Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Hoe leder correct behandelen/reinigen?

Gemotoriseerd of niet, alles op wielen heeft hier een plek.

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
TTE
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1807
kuchnie na wymiar
Joined: Wednesday 17 May 2006 16:13
Location: West-Vlaanderen(BE)

Hoe leder correct behandelen/reinigen?

Post by TTE »

Shoarmapeople,

ik moet binnenkort een lederen interieur wat opschonen en invetten, dus mijn vraag is hoe ik dat het beste doe?

Hoe zit dat juist om bepaalde 'doffe' plekken en plekken waar de kleur weg is, weer goed te krijgen? (Kon je dat niet oplossen met lederverf ofzo?)
En daarna alles invetten met lederbalsem, of eerst nog eens reinigen? Of eerst reinigen, dan lederverf, dan balsem? Of eerst reinigen, dan lederverf, dan weer reinigen, dan balsem? Of meteen lederverf (zonder te reinigen met product, enkel met een doek) en daarna de rest?

Graag veel tips, info en goede methodes/werkwijzes en ervaringen met het opschonen van lederen auto-interieurs :)

Alvast bedankt op voorhand :)

PS: Ik dacht dat Marco er al ervaring mee had?
1JZ? Lol... I have a 3.0 liter Supra ;)

There goes nothing above a Supra...

Supraristocracy

Getting high while you 're flying low. They call the phenomenon "Supra".

Only one can beat them all... Only one can be the best... Supra!

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Hoe leder correct behandelen/reinigen?

Post by mmarkk »

Met het goede middel moet het mooi opknappen.
Ik heb het een keer geprobeerd met spul op kleur en het werd alleen maar lelijker, dus ben maar opgehouden :)
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Hoe leder correct behandelen/reinigen?

Post by Tjabbo »

Tip nummer 1: gebruik géén lederverf.

Heb het getest op mijn oude bekleding. je krijgt never nooit dezelfde kleur dus je moet de hele stoel (of bank) dan doen. En dat is niet zo erg, maar die verf gaat er makkelijk en vrij snel af. Dus je hebt dan rare plekken en kleurverschil in je interieur.

Het beste kan je:

- Schoonmaken met een speciaal goedje bedoeld voor leer. Die kan je vaak wel krijgen bij een stoffeerzaak of bij een meubelzaak waar ze leren bankstellen verkopen. Ik heb een setje van ons eigen bankstel gebruikt. Dat werkt goed. Volgens mij zat er iets van aceton-achtige stof door dus kijk er mee uit. Teveel beschadigt je leer onherstelbaar.

- Daarna opknappen met wederom speciaal spul voor leer. Dat is melkachtig wit spul (tenminste bij mij) en bedoeld voor verweerd leer e.d.
Dat moet je met een mooi zacht sponsje inbrengen.
Misschien moet je wel 2 behandelingen doen met een tussenpoos.

- Als dat klaar is en ingetrokken (wellicht 24h laten staan, heb ik ook gedaan) kan je het leer mooi oppoetsen met ledervet. Dat beschermt en geeft een mooie glans.
Dat invetten moet je in het begin een aantal keer doen. 1x per week.
Daarna zit er wel genoeg vet in het leer dus dan is het makkelijker bij te houden en schoon te houden.


Of je moet via http://www.leatherseats.com een nieuw setje leer bestellen. ze hebben ze speciaal voor de mk3 supra, en je kan vragen om korting ivm e je lidmaadschap op supramania of supraforums. Ik vond dat te duur.

Succes!
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: Hoe leder correct behandelen/reinigen?

Post by Andre »

Mischien ter info

Bij ons op de zaak werken wij met oude saab 900 dus ook oude stoelen van leer etc etc

De klanten willen dat het origineel blijft dus offeren wij soms stoelen die kapot zijn om weer andere stoelen netjes te maken

En daar heb ik een mooi adres voor heeft ook mijn recaro stoelen gedaan
Het gaat meestal om de bestuurders stoel die niet netjes is

Dus als je bv andere delen als spare heb (bv een achterbank) kan ik bv ervoor zorgen dat de originele leer gewoon op een vakkundig manier weg wordt gehaald van de achterbank envervolgens wordt die originele leer van de achterbank weer gebruikt om bv jou bestuurderstoel weer netjes te maken

Ik zou bv fotos kunnen maken van de stoelen die wij binnen krijgen

Je kan zelf stoelverwarming in zetten als je wilt

En ik moet zeggen die saabs zijn ook 91 en ouder (zelfde als supramk3) en die stoelen zien er echt netjes uit

En geen kleurverschil of wat dan ook

Ik heb vaak gezien dat mensen bv ervoor hebben gekozen om hun stoelen opnieuw te bekleden in leer

Maar het blijft echt niet mooi vind ik

De Mk3 heeft toch een heel speciale leer denk ik

Ik heb zelf geen leer maar recaro :Y
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
TTE
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1807
Joined: Wednesday 17 May 2006 16:13
Location: West-Vlaanderen(BE)

Re: Hoe leder correct behandelen/reinigen?

Post by TTE »

Thanks voor de tips *O* Ik had al bijna lederverf gekocht; gelukkig bestaat er shoarmateam yeah!

@Marco: Heb je een idee van hoe dat melkachtige spul heet dat je er als 2e moet opdoen en inwrijven met een spons?

@André: Ik wist niet dat zoiets gedaan werd, maar het is idd wel een goed idee als je het originele leer wilt behouden, maar dan heb je wel nog een donorinterieur nodig :(
1JZ? Lol... I have a 3.0 liter Supra ;)

There goes nothing above a Supra...

Supraristocracy

Getting high while you 're flying low. They call the phenomenon "Supra".

Only one can beat them all... Only one can be the best... Supra!

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Hoe leder correct behandelen/reinigen?

Post by Tjabbo »

Zoek je blauw leer donor interieur ? dat heb ik nog wel.

Dat spul is gewoon leder reiniger. even naar vragen bij een leershop of meubelzaak.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
TTE
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1807
Joined: Wednesday 17 May 2006 16:13
Location: West-Vlaanderen(BE)

Re: Hoe leder correct behandelen/reinigen?

Post by TTE »

Nee, ik zoek geen blauw leer :)
1JZ? Lol... I have a 3.0 liter Supra ;)

There goes nothing above a Supra...

Supraristocracy

Getting high while you 're flying low. They call the phenomenon "Supra".

Only one can beat them all... Only one can be the best... Supra!

Post Reply