Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Supra 3.0i Targa

De MKIII supra, het bestaansrecht van shoarmateam.nl heeft hier zijn thuis.

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
Muse-
Sla blaadje
Posts: 5
kuchnie na wymiar
Joined: Tuesday 18 April 2006 08:35

Supra 3.0i Targa

Post by Muse- »

Hallo,

Aangezien hier nogal wat Supra eigenaars rondsurfen, wou ik graag gebruik maken van jullie kennis ;)
Ik ben opzoek naar een nieuwe auto, en een Toyota Supra is toch wel erg verleidelijk. Het gaat om het oude model, wat ik stukken mooier vind dan het nieuwe(re) model.

Op marktplaats was ik een Supra tegengekomen, maar als ik de auto zo bekijk, en dan de prijs zie, moet er wel iets mis mee zijn. Hij ziet er wel superstrak uit! (als je al die LED verlichting er meteen utisloopt dan ;) )
Is iemand hier toevallig bekend met deze Supra, of hebben jullie enig idee wat er mis mee zou kunnen zijn? Ik weet dat je het zo niet meteen kan zeggen, maar een aantal aandachtspunten zijn altijd handig bij het zoeken naar een auto!

Het gaat om de volgende advertentie:
http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... 44081.html

Mvg,

Jeroen

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Post by Tjabbo »

Hoi Jeroen,

Laat je niets wijsmaken mbt een V6 supra. Die bestaat niet.
Aan eigenaren die hun supra als zodanig aanmerken kan je direct zien dat het geen kenners zijn en vaak derhalve de auto in mindere mate kennen c.q. onderhouden.

Zelf ken ik de supra niet, maar hij staat wel in de database van TSE.
http://tsurf.no-ip.com/supra/DWT/SNLDB/ ... ='LD-VG-71'

Nummerbord dus: LD-VG-71

Check rdw.nl voor gegevens als APK en wanneer de vorige eigenaar hem heeft aangeschaft.


Verder staat op de site van Arnout van der Kamp (http://www.supras.nl) een mooie handleiding waar op te letten. http://www.supras.nl/index.php?option=c ... &Itemid=30


Het grootste probleem met de supra is dat het onderhoud zo duur is.
Veelal wordt er dus niet of slecht onderhoud gepleegd. Garages weten weinig van supras en verknoeien vaak meer dan ze goed doen. Als je een supra koopt, moet je bereid zijn zelf e.e.a. te leren of te doen mbt sleutelen.

Veel bekende problemen bij de supra zijn o.a.:

- Turbo gaat gaar worden rond de 150/200DKM ongeveer. Let dus goed op blauwe rook.
- Rond de 2 ton gaat de koppakking zeer zeker kapot. Zie ook mijn rebuild topic.
- Ook gaan rond de 2 ton de lagers (hoofdlagers, krukaslagers) kapot, die moet je vervangen.
-Kijk uit voor roest. Vooral onder de wielkassen en in de kofferruimte.
Als je gaat kijken, til dan even het reservewiel uit de kofferbak en kijk of er water staat op dat plekje. Er zit een drain plug, maar haast niemand kijkt er.
Als daar water staat, zijn de rubbers van de kofferklep versleten.


En als je wat koopt, koop dat een turbo. de 35pk meer lijkt weinig maar je kan zoveel meer met een turbo model. Hij is redelijk simpel te upgraden tot aan 280/300 pk zonder enorm veel geld uit te geven. Als je slechts lekker supra wilt rijden dan kan je natuurlijk wel de NA nemen. De supra is een echte luxe bak met vaak standaard airco (climat control), alles electrisch bedienbaar en een mooi targadakje.
Daarnaast is de 7M (het type motor dat in de supra ligt) een koppelbeest met zijn 3 liter.
Heerlijk.

Kijk ook uit naar een supra die 89+ is. Die heeft een mooiere neus en achterspoiler en heeft wat verbeteringen tov het 86.5-88 model.


Om terug te komen op de supra in je link, voor zo weinig geld zou ik hem mooi laten staan, of hem kopen met het idee direct het blok eruit te lepelen en te reviseren. Want zelfs bij een supra van 3 tot 4000 euro moet dat gebeuren rond de 2 ton.

Als het even kan moet je iemand meenemen die er wat verstand van heeft.
Deze suup staat te koop in rotterdam, dat is waar john (ook op dit forum) vlakbij woont en die wil wellicht wel even een keer met je mee kijken.

Naast het bescheiden aantal supra enthousiastelingen is er natuurlijk ook http://www.supras.nl
Hier vind je veel info en kennis. 'Wij' lezen en posten er ook en meestal is daar ook wel iemand bereid te vinden even met je mee te gaan.

