je wilt gaan natuurlijk.



Voor de Supra MKIV jongens. Niet echt van toepassing aangezien het nog lang geen oldtimer is, maar toch.
Misschien zie je er nog wat tussen voor je BMW ;)

BWR (Basic Weight Reduction)

Removal of rear seat and all rear seatbelts/bolts
Removal of stock spare tire
Removal of stock jack
Replacement of stock air box with aftermarket intake assembly
Replacement of stock cats with aftermarket downpipe
Replacement of stock exhaust with aftermarket S/S or Ti exhaust

BWR+ (in addition to the above BWR mods)

Replacement of stock battery with Odyssey or Hawker sealed battery (15+ pounds to save)
Replacement of stock steering wheel/airbag with aftermarket unit
Replacement of stock wheels with lighter aftermarket wheels
Removal of factory subwoofer enclosure and sub
Removal of factory gas tank cover
Removal of window washer reservoir and all hoses
Removal of under radiator cover
Removal of EGR and addition of EGR block off plates
"Lightweight" glovebox mod...removal of steel plate inside factory glovebox

BWR++ (in addition to the BWR+ mods)

Removal of stock inner fender liners
Removal of TRAC pump assembly and TRAC ECU
Removal of factory skid plate on crossmember
Removal of factory charcoal canister
Removal of factory cruise control/cruise ECU
Replacement of factory flywheel/clutch with lightweight aluminum flywheel/sprung hub or multi-disc clutch
Replacement of factory seats with lightweight race seats/sliders
Replacement of stock aluminum hood with aftermarket fiberglass or carbon fiber hood (10+ pounds to save)

BWR+++ (in addition to the BWR++ mods)

Removal of factory A/C
Removal of heater core and complete HVAC assembly
Removal of stock airbags/SRS module/wiring
Removal of stock power antenna
Removal of carpet padding/carpet

ADDITIONAL MODS POSSIBLE FOR AWR (ADVANCED WEIGHT REDUCTION - for the true weight loss junkies!)

Removal of rear speakers and brackets
Removal of stock radiator cover
Removal of stock rear glass and replacement with a Lexan rear window
Removal of factory undercoating
Removal of hood weather stripping
Removal of rear trunk shade
Removal of rear interior panels
Removal of under hatch cover
Removal of factory tow hooks (5 pounds for the front two)
Removal of factory glove box
aluminum radiator overflow tank bracket
No door speaker enclosure
shaved headlights
Replace radiator fan or pulley with electric equivalents
custom seat brackets for the aftermarket seats (aluminum)
Removal of hood cable/latch/brackets, addition of aluminum hood pins
Removal of ecu bracket and shield/rubber
Removal of rear hatch cylinders
Modified front and rear bumper supports
Swiss drilled
Custom steering adapter
Removal of hatch wiper/assembly
Removal of sound deadening all over the car
Removal of stock stereo and amplifier (replaced with aftermarket headunit and only 2 front speakers)
Modified aftermarket bumper/ The stock weighs 11lbs
Replacement of stock steel muffler hanges with aluminum equivalents
Custom brackets where applicable
1996 Toyota Supra Turbo - BPU / HKS HM4 / Superpro / WORK wheels

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: Weight reduction tips & tricks.

Post by Gtech »

Cool

Maarre het gaat in principe dan voor iedere auto natuurlijk.

User avatar
Casper
Shoarma voorproever
Posts: 1143
Joined: Sunday 12 September 2010 17:59

Re: Weight reduction tips & tricks.

Post by Casper »

Klopt inderdaad.

Ik zie nu pas dat er geen gewichten bij het lijstje hierboven staan. Op http://www.suprahardtopregistry.com" onclick="window.open(this.href);return false; heb je een calculator waar je kunt zien hoeveel bepaalde onderdelen wegen.

Casper
1996 Toyota Supra Turbo - BPU / HKS HM4 / Superpro / WORK wheels

Kenji
Assistent shoarma haler
Posts: 181
Joined: Friday 13 August 2010 01:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Weight reduction tips & tricks.

Post by Kenji »

Ze nemen bij het RDW toch gewoon het gewicht van de auto zoals bekend in het RDW register?
Image

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: Weight reduction tips & tricks.

Post by toyota87 »

dat lijkt me niet zeker niet als je er ook een andere motor in hebt gebouwd dan is het gewicht natuurlijk heel anders en lijkt me dat hij wel herwogen moet worden.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

Kenji
Assistent shoarma haler
Posts: 181
Joined: Friday 13 August 2010 01:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Weight reduction tips & tricks.

Post by Kenji »

Ah, ok. Dat las ik nergens in de eerste post namelijk.
Image

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: Weight reduction tips & tricks.

Post by toyota87 »

hij schreef ook niet dat hij er een andere motor erin had gezet maar was maar gewoon even een voorbeeld van mij.

ze vinden het wellicht wel raar dat hij in 1 keer (bijvoorbeeld) 200 kilo minder weegt 8-)
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

Post Reply