Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Hoe warm wordt jou olie?

De MKIII supra, het bestaansrecht van shoarmateam.nl heeft hier zijn thuis.

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
kuchnie na wymiar
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Hoe warm wordt jou olie?

Post by Tjabbo »

Bij normaal rijden in de supra heb ik olie temperatuur waarden van rond de 90/95 graden..
Stukken snelweg er bij en de temperatuur zit rond de 100 graden.

Maar als ik even flink ga trappen dan is de olie zo in een mum van tijd rond de 110 graden.
Ik begreep uit het andere olie topic dat olie ontworpen is om optimaal te functioneren rond de 100 graden en iets mag afwijken.

Op dit moment zet ik de electr fans aan (handmatig dus) om extra koeling te krijgen bij het scheuren. Ik heb geen stock fan meer en met de beide electr fans aan zakt de olie zo naar een graad of 80 als ik weer gewoon rijd, dus koeling genoeg. De fans gaan normaal aan op de airco temp switch zoals 90% van de supra rijders doet die overstapt op electrische fans.

Ik heb een regelbaar thermostaatje gekocht om toch de fans automagisch aan te laten gaan als het blok wat warm wordt.

Ik gebruik Full Synthetic 5W40 en dat gaat al ruim 20.000 km goed (sinds mijn 0 km blok revisie dus), heb de stock oliekoeler. Alleen de bodemplaat moet er nog even onder, want tot vorig jaar lekte mijn auto veel olie. nu niet meer en de bodemplaat moet nog even een keer teruggezet worden.

Mijn vraag is dus: Hoe warm wordt de olie normaal in een supra? is 110 graden normaal? Moet ik voor meer koeling zorgen?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Hoe warm wordt jou olie?

Post by Dude »

110 graden is niet extreem volgens mij, als je er niet boven komt is het niet erg.
Image

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Hoe warm wordt jou olie?

Post by Tjabbo »

Ik denk ook niet dat het heel erg is, maar ik wil wel weten of dit normaal is of niet.
En of ik dus moet denken aan een iets grotere koel capaciteit voor de olie.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
babbel
Elite shoarma haler
Posts: 463
Joined: Monday 19 May 2008 12:44

Re: Hoe warm wordt jou olie?

Post by babbel »

110 graden is niet extreem om als olietemperatuur te hebben, zeker niet als het alleen met langdurig full-load is.

Ik weet dat Markus en Nick (en waarschijnlijk ikzelf ook) zonder meer 125-130 graden haalden met trappen.
In die blokken zat allemaal wel die Motul ester olie, welke iets beter bestand is tegen hoge temperaturen (desintegreert minder snel).
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Hoe warm wordt jou olie?

Post by Rich »

110C is no problem voor een full-syntheet, ik had voorheen zelfs boven de 130C op 't circuit (dit was te hoog) en 115-120 bij trappen op de snelweg. Nu op 't circuit max 110C.

Een 1jz en 2jz hebben stock zo'n 115-120C en bij een beetje trappen nog meer, dit komt omdat ze olie/water koelers hebben en geen externe olie/lucht koeler.

100C is waarop de olie is ontworpen en geldt de warme viscositeitswaarde.

Je hoeft dus niks te veranderen aan je set-up qua olie Tjabs, is goed zo.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Hoe warm wordt jou olie?

Post by Tjabbo »

OK bedankt voor de antwoorden. 110 graden beschouw ik dan maar als normaal. Er boven komen ben ik niet van plan.

En langdurig trappen doe ik eigenlijk nooit. Daar heb ik de supra niet voor, en daarvoor wonen we eigenlijk in het verkeerde land.
Voor een track setup moet ik heel veel veranderen/upgraden. Eerst ooit maar eens de remmen upgraden. Er is de laatste jaren klauwen met geld in reparaties/upgrades gaan zitten om de auto goed en betrouwbaar te krijgen.
De remmen moeten nu nodig eens aangepakt worden.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
alexander strik
Shoarma kruider
Posts: 605
Joined: Monday 17 September 2007 13:42
Location: nijverdal
Contact:

Re: Hoe warm wordt jou olie?