Zo heb ik het ook gedaan namelijk. Gewoon een aantal supras bekijken.
Just Another Owner (hier ook aangemeld sinds een paar dagen) is met mij mee geweest kijken naar een supra en heeft me laten zien waar ik op moest letten. Superhandig natuurlijk want dan kijk je de volgende keer zelf heel anders tegen een supra aan.

He keep on posting hier (Leuk man! nog een supra enthousiasteling), en vergeet supras.nl, supramania.com en supraforums.com vooral niet. Er staat veel info (bergen en bergen info) op.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Post by Tjabbo »

BTW

Jij was toch peugeot freak? (driving gentry???)

of vergips ik me nu?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

Muse-
Sla blaadje
Posts: 5
Joined: Tuesday 18 April 2006 08:35

Post by Muse- »

Hey Tjabbo, bedankt voor je uitgebreidde uitleg!
Ik ben inderdaad die peugeot freak van het Fok! Forum, alleen wil ik toch wat snellers ;)
Mn Gti staat nu weer stil vanwege een kapotte dinamo, startmotor en ontstekingsmodule.

Ik ben zoiezo al een tijdje aan het kijken naar andere auto's, en de Supra heb ik altijd al een erg mooie auto gevonden, en heb al eerder op het punt gestaan er een te kopen, maar dat ging toen niet door omdat de verzekeringsmaatschapij moeilijk zat te doen met mijn leeftijd. (toen was ik 18, en nu ben ik 21)
De eissen die ik aan een andere auto stel zijn toch dat hij meer vermogen moet hebben dan dat ik nu heb, en ik wil erg graag een turbo-geblazen blok erin hebben, want dat geeft toch wel een kick! *)
Het nieuwe type Supra vind ik zelf wat minder mooi, aangezien ik meer op oudere auto's val.
Ik ga zeker gebruik maken van de links die je mij gegeven hebt, erg bedankt nog daarvoor! :)

Ik lees hier al wat langer mee, maar het werd nu toch tijd eens een profiel aan te maken :)

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Post by Tjabbo »

Muse- wrote:Hey Tjabbo, bedankt voor je uitgebreidde uitleg!
Ik ben inderdaad die peugeot freak van het Fok! Forum, alleen wil ik toch wat snellers ;)
Mn Gti staat nu weer stil vanwege een kapotte dinamo, startmotor en ontstekingsmodule.
Bij de supra ben je aan het goede adres voor wat snels :P
Ik ben zoiezo al een tijdje aan het kijken naar andere auto's, en de Supra heb ik altijd al een erg mooie auto gevonden, en heb al eerder op het punt gestaan er een te kopen, maar dat ging toen niet door omdat de verzekeringsmaatschapij moeilijk zat te doen met mijn leeftijd. (toen was ik 18, en nu ben ik 21)
De eissen die ik aan een andere auto stel zijn toch dat hij meer vermogen moet hebben dan dat ik nu heb, en ik wil erg graag een turbo-geblazen blok erin hebben, want dat geeft toch wel een kick! *)
Het nieuwe type Supra vind ik zelf wat minder mooi, aangezien ik meer op oudere auto's val.
Ik ga zeker gebruik maken van de links die je mij gegeven hebt, erg bedankt nog daarvoor! :)
Volgens mij staat er ook wel een supra turbo te koop via supras.nl
je kan ook altijd even naar http://tsurf.no-ip.com/supra voor de database, daar kan je ook zoeken op status 'te koop'. Zo heb ik ook mijn supra gekocht. :)

Ik lees hier al wat langer mee, maar het werd nu toch tijd eens een profiel aan te maken :)
Cool ^O^
En nu volhouden he 8-)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
The_Scarabial
Elite shoarma voorproever
Posts: 2329
Joined: Wednesday 22 February 2006 21:34
Location: Vriezenveen

Post by The_Scarabial »

die marktplaats advertentie komt nogal schreeuwerig over zeg, bij zoiets zouden mijn oren totaal overeind gaan staan als ik die zou willen kopen.

btw; welkom en veel succes met je search naar een supra
Koekoek!

Muse-
Sla blaadje
Posts: 5
Joined: Tuesday 18 April 2006 08:35

Post by Muse- »

Hey, en bedankt voor de reply's! :)

Over die advertentie.... tjah, veel autoverkopers gooien er meteen termen tegenaan van "mooiste van nederland' en "in topstaat", maar gelukkig kijk ik daar doorheen :P
Ik kon ook wel zien dat het een beetje een rommel bak was, al die LED verlichting etc, verraad al het een en ander.

