Page 1 of 1

Koolresten verwijderen, tips?

Posted: Monday 10 June 2013 13:52
by kolkie
Dag shoarma-eters :)

Momenteel heb ik de kop van de mazda op de werkbank liggen omdat ik denk dat de koppakking door was. Hoewel je er waarschijnlijk mee weg komt om er verder niet aan te zitten na het vlakken wil ik de rommel netjes schoonmaken. Maar wat is de gouden tip om die koolresten op de kleppen en de cilinder-kop netjes te cleanen?

Re: Koolresten verwijderen, tips?

Posted: Monday 10 June 2013 20:07
by Renev
Roterende staalborstel op een haakse slijper.

Re: Koolresten verwijderen, tips?

Posted: Monday 10 June 2013 20:18
by Tjabbo
Renev wrote:Roterende staalborstel op een haakse slijper.
of op een boormachine. Voor wat meer controle (regelbaar toerental).

En kleppen ff inslijpen met zo'n setje. Jos had ook zo'n set gehaald voor zijn supra, kostte niet veel geloof ik.

Re: Koolresten verwijderen, tips?

Posted: Monday 10 June 2013 21:02
by STItjuhh
Maar de borstel ook weer niet te grof ivm krassen ;)

Re: Koolresten verwijderen, tips?

Posted: Monday 10 June 2013 22:45
by mmarkk
De revisieshop vlakt èn cleaned 'm toch?

Re: Koolresten verwijderen, tips?

Posted: Tuesday 11 June 2013 06:59
by Dude
Ja. In de industriële wasmachine wordt ie brandschoon.

Re: Koolresten verwijderen, tips?

Posted: Tuesday 11 June 2013 07:33
by kolkie
Moeten daarvoor de kleppen er ook nog uit, of hoe gaat dat in de praktijk? Ik beoog namelijk niet per se een complete kop-revisie. Plus dat die zooi ook op de zuigers zit en als het dan toch allemaal open ligt dan maak ik het het liefst even schoon.

Het liefst zou ik de kop wel afgeperst zien overigens (dit omdat ik niet de tijd heb om elke maand de cilinderkop van die motor af te trekken).

Re: Koolresten verwijderen, tips?

Posted: Tuesday 11 June 2013 10:22
by mmarkk
Ik zou de kop wegbrengen, vlakken, kleppen opnieuw inslijpen enz.
Is het ding weer als nieuw en schoon

Re: Koolresten verwijderen, tips?

Posted: Tuesday 11 June 2013 12:35
by Dude
Wegbrengen of zelf uit elkaar halen. Dus kleppen er uit etc. Want dan kun je gelijk de kleprubbers vervangen. Het zou lullig zijn dat straks blijkt dat er toch een kleprubbertje van 2 euro kapot is en datie daarom erg rookt.
Je kunt alles zelf doen als je een klepveer tang hebt, het stelt niet veel voor. Dat scheelt je gauw 400 euro.