Page 1 of 1

Lexus IS200/300 (Altezza) Rear subframe suspension braces

Posted: Thursday 03 April 2014 04:01
by TTE
Ik wou even naar de meningen polsen hier over de zogenaamde 'rear subframe suspension braces' voor de eerste generatie Lexus IS.

Er zijn verschillende versies op de markt; zoals deze: http://swiftracing.com/SRT/item.aspx?id=72" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar die vind ik wel erg duur voor 2 latten aluminium met 2 gaatjes in :) Ze vervangen ook gewoon de originele stock 'armen' (of hoe je het ook in NL noemt) en zouden de wheel-hop sterk verminderen en ook o.a. het 'vibreren' van het open dak tegen gaan.
Zou het echt iets uitmaken tgov. de 'stocks' of is het gewoon show'n'shine? Destijds zullen ze ook wel correct berekend geweest zijn door de Toyota-ingenieurs.
Hetgene wat mij stoort aan bv. de SRT-versie is dat ze erg veel materiaal weghalen aan de bevestigingspunten. De meeste sterkte van het materiaal zit wel aan de buitenkant, maar als je zoveel weghaalt om terug de originele bouten te kunnen gebruiken, verzwak je sowieso het stuk. Het lijkt met beter om gewoon langere bouten te gebruiken, en nergens materiaal weg te halen. Het is nu niet dat zo'n beetje alu uitfrezen op dat latje een grote gewichtsbesparing zal opleveren. Het is sowieso al vrij licht als je alu gebruikt tov. bv. RVS.

Ik heb een tijdje terug een topic gezien op het 'my.is' forum over iemand die een simpeler versie ging maken in verschillende kleuren (en goedkoper), maar ik kan het topic niet meer terugvinden [V]

Nog iemand die andere (goedkopere) versies ervan weet? Of zou ik ze gewoon zelf maken; en 2 latten alu halen, 2 gaatjes erin boren, en klaar? (Alleen weet ik de dikte natuurlijk niet vd alu-latjes die ze gebruiken voor hun 'geupgrade' versies)

Re: Lexus IS200/300 (Altezza) Rear subframe suspension brace

Posted: Thursday 03 April 2014 08:21
by Dude
Ik denk dat dit niet zo nauw komt. Ze zijn dik genoeg om flex op te vangen. Er zal denk ik alleen in de lengte richting krachten op komen.
Maar hoe zien de OEM dingen er uit? Zitten daar rubbers in ofzo?
Ik zou deze upgrade alleen doen als je ook nog meer doet, zoals de rubbers van het diff vervangen of poly bussen in de ophanging. Ik kan me niet voorstellen dat je met stock vermogen veel merkt van die upgrade zonder dat je ook andere dingen veranderd.
Qua vibratie zou nog kunnen, maar dan zou ik zelf een setje maken om te kijken of het echt werkt.

Re: Lexus IS200/300 (Altezza) Rear subframe suspension brace

Posted: Thursday 03 April 2014 10:49
by Tjabbo
Wat dude ook zegt ^
Ik heb ook een IS200 en ik kan me niet voorstellen dat dikkere /extra braces veel helpen.
Dan moet je alles aanpakken. Maar de is200 is al zo stijf van zichzelf ?

Re: Lexus IS200/300 (Altezza) Rear subframe suspension brace

Posted: Friday 04 April 2014 07:11
by TTE
Nou, het vermogen blijft natuurlijk niet stock ;)

En die 'armpjes' zijn origineel gewoon geplooide ijzeren profieltjes, zonder rubbers; gewoon rechtstreeks gebout op de achterbrug.

Re: Lexus IS200/300 (Altezza) Rear subframe suspension brace

Posted: Friday 04 April 2014 12:22
by Dude
Nou dan is het toch goedkoop om ff een platte strip van 10 mm dik te pakken en 2 gaatjes in te boren? Als dat werkt kun je altijd nog kijken of je die mooie alu dingen doet.