En wat is fijner in een Supra, een handbak of een automaat? Ik zie toch best veel Supra's tekoop staan waar een automaar in zit....

Grtz, Jeroen

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Post by Tjabbo »

Een automaat is fijn. Erg fijn.
Om lekker relaxed is het zelfs aan te raden. De supra heeft een goede en soepele automaatbak.

Maar het nadeel van een automaat is o.a. dat hij zwaar is. Veel zware draaiende delen (koppelomvormer) :)

Daarnaast kan hij max. 300pk aan. Dat is voor mij de voornaamste reden geweest om over te stappen.
Als je BPU wilt blijven is het geen probleem om met de automaat te rijden. Een voordeel bijvoorbeeld is dat tijdens het schakelen de volledige turbodruk erop blijft. Bij een handbak wordt het afgeblazen bij elke schakelactie. :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

Muse-
Sla blaadje
Posts: 5
Joined: Tuesday 18 April 2006 08:35

Post by Muse- »

Tjabbo wrote:Een automaat is fijn. Erg fijn.
Om lekker relaxed is het zelfs aan te raden. De supra heeft een goede en soepele automaatbak.

Maar het nadeel van een automaat is o.a. dat hij zwaar is. Veel zware draaiende delen (koppelomvormer) :)

Daarnaast kan hij max. 300pk aan. Dat is voor mij de voornaamste reden geweest om over te stappen.
Als je BPU wilt blijven is het geen probleem om met de automaat te rijden. Een voordeel bijvoorbeeld is dat tijdens het schakelen de volledige turbodruk erop blijft. Bij een handbak wordt het afgeblazen bij elke schakelactie. :)
Bij een automaat is een BOV dus ook niet nodig? En heeft de automaat ook een kickdown?
Maar het is niet mijn bedoeling om hem te gaan tunen, dat komt later wel, eerst even de auto leren kennen etc... lijkt me wat veiliger ;)

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Post by Tjabbo »

Tuurlijk heeft de automaat wel een BOV.
Waar moet hij anders met de overdruk heen als je het gas los laat? :)

Alleen zul je (op zowel de autmaat als de handbak) geen afblaasgeluid aantreffen.
Dit omdat er een zgn. recirculerende bov op zit.

Het probleem is dat de inkomende lucht gemeten wordt net na het luchtfilter en doorgegeven aan de computer. Aan de hand van die hoeveelheid wordt er benzine ingespoten. Klinkt logisch he?
Nou het volgende.
Stel dat je gas los laat. Dan ontstaat er teveel opgebouwde druk en die moet weg.
Als je die in de open lucht afblaast (Pffieeeuw geluidje) dan blaas je dus lucht weg waar wel brandstof voor wordt ingespoten want de lucht is immers reeds gemeten.
Het gevolg is dat je te rijk loopt en de auto kan dan afslaan. Daarom wordt de lucht niet afgeblazen maar net ná de luchtmassameter weer terug het inlaattraject ingestuwd zodat de gemeten hoeveelheid lucht gelijk is aan de werkelijke hoeveelheid lucht in het inlaattraject.

Dat is dus het verschil tussen een open bov en een recirculerende bov. :)

De automaat heeft verder uiteraard een kickdown, maar ook nog een extra 'ECT' stand (soort sport stand).
Als je die stand uit laat staan schakelt hij lekker vroeg in de toeren dus je hebt een laag verbruik en je kan lekker cruisen. Doordat je alsnog gewoon de kickdown hebt kan je makkelijk inhalen.

Als je de ect aanzet, dan komt het beest goed los. Schakelen hoog in de toeren en icm de kickdown geeft het je een echte lekkere schop in je rug. Heerlijk gewoon.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Post by Tjabbo »

Trouwens,
Tunen hoeft niet eens zo duur te zijn.
Als je een open lucht filter neemt met een (zelfgemaakte of ebay el cheapo) adapter ben je 40/50 euro kwijt, en 3 ringetjes achter de wastegate kosten samen 15 cent.

Dan zit je al makkelijk aan een 250pk.
Maar inderdaad, als je nog niet vaak met zo'n grote snelle auto (en RWD :9~) gereden hebt, is het verstandig om eerst lekker eens te cruisen.

Maar bedenk dat pk aantallen sneller wennen dan je denkt. 8-)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Post by Tjabbo »

Ik heb btw de topictitel even aangepast.
Kon het echt niet langer aan zien, die V6 :X
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

Post Reply