Post by alexander strik »

Is idd normaal, wij rijden met Castrol Edge 10 w 60 die kan zelfs pieken naar 150 graden
Alexander
Tjabbo wrote:Bij normaal rijden in de supra heb ik olie temperatuur waarden van rond de 90/95 graden..
Stukken snelweg er bij en de temperatuur zit rond de 100 graden.

Maar als ik even flink ga trappen dan is de olie zo in een mum van tijd rond de 110 graden.
Ik begreep uit het andere olie topic dat olie ontworpen is om optimaal te functioneren rond de 100 graden en iets mag afwijken.

Op dit moment zet ik de electr fans aan (handmatig dus) om extra koeling te krijgen bij het scheuren. Ik heb geen stock fan meer en met de beide electr fans aan zakt de olie zo naar een graad of 80 als ik weer gewoon rijd, dus koeling genoeg. De fans gaan normaal aan op de airco temp switch zoals 90% van de supra rijders doet die overstapt op electrische fans.

Ik heb een regelbaar thermostaatje gekocht om toch de fans automagisch aan te laten gaan als het blok wat warm wordt.

Ik gebruik Full Synthetic 5W40 en dat gaat al ruim 20.000 km goed (sinds mijn 0 km blok revisie dus), heb de stock oliekoeler. Alleen de bodemplaat moet er nog even onder, want tot vorig jaar lekte mijn auto veel olie. nu niet meer en de bodemplaat moet nog even een keer teruggezet worden.

Mijn vraag is dus: Hoe warm wordt de olie normaal in een supra? is 110 graden normaal? Moet ik voor meer koeling zorgen?

ILLKIDD
Shoarma haler eerste klas
Posts: 347
Joined: Thursday 23 July 2009 19:23
Location: Rottedam

Re: Hoe warm wordt jou olie?

Post by ILLKIDD »

Rich wrote: Een 1jz en 2jz hebben stock zo'n 115-120C en bij een beetje trappen nog meer, dit komt omdat ze olie/water koelers hebben en geen externe olie/lucht koeler.
Hmmzz dan is die stomme prosport meter van mij stuk. Vandaag normaal ~85C en toen ging ff stoer doen ~95C. Nog steeds Castrol Edge 5w30.

Maar Tjabbo heeft een 7M?

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Hoe warm wordt jou olie?

Post by Rich »

ILLKIDD wrote:
Rich wrote: Een 1jz en 2jz hebben stock zo'n 115-120C en bij een beetje trappen nog meer, dit komt omdat ze olie/water koelers hebben en geen externe olie/lucht koeler.
Hmmzz dan is die stomme prosport meter van mij stuk. Vandaag normaal ~85C en toen ging ff stoer doen ~95C. Nog steeds Castrol Edge 5w30.
Waar zit de sensor?

ILLKIDD
Shoarma haler eerste klas
Posts: 347
Joined: Thursday 23 July 2009 19:23
Location: Rottedam

Re: Hoe warm wordt jou olie?

Post by ILLKIDD »

Sensor zit bij de filter met zo'n boterhamplaat. Misschien zijn ze niet goed geaard. Zit nu op de blok zelf geaard. (blok zit op de earth kit dus ik ga vanuit dat alles geaard is.) Zelfde geld voor de olie druk. De waardes makes no sence. Boob gauge werk wel goed. Die geeft netjes 0.8 max aan dus aan de bekabelling ligt het niet (4x1mm2 signaal kabel).

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Hoe warm wordt jou olie?

Post by Rich »

En je hebt geen externe olie/lucht koeler?

ILLKIDD
Shoarma haler eerste klas
Posts: 347
Joined: Thursday 23 July 2009 19:23
Location: Rottedam

Re: Hoe warm wordt jou olie?

Post by ILLKIDD »

Nee heb ik niet. Alleen de stock olie koeler.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Hoe warm wordt jou olie?

Post by Tjabbo »

1jz heeft toch een warmtewisselaar ipv koeler?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Hoe warm wordt jou olie?

Post by Rich »

Tjabbo wrote:1jz heeft toch een warmtewisselaar ipv koeler?
Ja klopt. Maar ik wou ff weten waar z'n sensor zit en of ie niet stiekem een extern filter heeft. Met de stock olie/water koeler en de sensor op die locatie zou ie hogere temperaturen moeten zien. Dus het lijkt idd of het aan de meters of iets anders elektronisch ligt.

Post Reply